Voerplekken zinvol en hoeveel vissen komen er van af?

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

07-04-2014 14:01

Martijn Nederpel schreef:Marco Het zal beslist opgaan voor jou wateren. Maar op de wateren die ik bevis zal jij weinig vangen met jou aanpak. Al is je stek nog zo goed. De eerste aanbeten komen toch echet in de nacht.


@Martijn;

@Peter was dan ook mijn aanhef!?

Het geschrevenen slaat idd op mijn ervaringen op de aan mij bekende kanalen, waar ik menigeen sessies heb zien draaien op stekken, waarvan ik weet dat efficiëntie betreffende uren ze vreemd was. Gezelligheid gun ik een ieder, maar begrijpen dat hier een paar voerbeurtjes en rust op de betreffende stekken (zeker die binnen slechts 10 km van thuis, en weinig tijd rovend) echter belangrijker zijn, is de helft van de vangst.

Dat het op wateren in 't Friese e.a. anders kan liggen zal best (zie je me ook nergens schrijven :roll: ), maar ik heb ze op het Zoommeer (leuk plasje) en aanverwante kanalen ook tijdens daglicht gevangen op aangevoerde stekken. Buiten dat is de ene periode de andere niet. Een week hier hoge temperaturen eind twintig graden, doet mij op de dichtstbijzijnde ondiepere kanalen ook naar de nacht of vroege ochtend verkassen. Kan het nog steeds met een paar uurtjes gedaan worden...

Ik heb het in dit geval dus wederom over de aan mij bekende kanalen waar ik echt niet met een boot op of tent op pad hoef om een visje aan de schubben te komen (teveel werk / niet rendabel).

Overigens hoort blanken er ook bij, maar is me gebleken dat ik op die stekken dat niet goed maak via meer uren aan de waterkant. In de gaten houden of ik nog wel solo bezig ben en meer rust (tussen de voerbeurten en het vissen in) of een tijd links laten liggen.., of minder voer geeft dan vaak de doorslag.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

07-04-2014 14:56

Helaas zou ik de gewichten niet vermelden per ongeluk wel gedaan sorry daarvoor. Ik zie veel terug in de aanpak van Marco die ik ook ongeveer hanteer. Ik durf zelfs te stellen dat je de karpers op je stek kan krijgen als je stipt op dat tijdstip voert. Ik vis nooit s nachts alleen s avonds en s morgens. Op een voerstek die ik s morgens maak voer ik iedere dag om half 7 s morgens een week lang dan vis ik van half 7 tot 9 uur daarin meestal 2 aanbeten. Op een stek die ik 2 jaar lang beviste en bevoerde kwamen de karpers van de andere kant van het water helemaal naar voren gezwommen precies om half 10 smorgens waren ze er. Op 1 meter uit de kant verzamelden zich 5 tot 6 karpers op de voerplek waarna vangen niet zo moeilijk was. De baan die ze zwommen was altijd hetzelfde het duurde wel 1 jaar voordat ik een zenuwachtige karper die altijd meezwom te pakken had. Karpers blijven gewoontedieren.
Nigel van der Putten
Berichten: 13
Lid geworden op: 18-03-2014 20:02

07-04-2014 17:41

Interessant topic dit.. ik vind het de moeite waard om over te praten. Peter.. uit je betoog maak ik op dat jij de vissen over het grotere gedeelte van het water hebt kunnen observeren. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen als ik vragen mag?

Vrgr
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

08-04-2014 22:36

Hallo Nigel je merkte op , uit je betoog maak ik op dat jij de vissen over het grotere gedeelte van het water hebt kunnen observeren. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen als ik vragen mag? De grootste factor is tijd die je besteed aan het water. Vooral met mooi weer weet je waar de karpers zijn en op welke gedeelte ze uithangen en hoe ze hun route zwemmen al ligt er maar 1 karper in de buurt van je voerstek hij zal er zeker langs komen. Blijven voeren niet vissen en wachten tot er meerdere die vanzelf komen de kunst is nu om die paar karpers die je graag zou willen vangen er uit te pikken...... . Door het ondiepe heldere water waar ik toen viste was alles te volgen zelfs de aanbeten en ook het azen en wegvreten van de gevoerde boilies terwijl de haakboilie bljift liggen. Bijna iedere dag s morgens en s middags en s avonds ff uurtje observeren. Neerploffen en tentje opzetten hengels uitgooien en 5 dagen vissen op een plek is niet aan mij besteed.Zonde van de tijd.....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

16-04-2014 15:09

Ik wou toch nog een keer reageren op dit topic, maar dat kwam er steeds niet van, dus bij deze beter laat dan nooit.
Mijn ervaringen liggen enigszins in het midden van wat hier door een aantal mensen gezegd wordt. Ik vis zelf voornamelijk nachten, maar ben me er ter dege van bewust dat het efficiënter kan als je heel veel waarde hecht aan je aantal uren per vis.
Naar mijn ervaring trekt de vis zich hier weinig tot niks aan van het voertijdstip. Beten rond een bepaalde tijd uitlokken door rond die tijd te voeren is mij dan ook nooit op grote schaal gelukt. Natuurlijk is er altijd de incidentele beet rond voertijd, maar dat tijdstip springt er nooit enorm bovenuit. Ik zeg niet dat elke stek altijd een volle 24h nodig heeft, bij lange na niet, maar ik zou hem toch zeker op een andere dag of ander tijdstip nog een kans geven.
Op de meeste stekken is de ochtend licht favoriet, soms de nacht en iets minder vaak de avond. Als er in de nacht wel voer maar geen lijnen hebben gelegen is de ochtend vaak nog beter, ook als het voertijdstip rond de avond of zelfs eind van de middag was.
Wateren waar de beten alleen 's nachts komen ben ik nog niet tegen gekomen, stekken en periodes waarin dat het geval was wel.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2014 16:24

Daaf
Voer eens in een holding. Dan kan een nachtwater ineens een dagwater worden. Puur omdat de vis dan de hele tijdnhet voer voor zijn neus heeft liggen. Zo vierde een maatje van me altijd in de ichtend omdatbie dan tijd heedt. Het gaat hierbij om een stek tegen losstaand riet waar de vis in ligt. Waar ik overdag nooit een piep kreeg, ving hij alles overdag
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

17-04-2014 13:07

Toch een vis vorige week donderdagavond weer binnen het uur. Vanaf maandag ben ik s middags gaan voeren om te kijken wat voor effect dit heeft. Ben ook van mening dat als je s avonds voert de vis ook s morgens te vangen is. Holding area Mooiste voorbeeld is aankomende paai. Weet je waar ze langs zwemmen en maak je daar je voerplek is succes verzekerd. Meerdere aanbeten in korte periode zijn dan mogelijk de hele dag door en van vissen die je normaal niet ziet of zou vangen. Ze hebben het druk maar er zijn altijd vissen die toch je boilie pakken. Meezwemmers die bijna je landingsnet inzwemmen terwijl je aan het drillen bent is een fantastisch mooi gezicht.
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

20-04-2014 11:06

Ik vind dit een leuk topic... ten eerste eindelijk een topic waar niemand afgebrand wordt, maar een topic waar ieder zijn eigen mening kan geven.

Zelf viste ik ook altijd nachten, woensdag, donderdag en vrijdag voeren, zaterdag voetballen en dan richting het water. Het leverde zo de nodige vissen op. School was voor mij voorbij, steeds meer tijd ging er in het werken zitten, de relatie die ik nu heb, ontstond ook zo rond die tijd. Alles werd ineens een stukje serieuzer. Nachten werden steeds en steeds minder gemaakt. steeds minder werd er gevist, zo nu en dan een nachtje op hetzelfde water, die inmiddels al zo goed als was "overgenomen" door andere vissers. De zin om te vissen verdween.

Huisje gekocht en verbouwd en verhuisd en noem het maar op.

De zin om te vissen kwam weer enigszins terug. Stadswatertjes werden bezocht... instant van 07.00 tot 12.00 leverde wel wat visjes op.
Het zelfde watertje en dan 2 dagen een klein beetje voor voeren leverde direct meer vis op.
Waar je instant blij moest zijn met 1 a 2 aanbeten, werden de aanbeten met voor voeren 4 a 5 aanbeten. Daar tegen over staat ook dat er met voor voeren ook veel meer brasem op de stek was.

Nu ik hier succes had, vist zo ongeveer heel de stad hier... een klein watertje, een heel tenten kamp.
Ik ben er weer klaar mee, zo jammer maar ik laat het verder met rust.

Nu heb ik achter mijn huis een kanaal lopen, een grote monotone bak met water, ik weet dat er vis zwemt maar ik moet zo nog zien te lokaliseren. Ik ben nu bezig met een half emmertje voer per dag te voeren bij een brug, er ligt een mosselbankje, meerpalen, vaargeulen. Kortom een ideale karper stek.

Er is bij de brug nog geen lijntje het water in geweest omdat ik het heel druk heb op het moment.

Maar het zal mij niet benieuwen dat er vissen toch terug blijven komen bij deze brug...


wordt vervolgd
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-04-2014 11:59

@Davy, zouden ze niet altijd terugkomen naar de brug? En waarom?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

21-04-2014 12:33

Simpel..als het regent, kunnen ze schuilen :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

25-04-2014 23:21

Zo, een hele mooie vis op de voerplek die nog steeds werkt en steeds beter gaat werken qua groote en gewichten van de vissen . Ben eigenlijk wel benieuwd als ik langer zou doorvissen of ik dan alle vissen zou kunnen vangen die op mijn voerplek zijn geweest of komen het kan ook zijn dat de grotere vissen mijn stek steeds leegvreten. Een onderwatercamera zou net als in Vinkeveen een uitkomst zijn misschien dat ik er wel 1 installeer aangezien de plek een meter uit de kant ligt en het steeds langer licht blijft.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

26-04-2014 10:53

Na verschillende wateren te hebben bevist en geregeld voerstekken aan te leggen heb ik gemerkt dat de karper zich gewoon aanpast aan de voertijden die je zelf inlast,als ik op voorhand weet dat het een ochtendsessie word dan ga ik enkele dagen s'ochtends vroeg voeren,meestal binnen het uur een aanbeet.Ga ik s'avonds vissen dan ga ik voeren rond 17h00,meestal binnen het uur een aanbeet terwijl instant minder aanbeten oplevert,dagje of 3 op voorhand is meestal meer dan genoeg.Heb zelf ook een koivijver en in volle zomer zet ik daar een voerautomaat op,de koikarpers weten verdomd goed rond welke tijd er voer uit dat ding komt hoor,even op voorhand zijn ze er niet van weg te slaan en zodra ze hun voer binnen gespeeld hebben gaan ze weer de hort op.Alleen op kanalen ga ik s'avonds laat voeren om s'ochtends te vissen vanwege pottekijkers,als ik gezien word heb ik het aan mijn been dat er eentje op mijn voerstek zit.Soms met een bang hartje naar het water rijden en bidden dat er niemand op de stek zit.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

20-05-2014 18:23

Weekje Frankrijk geweest met 4 man . Was fantastisch na 25 jaar niet geweest te zijn in frankrijk . Als verjaardagscadeau gekregen van de familie. Heb de voermethode toegepast die ik standaard gebruik in Nederland en het resultaat mag er zijn . De eerst 3 nachten wel doorgevist maar de laatste 3 dagen niet meer en 2 uurtjes s morgens en smiddags en s avonds gepakt lekker geslapen s nachts in mijn caravan leuke vissen gevangen voor de nieuwsgierigen zie http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=alb ... showmess=1
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-05-2014 18:35

Je hebt geen toegang tot dit album.
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

20-05-2014 20:46

Sorry, volgens mij lukt het nu wel.....
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

20-05-2014 21:32

Nee nog niet
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

20-05-2014 21:44

Ja Sorry jullie hebben gelijk maar duurt 8 uur voor je kan kijken in een openbaar album, heb het niet bedacht:)
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

21-05-2014 09:39

Nog geen toegang :o
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

21-05-2014 11:17

hoop gedoe maar dit moet hem zijn:) http://www.mijnalbum.nl/Album-GY8IYIE6- ... issen.html
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-05-2014 11:38

Nu werkt het, was eerst wel even schrikken maar goed :wink:
Je kunt zien dat je er veel plezier aan hebt gehad en dat is wat telt.
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

04-10-2014 21:42

Zo ben wel benieuwd hoe het de mensen en anderen is vergaan die toendertijd op deze topic reageerden. Voor mij is het een wisselend succes tot nu geweest. Grote hoeveelheden kilo s boilies werkten niet echt om de andere dag voeren en afbouwen naar 500 gram werkte beter. Dan kwamen de grootste vissen die meestal aan de zijkant van de voerplek op single boilie of met 3 of vier boilies in de buurt op de mat kwamen. In een beperkt aantal uurtjes in de ochtend soms 3 vissen (dubbelrun) in 3 uurtjes. Strakke lijnen leverden minder vis op dan slappe lijnen. Toch een nieuw PR aanbeet binnen een half uur en hopelijk nog een paar leuke vissen ongeacht de grote. Voor mij is een voerplek je zal er een hoop moeite voor moeten doen maar het is zeker zinvol :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-10-2014 10:44

Knappe vissen, Jelle.
Voorvoeren werkt bij mij niet altijd, want ik heb er de tijd niet voor, dus instant vissen is het motto bij mij, en de resultaten zijn meestal niet slecht.
Ik heb wel altijd gevonden dat voorvoeren op vaste tijden loont, maar op verschillende tijden voeren lokt de vis ook altijd of je nou om 06:00 uur voert of om 22:00 uur. Je bent dan wat vrijer qua vistijden, en vooral in mijn geval : wanneer ik kan.
Om de dag voeren houdt de vis ook altijd bezig. Voerend op vaste plekken en erom heen werkt eveneens goed.
Mijn visserij beperkt zich in genoemde gevallen dan tot plassen (2-5 hectare).

Op de rivier voer ik drie dagen, soms 2 keer, op vaste tijden.

Penvissen laat ik hier even achterwege :)
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

04-12-2015 16:55

Het seizoen is bijna voorbij, het weer is zacht en er zullen nog wel wat sessies volgen. Maar hoe is het jullie vergaan. Mijn seizoen is schitterend verlopen met een nieuw PR schubkarper en diverse vissen boven de 20kg in een beperkt aantal uurtjes, Voor mij is een voerplek zeker zinvol geweest en heeft me flink wat vissen opgeleverd. Wel opgemerkt moet worden dat er bijna iedere dag werd gevoerd van Maart tot oktober op een stek die alleen met de boot te bereiken is op een 400 meter van de kant. Je moet er wel wat voor doen dat zeker maar je krijgt er een hoop plezier en hele mooie vissen voor terug!!!
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

03-01-2016 21:56

peter jellema schreef:Het seizoen is bijna voorbij, het weer is zacht en er zullen nog wel wat sessies volgen. Maar hoe is het jullie vergaan. Mijn seizoen is schitterend verlopen met een nieuw PR schubkarper en diverse vissen boven de 20kg in een beperkt aantal uurtjes, Voor mij is een voerplek zeker zinvol geweest en heeft me flink wat vissen opgeleverd. Wel opgemerkt moet worden dat er bijna iedere dag werd gevoerd van Maart tot oktober op een stek die alleen met de boot te bereiken is op een 400 meter van de kant. Je moet er wel wat voor doen dat zeker maar je krijgt er een hoop plezier en hele mooie vissen voor terug!!!
Bijgaand nog wat vissen die zeker de moeite waard waren veel kijk plezier! http://www.mijnalbum.nl/Album-GY8IYIE6- ... issen.html En natuurlijk iedereen een gezond en visrijk 2016!!!
peter jellema
Berichten: 42
Lid geworden op: 23-07-2011 16:15

13-02-2016 21:45

klik ook nog een keer op mijn album linksboven voor nog meer karpers! http://www.mijnalbum.nl/Album-GY8IYIE6- ... issen.html
Laatst gewijzigd door peter jellema op 13-02-2016 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.