Juiste montage


Plaats reactie
Anton Mulder
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-05-2013 19:45

24-05-2013 19:56

Hallo,

Ik wil mij deze zomer gaan verdiepen in het penvissen. Om hier mee bekent te worden, heb ik veel gelezen op het internet.

Nu wil het morgen graag in de praktijk brengen. Maar is mijn montage correct?

Mijn montage is nu als volgt:
Ik heb een schuivende pen van 1.5 gram (Ik kon geen lichtere krijgen. Misschien later nog.). Deze heb ik vast gezet tussen 2 rubberen stuitjes met een wartel.
Daaronder heb ik 1 loodhagel gedaan van 0,25 gram. Verder naar onderen zitten er nog 3 bij elkaar van 0,25 gram. Onder bij de haak heb ik op 20 cm afstand een loodhagel gedaan van 0,6 gram.
Nu heb ik mijn pen zo afgesteld dat er nog ongeveer 2cm boven water uitsteekt. De loodhagel van 0,6 gram ligt dan op de bodem. Wanneer mijn aas wordt opgepakt, zou naar mijn idee de dobber omhoog moeten komen.

Heb ik dit goed gedaan?

Groet!
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

24-05-2013 20:24

Ik vis op een oudewetse manier zoals mij opa viste hahah en eigenlijk niet anders geprobeerd. :)

Kleinste lood boven en onder de dobber (hiermee stel je de diepte af).

Dan genoeg lood onder je dobber waar de dobber net een 1cm boven water staat. Dan een loodje 10cm van m'n haak af (dit doet de dobber zinken als het dieper is dan je het hebt afgesteld) en wanneer je goed ligt staat je dobber gewoon 1cm boven het water. Die van mij lopen altijd schuin weg, heb niet anders meegemaakt.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-05-2013 21:40

Anton, Ik was goed in wiskunde vroeger en had voor mijn examen zelfs het hoogste cijfer van de school maar halverwege je verhaal haakte ik even af. De laatste zin klinkt in ieder geval goed en legt volgens mij de basis van een standaard pen montage.
Verder zijn er ook bij het penvissen talloze montagemogelijkheden mogelijk. Goed of fout ... als het maar effectief is.

Zelf probeer ik altijd zo uit te loden dat het indicatieloodje (onderste loodje) de pen net laat zinken. Daarna stel ik de pen iets hoger af zodat de antenne van de pen ongeveer 2 cm boven water uitsteekt. Bij veel wind, witvis of kans op lijnzwemmers, stel ik de pen ongeveer 10 cm te diep af. Het indicatieloodje zet ik dan wel 5 cm dichter bij de haak dan normaal (ca. 10-15 cm) Hierdoor gaat de pen plat liggen aan de oppervlakte en kan ik mij meer concentreren op een echte wegtrekker. Het indicatieloodje is dan meer om het aas te laten zinken en niet zozeer als indicatie. Dit loodje zet ik dichter op de haak om er voor te zorgen dat de haak minder diep in de hals/maag verdwijnt. De karper zal namelijk eerder merken dat er iets aan de hand is waardoor je hopelijk eerder kunt aanslaan in de bek. Hierdoor heb ik vermoedelijk ook een paar lossers gehad al dit jaar omdat ik misschien te scherp vis en de vis te licht in de bek haak. De rest van de loodjes probeer ik zoveel mogelijk uit de zwemzone te houden. Uitproberen en afstellen dus. Probeer er maar niet te moeilijk over te denken.

Succes morgen en hieronder zijn nog 2 links naar interessante uitleg over verschillende montages:

http://boustails.blogspot.nl/p/penvissen_4742.html
http://www.dobberrob.nl/100443142
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Anton Mulder
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-05-2013 19:45

25-05-2013 18:54

Vandaag de proef op de som genomen. Helaas niks kunnen vangen. Er was ook weinig leven in het water te bekennen.

Nog even over mijn montage, ik heb geprobeerd het met paint uit te tekenen.

Afbeelding

De dobber zit tussen 2 stuitjes geklemd met een wartel.
Is dit niet te zwaar?
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

26-05-2013 11:46

Ik probeer de dobber altijd net te laten zinken op een loodje, welke dus op de bodem komt te liggen, en de dobber te stellen dmv een stuitje boven de pen.
Voor mij de beste beetregistratie en lekker simpel, onder normale omstandigheden.
remco visser74
Berichten: 15
Lid geworden op: 25-07-2011 21:58

28-05-2013 15:44

Hi Arjan,

Ik heb vorige jaar zoals jij gevist met niet zo heel veel success. Een paar karpers.

Dit jaar vis ik met een hair en 1 loodje onder de dobber en ik zorg ervoor dat de haak de dobber laat zinken.
Mijn hair met aas ala sneeuwmannetje. Ik heb het idee dat ik veel beter registratie krijg en heb nu al gevangen wat ik vorig jaar heb gevangen. Alleen met wind of stroming is het even behelpen.

R.
quint lamar
Berichten: 153
Lid geworden op: 05-03-2013 15:13

28-05-2013 20:23

Het systeem van arjan gebruik ik ook. Goed systeem!
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

28-05-2013 21:43

ik zou in ieder geval het lichtste loodje onder doen ipv het zwaarste, je pen moet net zinken op het verklikker loodje,en hoe lichter dat verklikker loodje hoe scherper je montage de aanbeet registreert!

verder zou ik zeker een lichtere pen scoren,1.5 gram gebruik ik zelf maar heel zelden,alleen als het echt hard waait en er veel golfslag is.

meestal vis ik zelf met 0.3 grams of 0,5 grams pennetjes.
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

29-05-2013 08:31

Dit systeem heeft de beste beetregistratie, of de pen loopt weg of komt omhoog zodra de karper het loodje optilt, simpel gezegd. Je ziet zo goed als elke beweging van het aas. Anders een lijnzwemmer.
Dus zonder verklikkerloodje registreer ne de beet nog beter.
Soms moet je wel eens anders vissen.
Anton Mulder
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-05-2013 19:45

31-05-2013 15:35

Ik heb aan aantal pendobbers besteld bij dobberrob van 0,5 gram.

Nu kan ik 1 grote loodhagel op een x aantal cm van de haak plaatsen waardoor de dobber net zinkt, of het lood wat meer verdelen. Met onderaan een heel licht loodje. Wat is beter?
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

31-05-2013 16:15

De dobber moet al bijna zinken met loodjes bij de dobber zelf. Een licht loodje bij de haak zelf doet de dobber zinken.
Anton Mulder
Berichten: 5
Lid geworden op: 24-05-2013 19:45

31-05-2013 16:26

Maar is het dan beter om 1 grote loodhagel te nemen? Of meerder loodhagels verdeelt over de lijn?
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

02-06-2013 10:03

Beter, beter...wat is beter, dat moet je voor jezelf uitzoeken.
Met een loodhagel is de beetregistratie het duidelijkst.
De dobber loopt weg> slaan...of de karper pakt het aas, loodje wordt opgetilt en dobber komt omhoog (opsteker)> slaan
Ferio Sterk
Berichten: 231
Lid geworden op: 17-07-2012 11:44

02-06-2013 10:51

Arjan Michels schreef:Beter, beter...wat is beter, dat moet je voor jezelf uitzoeken.
Met een loodhagel is de beetregistratie het duidelijkst.
De dobber loopt weg> slaan...of de karper pakt het aas, loodje wordt opgetilt en dobber komt omhoog (opsteker)> slaan


Dit is een kwestie van herkennen/oefenen. Hoeft niet perse een karper te zijn die het aas pakt, hij kan ook bv door gretig te azen het aas wegduwen met zijn vinnen. Kwestie van trial en error.

Ik zou echt op zoek gaan naar de karper, dus actief zoeken. Letten op aasbellen, bewegingen etc... daar leer je echt veel van!!!

( en wie weet vind je hotspots )
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

02-06-2013 11:30

Dan komt de pen niet helemaal uit t water hoor. Bij gretig azen en lijnzwemmers zie je de pen wel bewegen mar zal nietomhoog uit t water komen, soms zelfs helemaal plat.
Zoals jij vist, met meerdere loodjes, zie je wel lichte tikjes maar weet je niet echt wat er gebeurt onder water, en is het dus altijd maar wachten tot de pen heel mooi wegloopt.
Maar goed...je kan op meerdere manieren pennen , ieder z'n voorkeur.

Mobiel vissen en vissen op de plek waar je vis verwacht is altijd een goede zaak, dat heeft niet met de manier van vissen te maken toch.
Plaats reactie