Pen-en oppervlaktevissen Juni 2014


Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-06-2014 06:25

Zet hier je vangsten, verhalen en foto's neer van je pen- en/of oppervlaktevangsten :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-06-2014 06:36

Gisteren een paar uurtjes er tussen uit geknepen.
Bepakt en bezakt met de minimale spullen twee watertjes belaagd.
Water 1: pompenbladeren, overhangende struiken. Karper: aanwezig, en actief.
Drie plekken gemaakt bij de pompen en twee bij de rieten.
Gevist met maden, pier, mais, kikkererwten, macaroni, hondenbrok (drijvend) en bruine boon. Vangst: niets. Overal bellenplakkaten tussen de pompen, hondenbrokken ertussen gegooid, geen asem. Worm geprobeerd, maden, nepmaden, niets.

Verderop nogmaals geprobeerd bij de rietvelden. Riet gaat heen en weer en enkele brede ruggen komen te voorschijn. Geen paaigedrag, gewoon voedsel zoekende karper. Weer van alles geprobeerd. Wegloper: dikke rietvoorn van een cm of 19. Dat was al.

Water 2: rietpollen en rietveldjes, overhangende takken en een duiker met allerlei vuil ervoor verzameld. Kolkende massa: brasem aan het paaien. Karper doet mee om de eitjes op te vreten. Cameraatje vergeten, natuurlijk.
Ook hier apathisch gedrag naar het aas toe, wat ik ook voorschotel. Bij de duiker wel een wegloper, was zo snel, sloeg aan, niets. Waarschijnlik een lijnzwemmer. Iets verderop enkele voorns verschalkt op de macaroni.

Helaas, volgende keer weer beter!
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

02-06-2014 08:10

Achja hier het zelfde afgelopen vrijdag/zaterdag en zondag,... ff nieuw hengeltje proberen.. en je ziet ze wel maar je pakt ze niet. Wel vrijdagavond door een moeilijk begaanbaar gebied gestampt ;) en wel 3x mis geslagen,.. precies dan baal je behoorlijk maar ach het heet vissen en niet vangen.

op naar de volgende paar vrije uurtjes om weer te vangen, zal wel moeilijk gaan want de paai moet er een leer aan gaan komen 1 deze dagen.... hopelijk gaat dat goed en hebben we straks bakken met karpers in de sloot :D

maar goed we gaan het zien.

Cheers.
Oja joh!!!
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

02-06-2014 13:51

R de Winter schreef:
op naar de volgende paar vrije uurtjes om weer te vangen, zal wel moeilijk gaan want de paai moet er een leer aan gaan komen 1 deze dagen.... hopelijk gaat dat goed en hebben we straks bakken met karpers in de sloot :D


Dan zijn ze "laat" zeg. Hier zijn de orgies 2 weken terug al geweest :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

02-06-2014 14:46

nou hier nog niet maar vanochtend zag ik er wel een paar hard op het water klapperen dus ja laat uhm,.. 2 weken terug was vroeg ;)

R.
Oja joh!!!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

03-06-2014 08:01

Ik kwam gister avond thuis van werk, beetje ziek en moe, maar moest toch even langs de winkel. Bleek er een avondvierdaagse te zijn dus ze hielden de auto's tegen voor de overstekende kinderen. Dus hop dan maar via de andere kan naar de winkel.

Kom ik langs een bekende sloot waar ik aasende karper zie, overal bellen plakkaten en schuin hangende karpers met de staartjes tegen het water oppervlakte.

Toch maar na de winkel even mijn hengel pakkem. Uurtje later aangekomen zitten ze er nog steeds!

Voorzichtig bij de aasende karpers laten zakken... mooie dikke ruggen, staarten en af en toe een karper happen aan de oppervlakte. Nou.. mooie exemplaren zitten er zeker tussen! Klinkt goed!

Uiteindelijk blijken ze het aas totaal te negeren. Verder eten, maar pakken ho maar... Dit is echt een sloot waar hele mooie zitten, maar ze negeren zoveel verschillende soorten aas...

Volgende keer met oppervlakte brokken proberen, aangezien het slootje zo een 50cm/60cm diep is.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

03-06-2014 08:03

Ferio Sterk schreef:Ik kwam gister avond thuis van werk, beetje ziek en moe, maar moest toch even langs de winkel. Bleek er een avondvierdaagse te zijn dus ze hielden de auto's tegen voor de overstekende kinderen. Dus hop dan maar via de andere kan naar de winkel.

Kom ik langs een bekende sloot waar ik aasende karper zie, overal bellen plakkaten en schuin hangende karpers met de staartjes tegen het water oppervlakte.

Toch maar na de winkel even mijn hengel pakkem. Uurtje later aangekomen zitten ze er nog steeds!

Voorzichtig bij de aasende karpers laten zakken... mooie dikke ruggen, staarten en af en toe een karper happen aan de oppervlakte. Nou.. mooie exemplaren zitten er zeker tussen! Klinkt goed!

Uiteindelijk blijken ze het aas totaal te negeren. Verder eten, maar pakken ho maar... Dit is echt een sloot waar hele mooie zitten, maar ze negeren zoveel verschillende soorten aas...

Volgende keer met oppervlakte brokken proberen, aangezien het slootje zo een 50cm/60cm diep is.


Laat me raden,dat was in de oostertocht in Heerhugowaard?
Ze liepen voor mijn huis langs ;-)
Kansloos gezeik!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

03-06-2014 09:58

Maden en/of wormen? natuurlijk aas is wat ze nu graag pakken.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-06-2014 10:01

Ferio,

Als het in de wijk is zijn ze aan het paaien nu ;) zag ze vanochtend weer klappen.

is het niet in de wijk dan moeten we volgende week ff naar dat slootje :D

Cheers.
Oja joh!!!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

03-06-2014 11:53

R de Winter schreef:Ferio,

Als het in de wijk is zijn ze aan het paaien nu ;) zag ze vanochtend weer klappen.

is het niet in de wijk dan moeten we volgende week ff naar dat slootje :D

Cheers.



Nee, was niet in een wijk.

Ze waren duidelijk aan het eten, je zag het ook.. maar met dat stuk heb ik nooit wat gevangen... ik snap het niet.. ik ga is drijvend proberen van de week.. :)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

03-06-2014 12:33

en je was zo druk ferio :P

maaruh ben benieuwd waar het dan was,... hint!!
Oja joh!!!
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

03-06-2014 14:30

wapperende staart gespot en daarna gevangen op de zinkende vlok.

Afbeelding

Afbeelding
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

03-06-2014 20:45

Mooi vissie, mooi pennetje 8)
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

04-06-2014 00:21

haha thanks Robert!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-06-2014 06:45

Mooie donkere vis!

Gisteren wezen vissen (3,5 uur) op een voerstek en wel statisch. De eerste keer weer na lange tijd. Hond Sjaak mee, een inmiddels driejarige kruising tussen een labrador en een duitse staander.
Na een uur vissen zag ik onder mijn hengels kolken en bellen. Penhengel uit de auto gehaald, boilies verkruimeld en 50 cm uit de kant gevoerd.
Méér bellen. Grote bellen. Er zit hier tegenwoordig gigantisch veel zeelt, en grote ook. Ik zet een halve boilie side hooked aan de haak en leg in. Na veel gemier, lichte tikjes, verschuivingen van de dobber naar links en rechts, eindelijk, hij gaat onder. Tik: hangen! hij gaat er als een speer vandoor, de hengel helemaal krom trekkend. Zeelt! na een korte, hevige dril, landt de vis in het net. Een grote zeelt.
Ik meet hem op. 64 cm! Prachtig.
Zeelt wordt terug gezet, voer erbij, pennetje in het water, leuk, heb ik wat te doen tijdens het statisch vissen. Na 5 minuten de eerste belletjes alweer. En een piep op de rechterhengel. Ik kijk verderop: geen koet te bekennen, wel een kolk. Geschrokken?
Ineens een lange harde pieptoon, de waker slaat tegen de hengel, VIS!
Ik sla aan, de hengel trekt krom, een leuke vis, karper, zo voelt het aan. Na enkele bloedstollende runs, komt de vis dichterbij, een schubkarper. Ik land de vis en blijkt 11 kilo te wegen. 82 cm, mooie, maar een mij bekende vis. Netjes teruggezet, dag vis, tot de volgende keer! Ik maak mijn hengel weer gereed voor de volgende vis en kijk naar mijn dobber. Weg. Lijn strak. Ik leg mijn statische hengel neer en tik aan met de penhengel. Grote brasem, >50 cm.

Ik onthaak de vis in het water en doe er een macaroni aan. Inleggen, bijvoeren, andere (de statische dus) hengel inleggen. Ik gooi niet, ik vis 5 meter uit de kant en loop dus naar de plek, leg in, en loop terug. In de steunen endaar gaat mijn andere statische hengel. Tik, en hangen. Licht, heel licht voelt het aan. Zeelt? Jawel, een zeelt, en na een mooie dril is ie in het net. Zeelt op de 24 mm boilie. Blijkt dat die boilie aangevreten was door de kreeften. Deze zeelt lijkt wel nóg groter! Effe meten: 67 cm. Huh? Nog eens meten. 67 cm. Ik vond die andere al groot, maar dit is wel erg groot voor een zeelt. Oh, een fotootje dan maar. En terug, het water in. Het ritueel herhaalt zich: opnieuw beazen, lopen, inleggen, dit keer wat voeren erbij, teruglopen, in de steunen. Dobber. Waar is mijn dobber nou weer.
Strakke lijn, voorn deze keer op de macaroni, 22 cm. Vals gehaakt onder de kieuw. Binnen een half uur vang ik er nog een paar voorns rond de 20 cm. Het wordt donker, en de hond heeft zich inmiddels op mijn karperstoel genesteld. Ik zat telkens naast de penhengel op de mat vanwege de vele aanbeten. Ik kap ermee, 22:10 uur, tijd om op te ruimen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

04-06-2014 08:23

Dat zijn hele beste zeelten Frenk :o
Leuk verslag en leuke avond.

gr Andries
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-06-2014 08:39

Wat een super zeelten zeg :o
Alle anderen ook mooie vangsten.

Na een ietswat teleurstellende 5 daagse sessie op de rivier was ik wel toe aan een beetje actie. :P
Polderen en vis vangen, deze ronde niet wachten op de grootste de mooiste of de langste we mottuuh aantallen hebben geen genade meer!!
BAM
Afbeelding
BAM
Afbeelding
BAM
Afbeelding
BAM
Afbeelding
Eerste 11.45uur laatste 13.11 volgens de camera 8) :D
Achteraf had ik er wel een beetje spijt van want opeens zag ik een pracht van een spiegel zwemmen, maar de vissen waren toen al zo opgefokt dat er niet meer met vertrouwen werd geaast. :P
Daar moeten we dus nog een keer voor terug.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-06-2014 09:42

Zeelten waren zeker mooi en een hele leuke avond gehad.

Mooie vissen, Cees! En twee mooie twotones (of was het er toch maar 1, één lijkt een twotone, maar is het misschien niet)?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-06-2014 10:04

Idd two two tones, die zwemmen daar verdacht veel rond. 8)
Waren waarschijnlijk in de aanbieding :D
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

04-06-2014 23:29

Wat een zeelten en wat een mooie vissen Cees. In beide verhalen zie je toch het pennetje weer als plezier opsteken...

Vandaag ving ik ook 2 zeelten en drie karpers. Die karpers laat ik nog niet zien maar hier is wel alvast een zeelt.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Daniël van Es
Berichten: 15
Lid geworden op: 23-05-2013 09:05
Locatie: Vianen

05-06-2014 09:01

Mooie Ghost/koi achtige schup op pennetje gevangen

Afbeelding

Ook nog een mooie uitzetter, deze groeien als kool.

Afbeelding
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

06-06-2014 22:45

Gister voor gevoerd een emmertje zoete mais uit blik verdeeld over 3 stekjes.
Vanavond met een hand gemaakt pennetje een paar handjes vol mais er om heen.
Eerst veel wit vis en nog een brasem gehaakt.
Kleine handjes vol bij strooien sla ik nog een keer mis.
De wit vis lijkt nu ook te zijn verdwenen roerloos staat de pen in de stroom.
Veel te hoog steekt de antenne boven water.
Na 15 minuten nog mooi weg lopend dobbertje en een strakke schubkarper.
Helaas lege batterijen van de camera.
Het loopt goed nu 3 spiegelkarpers en vandaag weer een schub.
Ik heb het niet laat gemaakt de laatste mais gevoerd morgen avond weer VISSEN!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-06-2014 23:42

Hey,

Dat zijn ze Michael, mooie zeelt :)
Pracht staart heeft schub, Daniel
Goed bezig, Wilco
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

07-06-2014 00:59

hennepolie gekocht laatst voor over mijn brokken, onbekend merk, slecht idee... beetje chemische vieze geur en de vissen moesten er niks van hebben... vandaag op een putje de emmer geleegd, mogen de brasems en grassers lekker op los gaan.

nieuwe zak brokken in de emmer en weer ouderwets gas geven!!

omdat ik nogal wat hengels heb staan thuis, en sommige bijna niet meer gebruikt worden, heb ik vandaag een van mijn snoekstokken nieuw leven ingeblazen... een 9 ft handgebouwde hengel (prototype voor een jerkbait hengel van spro die nooit is uitgebracht) is nu een hengel geworden voor drijvend vissen op korte afstand... omdat ik er al eens dikke metersnoeken mee gevangen heb moest het een karper ook wel aankunnen... en een betere vuurdoop kon ik niet wensen...
de korte hengel heeft enorm veel kracht maar is toch soepel genoeg om de uitvallen en klappen op de vangen... je voelt veel beter wat de vis doet, hij is beter te sturen en de dril wordt er alleen maar leuker op! en als je dan ook nog eens de topper van het water eruit krijgt terwijl die zo hard in de lelies bleef knokken, ben ik verkocht! deze hengel gaat voortaan standaard mee bij het drijvend vissen en zal nog menig keer rond getrokken worden!



Afbeelding
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

07-06-2014 14:15

Net voor de deur een mooi schubje van ong 11/12 lbs op de halibut pellets.
En nu de voorbereiding voor het barbeknoeien vanavond.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...