het lukt maar niet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

03-12-2012 16:40

hallo mede boarders

ik probeer nu al 2 jaar karpers te vangen.
ik heb er inmiddels 2 gevangen dat was in roggel op een camping op een zwaar overbeviste karperput.
ik had boilies gekocht maar h=daar heb ik een week mee gevist maar ik ving niks toen kreeg ik van een vriend die ook viste daar een paar kattebrokken ik daar ving ik er twee me
toen thuis was ik er heel veel me bezig overal geprobeerd in emmeloord genoeg water maar wel eng dressuur.
een in begin november heb ik een voerplek gemaakt op de espelervaart elke dag netjes bijgehouden met harde mais en zelfgemaakte bollen vanalles geprobeerd maar het lukt gewoon niet.
ik heb nylon onderlijntjes 100gr lood een net pieper set en 1 vrijloopmolen
ik vraag me af wat ik verkeerd doe?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

03-12-2012 17:05

Je doet misschien niets verkeerd maar je hebt een belangrijk deel overgeslagen.
Begin met een penhengel te vissen daar leer je tenminste van.
Zelf boilies rollen komt later wel, met 2 korreltjes mais aan de haak kun je weinig verkeerd doen.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

03-12-2012 17:48

dat heb ik ook al geprobeerd daar vang ik allen brasems mee
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-12-2012 01:41

Er zijn een aantal dingen die me te binnen schieten. Het eerste en misschien wel belangrijkste is wat voor water bevis je? Als beginner ben je in mijn ogen gewoon altijd het beste af op een water wat niet al te moeilijk is en een grote karperbezetting heeft. Leer ze daar vangen en ga geleidelijk stapjes groter en moeilijker. Als je begint op een te moeilijk water kan je een eeuwigheid wachten, gewoon omdat je nog niet de kennis en inschattingsvermogen hebt van een ervaren karpervisser.
Daarnaast de tijd van het jaar. Op het moment is gewoon een moeilijkere periode om karper aan de schubben te komen en dat wordt de komende maanden alleen maar erger. Niet dat het onmogelijk is, maar wel een stuk lastiger dan wanneer het warmer is. In de betere periode bewegen ze meer, laten ze zich meer zien en azen ze meer.
Beginnen met pennen is trouwens een goede tip. Ik heb geen idee wat je verdere viservaring is, of je al jaren op witvis/roofvis gevist hebt of dat je net begint met vissen. Ervaring met andere soorten is absoluut een pre, in dat geval ben je waarschijnlijk al veel meer gewend aan observatie, peilen en meer van dat soort zaken. Als je net begint met vissen is het misschien niet wat je wil horen, maar leer in dat geval eerst vissen met een vaste stok, dan ga je een hoop basiskennis veel sneller oppikken dan met karperen.
Wat aas betreft, bijna elke boilie vangt vis, maar er kan wel een behoorlijk verschil in vangkracht zitten tussen boilie a en b. Naast het type boilie (de "smaak" zo je wilt) kunnen ook diameter en vorm een verschil maken, net als het gebruik van stukjes boilie. Op veel dichtbezette karperwatertjes is een boilie lang niet altijd de beste keus, pellets en particles kunnen zeker een standaard 20mm bol soms compleet belachelijk in zijn hemt zetten.
Nog eentje dan, koop een goed boek. Zelf heb ik heel veel aan de dunne lijn gehad, maar er zijn natuurlijk meer opties.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-12-2012 02:08

alwin boxhoorn schreef: elke dag netjes bijgehouden met harde mais en zelfgemaakte bollen

Had je die mais ook nog eerst geweekt en gekookt ?
En hoeveel voer je dan per keer ?
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

04-12-2012 16:50

@ bert geweekte mais en blik mais ik heb ik gevoerd 1 handje bollen 1handje geweekt en 1 handje blik mais
verder viste ik in de zomer lente en herfst ik heb al veel roof viservaring ik vis al vanaf mijn 8e op snoek
het water iedereen vangt karper daar en ik niet zelfs jongetjes van 7 jaar vangen daar karper, dat is mijn grootse probleem
verder hoorde ik van een vismaat dat je op de vaart ook goed vangt (ik vraag bijna elke karpervisser om tips) dus ik ging daar een voerplek maken op de vaart
mijn bollen waren van:
vismeel super kanaal 100 gr
maismeel 100 gr
griesmeel 50 gr
ranja inplaats van water
spculaaskruiden
20 mm
ik vond het erg goed rollen door de ranja bleven ze heel goed plakken
de reden dat ik zelf bollen ging draaien was ook omdat ik het geld niet had om steegs goede bollen te kopen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-12-2012 18:45

Je hebt geen eieren gebruikt voor je recept en daarna de boilies gekookt?
Hingen ze er nog wel aan als je je hengel ophaalde?
Mais volgende keer niet alleen weken maar ook koken daar wordt het attractiever van.

Heb je trouwens ook wel gekeken hoe die mennekes van 7 aan het vissen waren, als hun ze wel vangen en jij niet doe je toch echt iets fout.
Deze tijd zal het niet makkelijk gaan worden om nog wat karpers te vangen, maar als ik jou was zou ik dit voorjaar eens starten met de penhengel en als voer hennep met maden op de haak.
Als je dan op helder water kunt vissen leer je veel meer dan ergens een boilie neer te plempen.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

04-12-2012 18:55

Als je geen geld hebt kun je beter alleen met geweekte en daarna gekookte mais of duivenvoer voeren, en dan niet een handje maar een kilo per keer.
Als je er dan gaat vissen voer je wat minder mais en strooi je een paar boilies op je visplek, een paar in stukjes snijden en dan voeren werkt vaak ook goed.
Een paar is niet twee, maar 10 tot 30. Begin je te vangen voer je weer een beetje bij, er moet wel wat te eten liggen.
Gebruikersavatar
marteijn van der horst
Berichten: 38
Lid geworden op: 25-02-2003 01:00
Locatie: emmeloord
Contacteer:

05-12-2012 11:29

Alwin, ik denk dat je lood echt wat te zwaar was voor de Espelervaart deze vaart staat al jaren op de lijst om uitgebaggerd te worden, de blubberlaag is er meer dan een meter probeer het volgend jaar daar is met de pen en wat zachte mais dan vang je wel hoor. En geef me anders is een seintje als je weer wil beginnen wil je best op weg helpen.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

05-12-2012 15:11

ok dankjewel marteijn :lol: hopen dat het volgend jaar goed gaat lukken
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

07-12-2012 14:37

Stop met het zelf maken van boilies en koop een kilozakje in de winkel. Ga hier mee aan de slag op een karperputje en heb geduld!
De tijd die je nu gebruikt om voer te maken kan je beter aan de waterkant zitten.
Tight Lines !
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

07-12-2012 19:18

Dion van der Does schreef:Stop met het zelf maken van boilies en koop een kilozakje in de winkel. Ga hier mee aan de slag op een karperputje en heb geduld!
De tijd die je nu gebruikt om voer te maken kan je beter aan de waterkant zitten.


sorry komt misschien een beetje beidehand over maar ik maak allen boilies als het regent
Tom Luik
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-12-2012 22:08

07-12-2012 22:17

Hey Alwin het lijkt me idd een goed idee om een keer met marteijn op stap te gaan. Daar kan je een hoop van leren, wat je boillie probleem betreft kan je al voor 3,95 per kilo bollen halen op urk bij de groene (die draait alles zelf) half urk vist en vangt er goed mee. Als het water voorin de erven ooit weer plantenvrij is dan is dat een uitermate geschikt water om te karperen omdat daar aardig wat karper zit en deze ook niet al te moeilijk zijn om te vangen, al moet je er natuurlijk wel de tijd voornemen. Ik weet niet hoe je met vervoer zit maar in en rondom kuinre zijn leuke relatief makkelijke watertjes en je hebt altijd nog de singels op urk waarvan de grote singel een betaald watertje is voor 2 euro per dag.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

07-12-2012 23:24

kun je iets specifieker zijn want google vind er aardig veel
Tom Luik
Berichten: 4
Lid geworden op: 07-12-2012 22:08

09-12-2012 20:17

waar doel je op? wat de singels betreft zit er in alle singels wel karper maar op de grote singel (naast zwembad het bun) is goed te vangen, zijn niet altijd de mooiste karpers maar de vangkans is er wel groot.
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

10-12-2012 15:47

Tom Luik schreef:waar doel je op? wat de singels betreft zit er in alle singels wel karper maar op de grote singel (naast zwembad het bun) is goed te vangen, zijn niet altijd de mooiste karpers maar de vangkans is er wel groot.


sorry nu was ik zelf onduidelijk

maar ik bedoel bij de groene
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

21-12-2012 21:26

alwin boxhoorn schreef:
sorry komt misschien een beetje beidehand over maar ik maak allen boilies als het regent


Als het regent kan je ook vissen dude :P
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

22-12-2012 16:05

das wel waar maar het is wel minder leuk
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

23-12-2012 08:15

Dat moet je me even uitleggen? Vissen is toch vissen?
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

23-12-2012 21:06

ja maar mijn plu is stuk dus dan word je nat of je moet de hele tijd je plu vasthouden
en het is nu veeltste koud (vind ik)
Plaats reactie