pen en oppervlakte vangsten december 2012


Stefan den Heije
Berichten: 38
Lid geworden op: 15-04-2012 20:53
Locatie: Den Haag

03-12-2012 19:45

Ik zal dan maar aftrappen!

Afgelopen zondag een leuk pen dagje gemaakt met een vismaat op kleine makkelijke watertjes.

Hierbij een filmpje van de sessie:

http://youtu.be/X-h7HxalxWc

Gr.

Stefan
JERCIN BAITS NEVER FAILS!

Dit jaar gestopt met tellen; al boven de 40 karpers!

Record dit jaar: 30 pond

Project Spiegels: 6
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

03-12-2012 21:23

leuk filpmie heur !!
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

03-12-2012 21:36

Netjes boys!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

03-12-2012 22:20

Mooooah, plukkie all? Lekker bezig in het westland jongens!
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Mario de Witt
Berichten: 65
Lid geworden op: 06-10-2012 00:01
Locatie: Den Haag

04-12-2012 11:18

Leuk filmpje, gekke hagenees :P
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

09-12-2012 10:39

Mooi filmpje mannen met van die fijne westlandschubjes!

Hier helemaal niets, vooral geen tijd. Gisteren eventjes geweest was de eerste keer in pakweg een week of vier. Leverde weinig op ook. Nog 2 maandjes dan staat de bevalling van spruit nr2 gepland dus zal de komende maanden wel wat rustiger zijn met vissen....

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

09-12-2012 10:59

Succes Andries. Mijn 2e komt over 10 dagen volgens de verloskundige.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-12-2012 13:36

Sfeervol offtopic blanken:

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

11-12-2012 15:52

Mooi Christian.

Hier 2 foto's van mijn 2 dagen penvissen afgelopen weekend.

Afbeelding

http://1.bp.blogspot.com/-ezZDDu1nWaY/U ... G_1086.JPG
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 20-12-2012 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto groter dan toegestaan.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-12-2012 13:20

Bikkels hoor!

Michael, succes met de laatste weekjes thuis voordat de totale chaos toeslaat ;)
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

12-12-2012 13:29

Andries Hoekstra schreef:Bikkels hoor!

Michael, succes met de laatste weekjes thuis voordat de totale chaos toeslaat ;)


Thanx
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

16-12-2012 08:46

Succes met de kids jongens 8)

De hennep staat op het vuur, zo even een rondje met de emmer en vanmiddag een rondje met de pen!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

16-12-2012 15:49

Bedankt Christian!

Voor mij breekt nu een mooie tijd aan, vrouw haar verlof is begonnen, dat geeft op mijn eigen vrije dag ruimte om te vissen, morgen leker pennetje natmaken, de hennep ligt hier al klaar in de vriezer.
Vanmiddag mijn zoontje gedoopt; samen stukkie wandelen paps een spinhengel mee, hij vissen met een stok, hij tjoepte zo voorover de wetering in, moets pas huilen toen ik vertelde dat we echt meteen naar huis moetsen ivm zijn natte pak :)

Christian, succes!
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

16-12-2012 20:23

Geweldig verhaal Andries. Goeie instelling die kleine makker.
Het is lekker penweer. Ik was vandaag met het spinnertje aan de haal. Het was 8 graden en dat merk je meteen. Ik zag zowaar 5 karpers liggen en 2 snoeken. De snoeken moesten niets weten van mijn spinnertje (ben ook maar een beginner wat dat betreft) en de karpers zwommen zij aan zij in een school door de sloot.

Succes heren.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

17-12-2012 10:17

Gutgut, ik werd weer flink voor lul gezet gistermiddag... De vis was er wel maar het zoeken naar hennep was blijkbaar belangrijker dan het oppeuzelen van een overheerlijk stukje kattenvoer 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-12-2012 17:46

Balen Christian,

bij mij hadden ze geen moeite om naast de oa hennep een stukje smac te pakken. In het eerste uur drie aanbeten waarvan ik deze twee verzilverde:

Afbeelding

Afbeelding

Tussen deze twee vissen door verspeelde ik een enorme bak van een schub, hij benaderde de grootste schub tot nu toe in deze polder maar leek dieper gebouwd. Op een totaal onlogisch moment brak het onderlijntje? Laat een beetje een vies gevoel achter want de twee spiegels waren minivisjes vergeleken met dit varken, ik heb de vis meerdere keren goed kunnen zien maar de lichte hengel kon het behoorlijke gewicht niet zomaar even boven het net slepen....

You win some,......

groet Andries
Gebruikersavatar
Wouter Weetink
Berichten: 690
Lid geworden op: 28-04-2007 15:28
Locatie: Doetinchem

17-12-2012 19:02

Jammer Andries, maar die 2 visjes zijn wel supermooi :wink:
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

17-12-2012 19:42

Dikke pech Andries. Wel 2 hele mooie donkere spiegels en een mooi verhaal op je site. Top
Laatst gewijzigd door Schaper Michael op 17-12-2012 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

17-12-2012 19:45

Mooie spiegeltjes idd....
Vissende vader, die koi's houdt
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

17-12-2012 21:35

Schaper Michael schreef:Dikke pech Andries. Wel 2 hele mooie donkere spiegels en een mooi verhaal op je site. Top

Ach, het voelt nu welweer ok, toch drie aanbeten in een korte periode en het besef dat ik eerder dit jaar met enige mazzel een andere mooie vis wist te landen, soms zit het mee, soms tegen en met twee mooie spiegels kun je eigenlijk niet spreken van "tegenzitten".
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

18-12-2012 09:40

Mooie spiegeltjes Andries, toch jammer van die schub. Ik kan er zelf bijzonder slecht tegen wanneer er met het materiaal iets mis gaat, of dit nu een aanwijsbare oorzaak heeft of niet...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

19-12-2012 08:07

Christian Hummelink schreef: Ik kan er zelf bijzonder slecht tegen wanneer er met het materiaal iets mis gaat, of dit nu een aanwijsbare oorzaak heeft of niet...


Ja dat heb ik ook, ik heb lang getwijfeld om met onderlijntjes te gaan werken maar als het water kouder wordt zorgt het toch voor een beetre aaspresentatie. Dit lijntje had ik de avond ervoor geknoopt, vrij secuur, goed gecontroleerd maar blijkbaar is me toch een beschadiging ontgaan, anders kan het spul niet breken lijkt me, breeksterkte ligt hoger dan mijn hoofdlijn, slip stond vergevingsgezind ingesteld...
Spiegeltjes groeien mooi daar, deze zijn anderhalf jaar geleden uitgezet, beloofd moois voor de toekomst!
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

19-12-2012 21:20

Een van de redenen waarom ik door en door met hoofdlijn tot haak vis. Je minimaliseert op die manier toch falen van knopen :)
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-12-2012 08:09

Wouter Scherrenberg schreef:Een van de redenen waarom ik door en door met hoofdlijn tot haak vis. Je minimaliseert op die manier toch falen van knopen :)


Maar het ging niet fout op de knoop dus dat was het probleem niet. Daarnaast merk ik absoluut het verschil in aanbeten als ik met deze watertemperatuur alleen met hoofdlijn vis of een onderlijntje aanknoop. Qua hoofdlijn ga ik niet dunner dan 20/100, onderlijntjes maak ik nu van 10/100. Daarnaast reageert het onderlijn materiaal niet zo op kouder water zoals nylon dit wel doet.
Overigens is mijn afweging in warmere maanden nog wel steeds dat ik zo min mogelijk knopen/verbindingen in mijn montage wil hebben.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

20-12-2012 21:31

De laatste weken heb ik weinig tot geen tijd gehad om te vissen ivm klussen in het nieuwe huis van mijn broer en ja de verplichtingen die de maand december met zich meebrengen waar ik overigens geen problemen mee heb.
Toch kriebelt het wel heel erg maar het weer is er ook niet echt naar.
De afgelopen dagen echter wel maar zal je net zien dat je moet werken :wink:
Vandaag was een onverwachte vrije dag en dus gisteravond was ik al druk in de weer met een voertje maken enz enz...
Toen ik vanmorgen aankwam bij het waterstelsel had ik toch een beetje spijt want met maar 3 graden en een straffe zuidoosten wind was het vies koud.
Ook was er regen voorspeld maar voorlopig was het droog.
Dit waterstelsel heeft een flink aantal bruggetjes en duikers.
Deze liggen echter best ver uitelkaar, daarom was ik op de scooter om snel van stek te kunnen wisselen.
De rit ernaartoe had me al flink afgekoeld maar de drang om er even lekker uit te gaan en te vissen was groter.
Na een minuut of 20 had ik 6 stekken voorzien van een mix van blikmais, duivenvoer en wat pellets.
Als haakaas gebruikte ik een lekkere dikke worm waarvan ik er vanmorgen nog een aantal heb opgegraven in de tuin en 1 maiskorrel.
De maiskorrel dient gelijk als een soort stopper omdat door het gekronkel de worm bij mij nog wel eens van de haak ontsnapt.
Omdat de winterkarper nogal traag kan zijn koos ik voor het lichtste pennetje wat ik had.
Dit was wel een nadeel bij het inleggen want door de harde wind die vooral lekker hard onder de bruggen waaide koste het me soms grote moeite om de pen op de juiste plaats te brengen.
Wat het mooie is op dit water is dat bij bijna elke brug of duiker het water zomaar 50cm dieper kan zijn.
De eerste brug begon ik lekker omdat ik achter een muurtje lekker uit de wind zat en werden me handen zelfs weer een beetje warm.
20 minuten later was er helaas nog niets gebeurd dus op naar de volgende stek, in dit geval de andere kant van de brug en dus vol in de wind maar wel zo'n stek waar het dus 50 cm dieper is.
Na 3 pogingen lag de pen eindelijk netjes tegen de brugwand aan en wilde ik gaan zitten wat trouwens nog en hele opgave was tussen alle hondenpoep.
Ruim het nou eens op mensen.
Ik zat nog maar net of de pen ging plat maar voordat ik kon reageren stond deze al weer in de wachtstand en was ik dus te laat.
5 minuten later begon de pen te wandelen maar ik twijfelde of het door vis kwam of door de stroming.
Gelukkig ging het pennetje na 10 cm ook langzaam onder en sloeg ik aan.
Yesss!!!
Na een korte drill lag de vis die duidelijk in winterstand was in het net.

Afbeelding

Geen monster maar man wat was/ben ik er blij mee.
De volgende stek is de stek waar ik me thuis al op aan het verheugen was omdat dit een soort van tsplitsing is van duikers.
Tot mijn verbazing gebeurde er dus mooi niks en toen ik ook nog eens vast kwam te zitten ging ik naar de laatste stek.
Gelukkig kreeg ik zonder lijnbreuk alles weer binnen.
Nu begon het ook te regenen en werd het kouder dan koud.
De temperatuur met de harde wind kon ik 'nog' wel verdragen maar nu met de regen werd ik in en in koud.
Toch wilde ik perse het laatste aangevoerde stekje proberen en na 5 minuten mezelf voor gek te verklaren verdween de pen en had ik een klein maar mooi schubje met een dwarrelpatroon rondom de achterkant op de mat.

Afbeelding

Blij maar verkleumd pakte ik de spullen bij elkaar en snorde ik naar huis.
Eenmaal thuis had ik moeite met de sleutelomdraaien in het slot want me vingers waren helemaal stijf.
Binnen op de bank met een lekker bakkie thee kwam ik helemaal en zat ik genietend naar de fotos te kijken op de laptop.
Het ziet ernaar uit dat dit voor mij de laatste vissen waren voor mij in 2012.
Komend weekend de vloer in de huiskamer en keuken erin leggen bij me broer en het weekend erop helpen met verhuizen.

Bij deze wens ik jullie allemaal alvast een prettig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar.
Vis is vis