Pen-en oppervlaktevissen Mei 2014


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-05-2014 16:31

Gisteravond laat na een moeizame avond toch nog een karpertje kunnen vangen.
Klein maar fijn :)


Afbeelding
Vis is vis
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-05-2014 21:41

Ik las het verhaal op FB. Zeer verdiend Ben ennuh...ik ben ook fan hoor :roll:
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-05-2014 23:24

Even 2,5 uur weggeweest. Wezen kijken in de mooie omgeving. Een polderstelsel met een brede basissloot met vele zijsloten die kilometerslang doorlopen. Het is hier lastig karper te vinden. De waterplanten bloeien welig op sommige plekken.

Prachtige witte zwanen, slobeenden, hier en daar witvis aan het spelen, soms een grote V die de oppervlakte doorklieft, een enkele vliegvisser en op één plek (van de 7 km die ik bekeken heb) azende karpers, maar wel weer snel door zwemmend. Karper is hier niet in grote getale aanwezig en veel oevers zijn niet toegankelijk, veel land van boeren die hun grond niet betreden willen zien. Dus als je de karper ziet, is het byzonder.

Ik wil kijken hoe de karpers reageren. Er worden brokken gegooid, over een afstand van zo’n 30 meter verspreid over het water. Niet één waterkip die een poging doet om de brokken te pakken, ze laten het liggen. De zwanen doen een enkele poging, maar hebben meer oog voor elkaar. Een zeelt doet een aanval op een brokje en slokt de beoogde brok weg. Slurrrrrp! Voorntjes maken kringen in het water door aan de zacht wordende brokken te vreten.

De karpers stoppen, onderzoeken de brokken, en zwemmen verder, keren om, onderzoeken nogmaals, zwemmen verder. Verderop, buiten de brokkenzone, draaien ze weer om en zwemmen mij tegemoet. Ze onderzoeken wederom brokjes, en zwemmen weer verder, zeker 50 meter verder. Ik onderscheidde een mooie spiegel en een grote schub. Héle grote schub. En een kleine graskarper! Ik loop verder langs de kant en volg de karpers richting een bosje en weiden met hoog gras. De grote V golf die zij veroorzaken, is indrukwekkend en ik kan ze nauwelijks bijhouden.

Na 40 meter volgend door hoog gras, hoor ik geritsel uit de struiken rechts van mij. Twee reeën komen uit de struiken op 10 meter van mij vandaan. Ik sta gebiologeerd te kijken, ze hebben me niet door. De bries waait mijn kant op, ze hebben me niet geroken. Eén kijkt mijn kant op, schrikt en springt tegen de andere ree aan en ze verdwijnen samen in de het struikgewas en daarachter het veld met hoog gras in. Ik lach, keer om en loop naar de auto.

De karpers zijn doorgezwommen. Ik heb de hengels alleen aangeraakt om ze in de auto te zetten. Straks raak ik ze alleen maar aan om ze weer uit de auto te halen en in de schuur te doen.
Klik, de autovergrendeling springt open, ik stap in de auto, en rijd naar huis op aan. Een uur later dan ik dacht (“even een anderhalf uurtje vissen”) ben ik thuis, een mooie herinnering erbij.

Nee, niet gevist, wel enorm genoten.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

17-05-2014 11:04

Frenk de Gruiter schreef:Even 2,5 uur weggeweest. Wezen kijken in de mooie omgeving. Een polderstelsel met een brede basissloot met vele zijsloten die kilometerslang doorlopen. Het is hier lastig karper te vinden. De waterplanten bloeien welig op sommige plekken.

Prachtige witte zwanen, slobeenden, hier en daar witvis aan het spelen, soms een grote V die de oppervlakte doorklieft, een enkele vliegvisser en op één plek (van de 7 km die ik bekeken heb) azende karpers, maar wel weer snel door zwemmend. Karper is hier niet in grote getale aanwezig en veel oevers zijn niet toegankelijk, veel land van boeren die hun grond niet betreden willen zien. Dus als je de karper ziet, is het byzonder.

Ik wil kijken hoe de karpers reageren. Er worden brokken gegooid, over een afstand van zo’n 30 meter verspreid over het water. Niet één waterkip die een poging doet om de brokken te pakken, ze laten het liggen. De zwanen doen een enkele poging, maar hebben meer oog voor elkaar. Een zeelt doet een aanval op een brokje en slokt de beoogde brok weg. Slurrrrrp! Voorntjes maken kringen in het water door aan de zacht wordende brokken te vreten.

De karpers stoppen, onderzoeken de brokken, en zwemmen verder, keren om, onderzoeken nogmaals, zwemmen verder. Verderop, buiten de brokkenzone, draaien ze weer om en zwemmen mij tegemoet. Ze onderzoeken wederom brokjes, en zwemmen weer verder, zeker 50 meter verder. Ik onderscheidde een mooie spiegel en een grote schub. Héle grote schub. En een kleine graskarper! Ik loop verder langs de kant en volg de karpers richting een bosje en weiden met hoog gras. De grote V golf die zij veroorzaken, is indrukwekkend en ik kan ze nauwelijks bijhouden.

Na 40 meter volgend door hoog gras, hoor ik geritsel uit de struiken rechts van mij. Twee reeën komen uit de struiken op 10 meter van mij vandaan. Ik sta gebiologeerd te kijken, ze hebben me niet door. De bries waait mijn kant op, ze hebben me niet geroken. Eén kijkt mijn kant op, schrikt en springt tegen de andere ree aan en ze verdwijnen samen in de het struikgewas en daarachter het veld met hoog gras in. Ik lach, keer om en loop naar de auto.

De karpers zijn doorgezwommen. Ik heb de hengels alleen aangeraakt om ze in de auto te zetten. Straks raak ik ze alleen maar aan om ze weer uit de auto te halen en in de schuur te doen.
Klik, de autovergrendeling springt open, ik stap in de auto, en rijd naar huis op aan. Een uur later dan ik dacht (“even een anderhalf uurtje vissen”) ben ik thuis, een mooie herinnering erbij.

Nee, niet gevist, wel enorm genoten.


Herkenbaar Frenk! Leuk verhaal en dit soort momenten. :D
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-05-2014 13:39

Passie!!!
Vis is vis
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

17-05-2014 16:20

Prachtig, Frenk 8)

Had vanmiddag een Dikkie Dik die nog niet afgepaaid was, zal nu wel snel gaan gebeuren.

Afbeelding
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

17-05-2014 18:42

Frenk zeker herkenbaar.

Vanmorgen weer terug geweest naar het water van vorige week.
Bij aankomst zo rond 7 uur was het windstil en er dreef mist over het water. Na het voerrondje was ik ook zeiknat tot mijn knieen van het dauw. Na een half uur was het nog verdomd stil en was er weinig activiteit te zien op de eerste 2 plekken. Bij de derde plek aangekomen zag ik in een paar minuten 3 karpers, het duurde dan ook niet lang. na een vrij heftige dril lag er een mooie schub van 9 a 10 kilo in het net. De vierde stek lag in een aangegrenzende sloot hier ging 1 karper helemaal los op mijn voer.
Wederom een schub van een kilo of 8, met in zijn rechtermond hoek een rig met haakmaat 2.
Terug lopend kom ik weer langs de derde plek en er was er 1 aardig aan stofzuigeren en zo ook mijn haakaas en nummer 3 is feit. De grootste vanmorgen ik schat rond de 12a13 kilo. Inmiddels was zo rond 10 uur en begon het drukker te worden in het park en werd het rustig in het water dus richting huis.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

17-05-2014 21:34

Zal zeker herkenbaar geweest zijn, zo geniet ik vaak en vergeet ik te vissen. En inderdaad, passie, Ben!
Mooie vis, Robert! Goed bezig, Bjorn!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-05-2014 11:36

Mooie vis Robert.
Leuk Frenk en Bjorn.

Hier in zoetermeer gaan ze compleet los en dansen ze een mooie paai.
Gisteravond viste ik met Andries. We vingen beiden een brasem en zagen eigenlijk weinig karper activiteit. Wel waren in het begin van de avond een paar karpers aan de oppervlakte bezig. Hierbij zag ik ook een karper happen met een hele brede rug en grote bek. Deze vis was zeker groter dan dat ik ze ooit heb gevangen. Ik sloop er heen met een korstje maar toen ik aankwam bij de slurpplek was de vis al gezwommen. Lekker gevist in ieder geval en altijd gezellig met Andries.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
bjorn markesteijn
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-09-2012 20:48

18-05-2014 21:20

Vanmorgen nogmaals naar het zelfde water gereden. Bij aankomst veel activiteit en na het voer rondje sprongen ze op de eerste stek bijna op de kant. De eerste was dan ook snel een feit, een klein schubje was de klos even snel in het net onthaakt en terwijl die weg zwemt begint de volgende op een paar meter afstand te azen. En een 2de lag snel in het net van het zelfde formaat. De andere stekken waren erg rustig geworden tot ik bij een hoekje kwam waar ongeveer de helft van het bestand lag. In korte tijd waren nog 3 karpers de klos de zwaarste ongeveer een kilo of 8. Inmiddels was het rond half negen en de karpers hadden geen trek meer. Ze hadden alleen nog maar oog voor elkaar.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

18-05-2014 21:29

Mooie schub Robert!

Afgelopen week vrij geweest. Dikke 20 uur aan het pennen geweest.
Geen vis te zien. Volle maan geweest, frisse noord tot noord-oosten wind.
Heb daar slechte ervaringen mee.
Alleen gisteren volop paaiende brasems gezien. Leuk!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

18-05-2014 21:37

Thanks allemaal! Eddy, als de wind naar oost draait lijkt de vis soms wat meer naar boven te komen hier in de buurt. Wellicht dat dat ook bij jou in de buurt zo is? Hier in het oosten loopt het goed aan de oppervlakte maar ik vis dan ook wel in afgesloten water waar de vis een en ander aas kent.

Vandaag terug geweest naar een schilderachtige stek (plompen, omgevallen bomen, ondieptes) waar ik gisteren de vis los kreeg op de brokken maar weg moest wegens andere verplichtingen. Leuk watertje met geschiedenis, staat ook beschreven in een bekend boek dus het was dan ook erg gaaf om na een uurtje een schubkarper te kunnen verwelkomen in mijn schepnet :) Verder een beetje verkoeling gezocht met pootje baden en een beetje dieptes/ondieptes zoeken.

Afbeelding

Toen nog even langs een polderwetering wezen kijken, daar lagen ze nog op de zelfde plaats als twee dagen geleden. Een korst werd snel genomen, en ik kon weer een dikzak scheppen. Het kuit spoot eruit toen hij op de mat lag, dus snel weer terug gezet. Met charming bier spier op de foto gezet.

Afbeelding

Op de laatste stek nog een bak verkloot, pakte de korst en maakte contact maar 3 sec later vloog de haak door de lucht. Daarna me de pleuris geschrokken toen een enorme roofblei mijn korst aanviel en verzwolg. Ding was dik 70 cm en vloog alle kanten op, apart om eens te vangen :D Mag van mij nog wel even dit weer blijven.
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

18-05-2014 21:55

mooi Robert
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-05-2014 07:11

Mooie vissen, Robert, je had die roofblei ook best mogen plaatsen wat mij betreft :)
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

19-05-2014 08:50

Mooie vissen Robert, je weet ze wel te vinden!

Gisteren zelf erop uit geweest... helemaal niets helaas, er was ook geen leven te bekennen.
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

19-05-2014 22:33

Robert Lamboo schreef: Eddy, als de wind naar oost draait lijkt de vis soms wat meer naar boven te komen hier in de buurt. Wellicht dat dat ook bij jou in de buurt zo is?


Op het water was ik bevist heb, geen enkele karper zien draaien, azen etc. Af en toe een klein visje zien weg springen. Collega visser, met beetmelders etc, gesproken. Idem dito. Het is geen afgesloten water. Misschien dat de vissen zich nog in de watergangen bevinden om de paaien, maar daar heb ik alleen maar paaiende brasem gezien. Op een ander water hier ook bij mij in de buurt, worden wel karpers gevangen, maar alleen in de avond. Niet met de pen. Drie hengels op de rodpod. Met de voerboot een paar kilo's boilies droppen en wachten maar. Absoluut niet mijn ding.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

20-05-2014 00:05

Ik ben op dit moment aan het pen vissen op een kanaal wat uitstroomt op open water.
Vanochtend vroeg bij een brug en een klein gemaal gevist.
Nog geen succes gehad maar ik had vanavond de indruk dat er karper zwemt.
Voorvoeren doe ik duiven voer en hennep.
Door de gemalen is het kanaal altijd in beweging.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

20-05-2014 08:41

Wilco Bekkem@ schreef:Voorvoeren doe ik duiven voer en hennep.
Door de gemalen is het kanaal altijd in beweging.



En je voer ook?
Wilco Bekkem@
Berichten: 81
Lid geworden op: 28-12-2013 14:59

20-05-2014 11:30

En je voer ook?


Beste Ferio,

je kan hennep altijd gebruiken ook als het stroomt.
Een goed voorbeeld zijn barbeel vissers die zeer klein aas gebruiken op snel stromende beekjes.
Hennep word ook door karper vissers gebruikt op grote rivieren.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-05-2014 12:07

Tweede poging. Mailtje was verdwenen door een plotse reboot (update WIndows en zo).

@Wilco
Hey, alles ok? Ik ben een tevreden gebruiker van je pennetjes, goed zichtbaar ook bij weinig licht! Helaas eentje kwijtgeraakt (boom)....

Gisteren een gesprek gehad met enkele "vissers" die aan het oppervlaktevissen waren in een paaislootje nabij mijn huis. Drie hengels, vier kijkers, geen net, geen onthaakmat. Ze vonden mijn commentaar niet leuk. "Zeker ook geen vergunning", zei ik waarop een stilte viel. *&^&%^%$%$#%$^%& S*kkels. Heb me uit ergernis maar aangemeld als controleur bij de vereniging.
De karper is vanmorgen pas uitgepaaid, maar misschien zijn ze alweer bezig als ik vanmiddag thuis kom. Ze reageerden vanmorgen om 5 uur bij het uitlaten van doggiedog wel op de hondenbrokken (slurpen!!!!). Bij geen onweer/paaigedrag doe ik wel een poging om er een te vangen. Zag een mooi spiegeltje die ik als 15 cm visje daar uitgezet heb (elders op de made gevangen), nu tegen de 65 aan.
Heb de paai ook gefilmd (action camera action), zoek nu nog een programmaatje om te (leren) editen. Wie?

@Ferio
Ik gebruik óók hennep op de IJssel/Rijn
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

20-05-2014 12:49

Duidelijk! Ik dacht dat hennep weggevoerd werd door de stroming, omdat het licht is. Weer wat geleerd!

Merci!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

20-05-2014 13:37

Het is licht, stroomt ook wel weg, maar ik voer het als een bal (met method feeder voer) en blijft deels in een kom tussen twee kribben. Ook in een zak met mais, kikkererwten dat langzaam leegloopt doet het goed. De rest is een lokspoor. Uiteindelijk rolt/voert alles weg, veelal ook boilies.
Hier (arnhem tot Zutphen) is de stroming erg hard, rivier is niet breed, daarom.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

20-05-2014 15:32

Kippenbix blijft ook goed liggen bij stroming.

@ Frenk, Windows movie maker is een prima programma om te beginnen met editen. Daarna kan ik je Sony Vegas Pro aanraden. Dit is wel een hele klus maar gelukkig kan je bijna alle basis handleidingen via youtube vinden.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

20-05-2014 16:34

Gisteren lagen ze nog te batsen, en die verloren energie moet er weer aangegeten worden natuurlijk :D Zat op een schub te vissen, kwam deze vis de hoek om en nam de korst zonder blikken of blozen met een heftige vierkantemeterdril tot gevolg.

Afbeelding
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

20-05-2014 17:40

Robert Lamboo schreef:Gisteren lagen ze nog te batsen, en die verloren energie moet er weer aangegeten worden natuurlijk :D Zat op een schub te vissen, kwam deze vis de hoek om en nam de korst zonder blikken of blozen met een heftige vierkantemeterdril tot gevolg.



Je weet ze wel te vangen hé Robert! :)