Kleine compilatie van een uitzetting Skp op de rijn

Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter van der borg
Berichten: 7
Lid geworden op: 17-02-2007 18:35
Locatie: nederland

03-03-2013 22:26

Hierbij een kleine compilatie van een uitzetting skp op de rijn 2-3-2013



Veel kijk plezier
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

04-03-2013 14:05

Veel kijkplezier?

Hoe die karpers op elkaar gestapeld liggen te spartelen (of niet meer kunnen spartelen) in veel te weinig water, vind ik geen beste reclame...... (op ongeveer 48 seconde)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-03-2013 14:45

Jeroen,

Juist het kunnen spartelen veroorzaakt verwondingen daardoor nog meer stress kan ontstaan. Het steven is er om te zorgen voor voldoende zuurstof in het water van de tijdelijke opslagruimte. En een zo snel mogelijke afhandeling van het wegen, meten en fotograferen van de karpers. Valt ons na het uitzetten altijd weer op dat de karpers op de uitzetplaats langdurig rollen. Een teken dat ze weer in hun element zijn, zeg het maar? Heb het in al die jaren van uitzetten persoonlijk nog niet meegemaakt dat karpers het moeilijker hadden bij het terugzetten, ten opzichten van een dril partij.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

04-03-2013 15:10

Een teken dat ze in hun element zijn of blij dat ze zich weer kunnen bewegen? Ten dele kan ik inkomen in je verhaal maar als er zo weinig water in een tijdelijk verblijf zit dat de vissen enkel nog op hun kant kunnen liggen lijkt dat me toch ook redelijk stressbevorderlijk. Ik ben het met je eens dat een tijdelijk verblijf zo klein mogelijk gehouden moet worden maar ik vraag me af of het verblijf in dit filmpje niet iets te ver gaat....
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

04-03-2013 16:26

het is ook nooit goed
Vis is vis
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2013 17:22

Bij deze regelt jeroen voor de volgende keer een gtoter vrrblijf. Tevens een schepnet, en vliegt zelf met dat net achter de vis aan(over stress gesproken) tevens brlooft hij plechtig niet meer op karper te vissen. Of op zijn minst zijn vissen in het water te onthaken zonder te wegen en fotograferen.
Zo en nu lekker vissen
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

05-03-2013 08:19

Wel even goed lezen Martijn. Ik ben het ermee eens dat een tijdelijk verblijf klein gehouden moet worden maar als je de vis minimaal gewoon rechtstandig in de bak kan houden hoef je er echt niet met een net achteraan.

Je mag ook helemaal niets meer zeggen als het om een uitzetting gaat, zelfs niet op een normale manier. Omdat het een goed doel is? Het doel heiligt de middelen? Als iemand een foto plaatst met een te kleine onthaakmat valt het complete forum als een bak stront over hem heen maar als vis in een tijdelijk verblijf wordt gezet waar deze alleen op zijn kant kan liggen dan mag er niets van gezegd worden. Boter is in de reclame deze week jongens, rennen!!!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

06-03-2013 01:51

Hoi Jeroen,
Mag ik vragen of je wel eens bij een skp uitzetting aanwezig bent geweest?
Zo nee valt er misschien iets meer begrip op te brengen voor een dergelijke werkwijze als je het eens meegemaakt hebt, zo ja zou je ook kunnen aangeven hoe jullie dit beter oplossen?

Ik wil graag een paar kanttekeningen plaatsen om een dergelijke werkwijze uit te leggen.
Een stuk stress is in mijn ogen onvermijdelijk bij zo'n uitzetting. Niet alleen drop je vissen in een voor hun nieuw water, maar er is ook tijd nodig om alles te documenteren. In plaats van je heel druk te maken om een beetje stress meer of minder zou ik me eerder druk maken om zo min mogelijk beschadigingen en een zo vlot mogelijke afhandeling. Als dat betekent dat die vissen even tegen elkaar aan moeten liggen dan moet dat maar, daar krijgen ze niks van. Tijdens het transport liggen die vissen ook letterlijk als sardientjes in blik op elkaar gestapeld. Juist doordat ze zo strak ingepakt zitten dat ze niet/nauwelijks kunnen bewegen kunnen ze zichzelf en elkaar ook niet beschadigen, wat de overlevingskansen enorm verbeterd. Koud water en zuurstofpompen houden de vis in leven. Je kan ze ook in een zwembadje of een afgenet stuk viswater bewaren, maar ik denk dat dan het pakken van een vis meer stress oplevert, vooral ook voor de rest van de vissen dan op deze manier.
Natuurlijk zou je elke vis een pamperbehandeling kunnen geven, echter kunnen de vissen dit prima hebben en je werkt zo een stuk sneller. Vergeet ook niet dat het hier om jonge, kleine vissen gaat, ik zeg niet dat je daar niet zorgvuldig mee op moet gaan, maar die kunnen over het algemeen wat beter tegen een stootje dan een grote, bejaarde karper.
Het ziet er misschien wat lomper uit dan je als karpervisser gewend bent, maar ik kan je verzekeren dat iedereen bij een uitzetting het beste met de vissen voor heeft en er zo zorgvuldig mogelijk mee omgaat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

06-03-2013 07:54

Je wilt niet weten hoe de kweker met z'n vis om gaat :wink:
Het is geen troeteldiertje en dat zal het voor mij ook nooit worden.
joey lunenburg
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-01-2011 19:05

11-03-2013 10:43

Wil je dan 200 karper (meestal zelfs meer) 1 voor 1 uitzetten, dan duurt het nog langer voordat alle vis in het water is dus nu is er minder lang stress, bij iedere uitzetting gaat het zo ;)
Hier in denhaag zijn ook spiegels uitgezet en ze worden volgas onbeschadigd teruggevangen en tijdens de uitzettingen komt het nooit voor dat er een karper tijdens het vrijlaten dood gaat,
wees blij dat de vereniging deze mooie vissen uitzet
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-03-2013 11:27

Het ziet er idd een beetje lomp uit.
Maar ook ik denk dat dit de enige manier is.

De vissen ruimte geven is het domste wat je kan doen, de vis gaat een spurt nemen en klappen overal tegen aan.

Word het niet eens tijd dat we de karper weer als vis gaan zien?.

Ik lees nooit hier dat er iemand op de tafel springt voor de gestapelde kippen en varkens die er worden gehouden in nl(meer varkens dan mensen in nederland he)

Maar als het om de karper gaat.....oeioeioei
Plaats reactie