Tips voor vissen in de winter/sneeuw


Plaats reactie
habbrie jacobs
Berichten: 46
Lid geworden op: 19-06-2012 09:40

07-12-2012 16:32

Hoi,

Ik heb een aantal vraagjes ik wil graag een keertje gaan vissen in de winter, nu ligt er veel sneeuw.
ik heb al gelezen dat het moeilijk is in de winter toch wil ik proberen om me visje te vagen.

Heeft iemand nog tips hoe ik het aan moet pakken in de winter / aaskeuze / stekkeuze enz?

en kan een voerboot tegen vorst?


Alvast bedankt!!
sido de jong
Berichten: 82
Lid geworden op: 09-10-2009 21:01
Locatie: oudehaske (fr)

07-12-2012 21:55

vis voor een uitlaat van een waterzuivering, dat water is over het algemeen iets warmer dan de rest van het water. elke redelijke plaats heeft er wel 1 of meer die lozen op het open water, niet veel voeren, blikmais is vaak voldoende.

gr sido
habbrie jacobs
Berichten: 46
Lid geworden op: 19-06-2012 09:40

08-12-2012 10:05

sido de jong schreef:vis voor een uitlaat van een waterzuivering, dat water is over het algemeen iets warmer dan de rest van het water. elke redelijke plaats heeft er wel 1 of meer die lozen op het open water, niet veel voeren, blikmais is vaak voldoende.

gr sido


Hoi,

Bedankt voor je reactie!
helaas heeft ons watertje wat we willen bevissen geen waterzuivering.

toch bedankt
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-12-2012 19:43

Al is er erg veel te vinden over wintervissen op internet.

Zoek de vis bij bruggen,duikers,dieperegedeelte van het water,Opstakels zoals overhangende bosjes/bomen,voederplaatsen van eenden. Weinig tot niets voeren korterigs scherpe haken.

Om een lang verhaal kort te maken.

Succes
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

09-12-2012 22:49

hou het simpel en niet te moeilijk zoek naar plekken die meeste zon op een dag krijgen. probeer ook
singelhookbaits en niet enorm voeren 1 pva bag of stick kan al veel doen. en een 10mm flou pop-up kan op sommige wateren al een enorm verschil brengen, probeer ook gewoon mobiel te blijven. en vooral de vis opzoeken inplaats van stil zitten wachten.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-12-2012 13:51

komtie :)
even een copy paste van een eerder geschreven artikeltje van mij.
Winterkarpers.

Het is zover,als de watertemperatuur onder de 10 graden valt kun je het winterkarperen gaan noemen,De vis zwemt nog nauwelijks rond,En deze gaat vanaf nu steeds trager azen.
Dit is het moment om hun winterverblijven op te gaan zoeken,Vaak zijn dit Herkenbare plekken,En makkelijker te vinden dan je denkt.Het kost enkel wat uren vissen om er achter te komen of het vis oplevert.En je zal de eerste paar keren mischien van een "koude" kermis thuis kunnen komen.

Stekken zoeken.

Zodra je een stek gaat zoeken let dan op onderbrekingen in het water.Google earth bied hierbij uitkomst.
Mijn favorieten zijn toch wel met name bruggen.Het liefste lage bruggen,En zoniet bruggen die op betonnen palen staan,Daar Waar de vis dus onder het beton van de brug kan gaan liggen.
Dit heeft 2 voordelen voor de vis,Het water onder een brug bevriest als laatste,Dit betekent dus meer zuurstof als in de rest van het water zodra het dicht vriest.Tweede voordeel is dat er vaak natuurlijk voedsel aanwezig is.De randen van de betonnen palen zitten vaak met mosseltjes begroeit,De vis hoeft dus nauwelijks te zwemmen,om toch wat te kunnen eten.
Ook niet onbelangrijk is waar de zon op schijnt tussen 2 en 4 uur s'middags.Dit is vaak het beste moment van de dag om een visje te vangen,De zon is op haar sterkst tussen 2 en 4 uur.In de winter is het kraakhelder water,En de vis waardeert dat zonnetje enorm !!Ook let ik op de windkant,Het liesfte vis ik in de luwte,En uit de oostenwind kant van desbetreffende stek.Vergeet ook de havens niet,Dit zijn echte trekpleisters in de winter.De boten varen niet meer uit,Overal palen met weer dat natuurlijke voedsel eraan,De Zonkant,In de luwte.Steeds ditzelfde patroon aanhouden levert mij redelijk vis op s'winters.

Haakaas,Voerstrategie,Loodgewicht,Rig lengte.

Ikzelf prefereer toch wel kleiner aas in de winter ( 15 mm en kleiner ).Ook pop upjes en uitgebalanceerd aas staat bij mij hoog aangeschreven.De vis is niet gretig,En zal vaak heel sloom azen,Ik wil het hem zo makkelijk mogelijk maken,Door ervoor te zorgen dat het haakaas klein is,En zo licht als een veertje is onder water.Voeren doe ik nooit van tevoren,Het heeft geen enkele positieve meerwaarde in mijn ogen.De vis ligt daar al,je trekt geen extra vis meer aan want kilomters zwemmen ze niet meer.Het enigste wat je doet is de vis vreten geven,En je kansen op aanbeten verkleinen door de vis te verzadigen.
Ik heb meermaals mogen ervaren dat zelfs hele kleine beetjes voer de stek ruineerde.De vis was verzadigd,En ik had mijn kansen keer op keer verspeeld op deze manier.Verschillende soorten "winteraas" licht gevoerd,En ook op verschillende wateren dit uitgevoerd.Keer op keer hetzelfde,En de vangsten werden er beduidend minder op !

Tijdens het vissen gebruik ik ook geen pva bag/zakje meer,De vis aast door deze presentatie stilstaand/hangend.En dat is iets wat ik juist niet wil,Heb vaak lossers ondervonden doordat de vis niet goed gehaakt zat,Aasgedrag is hier een groot deel de boosdoener van !
Ik vaar mijn lijnen in de winter altijd uit,Zij het met een voerbootje,of een normale boot.Ik kruimel mijn aas tot stukjes,En poeder.En verspreid dit in een goede meter langs de stenen muur,Of langs de palen in de haven.Zo crééer je dat de vis 'zwemmend' de deeltjes op gaat zuigen,Dit is in mijn ogen noodzakelijk om de onderlijn te strekken,En zodoende de haak te penetreren.
Als lood gebruik ik minimaal 140 gram,Maar hoe zwaarder hoe beter.Zoals ik al eerder aangaf is de vis niet actief aan het azen.En het gaat allemaal wat trager waardoor je haak dus ook minder snel penetreert.Dit willen we dus opvangen met zwaar lood,Een andere reden heb ik er niet voor.
Als rig kun je alles gebruiken waar jij vertrouwen in heb,Enkel kort deze wel flink in tot een maximum van 15 cm.Nogmaals die vis aast traag,Je rig zal minder snel strekken en prikken.Dit vangen we dus weer op met het inkorten van je rig.
Probeer het gewoon eens in de winter zou ik zeggen,ik vang soms in de winter meer vis,dan dat ik in de zomer doe in slechts een paar uurtjes !
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

22-12-2012 22:50

Hey Rik, goeie tips :P

Thanks dude
Tycho Leushuis
Berichten: 32
Lid geworden op: 03-03-2013 16:24
Locatie: Swifterbant

03-12-2013 16:59

hoi habbrie,

ten eerste niet voorvoeren, doe als je uitgooit er een pva'tje aan en dat is genoeg, ten tweede ga niet op een nieuw water zitten maar een water die je bekend is en waar je ook regelmatig runs krijgt, ten derde leg 1 hengel op een stek waar je goede ervaring mee hebt, bijvoorbeeld waar je in de zomer veel of vaak hebt gevangen, met je 2e hengel zou ik om het uur verplaatsen van stek om de karpers te zoeken, ga ook bij uitgangen, bruggen enz. zitten, daar zitten ze naar mijn idee in de winter vaker omdat het water daar iets warmer is dan elders, ik zelf ben er van overtuigt dat als je in de winter een brasem(pje) vangt dat je goed zit, want naar mijn idee als er brasem zit moet er vast ook wel een karper tussenzitten.

Met Vriendelijke Groet, Tycho Leushuis
carprespect!
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

03-12-2013 19:52

Ik dacht dat jij nu gestopt was met vissen omdat het te koud was tycho
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Plaats reactie