SKP Grensmaas

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-05-2012 15:18

Het project Grensmaas zoals in de oproep op de homepage werd omschreven wordt bij deze afgeblazen!

En wel om volgende redenen:

Op 5 december 2011 vond er een eerste uitzetting van 2900 kg spiegelkarper van 2 tot 3 kg/stuk plaats op het stuwvak Linne-Borgharen. Dit zouden ruim 1200 spiegels zijn geweest.

Op 16 maart 2012 vond er vervolgens een tweede uitzetting plaats op de Eijsder Beemte van 2000 kg spiegelkarper van zo'n 2 tot 3 kg/stuk. Omgerekend was ook dit een totaal van plusminus 850 stuks. De vissen kunnen via de Eijsder Beemte zonder obstakels tot de Grensmaas zwemmen.

De +- 2050 spiegels van Duitse origine. Ze zijn zonder monitoring uitgezet.

Aangezien noch VBK, noch KSN of COS bij deze uitzettingen betrokken waren is het niet aan ons om hier verdere en meer gedetailleerde info over te verschaffen.

Het spreekt voor zich dat het niet het moment is om door te gaan met het project dat wij voor ogen hadden.

Wat we wel kunnen doen is het volgende: Omdat een SKP ook een wetenschappelijke kant heeft (opvolgen migratie, groei, populatiedynamiek, (natuurlijke) uitval, e.d.) zou het waardevol zijn om alsnog een archief aan te leggen met deze vissen. Zeg maar plankfoto's verzamelen door te vangen en te fotograferen. Ze zijn het eerste jaar extreem makkelijk vangbaar dus het moet mogelijk zijn voor één of meerdere enthousiastelingen om een groot aantal jonge spiegels te archiveren.
Iemand die zich geroepen voelt hiervoor mag steeds contact opnemen met mezelf of Michel Hollaar. We kunnen trachten deze persoon vanuit VBK of KSN te ondersteunen met de nodige know-how en ruchtbaarheid.

Rest ons nog iedereen die de opzet van dit project genegen was, iedereen die voluit wilde meewerken aan het verzamelen van hengelvangstgegevens en iedereen die een bijdrage wilde leveren van harte te bedanken.

Groeten namens KSN en VBK
Michel Hollaar en Mark Hoedemakers
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-05-2012 07:40

Blijft toch maar vreemd dat men in deze tijd dergelijke beslissingen neemt zonder zich af te vragen of de karpervisserij hier optimaal mee geholpen is. :oops: Is het hier Sportvisserij Limburg die een brevet van onvermogen verdient? Van een evenwichtig beleid is zover ik het in kan schatten geen spraken. We mogen hierover van uit het Limburgse toch op zijn minst wel een reactie ontvangen.

Groet,
Peter
Marc Waber
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-06-2007 19:58
Locatie: limburg

18-05-2012 16:30

Het is inderdaad jammer dat men ze niet heeft gewogen gefotografeerd etc. mocht ik er vangen dan zal ik ze op foto zetten!
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-05-2012 17:59

Om kort te antwoorden op de stelling van Peter:

Volgens mijn bronnen is de uitzetting van december en maart ll. gebeurd zonder inmenging van het betrokken waterschap en/of SV Limburg. Meer weet ik er zelf ook niet van...

Grts
Mark
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-05-2012 09:18

Mark, in julie inleidend stukje is ook iets vergeten, namelijk dat ook Rijkswaterstaat als waterbeheerder voor het Nederlandse gedeelte en feitelijk ook de betreffende VBC op het Nederlandse gedeelte ook toestemming moeten geven. Als ik het bovenstaande zo lees zijn die uitzettingen dus ook zonder toestemming van Rijkswaterstaat en de betreffende VBC gedaan.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-05-2012 10:23

Dag Aart

Klopt als een bus. Ik wil echter nogmaals benadrukken dat ik geen sluitende bewijzen heb voor het al dan niet legaal of illegaal handelen. Voor hetzelfde geld had men wel toestemming van alle betrokken overheden en beheerders. Als dat zo was denk ik wel dat men er beter aan had gedaan dit ook duidelijk toe te lichten in de mededelingen naar leden en geïnteresseerden toe.

Groeten
Mark
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

19-05-2012 10:38

Het enigste wat ik hierover kan vertellen is dat nu op stekken waar we in het voorjaar mooihe karpers vooral veel spiegels vingen alles vol zit met die uitgezette karpers,hierdoor massa,s feedervissers,vaste stokvissers en methodvissers aangetrokken worden.Nu zijn er lokale vissers bezig deze kleine vissen de rivier:maas: in te mikken naast het 80 tal mtr liggende water.Leuk is anders maar wat precies die uitzetting voor nut heeft,er worden normaal goede vangsten gedaan.Even afwachten nog wat t gaat doen..
m,v,g ron.
breek me de slurf niet open
Ton Kerdel
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-06-2012 12:55

15-06-2012 12:43

Vangsten momenteel op de Eijsder Beemden is echt dramatisch wel te noemen, verschillende vissers gesproken over een bestek van enkele weken. Alle geblankt!
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

15-06-2012 13:12

Ik kan je je vertellen dat er wel degelijk vangsten zijn geweest maar enkele pers houden hier hun mond over,mike ving zelfs een mooie 32 er toen ik met me spinstokje voor voorbij liep en kop nutigde en juuhlke zag er ook tevreden uit.Alleen die kleine uitgezette duitse k.t karpertjes die vangen ze niet meer,meschien hebben die t ruime sop''OUDE MAAS'' :lol: opgezocht.
grus. Ron.
breek me de slurf niet open
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

15-06-2012 14:44

Denk je nou echt dat iedereen zijn vangsten gaat melden, dan hebben we binnen korte tijd ook de maas vol zitten met dat beetje water hier in Limburg.
Groetjes Ron
Ton Kerdel
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-06-2012 12:55

15-06-2012 17:32

Goed, ik zal natuurlijk niet op de hoogte zijn van alle resultaten. De mensen die ik gesproken heb waren daarentegen wel alle eerlijk daarover.. Kan wel gaan uitleggen waarom maar dat heeft niet veel nut.. Geloof me maar daarover. ;)

Ik heb idd ook gehoord dat veel van die uitgezette spiegels het ruime sop (Genaamd: de Maas) hebben "gekozen". ;)
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

26-08-2012 21:02

Hallo,

nog eens sinds lange tijd op dit Forum.....

Enfin, vis zelf op de Maas, ook op dat stuk. Moet zeggen dat ik erg veel uren moet maken voor een karper.... Dus dat er teveel karper zou zitten voor de uitzetting, dat geloof ik niet.....
Heb van die nieuwe pas 1 gevangen, moet wel zeggen dat ik dit jaar nog niet veel ben geweest..... Maar denk niet deat de huidige populatie er onder leid..... Ze zullen wel harder moeten vechten voor hun voedsel nu! Maar of dat zo erg is? Ben van mening dat er genoeg natuurlijk voedsel is op een stuk Maas incl. Grindgat van pakweg 350 Hectare..... Dus ik ben blij met de uitzetting! En een klein karpertje vangen is voor mij absoluut geen staf! En is het dan zo erg als mensen er met de Method op gaan vissen?? Is toch ook een mooie visserij.....

De huidige populatie krijgt gewoon wat meer concurrentie, dat zet ze ook aan om (nog) meer te gaan zoeken naar voedsel en minder Honkvaste (grotere) karpers??

Marc, denk alleen niet dat ze snel de Grensmaas op komen.... Denk niet dat er veel de vistrap AF zullen gaan of over de Stuw in Borgharen gaan heenduikelen..... Ze kunnen wel het Juliana- kanaal vrij op.....

Groetjes Etienne
carpangling rocks society sucks
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

26-08-2012 21:40

Over die uitgezette karpertjes......

De helft wordt gepakt door de (grotere) Meerval.........
Ik ben van mening dat over een paar jaar die Populatie groter is dan die van karper.....
Duurd niet lang meer of voerplekken worden ook ontdekt door onze vriend Silures!!!! :roll: :roll: :roll:

dus die uitzetting kan echt geen kwaad!!! Ben ik van overtuigd!! :o

Groetjes Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
Arie oudshoorn
Berichten: 254
Lid geworden op: 18-04-2007 15:36
Locatie: Almere
Contacteer:

31-10-2012 23:37

14 dagen geleden 8 stuks van gevangen, tussen de 12 en 23 pond, allen project vissen volgens mij.
De Magic bewijst zich keer op keer! Eindelijk een bal die anders is als andere. Kijk op http://www.flevobaits.nl
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

01-11-2012 02:19

Etienne Joha 2 schreef:Over die uitgezette karpertjes......

De helft wordt gepakt door de (grotere) Meerval.........
Ik ben van mening dat over een paar jaar die Populatie groter is dan die van karper.....
Duurd niet lang meer of voerplekken worden ook ontdekt door onze vriend Silures!!!! :roll: :roll: :roll:

dus die uitzetting kan echt geen kwaad!!! Ben ik van overtuigd!! :o

Groetjes Etienne


zou best eens waar kunnen zijn...

in frankrijk op een bepaald meer (en zal heus niet de enigste zijn) komen meervallen al op zoete boilies af en vang je ze er ook mee...

vorig jaar ben ik er nog geweest, en speciaal een 5lbs meervalhengel en 6500a gehaald via marktplaats om eens wat gerichter op (grotere) meerval te vissen... resultaat: 5 meervallen....maar dan niet op die hengel, maar allemaal op de karperhengels met scopex boilies tussen de karpers door ( dus wat grotere karper 20+pond laat zich niet verjagen door meerval ?!) ... en op de ''speciale meervalmontage'' niks.... dit was met een onderwaterdobber met levend aas 1 mtr boven de bodem wat de ''lokale'' meervalvissers als ''de'' methode beschouwde :-? ... 2 snoekjes heb ik er wel nog op gevangen van 70-80cm

zou best wel eens die kant op kunnen gaan inderdaad als ze eenmaal de overhand krijgen... maar eerlijk gezegd maakt het mij niet uit als ik af en toe meerval vang van 120-140cm+... word je schepnet ook niet vies van :lol:
Plaats reactie