Zig rig losser


Plaats reactie
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 08:10

Een eerste keer dat ik echt gericht met de zigrig ging vissen.

Binnen wel geteld 10 minuten kreeg ik een hele mooi aanbeet. Een gevecht van 5 minuten volgde. Tot de vis vlak bij de kant was en ik ineens de weerstand weg voelde vallen.

Ik begrijp er tot het moment van nu niks van.

Wellicht hebben jullie meer ervaring met de zig rig en kun je mij vertellen wat er aan de hand is / waar ik op kan letten ?

Gr
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Roy Michel
Berichten: 94
Lid geworden op: 13-08-2012 14:06

02-07-2013 10:38

Kan verschillende oorzaken hebben, Hugo.

Waren je haken nog wel scherp genoeg?
Was de lijn gebroken, of had de vis alleen de haak eruit weten te krijgen?
Misschien was de vis vals gehaakt in een zachter stuk vlees en is de haak eruit gescheurd.
Here, fishy fishy fishy!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 10:59

Roy,

De haak was nieuw en nadien heb ik de haak uitvoerig bekeken, gevoeld en 'getest'. Hij was nog scherp en in perfecte conditie. In een glimp was te zien dat de pop-up in de bek zat en daaruit concludeerde ik dat de vis wel in de bek gehaakt zat.

Wellicht dat hij niet goed gehaakt zat maar het feit dat er een relatief lange dril aan vooraf ging, was ik nogal verbaasd over het feit dat hij losschoot. Natuurlijk heb ik met een 'normale rig' ook wel eens lossers gehad vlak bij de kant maar omdat het systeem relatief nieuw is voor mij , wilde ik dit met jullie delen om te vragen of jullie wellicht ideeën en gedachten hierover hebben.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

02-07-2013 12:15

Hugo Lammers schreef:Roy,

De haak was nieuw en nadien heb ik de haak uitvoerig bekeken, gevoeld en 'getest'. Hij was nog scherp en in perfecte conditie. In een glimp was te zien dat de pop-up in de bek zat en daaruit concludeerde ik dat de vis wel in de bek gehaakt zat.

Wellicht dat hij niet goed gehaakt zat maar het feit dat er een relatief lange dril aan vooraf ging, was ik nogal verbaasd over het feit dat hij losschoot. Natuurlijk heb ik met een 'normale rig' ook wel eens lossers gehad vlak bij de kant maar omdat het systeem relatief nieuw is voor mij , wilde ik dit met jullie delen om te vragen of jullie wellicht ideeën en gedachten hierover hebben.


slip losser onder de kant zal je waarschijnlijk minder lossers/uitscheurders opleveren
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 13:16

Jimmy,

De slip stond meer dan los genoeg. Ik vis zonder baitrunner dus de slip is bij mij ten allen tijden open.
De slip staat altijd goed ingesteld zodat de vis ten allen tijden kan weg spurten.

Dus helaas dat is niet de reden Jimmy
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-07-2013 13:27

Vissend met een zig kun je nooit of te nimmer het inhakend effect van een boltrig met 20cm onderlijn krijgen. Je gaat gewoon vissen lossen als het eventjes tegenzit ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 13:31

Sven,

Ja ik heb enkele artikelen gevonden waarin het inhaak effect wordt besproken. Wellicht gewoon dikke vette pech. Maar ik dacht laat ik is 'ff kieke' of iemand wellicht meer weet.

Wel een super systeem om mee te vissen. Morgen schön wieder probieren!
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

02-07-2013 15:24

Hugo Lammers schreef:Jimmy,

De slip stond meer dan los genoeg. Ik vis zonder baitrunner dus de slip is bij mij ten allen tijden open.
De slip staat altijd goed ingesteld zodat de vis ten allen tijden kan weg spurten.

Dus helaas dat is niet de reden Jimmy


wat heeft de baitrunner met de slip te maken dan ? zou je dan je slip niet dicht kunnen zetten ...........

maar goed hier ging het niet over .

Blijft vreemd natuurlijk als je al 5 minuten aan het drillen bent er dan zomaar afschiet , zelf nog nooit gehad in ieder geval

mvg
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

02-07-2013 15:25

Jimmy,

jij hebt nog nooit een losser gehad ?

Edit :

Vis je zelf ook met een zig rig ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
jimmy van het riet
Berichten: 41
Lid geworden op: 23-06-2011 10:15

02-07-2013 16:23

Hugo Lammers schreef:Jimmy,

jij hebt nog nooit een losser gehad ?

Edit :

Vis je zelf ook met een zig rig ?


waar zeg ik dit dan ? na een aantal seconde gebeurd dit inderdaad wel eens , maar na enkele minuten never nooit niet nee dan zit de haak gewoon goed en schiet een vis er bij mij echt niet af

en vis idd ook wel eens met een zig
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-07-2013 11:00

Tijdens het vissen met de zigrig is de kans op een losschieter meer aanwezig. Hetzelfde geldt voor het vissen aan de oppervlakte met brokken of een korst. Dit heeft zeker te maken met het feit dat bij deze twee visserijen de haak overal in de mond kan prikken. Dat is een van de redenen voor het feit dat vissen weleens losschieten.

Tweede is het loodgewicht. Of je nou met een floater vist of gewoon vanaf het lood, Gebruik altijd zo licht mogelijk lood. Persoonlijk vis ik nooit zwaarder als 60 gram. Dit is namelijk voldoende om mijn lood op de bodem te houden als ik met een floater vis. De lengte van je onderlijn is gewoon te lang en je lood gaat daarbij schommelen tijdens de dril. Vooral onder de kant is dit schommelen moeilijk tegen te gaan. Des te zwaarder je lood, des te groter word het schommelen.
Persoonlijk is mijn onderlijn bij het vissen met een floater net zo lang als de afstand tussen mijn molen en mijn startoog. Op deze manier weet ik precies de afstand tussen Bug/aas en mijn floater. Ideaal om de diepte mee te bepalen. Vis ik rechtstreeks vanaf het lood dan gebruik ik nooit een langere onderlijn als twee meter. Is het water dieper dan pak ik graag een floater erbij.

Derde optie waardoor vissen makkelijker losschieten is het feit dat als je rechtstreeks vanaf het lood vist je onderlijn altijd helemaal gestrekt naar boven loopt. Hier door is er weinig ruimte op het moment dat een vis je aas pakt. Dit zorgt vaak voor een korte run of een slecht gehaakte vis. Die schieten daarom eerder los.
Ik gebruik daarom altijd een Zig Link van Nash. Dit stukje zorgt ervoor dat er altijd een beetje ruimte is tussen je aas en je lood. Je kan natuurlijk ook een stuk siliconen gebruiken maar door voor de hand liggende redenen gebruik ik die van Nash en heb ook daar de beste ervaring mee.

Vierde optie is de haak die je gebruikt. Gebruik altijd een haak met een ruime bocht en het liefst een rechte punt. Klauwhaakjes kan je ook gebruiken maar heb ik persoonlijk minder goede ervaring mee. Een goede haak?...Nash Twister en niet te klein. Ik gebruik meestal size 7 of 8.

Persoonlijk sla ik ook nooit aan. Gewoon je lijn strak draaien en rustig verder drillen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt Hugo. Als je nog vragen hebt kan je die altijd stellen.
Het is een mooie visserij maar net zoals bij alle andere manier van vissen moet je er mee oefenen en zal je er steeds beter in worden. Bij mij schoten er ook veel vissen los aan het begin maar tegenwoordig zelden nog. Staat ongeveer gelijk als het vissen op de bodem.

Succes ermee!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

03-07-2013 11:14

J van der Beek,

Allereerst bedankt voor de tips !

Ik heb gister avond toch nog besloten om last minute een sessie te maken met een zigrig en een normale rig.
De bodem rig werd de hele avond met rust gelaten.

De zigrig bleek een goede inzet want na ongeveer een uur kwam m'n beetmelder tot leven. Ik draaide de lijn op en voelde weerstand. Ik drilde de vis en een schub met een vreemde bouw mocht ik landen. Perfect !! De zigrig werkt dacht ik bij mezelf.

Foto, wegen, en weer netjes terug zetten, haak checken en de zig weer het water in. Tijdens het opruimen kwam de zigrig weer tot leven en een dril van 20 minuten volgde. Ik dacht echt dat ik een karper 'on steroïds' te pakken had want wat een power zeg. Uiteindelijk kon ik de lange schub landen.

Conclusie : de losser was domweg pech ? Ik weet het niet maar ik ben super blij dat de zigrig de eerste vissen heeft opgeleverd. Prachtige manier van visserij want ik viste op ongeveer 1,5 meter van het oppervlak op een water dat een diepte van ruim 10 meter heeft.

Vanavond een volgende sessie met de zig om te bekijken of ik wederom een visje kan pakken op de zig.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-07-2013 11:35

Goed bezig!

Het is een mooie visserij en gelukkig hebben weinig mensen er vertrouwen in :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-07-2013 12:26

Ik ga morgen maar eens een hernieuwde poging doen, de tips in dit topic zijn geweldig! Een van de nadelen van een nieuwe methode zijn de onzekerheden en die neemt Joery goed weg.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

03-07-2013 13:34

Wat ik gebruik is het volgende :

Gewicht : 3 oz (stond op verpakking)
Haak : widegap of gebogen maat 8 - 10 (merk fox of korda)
Onderlijn : Fluor carbon (onbekend merk) of zig link van fox
Onderlijn lengte: 1,5 meter zodat totaal incl. float uitkomt op 2 meter.


Ik heb nu 3 aanbeten gekregen. Elke keer begon de aanbeet rustig (swinger komt omhoog) en dan gaat de lijn lopen. Prachtig om te zien !! maar heb ook al enkele korte aanbeten gekregen. Denk dat de vis kort het aas in de bek had maar niet zichzelf haakte.

Het schommelen durf ik niks over te zeggen. Heb zelf weinig schommelen ervaren tijdens het drillen.

Over het aanslaan kan ik kort zijn : wanneer de aanbeet gaat, sla ik net als J. van der beek niet aan maar zet ik de lijn strak tot het drillen begint.

Vond het geweldig om gister mijn eerste vissen te mogen landen op de zigrig

(omdat ik zo trots ben, volgen de foto's nogmaals haha)

Afbeelding
Afbeelding
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

03-07-2013 15:08

Hugo, Lees ik nou goed dat je een onderlijn van 1,5 meter hebt en daarboven nog een floater?
Begrijp ik het dan goed dat je eigenlijk vast vanaf je lood vist, daar halverwege een floater hebt zitten en daar boven nog eens een onderlijn?
Het zou gerust kunnen maar bij een lengte van twee meter is die floater niet echt nodig vind ik. Een floater is echt om op dieper water te kunnen vissen en daardoor continu op zoek te gaan naar de juiste diepte waar de vissen zwemmen.

Dit is sowieso een belangrijk aspect van zig vissen. Blijf continu zoeken naar de juiste diepte.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

03-07-2013 15:15

Joery,

Ik denk dat ik een verkeerd beeld heb geschetst want ik vis niet eerst met een onderlijn, dan de float en dan weer een onderlijn.

De float zit gemonteerd aan de hoofdlijn met aan het uiteinde van de float een onderlijn van 1,5 meter. Ik heb alle fox filmpjes gekeken en overal wordt er op die manier gevist. Excuses wanneer ik niet goed uitleg hoe ik vis maar wanneer ik vis zoals de fox montage filmpjes het aangaven. Ik experimenteer veel met verschillende dieptes.
Vanavond wil ik een tweede zig aan m'n andere hengel maken om zodoende nog meer te kunnen testen en experimenteren. Ook qua aassoorten.

Hoop dat ik nu meer duidelijkheid heb geschaft ?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

04-07-2013 09:05

Duidelijk! :)

Succes er mee!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

04-07-2013 09:18

Gister sessie #3 van deze week.

Met een vismaat ga ik op een voor ons minder bekende stek zitten. Deze stek, prachtig gelegen, heeft regelmatig karpervissers die er visjes weten te vangen.

We wilden deze stek ook eens proberen en we gingen er zitten maar de stek bracht ons helemaal niks. Wat blijkt nou, er vissen blijkbaar meerdere vissers hier die ook dagelijks voeren. Ik ga de volgende keer weer fijn op m'n oude stek want van een afstand zag ik de vissen hoog in het water zitten op de stek van sessie 1 en 2. Balen maar weet ik ook meteen wat mijn stekkie is haha
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

09-07-2013 13:47

Hugo,

Als je een zigrig heb van bv 1-1,5m hoe kan je dan voorkomen dat je hem in de war gooit?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

09-07-2013 14:10

Stefan,

Schuim op de zigfloat bij het dunne gedeelte en je haak daarin zetten zodat je lijn als ware een rondje maakt. heb nog geen enkele keer in de war gegooid.

Er staan wat filmpjes waar ze uitleggen hoe de zigrig werkt en hoe je deze moet vasthaken :

http://www.youtube.com/watch?v=xsvjP877xZo
http://www.youtube.com/watch?v=RsqtQrhzUug

Deze hielpen mij heel veel
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Plaats reactie