Springende karpers


Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 09:11

Vissers,

De laatste tijd vis ik veel op een water van ongeveer 15 hectare.
De aanbeten blijven helaas nog uit, althans van karpers want de brasems komen er soms met bosjes tegelijk uit.

Maar nu zien mijn vismaat en ik veel springende karpers op het water.

De vraag die bij mij naar boven komt is wat de reden is waarom deze karpers springen?

Daarnaast wil ik nog graag jullie mening over het volgende:

De plas is een oude zandafgraving. Dit zorgt voor diepe stukken op het midden van het water. Ik vis veelal tegen rietkragen aan of domweg een meter of 30 uit de kant met een heel stel boilies er om heen. Daar is het zo ongeveer 6 meter diep.
Ik wil jullie vragen of ik wellicht een andere tactiek moet gebruiken? Bv nog verder op het midden vissen om te kijken of ze daar wel willen bijten of dat ik bv nog dichter bij de kant moet vissen?

Bedankt voor jullie mening.

Gr H
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

21-06-2012 09:30

De reden waarom de karpers springen is niet geheel bekend, ze zeggen dat het te maken heeft met het afschudden van parasieten op het lichaam.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-06-2012 09:42

stoer doen voor de vrouwtjes ?

kijken of er geen vissers aan de kant zitten ?

sporten ?

:D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

21-06-2012 09:48

Kijk eens hier Hugu: http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=17056 Dit is al eens eerder besproken.
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

21-06-2012 10:12

dit komt doordat ze kampioenschappen schoonspringen hebben dit jaar :P

of misschien zit er wel vliegvisbloed in hem :P

ok uitgegrapt..

hier de logische dingen
- Het verwijderen van parasieten
- Het schonen van de kieuwen na het azen
- communiceren met elkaar over grote afstand
- Omdat ze het gewoonweg leuk vinden
- Het pakken van insecten.
- verandering van luchtdruk.
- voor de vrouwtjes.
Oja joh!!!
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 10:46

Roy Koen bedankt voor topic.

Ik wist niet dat het al eens besproken was.

Haha voor de vrouwen is de meest voor de hand liggend want wij springen ook van de hoogste toren in het zwembad, rijden met piepende banden weg, stropen de mouwen op zodat de vrouwen onze units zien e.d. e.d. e.d.
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 11:39

@ Danny Stelten ,

Dat is totaal niet relevant. Ken dat fenomeen maar dat is een heel ander verhaal.

Deze karpers hebben met miljoenen het water overgenomen. In NL is dit totaal niet aan de orde.

plus: het is geen leuk filmpje want die karpers veroveren en vernielen alle wateren waarin ze met zo velen zitten..

Kijk maar eens documantaires over deze karpers.. Vernielen alles, alle andere vissen incl zichzelf gaan er kapot aan.. Snap niet wat je daar leuk aan moet vinden !?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-06-2012 12:23

Springende karper houd dikwijls verband met verplaatsing : net voor het wegtrekken , tijdens de trektocht en vooral net nadat een groep karpers ergens is neergestreken , wordt vaak gesprongen .
Heeft meestal geen direct verband met azen , wordt vaak wel erdoor gevolgd .
#famouswords
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

21-06-2012 12:36

maarreuh, misschien kun je het eens met de zig proberen op de plekken waar ze springen?
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 13:11

Andre,

Goede tip. Zig rig, kan ik dat ergens kopen dan of moet je zelf knopen?

Gr
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

21-06-2012 13:24

Allebei .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

21-06-2012 13:25

Zou hem zelf knopen dan kun je doen en laten wat je wilt.
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 13:26

Oke specifiekere vraag omdat sommige mensen grappig denken te zijn:

waar kan ik een zigrig kopen?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

21-06-2012 13:33

hugo,

Als ik je als mede beginnende visser mag adviseren.(als ik het goed heb)

Ik zou niet meteen gek gaan doen met zig rigs. ik zou eerst proberen de vissen op een andere manier te vangen.
Ik ken heel het water niet maar voor mij lijkt 6 meter redelijk diep. Ik zelf vis graag op de ondiepere stukken vooral in deze tijd van het jaar. Sommige vangen natuurlijk wel dieper hun vissen het ligt er maar net aan. Je geeft zelf al aan dat je ze wel ziet springen, al eens overwogen om met een bootje of eventueel zwemmend jaar die plek toe te gaan? Misschien ligt er wel een mooie zandbank ofzo. bekijk ook de bodem van de put eens, als deze licht kleurig is en je vist met donkere materialen KAN dit er voor zorgen dat je geen aanbeten krijgt.

succes op je water!

mvg,

Stefan
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 14:27

Stefan,

zo beginnend ben ik niet hoor. haha ik vis al 3 jaar op karper maar ik ga steeds vaker en vaker en wil ook zo veel mogelijk leren. Nou deze afgraving is knettertje diep in het midden (19 meter) en aan de kanten loopt het al snel richting de 6 meter.

Zandbanken zijn er daarom niet omdat het echt als een grote 'bak' is uitgegraven. Er is wel een kant waar het ondieper is maar daar heb je veel 'last' van meerkoeten e.d. die duiken op je aas.

Ik wil graag een zig rig proberen om de simpele reden dat ik nog niemand heb gehoord die er daar mee vist. Wellicht zorgt het voor extra vis ?!

Dus voor diegene die het weten: een zigrig waar te koop? Hoe werkt het bijvoeren?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 15:12

Beste Hugo,

ff offtopic maar ik denk dat je over tien jaar, als je dan nog vist, wel anders denkt over "beginnend visser"

ontopic, denk ik dat je inderdaad wat diep ligt te vissen.
zijn er misschien stukken op het water waar het minder diep is ( 1 á 2 meter) dan zal ik het hier is proberen.
en een zig-rig...!? lijkt me niet de oplossing.

maar succes in ieder geval

groeten Paul
vis zwemt
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 15:17

Paul,

Nou oke je hebt gelijk ik ben nog wel een beginner qua jaren e.d. maar ik zie mijzelf nu als iets meer dan beginner haha.

Maar ik zal eens goed peilen naar ondiepere gedeeltes. Heb jij misschien tips voor mij? Behalve de ondiepe gedeeltes?

Zig-Rig niet oplossing? waarom niet?

Bedankt voor je feedback
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

21-06-2012 16:11

Naja ik geloof niet zo in die zig-zag-circus-combi-rigjes
en heb nog nooit meegemaakt dat dit doorslaggevend was.

Kijk eerder naar de kwaliteit van je bestaande rig.
lengte rig, lengte hair, inline of wartel lood.

verder lig je op een harde of zachte bodem

Ik denk dat dit soort dingen belangrijker zijn dan een circusrig

Een zand-win-put kan trouwens zoiezo al een uitdaging zijn, dus; observeer, anticipeer en profiteer

mijn net nieuw verzonnen motto :wink:
vis zwemt
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

21-06-2012 16:25

Paul,

Geweldig motto !! Had ik graag willen bedenken :(
Nee maar het is inderdaad een uitdaging MAAR ik kreeg net bericht van vismaat van mij. Hij heeft net een run gehad. Helaas los geschoten ! Toch goed nieuws en geeft mij nieuwe energie om weer flink aan de slag te gaan.

PLUS .. over een week ben ik klaar met stage (vakantie) dus dan ga ik flink vissen !

Nieuw motto is wellicht:

Wind op de kant vis in de hand?
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

21-06-2012 19:14

door uit het water te springen kijken de karpers of er vissers aanwezig zijn daarom is het van groot belang goede camouflage kleding te gebruiken
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2012 19:20

:D :D :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-06-2012 19:23

sjakie lips schreef:door uit het water te springen kijken de karpers of er vissers aanwezig zijn daarom is het van groot belang goede camouflage kleding te gebruiken


ik heb dat altijd al geweten maar durfde het niet zo goed te zeggen :lol:
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

21-06-2012 19:24

sjakie lips schreef:door uit het water te springen kijken de karpers of er vissers aanwezig zijn daarom is het van groot belang goede camouflage kleding te gebruiken


De karpers zullen rustig gaan azen als er karpervissers in camouflagekleding aanwezig zijn. Maar als er trainingspakken te zien zijn zullen onze beschubde vrienden weten dat het mogelijk Polen zijn en dat het dus oppassen geblazen is!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2012 20:38

Jan zie je wel dat het best leuk is om mee te gaan wie weet misschien wordt het ook nog ergens serieus vertaald. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!