afstandsvissen:welke voorslag


Plaats reactie
carlos platteau
Berichten: 94
Lid geworden op: 30-01-2013 12:15

26-10-2013 08:59

collega karpervissers

momenteel zijn wij aan het vissen op een groot dressuur meer waar er geen voederboot is toegestaan.... het doel is om zo ver mogelijk te vissen maar dat lukt me momenteel niet zo goed

nu heb ik enkel tips gehad zoals

0.30 nylon gebruiken
voorslag gebruiken en deze te laten starten onderaan de molenspoel
en nog zoveel andere tips

nu is mijn vraag welke voorslag past er het beste bij een nylon hoofdlijn van 0.30

wel rekening houden met het feit dat je er minstens 120 m mee zou moeten kunnen gooien en dat hij ook nog zou moeten zinken zodat mijn laatste meters mooi vlak liggen op de bodem

kunnen jullie mij goede tips bezorgen over welk voorslag materiaal te gebruiken en ook mss nog wat extra tips over hoe zo ver mogelijk te werpen... aub niet het artikel uit de laatste karper want dat heb ik al vaak gelezen maar dat vind ik onvolledig...
Gebruikersavatar
Jos Schenk
Berichten: 243
Lid geworden op: 21-08-2011 18:12

27-10-2013 09:24

wat voor molens en hengels gebruik je?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-10-2013 11:53

hahahaha sorry ,maar die 120 meter kan je gaan vergeten. Of je flest de boel. als je al de basis niet weet...

Maar vooruit.

17 100e fire lijn. gevolgd door een voorslag van 30/100e nylon. Ik opteer

http://www.dezeebaars.nl/shop/108/speci ... -4lb-spool


Tip 3 oefenen oefenen oefenen

tip 1256

Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-10-2013 11:59

Bij het afstandvissen gebruik ik een tapse voorslag als shockleader. Maar is dat je grootste beperking?

Beste tip is je licht op te steken bij de casting verenigingen/web sites.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
carlos platteau
Berichten: 94
Lid geworden op: 30-01-2013 12:15

30-10-2013 11:54

molens ci4 shimano en stokken free spirit 3.5 lb
carlos platteau
Berichten: 94
Lid geworden op: 30-01-2013 12:15

30-10-2013 21:01

Wel klaas,vandaag 123 m ver geworpen dus...en ja met rig en niet in de war

Al die vooroordelen zijn voor niets nodig
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2013 22:07

Realiteitszin is nog geen vooroordeel. Maar je hebt natuurtalenten die de uitzondering op de regel zijn. :D

Zomaar even 125 meter gooien met beaasde hengel bij onwillekeurige wind lukt de meeste niet. Dus knap als het niet met een stevig windje mee is. Hoe heb jij het nagemeten?

Andere vraag is waarom je zo een bijzonder talent bezit en hoe je dan op een boekjesvraag komt over een voorslag. Op een dergelijke afstand zijn die laatste meters mono bij een strakke lijn wel afgezonken hoor. Die voorslag is slechts om de schok te absorberen van de strak aangezette worp met zwaar lood. Gewoon dikker mono doet die truc al. Ik gebruik tapse leaders uit de zeevisserij. Die beginnen bij 0,30e en eindigen met 0,60e. De knoop blijft dan dun en werpt makkelijker door de ogen. Maar daarvoor gebruikte ik gewoon dik amnesie. Ook niks mis mee als shock leader bij afstandsworpen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

31-10-2013 07:19

Precies kees.
Nat uur talent.

Er zijn er die zeggen 100m plus te werpen. Als ze allemaal met een touw om de nek de afstand die ze tekort komen van de grond moeten hangen, kan heer lont weer vrijuit vissen... plek zat.

Ik haal het in elk geval niet. Jacco op zeker wel.

2,5 lbs sportex hengeltje toen van Vlemmix. 4500 usa 17/100e fire line. snoekdobber en 90 gram lood.

Deze peil uitrusting gooide verder dan ik met mijn visspul
It's okay 2 pay
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

31-10-2013 12:20

Zouden die tips niet als aparte tips bedoeld kunnen zijn ?

1 30/100 nylon kun je verder mee werpen dan bijv. een 35/100 en je hebt ( althans zo doe ik het ) geen voorslag nodig plat ligt het dan toch wel.
( hierbij heb ik wel de tip dat je echt een stukje verder werpt als je je hengel ogen eerst nat maakt bijv door ze even onder water te houden )

2 gebruik een braid ( fireline , whiplash , spider wire stealth o.a. ) en dan in een 17/100 ofzo met een voorslag die tot de rand van je molenspoel loopt.
Wat voor leader maakt minder uit wat mij betreft de Amnesia is al jaren een goede lijn.
De tapse ( tapered ) leaders zijn ook in de karper visserij meer in opkomst bijv de Korda Subline leader
( hier is ook een volledige nylon hoofdlijn van maar die zou ik persoonlijk niet kopen ).

Zelf heb ik met de bovengenoemde 3 lijnen allemaal wel ervaring deze zijn allemaal super sterk maar ik zal even wat eigenschappen met voor of nadelen noemen ten opzichte van elkaar

- Berkley Fireline ( kleur gunsmoke ) : Dit is in mijn eigen de meest kwetsbare lijn van de 3 en wordt snel plat over de invloed van de kleur durf ik niks te zeggen.
- Berkley Whiplash ( groene versie ) : Dit is waarschijnlijk de sterkste lijn van de 3 maar deze kracht heb je nooit nodig , de groene kleur laat hem met name in wierrijk water minder opvallen , nadeel is dat hij wel ook weer plat wordt .
- Spider wire stealth ( ik had de code red versie ) : Deze lijn blijft mooi rond/glad , de rode kleur zou onder water snel weg moeten vallen wat hij voor mijn oog ook wel doet maar ik heb geen idee hoe de karper het ziet en dus ik zou nou de camo of moss green versie kiezen als je voor deze lijn wil gaan.

Ik heb met al deze lijnen minimaal 2 seizoenen gevist en ik heb toch wel een lichte voorkeur voor de Whiplash maar dit komt vooral door zijn groene kleur.
Als ik zelf een nieuwe gevlochten lijn uit zou moeten zoeken zou ik nu voor de Sipder wire gaan maar dan dus wel in de camo of moss green kleur gaan.


Met de gevlochten lijnen in een dunne diameter met voorslag werp je wel een stukje verder maar daar hangt wel een fiks prijskaartje aan en ik zou het ook niet aanraden als je met nylon ook de juiste afstand kan halen en je hebt geen last van wier.
De gevlochten lijnen hebben dan wel weer het voordeel dat ze ook makkelijker ook planten heen snijden wat misschien wel weer een reden kan zijn om toch voor een gevlochten lijn te kiezen.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2013 14:27

Afzinken van gevlochten bij afstand kan een probleem zijn. Daarom persoonlijk voor mij geen gevlochten bij afstandvissen. Maar als je het kiest, bedenk dan dat gevlochten altijd lichter is als mono en let op een goed zinkende gevlochten lijn.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
carlos platteau
Berichten: 94
Lid geworden op: 30-01-2013 12:15

31-10-2013 18:55

Gemeten door het aantal omwentelingen te tellen van de mollen,het was wel een klein beetje meewind,en waarom zou ik erover liegen,daar ben ik veel te oud voor geworden

Whiplash kan je doen zinken door hem meerdere malen te ontvetten(als voorslag heb je toch maar 15 meter nodig)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-10-2013 19:03

Niet echt nauwkeurig dus. Gaat het niet om verder, maar 125 meter werp je gewoon niet zo makkelijk.

Mooi, dat is dan de oppervlaktespanning. Nu nog het gewicht. Als je op 125 meter vist zie je niet dat de boel op 75 meter in het oppervlak hangt vanwege het geringe dichtheidsverschil met water. Merk je wel op je wakers.

Maar stel je nu een gevlochten voorslag van whiplash voor? Dit ging over de hoofdlijn hoor. Gewoon mono is mooi zat als voorslag en is nog zwaarder dan gevlochten ook. Voor de afstand heb je dat whiplash helemaal niet nodig. Dan moet je daar een andere reden voor hebben?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-11-2013 08:47

Tipje:

Gewoon lekker die 30/00 nylon blijven gebruiken. Kijk wel voor een soepele lijn. Dit komt het werpen alleen maar ten goede.

Op het gebied van leaders gaat mijn voorkeur uit naar een tapered leader van een zinkend nylon materiaal. Zo heb je aan de ene kant een dik stuk dat de klappen op vangt tijdens de krachtige worpen en aan de andere kant een zo klein mogelijke knoop.

Let daarnaast ook op het loodsysteem, je rig en het haakaas dat je gebruikt. Een langwerpig lood op een loodclip en een 15mm haakaas hebben nu eenmaal minder luchtweerstand dan een inlinelood en 20mm.

Speel ook eens met loodgewichten en de lengte tussen je top en het lood. Afhankelijk van je gebruikte hengel en werptechniek kan dit een behoorlijk verschil maken.

Denk ook aan je eigen veiligheid. Draai de slip voor het werpen compleet dicht en gebruik een zogenaamde Fingerstall om je vinger te beschermen. Je zou niet de eerste zijn die door de grote krachten een stuk lijn in zijn vinger ziet verdwijnen.

Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Maar er is op diverse websites en youtube genoeg te vinden. Je vraag ging echter om de voorslag en die heb ik beantwoord.

Wat betreft 120 meter werpen. Het is inderdaad verder dan de meeste vissers ooit zullen werpen. Om mij heen zie ik veel mensen dingen roepen en uiteindelijk met moeite 75 a 80 meter werpen. Het juiste materiaal, een goede techniek en oefening maken echter veel mogelijk.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-11-2013 09:42

Er zijn er die zeggen 100m plus te werpen. Als ze allemaal met een touw om de nek de afstand die ze tekort komen van de grond moeten hangen, kan heer lont weer vrijuit vissen... plek zat.


:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie