Zieke amerikanen

Thibaut masset
Berichten: 32
Lid geworden op: 11-08-2012 07:49
Locatie: Den bosch

29-08-2012 11:26

Ik heb zelf nog geen karper mogen vangen, maar dit doen gewoon pijn als ik er naar kijk

http://www.youtube.com/watch?v=jhPCBtu4 ... ata_player


http://www.youtube.com/watch?v=jhPCBtu4uIQ&feature=youtube_gdata_player

Zieke mensen dit,zou het liefst die speer door hun kop schieten!
Spiegel: 3 16,18,24 lb

Schub. 3 8,18,26 lb

Brasem: 3
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-08-2012 11:58

Lachen man, kan dit onderwerp ook weer eens op herhaling.

Typ eens bowfishing in op de zoekfunctie
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-08-2012 13:00

Je zou denken dat er na alle aandacht inmiddels een Carp Welfare Front is opgericht die de Amerikanen wel eens zullen gaan vertellen dat dit niet mag. :)

Hier heeft het weinig zin, want het is verboden vistuig. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

29-08-2012 17:55

Tsja, de zoekfunctie. Ik zeg eerlijk, als ik dit nog nooit had gezien was ik nooit op de term bowfishing gekomen hoor.


Het blijft toch compleet gestoord he.
Zit hier wel vis?
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

29-08-2012 22:22

Tja, Amerika he, land van de onbegrensde mogelijkheden
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

30-08-2012 17:27

Ieder land heeft zo zijn eigen cultuur en visserij, dit kan je dan ook niet met elkaar vergelijken.. Zelfde als een schaap de keel door snijder en dood laden bloeden, in sommige landen een manier van leven en voor ons is het niet voor te stellen
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 18:07

Vind ik toch net wat anders. Alhoewel ik zelf voorstander ben van verdoofd slachten.

Maar dat bowfishing doe je voor je ''plezier'', en dat ritueel slachten doe je uit geloofsovertuiging.
Zit hier wel vis?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 18:35

Een vis een haak door de lip raggen voor ons plezier is voor velen ook een zieke bezigheid
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

30-08-2012 18:54

Is wel iets anders dan een vis voor de lol doden of niet?

Gr.
©
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 19:03

Mwaa denk dat zij er weinig verschil in zien. Karpers zijn daar een plaag en worden daar bestreden net als de muskusrat hier. De gemiddelde rattenvanger heeft plezier in zijn werk. Geld ook voor de plezierjacht. Die mannen genieten van het buiten zijn en schieten af en toe een fazant of ree.... Beter scharrelvlees dan wild is er niet. En kom nu niet aandraven met excessen uit de jacht, want binnen de hengelsport gebeuren ook wel eens onverkwikkelijke zaken waar een echte visser niks van wil weten
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 19:35

Martijn Nederpel schreef:Een vis een haak door de lip raggen voor ons plezier is voor velen ook een zieke bezigheid



Gaan we nou echt elke mishandeling van dieren goed praten met dat slappe argument ''een vis een haak door de bek rammen''?
Zit hier wel vis?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 19:55

Kwestie van lezen

Dat is niet mijn mening, maar de mening van anderen. Probeer alleen duidelijk te maken dat er verschillende invalshoeken zijn om iets te bekijken. Als er trouwens in jou ogen sprake is van mishandeling, dan impliciceer je dat vissen gevoel en emotie hebben, wat weer de vraag opwerpt waarom je uberhaupt nog wil vissen. Maar nogmaals, karper is daar een plaag en moeten worden uitgeredund net als de muskusrat hier....
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-08-2012 20:04

op zich wel een mooie vergelijking met een muskusrat alleen is het vangen van muskusratten heel wat anders.
ik zie hier tenminste niet de boswachter met een kruisboog of pijl en boog op ratten schieten en dan nog even lekker sporten met ze.
wat ik zelf niet weet is wat voor schade karper toebrengt door overmatige aanwezigheid.

josef nu zal ik wel op sommige mensen hun tenen trappen 'so be it' maar geloof zegt mij niets dus die vergelijking met schapen of koeien de keel doorsnijden en dood laten bloeden vind ik net zo erg.
Vis is vis
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 20:13

Ben

De karper plant zich daar zo snel voort dat de inheemse dieren in de verdrukking komen. Voor ons wellicht barbaars, daar zien ze het als, van een nood een deugd maken. Persoonlijk denk ik dat een gemiddeld harinkje of kabeljouwtje erger lijd als ie in de verdrukking in het net omhoog word getakeld. Ff mag stikken of anders levend gevild te worden. Maar dat maag dan weer wel? Tjah het zal mij jeuken
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2012 20:31

Neemt niet weg dat bowfishing in de US omstreden is en wreed wordt gevonden. Dus die "ze" zijn dan waarschijnlijk die paar lui die dat daar bedrijven, maar niet de Amerikanen.

Maar relativerend kom je er ook op uit dat dit net zo goed een vorm van sportvissen is. Wij (sportvissers) hebben al vastgesteld dat een vis geen pijn kan ervaren, zodat ons handelen op zich niet inhumaan is. Maar de karper ervaart dan ook geen pijn van de pijl. Toch?

Tja, wordt lastig...

Trouwens, die deugd is beperkt en zorgt voor nodeloze kadavers in de natuur. Ze eten hun karpers namelijk niet. Daarmee is het vangen met de haak en terugzetten in de natuur toch wel humaner.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 21:06

ben scholten schreef:
josef nu zal ik wel op sommige mensen hun tenen trappen 'so be it' maar geloof zegt mij niets dus die vergelijking met schapen of koeien de keel doorsnijden en dood laten bloeden vind ik net zo erg.



Ik vind het ook net zo erg, alleen ik geef even aan dat de reden waarom totaal anders is. Uit geloofsovertuiging of voor je plezier.

Ik vind dat anders. Resultaat is ongeveer hetzelfde.

--

Als je nu echt denkt dat die paar duizend bowvissers dit karperprobleem kunnen oplossen, dan ben je slecht geinformeerd of heel erg naief.

Plagen moet je bestrijden dat klopt, maar dat doe je dan op een verantwoorde manier en je tracht elk dier zo kundig en snel mogelijk te doden.

Ik zie in 1 filmpje al de doorboorde vissen ontsnappen. Ik vind dat niet kunnen.

Overigens de methode om muskusratten te vangen vind ik ook niet goed.



-----


Over pijn ervaring van vissen. De haak zit in de bek, dat is meestal kraakbeen, zitten geen zenuwen in die pijnprikkels door geven.

Een pijl dwars door het lichaam doet wel pijn, omdat daar wel het type zenuw zit wat pijnprikkels door geeft.

Pijn is hierin een begrip wat niks met ''zeer doen'' te maken heeft, maar puur met door gave van pijnprikkels. Pijn is namelijk een ervaring, geen wetenschappelijke parameter die je kan meten.

Zijn al lang bekende onderzoeksuitslaagjes over te vinden hoor.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-08-2012 21:13

martijn.
ben ik helemaal met je eens.

josef ik denk helemaal niets over de karpers in amerika...ja ik zal er wel eens willen vissen :D
wat het plagen bestrijden betreft heb je helemaal gelijk die gasten met pijl en boog zijn niet aan het bestrijden maar just killing for fun.
zijn de amerikanen wel goed in geloof ik :-?
wat is er mis met de methode van muskusratten?
niet dat ik het niet met je eens of oneens ben, maar enigste wat ik er vanaf weet is dat het een soort van grote muizenval.
klik en dood.
toch?
Vis is vis
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 21:14

Er zijn vast filmpjes en zeker fotos te vinden van ontsnapte karpers die zich vervolgens met het resterend stuk lijn vastzwemmen in de takken/marker or whatever. Wat is het verschil?
Enne dat doeltreffende kennen ze in amerika ook hoor dmv chemicalien, beetje collaterak samage zal ik maar zeggen. Je ziet in de westerse wereld een enorme opkomst van de dysny knuffel cultuur wasrbij elke diertje gezien word als bambi. Nog even en we voeren de hond tofu
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 21:20

De muskusrat zit niet in een muizenval nee, haha.

Die worden gelokt in een kooi onder water, daar gaan ze in, kooitje dicht en de rat verzuipt.

(ik geloof dat er al wel rattenvangers zijn die andere methodes gebruiken)

Oh.... niet alleen de muskusrat zwemt die kooitjes in......


------


Martijn, als jij het verschil niet ziet tussen doelbewust beesten mollen op een schandalige manier enkel en alleen voor je plezier en een incidentele lijnbreuk, dan moeten we elkaar de hand schudden en ''agree to disagree''.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 30-08-2012 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2012 21:23

Josef,

Die onderzoeken spreken jou nou juist tegen. Dus lees ze eens. Ergens op de Sportvisserij Nederland site staat vast nog wel hun overzicht van de onderzoeken en afwegingen. Maar ik wil de discussie niet ombuigen, dus hou er over op. Voor mij is bowfishing gewoon een inhumane manier van combineren van 2 sporten die de staten van de US waar dit nog mag beter kunnen verbieden. Anderszins maakt het mij nu ook weer niet zoveel uit wat ze in die paar staten aan de andere kant van de oceaan met karpers doen. Er zijn hier nog genoeg zaken om je dan eerder druk over te maken.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 21:27

Hoezo spreken ze mij tegen dan?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2012 21:30

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-08-2012 21:32

Uhhm, ja, gelezen.

En welk stuk spreekt mij dan waarop tegen? Dit stuk bevestigd juist wat ik zeg: dat pijn geen parameter is die je kan meten.


Je kan wel kijken welke zenuwen waar lopen en hoeveel prikkels die door geven. Daar wordt in dit stuk niet over gesproken.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-08-2012 21:38

Vissen voelen pijn, maar zoals ik al eerder aangaf is de emotie daarbij ongelijk aan die van bijvoorbeeld mensen. Er is een onderzoek van de universiteit van Edinburgh dat juist aantoont dat vissen sterk reageren op prikkels van chemicaliën op de lippen. Het is dus niet alleen maar ongevoelig kraakbeen. De emotie daarbij staat echter ter discussie. Niet of karpers pijn kunnen voelen. Ze voelen pijn, maar ervaren ze pijn zoals wij?

En dan zijn we weer terug bij Martijn. Het zijn onze emoties die hierbij opspelen. De Disney knuffelcultuur die lijkt toe te nemen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-08-2012 21:51

Rest my case...