Wat heeft deze karper?


Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

11-07-2012 06:25

Afgelopen nacht een goede sessie gedraaid op een watertje hier in de buurt.
De laatste vis vocht als een beer en dat ben ik op dit water ook gewend. In het net zag ik al dat er iets raars te zien was maar het was te donker om het goed te kunnen bekijken.
Ik heb wel een vermoeden wat dit is maar wie weet het zeker. Ook was het zo dat zijn buik behoorlijk dikker was dan het gemiddelde op dit water.

De linkerflank was bloederig, de rechterflank, incl. oog was voorzien van een soort uitslag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-07-2012 07:34

Wat is dan jouw vermoeden Cor?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-07-2012 07:45

Soms een enkele parasiet of zullen het er meer zijn? Deze tijd van het jaar lijkt me wat ongewoon ben bang .............

Groet,

Peter
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

11-07-2012 08:31

Het lijken wel karperpokken. Maar ik weet dat niet zeker. Ik heb dit nog nooit gezien. Ik had 5 vissen, allemaal mooi schoon, totdat deze op de mat kwam.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

11-07-2012 10:43

Karperpokken.

Karperpokken zijn herkenbaar als kaarsvetachtige plekken en kunnen zich ontwikkelen op het lichaam, vinnen en staartdeel.
De pokken ontsieren de Koi maar zijn gelukkig niet gevaarlijk .
Karperpokken ontstaan vooral in de koude periodes, winter en voorjaar, als het immuunsysteem van de Koi minimaal is. Op het moment dat de temperatuur van het water stijgt, zal langzaam de immuniteit van de Koi toenemen en de natuurlijke afweer tegen dergelijke virussen worden opgebouwd.

BESMETTING

Het virus is besmettelijk voor Koi die niet over voldoende immuniteit beschikken, het virus wordt dan ook veelal overgebracht door een Koi die besmet is met dit virus. Veelal hebben de Koi hiertegen wel een immuniteit en karperpokken komen dan bij hooguit een enkele Koi voor.

BEHANDELING

Er zijn geen medicijnen beschikbaar om de Koi te genezen van deze aandoening.
Wanneer de watertemperatuur stijgt, zullen de pokken vanzelf verdwijnen, maar kunnen ook weer terugkeren als de temperauur weer daalt.

bron: http://www.wisikoi.nl/?tekst_id=119&menu_01_id=119

Als het pokken zijn, zijn ze blijkbaar niet heel erg schadelijk.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

11-07-2012 12:01

Ik heb net samen met Eino van BFP even wat bollen gedraaid. Deze vis kwam ook even ter sprake. De buik van de vis is wel dikker geworden na de laatste vangst.
Deze vis heeft deze symptonen al een poosje. Een maand of drie terug is hij nog met de feeder gevangen. aan de vis is niets te merken. Goede run, stevige dril en ook geen problemen met het terugplaatsen. Volgens die man was hij 30 pond, ik had hem op net geen 26.
Ik heb net een pb gehad en de foto,s gaan richting iemand die er meer verstand van heeft. ik hou juliie op de hoogte.
Ik heb voor de zekerheid mijn net, mat enz. net uitgekookt in een grote ton met veel zout er bij. Laat ik deze nacht even lekker sudderen.

Hier nog even een foto van de vis op de mat. Hij is niet erg scherp maar de buik is wel goed te zien.

Afbeelding
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-07-2012 19:33

Heb ook ooit eens zo'n vis gehad, die half versuft aan de oppervlakte zwom. Ook vol met die kaarsvetachtige vlekken. We konden hem zo oppakken, en hebben het dier naar kouder water gebracht en nadat we hem eenmaal een meter of drie onder het oppervlak hadden is het beest de diepte in gaan zwemmen. En dit terwijl het beest op sterven na dood leek ( dit is dan weer het verschil met de jouwe)

Nu één van de toppers, zonder littekens niets..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

11-07-2012 23:49

heel goed cor dat je je spullen schoonmaakt.
ben benieuwd naar de uitslag.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-07-2012 00:19

Ik vermoed dat deze vis buikwaterzucht heeft, kenmerken zijn opgezwollen ogen en een opgezwollen buik. Zeg Cor voelde de vis ook ietwat sponzig aan?

Groet, Peter
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-07-2012 00:38

Peter van Loo schreef:Ik vermoed dat deze vis buikwaterzucht heeft, kenmerken zijn opgezwollen ogen en een opgezwollen buik. Zeg Cor voelde de vis ook ietwat sponzig aan?

Groet, Peter


Mwah Peter, ik durf stellig te beweren dat je het mis hebt ;)
Bij buikwaterzucht houdt de vis vocht vast omdat de osmoseregulering er mee op houdt. Gevolg is niet alleen dat de buik opzwelt, maar de gehele vis. De schubben gaan ook uitstaan waardoor de vis op een dennenappel gaat lijken. De ogen ploppen ook naar buiten.

Het lijkt het meest op een forse uitbraak van karperpokken, maar het kan net zo goed een schimmelinfectie zijn.
Voelde het aan als kaarsvet of was het er vanaf te wrijven?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-07-2012 00:52

En het zou zomaar kunnen dat hij in het begin stadium zit, en dus ook vatbaarder is voor parasieten, waterpokken.

Groet, Peter
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-07-2012 01:03

Peter van Loo schreef:En het zou zomaar kunnen dat hij in het begin stadium zit, en dus ook vatbaarder is voor parasieten, waterpokken.

Groet, Peter


Zodra karperpokken de kop op steken is de weerstand sowieso minder. Het is een herpesvariant net als een koortslip. Enige verschil is dat je nooit meer van een koortslip afkomt, maar van karperpokken kan een vis na een paar jaar ineens geen last meer hebben.
Toch wel handig hoor, dat Koihouden. Mooiste is dat veel Koihouders heel veel van karpervissers kunnen leren en vice versa ;)

Misstanden zoals in de winter de vissen niet voeren want dan wordt het niet verteerd kunnen karpervissers heel eenvoudig ontkrachten. Andersom kunnen Koihouders een karpervisser er wellicht van overtuigen dat stress veel grotere gevolgen heeft dan men denkt.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-07-2012 01:03

Peter van Loo schreef:En het zou zomaar kunnen dat hij in het begin stadium zit, en dus ook vatbaarder is voor parasieten, waterpokken.

Groet, Peter


Zodra karperpokken de kop op steken is de weerstand sowieso minder. Het is een herpesvariant net als een koortslip. Enige verschil is dat je nooit meer van een koortslip afkomt, maar van karperpokken kan een vis na een paar jaar ineens geen last meer hebben.
Toch wel handig hoor, dat Koihouden. Mooiste is dat veel Koihouders heel veel van karpervissers kunnen leren en vice versa ;)

Misstanden zoals in de winter de vissen niet voeren want dan wordt het niet verteerd kunnen karpervissers heel eenvoudig ontkrachten. Andersom kunnen Koihouders een karpervisser er wellicht van overtuigen dat stress veel grotere gevolgen heeft dan men denkt.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-07-2012 07:40

Buikwaterzucht was het eerste wat door mijn hoofd ging toen ik de vis op de mat had. Het was pikkedonker en tijdens het scheppen dacht ik eerst aan een spiegel.
De vis was sterk, ''gezond'' in de schubben, stonk niet, voelde normaal aan enz. Zoals op de tweede foto te zien is lieten sommige witte delen los. Daaronder zie iets roods zitten maar het bloedde niet. (wel een beetje rood vocht)
Ik kwam voor mezelf eventjes in een moeilijk pakket, zet ik hem terug? Ik wist eigenlijk zeker dat het pokken zijn, en geen buikwaterzucht. Hij zwemt inmiddels weer en ik breng vanaf nu iedere dag even een bezoekje aan dat sluisdeel. Er zijn inmiddels foto,s opgestuurd. Even afwachten wat daar uit komt.

Mvg Cor
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

12-07-2012 07:55

zijn pokken de vis raakt deze ook weer kwijt heb hier eens wat over gelezen was een stuk van Joris weitjens
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-07-2012 09:01

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn in het verleden in de maand mei gemaakt. Toen de weerstand van de vis minder was na de winterperiode sloegen de verschillende bacteriën en parasieten hier massaal toe. De rode plekken ontstaan door te schuren. Nu de watertemperatuur redelijk hoog is lijkt me waterpokken haast uit te sluiten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-07-2012 10:03

Peter,
Dat is voor mij dus ook het vraagteken. Het lijkt op pokken maar de watertemperaturen lijken me daarvoor te hoog. Misschien is hij inmiddels aan het herstellen na deze infectie, wie zal het zeggen?

M.v.g Cor
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-07-2012 10:09

Cor Hendriks schreef:Peter,
Dat is voor mij dus ook het vraagteken. Het lijkt op pokken maar de watertemperaturen lijken me daarvoor te hoog. Misschien is hij inmiddels aan het herstellen na deze infectie, wie zal het zeggen?

M.v.g Cor


Dát is het juist, sommige vissen hebben een seizoen lang karperpokken. Zelfs een hogere watertemperatuur helpt dan niet. En het rare is dat ze bijvoorbeeld 2 jaar later geen pokken meer hebben en niet meer krijgen...
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

12-07-2012 15:10

De foto,s zijn via een medeforumlid bij sportvisserij nederland terechtgekomen. Het is een geval van karperpokken. Het is een virusgerelateerde aandoening die niet dodelijk is. Een vis moet wel vatbaar zijn door bijvoorbeeld een te lage weerstand. Het komt vaak voor bij temperatuurschommelingen. Normaal gesproken herstellen besmette vissen gewoon weer van deze aandoening, maar dat kan wel enige tijd duren.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-07-2012 15:39

Ik ben er niet zo zeker van maar hoop het beste voor de vis.
Karperpokken zijn in mijn ervaring indd witte blaasjes maar dit is een grote witte laag.
Zal de foto is op het koiforum zetten kijken wat ze daar zeggen.
Vis is vis
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-07-2012 15:45

ben scholten schreef:Ik ben er niet zo zeker van maar hoop het beste voor de vis.
Karperpokken zijn in mijn ervaring indd witte blaasjes maar dit is een grote witte laag.
Zal de foto is op het koiforum zetten kijken wat ze daar zeggen.


Waarom geloof je me niet gewoon, Ben. Ik heb zelf ook al heel wat jaren Koi en ben goed op de hoogte van visziekten e.d.
Ook sportvisserij nederland denkt hetzelfde.
In veel gevallen komt het wel voor als kleinere wasachtige plekken maar sommige vissen hebben het veel massaler zoals deze vis.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

12-07-2012 15:57

Ronald zo erg is dat toch niet als ik je niet geloof?
Ik wil gewoon een wat bredere opinie plus dat ik het vreemd vind omdat pokken vaak swinters voorkomen maar dat was al besproken.
Ben niet boos hoor :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-07-2012 16:14

Waarschijnlijk is de term 'pokken' niet zo goed gekozen in dit geval, maar ik meen toch voor 99% zeker dat dit zgn. karperpokken zijn. Wetenschappelijke naam is Carp Herpes virus 1. Het is een goedaardig virus dat enkel voorkomt bij karperachtigen en waarvan de kenmerken overeenkomen met de beelden, namelijk dikke, wasachtige brokken op het lichaam. Deze lijken zoals al eerder aangehaald op kaarvet.

Op het water waar ik zelf het visstandbeheer doe zijn er ook vissen die hieraan lijden. Vooral rond de rugvin steekt dit virus de kop op.

Grts
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

20-07-2012 15:26

Heeft met de water kwalitijt te maken.
Vang hier in almere regelmatig een schub die het zelfde heeft, vang ik de vis in een warmer jaar getijde dan is het vaak weer weg.
Zit de vis weer onder deze plekken dan is het altijd in het vroege voorjaar.
MVG Arie Oudshoorn
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

20-07-2012 20:29

Ik denk niet dat waterkwaliteit een parameter is die meespeelt in het wel of niet de kop op steken van karperpokken. Het zou natuurlijk wel kunnen dat de temperatuur van het water een rol speelt. De vissen die er hier aan lijden hebben het het hele jaar rond, zowel voorjaar, zomer als najaar.

Marco Kraal kan vast een goed licht schijnen over de specifieke materie, die hier echter niet actief. :)

Grts