Wisselen van oppervlakte naar pen montage


Plaats reactie
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-05-2014 11:12

Hallo,

Is er een goede manier om snel te kunnen wisselen van een oppervlakte montage(lees: haakje) naar een penmontage? Ik vind het zelf gepruts om, eenmaal bij het water aangekomen, van de oppervlakte montage naar de penmontage te switchen als ik de vis niet aan de oppervlakte aan het azen krijg, meestal maak ik ook nog een of twee plekjes met particles als back-up.

Zelf zat ik te denken om een stoppertje op mijn lijn te doen en dan een lus te knopen. Vervolgens met een lus-in-lus verbinding de oppervlakte-haak of de penmontage eraan te maken. Ik denk alleen dat een lus-in-lus wat opvallend is. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met een quick-link van FOX. Het nadeel hiervan vind ik dat bij het oppervlakte vissen mijn aas naar het quicklinkje getrokken word omdat deze zinkt, met de penmontage kan ik niet dieper vissen als dat ik mijn montage maak.

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

26-05-2014 11:14

Pen-montage met overlengte maken met aan het uiteinde een wartel? Dan hoef je enkel alleen de hoofdlijn eraan te knopen, of zeg ik nu iets geks?
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-05-2014 11:26

Zou kunnen Ferio. Dan zou ik alleen nog steeds moeten wisselen van het onderstuk als ik op verschillende dieptes vis. Mijn dobber kan namelijk nooit over een wartel schuiven.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

26-05-2014 11:28

Nick Smit schreef:Zou kunnen Ferio. Dan zou ik alleen nog steeds moeten wisselen van het onderstuk als ik op verschillende dieptes vis. Mijn dobber kan namelijk nooit over een wartel schuiven.


Wat als je de lengte lijn gewoon op +2/3 meter houd van je pen?

Misschien is er wel een betere oplossing, maar kreeg dit idee.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

26-05-2014 11:34

Ik vis inderdaad nooit dieper als 2.5/3m met de pen. Het is natuurlijk een optie. Iemand anders nog andere ideeën? Een piepschuim quicklink misschien?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

26-05-2014 12:47

ik laat het stoppertje altijd op mijn lijn zitten

enige wat je dan hoeft te doen is haak eraf halen pen erop schuiven en haak weer knopen, en een loodhageltje erop knijpen

lijkt mij niet dat als je vis op je penstek hebt azen dat dit zolang duurt dat de vis al weg is voordat je het zaakje hebt opgetuigd
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

26-05-2014 19:42

Hallo Nick,
Ik benader het net anders, ik gebruik de pen gewoon als waker/werpgewichtje bij drijvend vissen. Dus een gewone penmontage met dubbele stuitjes en daartussen een speldwartel met pen en geen lood op de lijn. Eventueel gebruik ik voorgelode pennen om verder te werpen. Wil ik direct op de bodem vissen monteer ik een of twee loodjes bij de haak en ga verder op de bodem. Je kunt zelfs je drijvende aas net onder de oppervlakte aanbieden of zorgen dat het als een pop-up net boven de bodem gaat zweven door op 5 cm van de haak loodhagels te knijpen.
Je kunt nu binnen een minuut switchen, maar soms zou ik nog sneller willen en, belangrijker, niet te hoeven gaan lopen om te wisselen.

Ik ben nog op zoek naar een soort loodverzwaarde rubber stuitjes. Geen idee of dat al is bedacht, maar dan kun je loodhagels vrij over de lijn naar je pen schuiven zonder de lijn te verzwakken. Ik ga zelf wel wat knutselen denk ik.

Grt Hans
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

26-05-2014 20:08

Hey Nick,

Ik had misschien nog wel een idee voor je. Al een lus in lus verbinding geprobeerd? Makkelijk en snel te verwisselen. In theorie zou het volgens mij moeten werken. Wanneer je niet te diep vist met de dobber, want dan kan het lastig werpen worden als 2 lussen door de ogen moeten. Ik heb het echter niet zelf geprobeerd. Neem zelf liever een extra hengel mee ipv te verwisselen.

Een warteltje of quik link zal zinken. (wat niet ideaal is bij het oppervlakte vissen)

Hoop dat je er wat mee kan.

Groet Jeffrey
dirk trilob
Berichten: 56
Lid geworden op: 01-04-2010 15:05
Locatie: utrecht
Contacteer:

26-05-2014 21:22

http://www.anglingdirect.co.uk/media/ca ... apters.jpg

daar een pennetje in schuiven. dan kun je de pen (en loodhagels) van de lijn halen en een kleine sateprikker oid er in om het gewicht van de swivel uit te balanceren.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-05-2014 21:25

Hans Eshuis schreef:
Ik ben nog op zoek naar een soort loodverzwaarde rubber stuitjes. Geen idee of dat al is bedacht, maar dan kun je loodhagels vrij over de lijn naar je pen schuiven zonder de lijn te verzwakken. Ik ga zelf wel wat knutselen denk ik.

Grt Hans

Deze bestaan al hoor Hans. Tungsten Sinkers van bv Korda
wordt bij de boillie visserij gebruikt om o.a onderlijnen te verzwaren
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

26-05-2014 21:41

Bedankt Fred, ga gelijk eens testen. Vanavond geprobeerd om loodhagels om plastic dobberringetjes te knijpen maar dat was geen succes. Ik hoop dat ze even zwaar zijn als loodhagels no.1 of no.4...
Als het werkt denk ik dat ik een systeem heb waarbij ik binnen een paar tellen kan wisselen door alleen de verzwaarde stuitjes te schuiven! Ik heb me afgelopen weekend toch zitten verbijten als op de stek waar je drijvend bent begonnen een enorme staart boven water staat te zwaaien.....
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

26-05-2014 21:51

Geniaal topic dit, ik loop al 2 jaar met dit vraagstuk te prutsen. Bedankt TS en de rest voor de tips!

@Dirk, bestaat zoiets ook uit alleen kunststof?
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

26-05-2014 21:55

Lezen hier ook pennenbouwers mee? Zou wat zijn als je een uitgelode pen zou maken met een soort quicklink er aan. Kunnen de stuitjes blijven zitten, hoef je alleen nog het onderste loodje te verwijderen/monteren. Catch my drift?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

26-05-2014 21:56

Waarom verbijten Hans?
Gewoon laten zakken met zinkend aas, en de lijn tussen de vingers houden
oftewel..freelinen :wink:

"ff" die vis vangen, en weer drijvend verder :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

26-05-2014 22:57

klopt wel Fred, maar ik heb zaterdag wat lopen klooien waardoor ik valse aanbeten kreeg, vandaar.
Ik heb even gekeken op de site van Korda en het ziet er veelbelovend uit. Ik heb toch het idee dat het steeds vastmaken, schuiven en weer loshalen van loodhagels niet bevorderlijk voor je lijn is.
Ik heb nu ook mijn voertactiek afgestemd op gecombineerd drijvend en zinkend vissen. Ik heb gemerkt dat als je drijvend een flinke vis vangt het lang duurt voordat er op dezelfde stek weer grote vissen te vangen zijn, maar dat ze nog wel op de bodem azen....... Het grote voordeel van drijvend vissen vind ik dat je je targetvis ook echt gericht kunt vangen. Vaak ben ik gewoon eerst een half uur aan het observeren en steeds een beetje voeren en dan proberen het aas bijna in de bek van de topvis of die ene spiegel te laten zakken. Het leuke van tegelijkertijd zinkend te voeren is dat er onder je drijvende stek ook van alles gaat gebeuren. Met de vrij schuivende gewichtjes zink je drijvende vlok nu naar de bodem en is je dobber direct functioneel. Omdat de vis enorm aan het schranzen is moet je zelfs zorgen dat je de lijn niet op de vis laat zakken... Ik heb nu al zin in de volgende sessie....

grt Hans
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-05-2014 23:15

Ik heb een klein speldje tussen 2 rubber stuitjes waar normaal de pen aan hangt.
Daaronder hele fijne rigtube hier knijp ik de loodhagels op (gaan bij mij nooit meer direct op de lijn), hieronder weer een mini stuitje en dan de haak.
Wil ik overstappen op drijvend vissen, loodhagels er af onderste stuitje omhoog en die neemt de rigtube mee, pennetje er af, is het dichtbij prik ik een balletje piepschuim op de speld, verder weg een lichte of zware float controller.

Ik vis tegenwoordig ook veel zwevend/ licht zinkend met brokken dan is het bolletje piepschuim meteen een goede verklikker.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 06:49

Mijn antwoord van gisterenavond is zomaar verdwenen. Ik neem meestal gewoon twee hengels mee, een met dobber en de ander voor oppervlaktevisserij. Geen gepruts, al is dat gepruts makkelijk en snel op te lossen, want een dobber zet je toch zo op de lijn met lood/tungsten putty en haak?
Ok in de wintermaanden niet, maar dan heb ik mijn tweede hengel ook gewoon klaar staan :)
@Hans: lood om een stukje dobberrubber werkt niet, loodje valt eraf (geen houvast) en glijdt over de lijn naar de haak. Tungsten putty is inderdaad een uitkomst.
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

27-05-2014 08:35

@Cees: dat is wat ik bedoel. Ik vind het zelf wel prettig om ook bij het drijvend vissen wat gewicht aan de lijn te hebben om het aas te kunnen sturen. De meeste stekken bevis ik direct onder de hengeltop door mij tussen het riet te verschuilen. Als je dan je aas tussen de rietstengels door naar de happende bek probeert te sturen is het heel lastig om dit te doen met wat tegenwind. (ik doel dan op één drijvend kattenbrokje aan een vrije lijn)

@Frenk: zoals je merkt vis ik vaak direct onder de hengeltop, en dan is het super als je bijna zonder te bewegen kunt switchen van drijvend naar penmontage.....

grt Hans
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

27-05-2014 08:59

Die tungsten sinkers ga ik ook eens proberen!

@Frenk: Een tweede hengel is natuurlijk ook een gemakkelijke oplossing, het budget is er momenteel niet en om nou nog een hengel te kopen voor twee visserijen die zo veel op elkaar lijken...

Nick.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 12:00

@Nick Je hebt gelijk, niet iedereen heeft een tweede hengel.

Ik heb meerdere hengels (bij elkaar gespaard), die echter veelal verschillend in actie zijn. Een uit de hand gelopen hobby :)
Maar een tweede hengel hoeft echt niet duur te zijn, hoor. Een leuke Shakespeare of Dam hengel van 1,75 lbs vind je vaak genoeg op MP voor zeer weinig. Ik heb enkele DAM hengels thuis liggen vanwege de mooie buiging die die oude stokken hebben (2-2,25 lbs, helemaal krom bij een flinke zeelt)

@Hans Juist daarom vind ik die tweede hengel zo handig :)
Als je een enkele kattenbrok te licht vindt, waarom dan geen grotere hondenbrok? Groter, iets zwaarder (meer gewicht, verder gooien), beter drijfvermogen. Voeren met zowel kattenbrokken als hondenbrokken.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

27-05-2014 12:49

Voor het drijvend vissen met kattenbrokken gebruik ik soms een self-cocking quill. Dit is een controller van balsahout of ganzenveer waarin ik een draadnagel of ander gewicht gemonteerd heb, zodat deze net niet zinkt en er nog een centimeter boven water staat. Voor het vissen op de bodem is slechts een enkele loodhagel voldoende om deze pen langzaam te laten zinken. Voor ondiep water met weinig diepteverschil is de loodhagel overigens niet nodig om scherp te kunnen pennen. Het principe van de self-cocking quill heb ik uit Carp Fever van Kevin Maddocks.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-05-2014 13:30

Als controler gebruik ik een ouderwetse, Hollandse vlokdobber.
Ik doe er 1 stuitje boven en twee onder.
Uitloden en dan verdeel ik het lood (putty) over het bovenste en het stuitje dichtst tegen de onderkant.
Gewoon op de hoofdlijn en haak eraan. Die vlokdobber zet ik op de gewenste afstand van m'n haak en dan kun je lekker drijvend vissen op afstand.
Wil je op de bodem, haal je het lood van het bovenste stuitje en verdeel je het over de twee onderste en penvissen maar.

Liever ga ik gewoon van huis met een hengel met slechts 1 aangeknoopte haak. Die pen heb je helemaal niet nodig. Kijk maar naar de lijn. Werkt prima hoor.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-06-2014 01:39

Als het snel en even tussedoor moet pak ik meestal gewoon de vrije lijn, soms met een of twee loodhagels er op. Wil ik echt wisselen omdat de plannen voor de sessie gewijzigd zijn dan vind ik dat twee minuten ombouwen ook geen probleem.
Twee hengels kan ook lastig zijn, maar dat kost mij vaak weer te veel mobiliteit.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie