absolute meerwaarde loodje/putty op combi-rig


Plaats reactie
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

26-09-2013 16:39

Ik had voor jullie de volgende vraag :

Zien jullie putty of een loodje op een combi-rig als een meerwaarde ?

Deze vraag heb ik vooral omdat ik weer met een hit en run inline systeem wil gaan vissen met pva en wanneer ik de pva aan de haak prik gooi ik alles vaak in de knoop.
Zelf zit ik er nu over na te denken om de putty weg te halen en de onderlijn door een pva stick te rijgen om het in de knoop werpen tegen te gaan.

Wat is jullie mening hier over of heeft misschien een ander idee om het in de war gooien tegen te gaan ?

P.s. een voerboot is geen optie en een pva zak is ook moeilijk omdat ik op 90 meter nog redelijk precies moet kunnen werpen ook als er wat wind staat.
Laatst gewijzigd door Danny Slaats op 26-09-2013 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

26-09-2013 16:42

Ik vos hem nooit met putty of een loodje.
Simpelweg omdat het idd lastig is met een pva sticky die ik altijd gebruik.

In de war gooien gebeurt me eigenlijk zelden tot nooit.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

26-09-2013 20:39

Stickneedle aan de lange kant in de stick prikken, tot ie er aan het uiteinde uit komt. Lus van je rig in haakje naald hangen en naald met lus terugtrekken. Stickneedle in andere uiteinde prikken tot ie er aan lange kant, ongeveer een cm. voor het eerder gemaakte gat (waar dus je rig uit de stick steekt), uit komt. Lus van je rig in haakje naald hangen en trekken.

Nu heb je een lusje aan de zijkant van je stick. Hier kun je een loodje of wat putty bevestigen. Rig strak trekken en het loodje ligt mooi tegen je stick tijdens de worp.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-09-2013 21:14

de meerwaarde is iig niet dusdanig dat het het risico op in de war gooien waard is. om ervoor te zorgen dat je rigje mooi plat op de bodem ligt, kun je free fall onderlijnmateriaal overwegen, vast ook te verkrijgen van andere merken. OM het indraaien te bevorderen heeft dat weliswaar iets minder effect...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2013 12:34

wanneer ik de pva aan de haak prik gooi ik alles vaak in de knoop.


Danny, mag ik vragen met welk loodsysteem en type onderlijn je vist?

Ik vraag dit, aangezien ik zeker met inline lood en een stringer, pva wokkel, funnelweb zakje of kleine pva 'bag' er juist amper last van heb. Die laatste zeker als ik het onderlijntje met lood er in stop. Met pva tape de 'keel' van de haak omwikkelen werkt eveneens goed.

Ook met een 'safety' clip of heli systeem heft het gebruik van pva bij mij het risico van knopen werpen voor een heel eind op. Zowel met combi en soepele rigs. Bij die clips en heli rigs moet ik wel weer het een en ander borgen met pva tape (of wokkels) ivm het lossen van de wartel uit de clip of het rubber kraaltje wat verschuift tijdens het landen in het water met een (grotere) pva zak. Ook vind ik een combi-rig weer veiliger om zaken knoopvrij te houden.

Ik moet wel zeggen dat de geworpen visafstand op een door mij huidig bevist water normaal met m'n verste stok zo gemiddeld rond de 70 meter zal liggen. Daar zal dus wat minder kracht op die hengels komen, maar het ziet er als volgt uit; 3 hengels, waarvan de 1e tot 10 meter uit de oever, de 2e rond 25 a 50 meter en de 3e hengel 50 a 70 meter. Of eentje onder de kant en een boilie voerplek voor 2 hengels verder richting 't weid. Een singel met een pva wokkel gooi ik wel eens weer een stuk verder als ik wat zie rollen/springen. Ik vis de wat verdere hengels hoofdzakelijk met een heli-nylon combi-rig met de rubberkraal op 20cm ivm de modderbodem, maar ook hiermee weinig in de war.

En een loodje of een klompje putty op je onderlijn vindt ik zelf een aanrader!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie