Haking bij penvissen


Martijn Martens
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-06-2010 15:02
Locatie: Roosendaal

28-04-2014 10:26

Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook ervaren. Ik ben gister op een dressuurwater gaan penvissen met een pellet op de hair.

Ik heb ca. 9 wegtrekkers gehad waar ik er slechts 2 van verzilverd hebt. Ik had mijn haak op de hoofdlijn gezet en zelf de hair gemaakt.

Hebben jullie hier oplossingen voor? Of kan te maken hebben met het feit dat het een dressuurwater is met beschadigde karpers? Ik hoor graag wat jullie bevindingen/oplossingen zijn.
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

28-04-2014 11:41

Martijn Martens schreef:Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook ervaren. Ik ben gister op een dressuurwater gaan penvissen met een pellet op de hair.

Ik heb ca. 9 wegtrekkers gehad waar ik er slechts 2 van verzilverd hebt. Ik had mijn haak op de hoofdlijn gezet en zelf de hair gemaakt.

Hebben jullie hier oplossingen voor? Of kan te maken hebben met het feit dat het een dressuurwater is met beschadigde karpers? Ik hoor graag wat jullie bevindingen/oplossingen zijn.

Probeer eens zonder hair te vissen, aas direct op haak.. misschien helpt het..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-04-2014 11:48

Waarschijnlijk gewoon lijnzwemmers :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-04-2014 12:21

Vaak lijnzwemmers: lijn blijft achter een vin hangen en trekt zo de dobber onder.

Heb je het ook al geprobeerd met een ander aas, andere lengte hair? Staat de haak rechtop, ligt ie?
Loopt de lijn recht omlaag naar het aas, of in een boog?

Dressuur: kan soms: de pellet wordt tussen de lippen meegenomen.

Edit: verschilde het weglopen van de 2 gevangen karpers et die van de andere -gemiste- aanslagen?
Martijn Martens
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-06-2010 15:02
Locatie: Roosendaal

28-04-2014 12:42

Eerder viste ik voornamelijk met mais op de haak en miste ik veel minder vissen 20% mis, dit was wel een ander soort water.

Gister viste ik dus met een pellet op de hair en tevens ook met de pellet met een stiekje vast aan de haak. Bij 2 van de 6 vissen zat de haak gehaakt buiten de bek...

De situaties: de dobber gaat snel naar beneden en komt weer terug..na 30 seconden Daarna gaat hij weer snel omlaag. Na enkele minuten zag je hem schuin omlaag gaan onder het wateroppervlak en sloeg ik. Soms contact met de vis, soms niet waarna hij miste/losschoot.

Zit er zelf aan te denken om een soort chod achtige combinatie op de hoofdlijn te maken. Maar mochten jullie bovenstaand herkennen en iets bedacht hebben dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

28-04-2014 12:51

Misschien ook gewoon de tijd van het jaar; rond/tegen de paai vaak aanzienlijk meer lijnzwemmers.

gr Andries
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

28-04-2014 15:14

Inderdaad, misschien veel kolken gezien? Wel de tijd van het jaar, paaitijd.

Ik zou weer teruggaan naar haakaas. Ook (voorgeboorde) Pellets kun je op de haak zetten. Erboven en eronder een rubbertje. Er zijn zelfs speciale tooltjes voor.
ron vd ende
Berichten: 62
Lid geworden op: 21-04-2008 22:23
Locatie: hoek van holland

28-04-2014 19:41

[quote="Martijn Martens"]Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook ervaren. Ik ben gister op een dressuurwater gaan penvissen met een pellet op de hair.

Ik heb ca. 9 wegtrekkers gehad waar ik er slechts 2 van verzilverd hebt. Ik had mijn haak op de hoofdlijn gezet en zelf de hair gemaakt.

Hebben jullie hier oplossingen voor? Of kan te maken hebben met het feit dat het een dressuurwater is met beschadigde karpers? Ik hoor graag wat jullie bevindingen/oplossingen zijn.[/quote

Ik zou het als volgt proberen. Overload je pennetje. Bijv. 1 gram lood aan een 0,8 grams dobber. Plaats dit loodje ca. 10 cm vanaf je haak. Je dobbertje zal nu zinken. Stel nu zo af dat het loodje op de bodem ligt en je dobbertje net aan de oppervlakte staat. Als nu een karper je aas oppakt dan tilt hij dit loodje op waardoor je dobbertje uit het water omhoog komt (opsteker) en/of gaat plat liggen. Je weet nu zeker dat jouw aas zich in de bek van de vis bevind. Nu direct aanslaan. Op weglopers of dobbers die snel de diepte ingaan zou ik op jouw dressuur water proberen niet te reageren want dit zijn dan waarschijnlijk lijn zwemmers.
Kenners weten het al jaren. Eenvoud is niet te evenaren.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

28-04-2014 21:42

Ik dacht ook gelijk aan lijnzwemmers. Daarnaast zou de theorie best kunnen kloppen voor wat betreft het meenemen van het aas tussen de lippen. Dat doen wel meer vissen. Denk maar eens aan harders.
Het blijft lastig, misschien kan je eens proberen om pas later aan te slaan. Daarmee verminder je de kans om lijnzwemmers aan te slaan al aanzienlijk.

Als je gek wordt van de lijnzwemmers kan je je pen ook 20 centimeter hoger op de lijn afstellen zodat je pen plat op het water blijft liggen. Een lijnzwemmer zie je dan als een tikje op de pen en een aanbeet is meestal gelijk een wegtrekker. De opsteker zie je daarmee natuurlijk niet.

ron vd ende schreef:Als nu een karper je aas oppakt dan tilt hij dit loodje op waardoor je dobbertje uit het water omhoog komt (opsteker) en/of gaat plat liggen. Je weet nu zeker dat jouw aas zich in de bek van de vis bevind. Nu direct aanslaan.

Kijk uit Ron. Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt hoor en vaak is een opsteker wel een teken van de opname van aas maar zeker niet altijd. Gaat je opsteker nadat deze omhoog gaat gelijk weer terug in de "normaal" stand dan zou ik even wachten met aanslaan. Blijft hij omhoog staan of zakt hij daarna onder dan kan je gerust aanslaan. Maar ook dan is niets zeker. Een opsteker kan gewoon door lijnzwemmen en bodemwoelen of een bepaalde stroming ontstaan. Daarnaast nog is er ook verschil in het gedrag van de pen in diep of ondiep water.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-04-2014 23:16

Martijn Martens schreef:
Gister viste ik dus met een pellet op de hair en tevens ook met de pellet met een stiekje vast aan de haak. Bij 2 van de 6 vissen zat de haak gehaakt buiten de bek...

De situaties: de dobber gaat snel naar beneden en komt weer terug..na 30 seconden Daarna gaat hij weer snel omlaag. Na enkele minuten zag je hem schuin omlaag gaan onder het wateroppervlak en sloeg ik. Soms contact met de vis, soms niet waarna hij miste/losschoot.



Vis wel eens op een vijvercomplex waar veel graskarper in zit.
Die beesten kennen ook het klappen van de zweep. Krijg je meestal eerst een opsteker en vervolgens een heel langzame wegloper. Ga je dan aanslaan, dan sla je negen van de tien keer een gat in de lucht. De truc is, wachten! Na een meter of zo stopt de aanbeet, minuutje wachten en plotseling loopt de hele handel in één keer strak. Handen dus dicht bij je hengel, aanslaan en hangen!

Vanmiddag liep het overigens gesmeerd, binnen het half uur had ik er al twee.

Wat je eerst moet doen is, alleen met een pellet op je hair vissen, je wilt ze toch liever niet buiten de bek haken?
Verder de hair zo kort mogelijk (je pellet tegen de haakbocht) en wachten tot je lijn echt strak loopt.

De verklaring is m.i. idd. dat ze het aas tussen de lippen klemmen.
Stelletje slimmeriken!

Nog even een aanvulling:

wat ook nog wel eens wil werken is veel voer in het water gooien, b.v. voordat je begint eerst een half tot een heel blik mais in het water gooien.
Martijn Martens
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-06-2010 15:02
Locatie: Roosendaal

29-04-2014 08:34

Bedankt voor de nuttige antwoorden. Wat betreft lijnzwemmers denk ik dat jullie gelijk hebben! Als ik eraan terugdenk was het wel "feeding frenzy" op de voerplek met kolken en staarten waarna de dobber vaak wegtrok.

Gister nog een keer gepend; met de mais op de haak. Binnen 2 minuten was het raak, ondernam geen actie. De dobber ging onder waarna de karper zichzelf haakte en ervandoor ging.

Daarna op een andere stek voorzichtige beetjes waar de dobber onderging en daarna steeds naar boven kwam. Als ik dus zou slaan zou ik misslaan. Afwachten is dus inderdaad een oplossing tot de karper hem echt pakt en ervandoorgaat.

@Ron vd ende; goed idee; ik ga dit vanavond naspelen in een emmer en kijken of het lukt.
Ga morgenavond weer pennen in een nieuw watertje waar voornamelijk grotere karpers + graskarpers zitten. Hoop dat mijn 1,5 lbs wychwood barbel flink mag buigen ;). Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

29-04-2014 08:52

Er zijn wel wat dingetjes die kunnen werken.
Dunnere lijn gebruiken,vaak heel goed mogelijk,zacht aas gebruiken van pellets kan je ook deeg maken,scherper vissen met staande of halfliggende haak.

succes. :wink:
Onno Tool
Berichten: 27
Lid geworden op: 29-12-2007 09:58
Locatie: Hellevoetsluis

01-05-2014 00:47

Doe een zelfhaak schuifloodje van 30 gram eraan. Kan je toch rustig neerleggen op de voerplekjes. Je pakt je hengel pas op als de vis er met het hele zwikkie vandoor gaat. Zo heb je zeker nog lijnzemmers, maar je haakt geen vis meer vals. Dit ben ik gaan doen nadat ik met het pennen een paar keer achter elkaar vissen haakte in de aarsvin of in de staart. Pennen is leuk, maar je moet ze wel in de bek vangen.
Ik ben een peppie
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

01-05-2014 07:39

Onno Tool schreef:Doe een zelfhaak schuifloodje van 30 gram eraan. Kan je toch rustig neerleggen op de voerplekjes. Je pakt je hengel pas op als de vis er met het hele zwikkie vandoor gaat. Zo heb je zeker nog lijnzemmers, maar je haakt geen vis meer vals. Dit ben ik gaan doen nadat ik met het pennen een paar keer achter elkaar vissen haakte in de aarsvin of in de staart. Pennen is leuk, maar je moet ze wel in de bek vangen.


Dan kan je het besluipen wel vergeten..
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

14-05-2014 15:01

Valt wel mee toch, tenzij je moet werpen. Als je onder de top vist kan je het zwikkie rustig laten zakken.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

14-05-2014 15:53

Wanneer ik ga penvissen wil ik het liefst zo licht mogelijk vissen. Met 30g lood gaat dit al lastig worden. De missers is een bekend iets bij het pennen en dat vind ik niet heel erg. De karper zal hier van schrikken, net zoals het inwerpen van je lijn, en (meestal) na een paar minuten weer terug zijn. Dit is tenminste wat ik ervaar op de wateren bij mij in de buurt. Op een dressuurput zal de vis waarschijnlijk niet meer terugkomen.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

15-05-2014 18:32

De opsteker manier die door Ron beschreven wordt is veruit mijn favoriete montage, zeker wanneer de vissen zich wat rumoeriger gedragen. Het vergt alleen wel zenuwen van staal wanneer je je dobber de eerste paar keer weg ziet zakken zonder aan te slaan, voelt erg onnatuurlijk haha.

Vind het zelf het fijnst om maar 1 korrel lood te gebruiken, deze zet ik dan tussen de 5 en 8cm van de haak. Op deze manier zijn de opstekers het duidelijkst.

Wat je ook nog wel eens meemaakt is dat voorns je aas oppakken, geeft ook een opsteker en resulteert vaak in een penmontage in de bomen boven je stek :P Maar ook dit leer je na verloop van tijd grotendeels te onderscheiden van de karper aanbeten.
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

15-05-2014 19:27

Hilco Meijer schreef:Nog even een aanvulling:

wat ook nog wel eens wil werken is veel voer in het water gooien, b.v. voordat je begint eerst een half tot een heel blik mais in het water gooien.


Als ik dat mag aanvullen;

Dit werkt imo nog beter met veel verschillende soorten aas tegelijk, kleine delen. Voor mijn gevoel krijg ik hiermee meer volle aanbeten ipv twijfelgevallen.
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

21-05-2014 15:56

Sebastian Huvenaars schreef:De opsteker manier die door Ron beschreven wordt is veruit mijn favoriete montage, zeker wanneer de vissen zich wat rumoeriger gedragen. Het vergt alleen wel zenuwen van staal wanneer je je dobber de eerste paar keer weg ziet zakken zonder aan te slaan, voelt erg onnatuurlijk haha.

Vind het zelf het fijnst om maar 1 korrel lood te gebruiken, deze zet ik dan tussen de 5 en 8cm van de haak. Op deze manier zijn de opstekers het duidelijkst.

Wat je ook nog wel eens meemaakt is dat voorns je aas oppakken, geeft ook een opsteker en resulteert vaak in een penmontage in de bomen boven je stek :P Maar ook dit leer je na verloop van tijd grotendeels te onderscheiden van de karper aanbeten.



Een ander voordeel is vind ik dat je ook kan zien of je aas er nog wel aan zit, ligt natuurlijk wel aan het type aas. Als je bv met mais zit en je ziet constant tikken op je dobber dan spelen de witvisjes ermee en als het daarna stil valt is je aas 9/10x weg.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

21-05-2014 19:49

Ferio Sterk schreef:Een ander voordeel is vind ik dat je ook kan zien of je aas er nog wel aan zit, ligt natuurlijk wel aan het type aas. Als je bv met mais zit en je ziet constant tikken op je dobber dan spelen de witvisjes ermee en als het daarna stil valt is je aas 9/10x weg.


Of er is karper op de stek gearriveerd?
Ik gebruik daarom eigenlijk altijd kikkererwten die ik zelf kook, hard genoeg om kleine witvis te weerstaan, zacht genoeg om op de haak te prikken.

gr
Andries
Gebruikersavatar
Eddy Roelans
Berichten: 310
Lid geworden op: 30-08-2006 14:41

21-05-2014 21:00

Of er is karper op de stek gearriveerd?
gr
Andries


Je was me voor Andries 8) . Meer dan eens meegemaakt, dat de witvis met mijn aas aan
het 'spelen' was, waarna alles opeens stil viel. Even later gevolgd door de vangst van een karper.
Actieve witvis maakt karper nieuwsgierig.
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Bas Buitendijk
Berichten: 17
Lid geworden op: 16-01-2014 10:50
Locatie: Almere
Contacteer:

22-05-2014 12:08

Martijn Martens schreef:Ik ben zeer benieuwd of jullie dit ook ervaren. Ik ben gister op een dressuurwater gaan penvissen met een pellet op de hair.

Ik heb ca. 9 wegtrekkers gehad waar ik er slechts 2 van verzilverd hebt. Ik had mijn haak op de hoofdlijn gezet en zelf de hair gemaakt.

Hebben jullie hier oplossingen voor? Of kan te maken hebben met het feit dat het een dressuurwater is met beschadigde karpers? Ik hoor graag wat jullie bevindingen/oplossingen zijn.


Misschien heb je hier iets aan:
http://youtu.be/ZdSFvIPAyWo
Kijk naar afstand tot eerste loodje en de montage van de haak.
Mijn ervaring: wacht tot de pen wegloopt, tel tot 5 en sla dan pas aan.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2014 18:05

Vissen met een hair aan de pen is onwenselijk, tenzij je met tijgernoten o.i.d. vist.

In het geval van pellets -zoals Koos al aangaf- kun je er deeg van maken.
Beetje warm water erop en zacht laten worden. Ik kneed er dan vaak een klein deel havermoutmeel doorheen en je zit geramd. Deeg gewoon op de haak.

Belangrijker is -denk ik- je voerpatroon. Ik durf te wedden dat je een "handje voer" in het water gooit.
Leg dat aas zo neer dat de vis na iedere opname de kop op moet tillen en verder moet zoeken.
Dan gaat die pen niet zo achterlijk dansen op het water, maar krijg je mooie weglopers en veel minder vals gehaakte karpers.

Boilies kun je ook goed gebruiken. Ik doe gewoon een halve op de haak.
Moet je wel even overwegen met welke kant naar beneden... de ronde of de platte kant...
Robert Naeff

22-05-2014 22:28

mitsz van der kamp schreef:Vissen met een hair aan de pen is onwenselijk, tenzij je met tijgernoten o.i.d. vist.


Mitsz, even een vraagje: waarom is vissen met een hair in combinatie met de pen onwenselijk?

Robert
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-05-2014 23:38

Ik heb er slechte ervaringen mee Robert.

Het gaat wel en dan vooral met de juiste haken.

Vroeger had ik eens een partijtje Richy McDonalds haakies (van die bent hook dingetjes).
Daarmee ging het eigenlijk wel altijd goed.

Ik heb me nooit afgevraagd waarom. Ben later weer "gewoon" met deeg gaan vissen en
dat bevalt me beter.

edit: de Kesmark van Partridge beviel me ook prima.

edit twee: waar het om ging is dat ik niet graag met kale haken vis tijdens het penvissen.
vaak zit je tussen takken op de bodem te vissen en dan heb ik liever geen kale haak.