drop off stenen

harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

25-11-2013 23:49

Hallo Mannen
Jullie kennen me als de uitvinder van het stalen werpgewicht met de zigzag strip en het alternatief voor het lood. (stalen stenen en takken ). en alle werpgewichten van staal.
Ik volg overal de discussies over werpgewichten van zoetwater en zeevissen en steek daar iedere keer weer veel van op. regelmatig plaats ik een bericht om een discussie los te maken om zodoende te horen wat er leeft.
De laatste tijd is er veel te doen om het drop off sisteem , men ergerd zich aan het dumpen van lood bij de aanbeet.En terecht omdat het niet erg milieu bewust overkomt.
Bij meerdere forums hoor ik steeds weer waarom men dat niet doet met stenen , men vervuild dan geen milieu en deze oplossing is prima te gebruiken als men toch de boel uitvaart.
Ik heb daar eens over nagedacht en heb er zowiezo al een oplossing voor bedacht.
Wat is volgens jullie een perfecte oplossing, en wat moet het wel en niet doen.
Laat het weten zodat deze bepaalde eigenschappen in kan bouwen om ook hiervoor een goed alternatief te brengen alshet lood verboden wordt.
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-11-2013 07:12

Ik heb nog nooit de behoefte gehad of gevoeld dat ik überhaupt perse mijn lood kwijt moest bij een aanbeet.

Zie verder discussie van Jeroen Neef.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-11-2013 07:13

Ik wel maar dan pakte ik een steen....
Ontopic: Het moet een redelijk gewicht hebben. De wartel moet niet bovenop het lood blijnen staan en het zal niet duurder dan lood moeten zijn, liefst goedkoper....
Mvg martijn
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

26-11-2013 08:11

Het is er al en het is goedkoper dan lood, althans bij mijn lokale hengelsportzaak.
http://www.pallatrax.co.uk/Products/Detail.aspx?id=6
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

26-11-2013 19:59

Hoi Martijn
Het gewenste redelijke gewicht verkrijg je door de grote van de steen.
Het soortelijk gewicht van steen is tussen 2.5 en 3 gr/cm3. Ik dacht geen probleem met uitvaren toch?
Ik heb een oplossing waarbij de eerste aanbeet zorgt voor het volle gewicht op de haak, meteen daarna lost de steen. Zelfs nog instelbaar als men het lossen stroever wil laten verlopen. men heeft ook geen hinder van de wartel en het geheel is zeker niet duurder dan lood.
Bij het wederom optuigen van het sisteem is de montage van de nieuwe steen 5 seconden werk.
Bij het uitvaren heeft men ook het voordeel dat men een platte ovale steen kan gebruiken die minder wegzakt in de modder en meer opwaardse druk heeft. De camouflage mogelijkheid is Zwart ,grijs, zandkleur. Groen en gemaleerd.
Wil men het niet gebruiken als drop off dan kan men het als een gewoon sisteem gebruiken.
Ik denk dat het werpen met stenen nogal meevalt als je de juiste druppelvorm van de steen uitzoekt.
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

27-11-2013 11:06

Harry,

Ik ben een voorstander voorhet gebruik van stenen als vervanging van lood.

Heel eenvoudig:
* het belast het milieu niet
* het is goedkoop

Ik verlies weinig lood, zeg maar gerust: niet.
Bij afstandsvisserij gebruik ik meestal lood, maar op de een of andere manier is het geen beletsel in mijn visserij. Geen beletsel in de zin van verliezen (doe ik niet) en op korte afstanden steen.

Ik geef altijd een tikje om de haak (beter) te zetten, dat is voor mijn gevoel beter voor de inhaking (lood of steen), kan het niet onderbouwen.

Op de rivier gebruik ik alleen steen, ik vis dan onder de top op de krib, ingooien hoeft niet, steen met rig etc laten zakken, klaar. Ik gebruik dan wel een rubber stop die makkelijk los kan van de loodclip, zodat ik de steen kan lossen bij een run - wanneer dat nodig is.
De soort stenen die ik gebruik: de druppelvorm die ik langs de rivier vind en ter plekke vorm tot "lood". Ik gebruik daarvoor een soort metalen harnas, waarvan ik bekeken heb of het metaal het milieu niet belast: tuindraad (plastic eraf gestript).

Omdat ik ter plekke de steen uitzoek die ik wil gebruiken op de rivier (of voor elders de kleinere) is de het "harnas" niet professioneel, maar wel doelmatig (en daar gaat het om). Ik maak er meestal een tonwartel aan en bevestig dat aan de loodclip.

Hoe weet ik welke steen geschikt is qua gewicht? ik "weeg het af" door in een hand een loodstuk te houden en in de andere hand een steen. Dit doe ik net zo lang tot ik voldoende stenen gewogen heb en vergeleken. Ik neem meestal een emmertje mee voor de stenen die ik elders kan gebruiken als ik niet aan de rivier zit.

Doorboren van stenen doe ik niet (meer): teveel moeite, mijn methode werkt ook.

Ik zal het wel een keer op mijn blog zetten hoe ik dat doe. Geen tijd gehad tot nog toe. Heb een week vakantie en ben nu halverwege maar heb nu pas 1 keer gevist dus ook dat schiet niet op :(
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

29-11-2013 14:01

HOI Frenk
LEUKE REACTIE.
Zo zijn er zijn legio mogelijkheden om drop off te realiseren. Waar we naartoe moeten is een alternatief waar iedere sportvisser mee uit de weg kan .Als het lood verboden is moet iedere sportvisser de keuze hebben uit goede alternatieven die op geen enkele manier belastend zijn voor het milieu. Steen is een materiaal wat in de natuur voorkomt en heeft qua werpeigenschap uiteraard nadelen maar met uitvaren is het een perfect alternatief. Als men een groter gewicht wenst en de steen wordt groter is dat volgens mij ook geen probleem met uitvaren . Met lossen heeft het meer voordelen dan staal zoals camouflage, geur inbreng,kleur keuze en is niet storend voor het milieu.
Over jouw vraag over inline gewichten kan ik kort wezen , alle gangbare werpgewichten van lood worden vervangen door een stalen uitvoering.
Wist je trouwens dat het stalen werpgewicht met de zigzagstrip verder werpt dan de loodvariant? En dat stalen werpgewichten niet duurder worden dan lood, en dat staal het voordeel heeft dat er minder snel putjes en beschadiging in komen die daardoor zorgen voor ongewenste effecten tijden de worp zoals draaien en afwijking van de vlucht. (GETEST DOOR DIVERSE SURFCASTING FEDERATIES) Het enigste nadeel is de volume vergroting, maar als je er mee vist valt dat na een paar keer niet meer op en wil je echt niet meer naar lood. Graag hoor ik van iedereen hoe men hierover denkt als men onderstaande blog van Jeroen Neef heeft gelezen.
GROETJES
HARRY

http://karperwereld.nl/blogs/item/the-b ... Jeroen-neef
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

29-11-2013 14:49

Klaas vd Herik schreef:Ik heb nog nooit de behoefte gehad of gevoeld dat ik überhaupt perse mijn lood kwijt moest bij een aanbeet.

Zie verder discussie van Jeroen Neef.


HOI KLAAS.
Ik heb daar ook mijn twijfels over, Ik ben 73 jaar en vroeger viste ik met een bamboe hengel en een broodkorst. Als ik dorst kreeg nam ik een beker water uit het viswater ( grapje) dat was nog gifvrij.
Maar een ding kan ik je garanderen, ik ving meer karper dan menige karpervisser nu.
Ook andere soorten die je nu haast niet meer ziet was toen geen hot nieuws.
Ik had geen tentje, dure hengel met molen , beetverklikker , stretcher, hengelsteunen, verstelbare stoelen, karretje voor spullen, camoukleding en ook geen mogelijkheden om mijn lood te droppen dmv zogenaamde slimme montages. Helaas is dit niet alleen van toepassing op de hengelsport, Als je nu langs de waterkant loopt en je hebt de moed om te gaan discuseren over het milieu heb je geluk als je geen knal voor je kanus krijgt ook al ben je opa. ( uit ervaring )
Als ik met open mond kom te liggen en nergens meer antwoord op geef weet ik zeker dat men nog vaak over dat opaatje van de stalen werpgewichten en andere alternatieven zal praten. Veel hengelsporters zullen dan met stalen werpgewichten vissen met de zigzag strip en stalen jigheads ,
en diverse andere milieu vriendelijke alternatieven.
Men mag dan geen lood meer gebruiken en is er dan achter dat de nieuwe oplossingen eigenlijk beter zijn.

Groetjes
HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-11-2013 22:13

Harry,

Als de stalen variant goedkoper zal zijn dan de loden variant, zal ik het in de -nabije- toekomst zeker gebruiken, maar zoals gezegd, ik vis weinig op (grote) afstanden, als ik al op afstand vis (ik vis meestal met de pen).
Er is al een alternatief, zoals hierboven vermeld: pallatrax, maar waarom slaat dit niet aan? Geen promotie? Wordt niet -genoeg- gedragen door de hangelsport? Niet overal inzetbaar?

Wat ik me afvraag als er zo naar milieu gekeken wordt, is er een alternatief voor loodkorrels, of voor kneedbaar lood? Klei gebruik ik wel eens, maar dat heeft weinig zin. Witvissers, penvissers, al die vissers die loodkorrels gebruiken zullen best wel willen uitkijken naar een alternatief.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

29-11-2013 23:14

Frenk
Het slaat nog niet aan om 1 reden, er is nog geen verbod op lood. Als dat ingaat is er genoeg ruimte voor veel meer alternatieven bedenkers of uitvinders.
Wist je dat er in de hele europese gemeenschap plm 100,000.000 loodgewichten verkocht worden op (jaarbasis ) Ik hoef niet uit te leggen wat dat betekent voor ons milieu neem ik aan. Toch wordt het aantal sportvissers groter die terdege beseffen dat hun kinderen en kleinkinderen ook in de toekomst nog willen vissen. Op je laatste vraag kan ik je mededelen dat het gehele aanbod van lood gemaakt kan worden uit staal of ijzer.
P.S Ik ben geen milieu freak met een puntsik en pijp rokent, ook ik vervuil het milieu met vele andere dingen die we allemaal weten en toch blijven we het doen.

gr
HARRY NUMMERDOR
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 09:36

Och pak ff de laatste uitgave van KARPER erbij, compleet artikel over een nieuw loodlos systeem. In mijn ogen misdadig om zoiets überhaupt te willen publiceren, produceren en gebruiken
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-11-2013 11:56

@ Frenk (en Harry), Stenen slaan (nog) niet aan om 3 redenen.
1. Het Stonze system van Pallatrax is al eens gelanceerd maar door de tussenhandel was het product toen te duur. Nu komt Pallatrax weer terug met stenen die goedkoper zijn dan de meeste loden. Omdat ze net weer terug op de Nederlandse markt zijn is de promotie nog nagenoeg 0 maar dit gaat veranderen.
2. Wat de boer niet kent ............. Lood werkt gewoon en heeft door zijn hoge soortelijke gewicht enkele voordelen wat werpen betreft.
3. De lobby van de loodboeren!!! Hoeveel merken zijn er die lood verkopen.... Deze merken willen helemaal niet dat het lood vervangen word. Die promoten juist het lossen van het lood. Dit is omzetverhogend. Heeft in de meeste gevallen niets te maken met het meer vangen van vissen maar met het meer vangen van inkomsten. Deze merken adverteren in de bladen, maken de filmpjes en zorgen dat de mediamolen blijft draaien. Denk je nu echt dat die loodvervangers zullen toelaten in de mediamolen? En omdat de mediamolen er niet omheen kan plaatsen ze hier en daar minimaal best eens een stukje over de lodvervangende producten maar niet meer dan dat!!

Tot inderdaad het verbod zal worden doorgevoerd en men er niet meer omheen kan.
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-11-2013 12:04

Maar wij als karpervissers zijn het die de mediamolen aan het draaien houden, dat wil mijns inziens dus zeggen dat wij de touwtjes in handen hebben, geldt overigens niet alleen voor het lood, al zou ik dat persoonlijk gisteren al uit de winkelschappen weg willen zien.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-11-2013 12:34

Hai Herman,
Ik geloof best dat "wij" karpervissers denken dat wij de mediamolen draaiende houden maar dat is dus niet waar. Het geld houd de mediamolen (overigens de gehele wereld) draaiende en bepaald wat wij mogen zien en leuk moeten vinden. Zolang het maar voldoende gepromoot word, liefst door mensen waar "wij karpervissers" tegenop kijken, word wat wij zien als waarheid geabsorbeerd.
Nu praten we maar over een hobby, maar wij worden met alles gebrainwashed. Via tv, kranten internet. De meeste informatie die verschijnt is "bewust" geplaatst.
Maar ja, nu ga ik wel erg ver misschien :-)
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-11-2013 12:43

Natuurlijk Edwin, dat is ook zo, maar op dit gebied hebben we het over ons geld en voor het in die molen komt hebben wij het en bepalen wij hoe en waaraan we het besteden.
Ben een tijdje terug overgegaan op die stenen, tot nog toe zeer tevreden hierover, heb hier zeker nog zo'n 100 kilo lood in alle vormen liggen, nieuw, die gaan dus om mijn standpunt te bekrachtigen niet in de verkoop maar naar de oudijzerboer, dat kost me geld maar spaart mijn principe en dat is wat voor mij telt.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

30-11-2013 14:05

Ja Martijn als je dat plubliceerd , produceerd, verkoopt , of adviceerd ben je echt een grote oen.
Als je als sportvisser deze onzin nu toch nog gebruikt heb je ook geen ballen .
Een echte karpervisser houdt van zijn sport (EN) van de karper, en zal deze met respect behandelen.
Laten we maar aan deze oenen geen enkele regel meer spanderen het heeft echt geen zin om aan deze mensen uit te leggen waarom ze dit niet moeten gebruiken. Ik hoop dat er vele echte sportvissers nogmaals zullen reageren op dit onderwerp en door discussie duidelijk te maken dat dit hoe dan ook moet stoppen.
Ben echt benieuwd naar de reacties van de meer bekende sportvissers.

GROETJES
HARRY
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 15:07

Harry
Het gros weet niet beter en kopieert de boekjes. Als de grote namen het doen dan zal er wel.iver nagedacht zijn is het motto. Juist dit soort mensen maar ook de toonaangev bladen zouden dit niet eens moet promoten. Vind persoonlijk dat het vanuit de ksn al.jaren verdacht stil is op dit vlak....alles draait inmiddels om de centen
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

30-11-2013 16:12

Hoi Edwin en Herman.
Eerst een pluspuntje voor Herman die zijn lood niet doorverkoopt en naar de oudijzer boer brengt.
En er al achter is dat je ook op een milieu vriendelijke manier perfect kan vissen. ( En het ook durft te verkondigen ).
Edwin, lood heeft eigenlijk geen voordelen, en de voordelen die het bezat zijn met de moderne alternatieven opgelost.
Nu er goede alternatieven zijn kun je stellen dat lood alleen maar nadelen heeft.
We moeten als echte sportvissers maar niet meer luisteren naar de zgn grote jongens van de leveranciers die alles promoten voor geld en laten zien dat we zelf uitmaken wat we aan onze hengel knopen. Als we met velen laten horen wat (wij) willen dan maken ze dat. Als de grote merken ongezouten commentaar krijgen doen ze er alles aan om het recht te zetten en halen ze bepaalde dingen weer van internet met mooie excuses.

Ik hoop dat er nu eens massaal wordt gereageerd door ook meer bekende vissers op dit onderwerp.
In hoeverre is men bereid om alternatieven te gebruiken als deze goed werken
Is men het er over eens dat de hengelsport moet worden omgegooid naar een meer milieu vriendelijke sport?

Groetjes
Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-11-2013 16:21

Martijn,

Lezen is geluidloos ;-)

nog 3 weken : Voorwoord van Arjen in De Karper 86 maar eens lezen.


m.vr.gr.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-11-2013 16:25

Michel

Zal zeker wat gaan veranderen, maar had persoonlijk vanuit de ksn veel eerder een reactie of standpunt verwacht. Ik en een handvol andere boarders hebben het hier al vaker geroepen afgelopen jaren.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-11-2013 17:10

Ik ben altijd al een beetje eigenwijs geweest (zegt iedereen) en ben gewoon naar mezelf gaan kijken, wat kan anders. Vandaar dat ik meestal met stenen vis (zie hierboven). Je kunt naar de "grote namen" kijken, maar dan ga je na-apen, en dat doe ik dus nu juist niet.

Ik vis lekker anders, doe mijn ding. En met veel plezier, en vaak beter dan de rest :)

Stenen ipv lood hoort daarbij. Al een flinke tijd.
Jammer dat KSN hierin stil is. En de bladen, want er zijn inderdaad velen die de "grote namen" volgen.
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

30-11-2013 17:23

Hoi Frank.
Als ik jouw antwoord lees is dat niet eigenwijs . Als je milieu bewust vist heb je een eigen mening en heb je ballen. Nooit meer terug naar lood en blijf groen denken.

perfect

Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

30-11-2013 21:34

[quote="harry nummerdor"]
Ben echt benieuwd naar de reacties van de meer bekende sportvissers.

Waarom? die kennen we al en die gaan hier niet hun boterhammen afstaan, wees daar maar zeker van.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-11-2013 22:49

Vreemde ogen dwingen.....
harry nummerdor
Berichten: 91
Lid geworden op: 10-05-2010 22:48

30-11-2013 23:05

Hoi Herman
Je kunt ook je ziel verkopen. Als dat zo is hebben hebben ze na betaling geen mening meer , en ook geen ballen. Moet men wel luisteren naar deze (SPORTVISSERS)?
Maar ik heb toch wel een beetje meer vertrouwen gezien de reacties op de blog van Jeroen Neef

Groetjes
Harry
Elk voordeel heeft nadelen. (Johan Cruijff)