Pen-en oppervlaktevissen Mei 2014


Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

26-05-2014 09:46

Schaper Michael schreef:Mooi Andries

Netjes Torsten, en op de pen! Super. Wat was er met z'n oog...weet je dat misschien?


thnx!
ja apart hè, beide ogen waren zo.
gewoon groot geschapen lijkt me:-)
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

26-05-2014 09:52

er wordt goed gevangen zie ik! mooie vissen vissen mannen!
vrijdag met 2 vrienden wezen vangen(ehhh vissen)
maar liefst bij elkaar in 2 uur tijd 6 vissen weten te landen.
ook 1 mocht er 1tje vangen helaas niet met de de pen.
maar wel mijn record-vis. Omdat ik de vorige keer niet op de foto stond:

(helaas kan ik met m'n belachelijk kleine handjes die kanjers maar niet mooi vast houden)

Afbeelding
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

26-05-2014 10:12

Afgelopen avond weer een poging gedaan een karper te vangen met de penhengel. Het ging niet van een leien dakje maar na een verspeelde vis en twee keer te hebben misgeslagen was het dan toch eindelijk raak.

https://www.youtube.com/watch?v=60DHactfmIk
Vis is vis
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

26-05-2014 10:46

@Ben: Hartslag 180!

mooi filmpje man!
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

26-05-2014 11:50

Mooi filmpje Ben!
Je doet me denken aan de Nederlandse uitvoering van Jim Shelley, een beroemde Engelse karper blogger:
https://www.youtube.com/watch?v=hKRpO2dNsS8
Ik zou zeggen: maak er een wekelijkse blog van! Happy Day's!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-05-2014 21:44

@ Andries: ja, klopt, ik was voordat ik op karper viste een zeeltvisser. Mooie vissen! Grassers zitten hier op de meeste plekken meer dan gewone karpers......
@ Torsten, heb ik het toch goed gezien die ogen.... Het viel dus ook anderen op. Die andere foto: ook mooie vis!
@ Ben: mooi kort een veelzeggend filmpje. Ik zat -met koptelefoon op hardop - Oooh te roepen bij het misslaan, vrouw kijkt me aan: die zei: zeker weer karperfilmpjes aan het kijken :)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

26-05-2014 23:48

Mooie bakken Andries en Torsten! Ben klasse filmpje weer en Frenk...haha dat zegt mijn vrouw ook zo vaak. Top trouwens die hoofdtelefoon. Kijkt veel leuker vind ik.

Vanavond nog een schubje gevangen op een voor mij geheel nieuw stelsel. Inmiddels heb ik er een stuk of 10 karpers gezien en ditwas daarvan een van de grootste.

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
jan van kranenburg
Berichten: 429
Lid geworden op: 04-03-2007 03:07
Locatie: Den Haag

27-05-2014 03:54

Sander Timmers schreef:Heerlijk weekje vakantie gehad... pen hengel, Michael zijn baars drijvertjes ;-) een haakje maat zes en een vlok wit brood......

Afbeelding
Pang en daar ging die weer


Afbeelding
En een prachtige schub was het haasje


Groetjes Sander Timmers.


Niet meer doen, Sander..........
Door misverstandje ruim 3500 van mijn posts sinds 2002, zoek.
Steun KSN!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

27-05-2014 08:11

Frenk de Gruiter schreef:@ Andries: ja, klopt, ik was voordat ik op karper viste een zeeltvisser. Mooie vissen! Grassers zitten hier op de meeste plekken meer dan gewone karpers......


Hier weinig graskarper in de polder, ken twee polders waar er redelijk wat zwemmen maar vang ze eigenlijk bijna nooit, beestjes hebben een zesde zintuig ontwikkeld voor gevaar lijkt het wel, vaak voordat je kan gaan vissen dreunen de boeggolven al heen en weer. Daarnaast negeren ze voerplekken vaak volledig, vorig jaar zelfs meegemaakt dat er drie enorme grassers rondom me pennetje lagen, voer eronder boeide ze helemaal niets.
Vreemd genoeg vang ik bijna nooit meer zeelt terwijl ik een jaar of vier geleden toch regelmatig zeelt ving?

gr Andries
Sander Timmers
Berichten: 98
Lid geworden op: 11-12-2009 14:29

27-05-2014 12:17

Bedankt voor de leuke reactie's... ik heb er wel meer gevangen hoor jan 8)

Groetjes Sander Timmers.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 12:32

@Andries
De verhouding karper-graskarper is hier zoek. Op veel plekken is meer graskarper dan karper aanwezig, door dom meeneem en verplaatsbeleid van zogenoemde karpervissers zit bijna alle karper op 1 plek. Karper wordt niet uitgezet, graskarper is veelal uitgezet in het verleden. Die oudere graskarpers beginnen nu ook minder voor te komen.
De graskarper is hier goed en eenvoudig te lokken. Volledig gefixeerd ook op boilies en particles.
Het enige wat we nog meer hebben dan graskarpers is (uitheemse) kreeftjes. 1 uur vissen met de vaste stok en maden is 14 kreeftjes (verschillende). :o
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

27-05-2014 12:44

Bedankt voor de complimenten , vooral door die van Jan voel ik me erg vereerd :D
Vis is vis
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-05-2014 18:18

Iedereen gefeliciteerd met de mooie vangsten.

Voor mij is het een vreemd voorjaar, redelijk veel gevist weinig gevangen maar wel de pareltjes er tussen uit geplukt.
Nu eindelijk eens tijd om er een verslag te tikken met dank aan het bar slechte weer.
Begin mei serieus op pad gegaan met de penstok, de brasem was volop aan het paaien in een deel van de sloot en de karper is dan nooit ver weg.
Zoals gewoonlijk waren de karpers wel weer erg gefocust op het kuit en m'n mais en brokjes lieten ze mooi mee rust.
Ik zie in de verte een boer ploegen, aha.
Gauw er naartoe gewapend met een boterhammen zakje, even pieren zoeken.
Dat ging super het leken wel zeepieren zo groot echt ongelooflijk, zal wel iets met die kleigrond te maken hebben want zulke heb ik nog nooit uit het zand getrokken.

Ik zie een karper azen tussen de lelies en laat een dikke pier zakken, hangen.
De 1,5lb stok meteen rond en het was een waar gevecht, had eigenlijk niet verwacht dat de planten al zo hoog zouden staan en na 3 keer vast te zijn gezwommen kreeg ik hem toch in m'n net.
Net over de 20pond dus dat is een mooi begin.
Afbeelding
Paar dagen erna was het al een stuk warmer en heb ik een ander deel van het water bevist, de vis ligt daar al vrij snel hoog.
Ook hier werd weer met pieren gevist maar nu gewoon struinend, helder water dus kan de vis goed zien zwemmen en aanwerpen.
Klein drijvertje op 40cm van de haak maar meestal pakken ze hem tijdens het zweefmoment.
Ik rijg een pier op de haak leg aan en een weigering, nog eens en nog eens :roll:
Telkens met de neus er tegenaan maar niet happen, ze zitten me aardig voor de gek te houden hierzo.
Haakje 10 en zorgen dat ie niet meer zichtbaar is, gewoon weer hetzelfde liedje hoe is het mogelijk zeg.
Minstens 10 weigeringen gehad dus changing tactics. 8)
Zeevissers rijgen de pieren netjes over de haak en gestrekt dus geen dotje, dat maar eens proberen.
Eerste de beste vis zoef zo naar binnen en hangen, I love it when a plan comes together 8) :D
Het water explodeert beest vliegt zowat de overkant op om daarna rechtsaf te gaan en weer vol gas terug te komen, m'n molentje kan het niet bijbenen.
Alweer een mooie schubbert in m'n net, bijna 2 trouwens want er zwom er nog eentje naast ook.
Afbeelding
Een paar 100 meter doorgelopen en zie een dikke jongen zwemmen, de pier wordt weer in detail aan gerijgd en floep weg was ie.
Deze weet me nog wat langer bezig te houden er is namelijk geen houden aan, uiteindelijk beland ie in een wierveld en krijg ik hem met een beetje geluk geschept.
Met z'n 24 pond een prachtexemplaar uit de sloot.
Afbeelding
Het kon haast niet op want dit onnoemelijk apparaat kwam ook nog langs :o :P :lol:
Afbeelding
Ik krijg wat andere dingen op m'n pad en vorige week ben ik na wat hete dagen met de hondenbrokken aan de gang gegaan, kijken of we nog zo'n brokkenpiloot kunnen strikken.
Het was heet eigenlijk gewoon om kapot te gaan zo heet.
Weer een ander water waar ik vorig jaar ook flink bezig was geweest.
De vis zat er weer er werd geaasd maar het ging erg moeizaam, er worden een paar brokjes gegeten en weg zijn ze, zonder gevist te hebben.
Schransen was er niet bij en daar is het erg moeilijk om de vis netjes aan te werpen.
Tot overmaat van ramp haak ik een snoek direct bij het neervallen van het brokje en de lijn knapt op de tandjes.
Ook beginnen er platten te azen op drijvende brokjes, is er dan helemaal niets meer heilig :evil:
Karper spotten wordt zo een stuk moeilijker, het kan net zo goed een snoek of platte zijn.

Op een gegeven moment heb ik geluk ik zie in de verte een karper azen en tijger er naartoe, precies een open stuk in het riet en lelies onder de kant die werden afgestroopt.
Het zijn 2 vissen een kleintje en een heule grote.
Ik gooi er 2 meter voor met een brokje en zie ze er met z'n tweeën op af zwemmen, 1 bekje en 1 bek gaan open en de bek wint, hoppa gaannnnnn.
De 1,5lb penstok had ik gelukkig al ingeruild voor een 2,75lb parabool dus er kan stevig gedrild worden en dat was hard nodig.
De vis zwemt het brede stuk in op zoek naar lelievelden die er in overvloed staan, telkens moet ik blokken en vraag het maximale uit m'n materiaal.
Af en toe pikt ie nog een blad mee maar ik krijg hem er telkens uit, het is wel een dril zonder einde lijkt het hij blijft maar doorgaan.
Even zit ie onder m'n neus nog in het wier maar niet lang erna ligt ie op z'n zij, die is binnen!
Prachtvis en met z'n 27 pond een hele beste.
Afbeelding
Gewicht zit duidelijk voor in, wat een bonk.
Afbeelding
Ik nodig een vismaat uit om een keer op pad te gaan, vroeg weg maar dat heeft niets op geleverd vanwege een erg koude nacht.
Drijvend niets te zien dus voor de zekerheid een penstekje aangelegd met hennep en daarna even een andere stek bevist, daar kreeg m'n maat toch nog een aanbeet op de brok maar miste helaas, gewoon stomme pech.
We gaan terug naar de voerstek maar lopen eerste een deel van de sloot af, het weer was namelijk al wat aangenamer geworden.
Hier en daar zien we een karper die ook meteen wordt aangegooid met een zinkende brok maar het zit niet echt mee.
Er zouden er nu meer te zien moeten zijn met dit weer, we lopen verder en zien opeens het water troebel worden, dat kan maar één ding betekenen die hebben de hennep gevonden.
10-15 vissen stonden er op de kop te grazen als een bezetene prachtig om te zien, ze werden helemaal wild.
Het precieze bestand ken ik niet daarzo maar 1/3 zat er toch wel zeker op.
Voorzichtig laten we beide een brokje er tussen zakken m'n maat een weigering ik zie een dikke zwemmen leg hem er voor en hoppa hangen.
Iets wat laffe dril zal met de aankomende paai te maken hebben denk ik, het explosieve is er af.
Wel weer een prachtvis van 22 pond, schitterend gekleurde vis.
Afbeelding
Ook m'n maat weet ik gelukkig nog één te strikken en deze is nog veel donkerder, prachtig vind ie het als schubkarper liefhebber zijnde.

Afgelopen zondag ging m'n broer mee die heeft weer zeeën van tijd over.
Ander water bevist een ingepolderd riviertje dat al langer op de planning stond om drijvend te bestoken, vroegah daar wel veel met vastlood gevist.
Hij had duidelijk last van vangdrang want iedere vis die we zagen werd meteen aangeworpen en dat is iets wat je daar juist niet moet doen, ik weet hem dat gelukkig aan z'n verstand te brengen anders wordt het niets.
Vis was ook erg schuw en lagen telkens alleen om vrijwel meteen weg te schieten zo gauw ze iets hoorden.
Op slinkse wijze gevoerde brokken werden met angstige ogen bekeken om daarna meteen het hazenpad te kiezen, dat gaat nog pittig worden hierzo.

Na een rietkraag zien we meerder vissen bij elkaar liggen, een stuk ervoor flink gevoerd mag de stroming de rest doen en lopen wij ff een blokje om.
Half uurtje later kwamen we terug en ze aasden volle bak, stuk of 8 vissen telde ik al zo.
M'n broer gooide de eerste de beste aan, doe dat nou niet en kies eerst een goeie uit....
Ik tuig m'n hengel op en neem wat afstand daar zie ik er 3 aankomen langs de lelies waaronder een grote schub.
M'n brok valt er 5 meter voor en ik weet net op tijd weg te trekken voor een kleine vis en recht bij de dikke voor z'n neus, hap en hangen.
Hier wel weer volle bak en hij zwemt van de lelies onder onze kant af naar de lelies aan de overkant van het water maar daar weet ik hem op tijd te blokken en linksom te laten draaien.
Hij zoekt het dan meteen dieper op en weet een pluk wier met algen te bereiken maar daar krijg ik hem zo uit.
We zoeken een niet zo dichtbegroeid stukje op en probeer hem naar het net te loodsen maar geeft zich nog niet gewonnen en krijg dus nog een paar mooie runs om de oren.
Uiteindelijk ben ik toch baas en ligt hij in het net.
Ik val weer in verbazing hoe is het toch mogelijk dat ik op zulk water wederom zo'n prachtbak van 28 pond weet te vangen.
Minder vissen en meer vangen dat is het spelletje jonguhh.
Afbeelding
Voor mij een erg vreemd voorjaar want ook vanuit de boot op de rivier gaat het erg moeizaam en daar tot nu toe nog maar 2 vissen weten te strikken maar beide wel beauty's.
Uiteindelijk hoor je mij niet klagen met zulke vissen in het net.

Ps het regent nog steeds :cry: :P
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

27-05-2014 20:11

Heel leuk Cees en net als vorig jaar komen er weer bakken uit die slootjes van jouw :o
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-05-2014 20:51

Prachtbakken Cees, Chapeau!
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

27-05-2014 21:02

Schitterende vis Cees!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-05-2014 08:10

Ik hoop dat het de komende periode vaker regent, bedankt voor het meegenieten Cees!

gr Andries
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-05-2014 10:52

Bedankt voor de leuke reacties mannen :D
Gebruikersavatar
Tienus de vries
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-07-2010 14:13

29-05-2014 14:33

Afbeelding

Deze had ik laatst in een klein nietszeggend slootje op het pennetje met kattenbrokken in gelei. :D
De vis die men niet vangt, is altijd groot.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

29-05-2014 14:46

Ik heb 10 kg grondvoer gekookt en die wil ik grotendeels in de komende 2 avonden op een aantal plekjes aan een nog niet zo druk beviste plek aan een kanaal gaan verdelen.
Het ziet er goed uit 2 bruggen,een hoge met betonnen randen en houten beschoeiing en een lage met een houten steiger ernaast.
Zaterdag avond met 2 man pennen en kijken of dit (voor mij nieuwe) water nog wat oplevert.
Kansloos gezeik!
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

29-05-2014 23:54

Afbeelding

Een opstekertje en een mooi weg lopend pennetje leverde mij een fries skp spiegeltje op.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

30-05-2014 07:35

Hoi,

Dinsdag had ik een bijzondere bijvangst in de vorm van een roofblei

Afbeelding


Gisteravond ving ik nog een korsten slurper

Afbeelding
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

30-05-2014 12:47

Mooi Michael, Wilco en Tienus

Gisteravond met wat twijfel op pad; eigenlijk loopt de temperatuur op dat moment al 48 uur achtereen terug, er zijn nog 11 schamele graden over, de oostenwind doet het kouder aanvoelen. Zes stekken aangevoerd, eerste rondje veel witvis actief, tweede rondje beginnen de kreeften er lol in te krijgen. Vaak als die erop komen vang ik geen karper meer, lijk wel alsof de avonden dat de karper/brasem passiever is de kreeft de kans krijgt.
Dan toch plots een aanbeet op de ondiepste stek, een mooie zeelt! Dat is al meer dan ik van deze avond verwacht had, slanke bijna zwarte vis, mooi hoor.
Bij het derde rondje toch de niet meer verachte karperaanbeet, fotootje niet best maar batterijen waren leeg dus even niet op instellingen gelet...

Afbeelding

gr Andries
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

30-05-2014 13:36

Mooi hoor Michael en Andries.
Deze is niet met mijn 1 lbs stokkie gevangen maar met een 1.5 lbs stokkie vanwege de waterlelies.

Afbeelding
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

30-05-2014 14:27

Mooie vissen weer!


en Ben.. je mag je wijze woorden weer zeggen! :P