Pen- & oppervlaktevangsten mei 2012


Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-05-2012 15:05

Vrijdag is pannekoekendag! Maar voor deze maak ik op zondag graga ene uitzondering; gekweekt om op een bord te passen Christian? Dat Kanaaltje ziet er wel penvisachtig uit?

Mooie polerschub Philip, volgende week speelt Vis TV zich volgens mij om en nabij zoetermeer af.

Gisteren nieuw stekje bekeken, beperkte mogelijkheden maar wel lekker stil, veel karper gezien maar alleen een stapeltje giebels gevangen. Karper was richting paai aan het gaan, in groepjes trokken ze ondiepe plantrijke sloten in en uit, erg onrusti, voorspel als het ware.
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-05-2012 15:24

Klopt andries!

Ik zat van de week aan de Noordhovense plas te vissen en kreeg van een voorbijganger te horen dat Ed en Marco daar enkele dagen vantevoren waren geweest. Ik heb geen idee waar ze op hebben gevist, maar als hun target brasem was, is het zeker een geslaagde aflevering haha.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

14-05-2012 15:34

Andries, dan was hij 1 uur en een kwartier te vroeg 8)

Penvisachtig... op een meter uit de kant staat al dik 2 meter water. We hebben nog wel brokken gevoerd maar daarop kwam geen reactie.

Grtz
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

15-05-2012 09:30

dirk bijl schreef:Vandaag deze vis gevangen aan een paar korreltjes zoete mais op een bedje van hennep en duivenvoer. Ik wist niet wat ik zag toen ie boven kwam. Dat ik em met de pen wist te strikken, pionierend op een ondenkbaar watertje met een mij onbekend bestand en ver weg van de meute maakt de beleving alleen nog maar mooier. :D

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us



Indrukwekkende vangst, prachtig.

Raymond
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

15-05-2012 19:49

Deze is van begin mei. Met die staart heeft hij me flink bezig gehouden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

15-05-2012 20:35

pen of oppervlakte??? wel een mooi beest!!!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Hans Sluijter
Berichten: 413
Lid geworden op: 27-07-2006 11:57
Locatie: Steenderen

15-05-2012 20:38

@ Peter. Gevangen met de pen.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-05-2012 17:58

Ik had gister een volgevreten spiegel van 31 pond op de kattenbrokken. Fotos staan bij algemene vangsten op datum!
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Robert Pijpers
Berichten: 70
Lid geworden op: 03-11-2010 12:24

18-05-2012 21:17

Vandaag met het pennetje.
Heerlijk deze visserij.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Wijnand van Hemert
Berichten: 133
Lid geworden op: 05-10-2009 19:53
Locatie: blackpool aan de Brielse maas

19-05-2012 14:12

Mooie spiegel Robert! :o

Zelf heb ik ook lekker gerommeld op zicht! Vissen zaten vol op het voer, en dan is het de kunst om de goede eruit te pikken!
Is aardig gelukt met de grootste spiegel en schub van het water. kicke hoor!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

19-05-2012 22:58

Prachtige vissen, Robert..zien er uit als oude strijders..en Wijnand, jij hebt ook twee mooiertjes! Heerlijk om ze zo vol op je voer te zien knallen.

Ik had vandaag mijn laatste werkdag voor mijn seizoensbaantje en het was zo rustig op het park waar ik werk, dat ik vroeg of ik eerder weg mocht..en dat mocht! Ben lekker de bollenvelden ingetrokken, maar niet erg veel vissen gezien. In een hoekje drijfvuil nog 2 weten te strikken, waarvan de eerste een klapstaart en erna eindelijk weer eens wat dynamiet in de vorm van een torpedoschubje! Tijdje geleden dat ik die vechtlust heb gevoeld van een verwilderde vis. Hierna was het over, wel nog een kans gemist helaas. Het water was trouwens extreem groen van de algen, nog nooit eerder zo erg meegemaakt. Rick, als je dit leest misschien dat het jou ook opgevallen is? De waterlelies en kikkerbeet waren dus nog maar zeer slecht ontwikkeld, en die heb je soms hard nodig. Uiteindelijk ben ik tegen het donker geëindigd in een heel oud parkje, waarvan ik wist dat je ze goed met de korst kan vangen. Geen grote vissen, maar enorm sterke en oude schubkarpertjes zonder ook maar één onsierlijk plekje. Valt me op dat die oude park/landgoedvissen soms een hele aparte bek hebben..net als in Monster Myths van "A Passion For Angling", lijken maar half uitstulpbaar of zo. Anyway, dat soort vissen vangen (in klein formaat) blijft leuk, had er twee. Nu begin ik de zonnebrand te voelen en denk dat ik maar even een ijsklontjesbad ga nemen. Je ken een ei op me bakken.
Robert Lamboo
Berichten: 306
Lid geworden op: 03-05-2012 21:14

19-05-2012 23:46

Eventjes nagekeken, die vissen van "Harry's Pool" uit Monster Myths lijken Leney-vissen die zijn vernoemd naar Donald Leney. Deze Engelsman is halverwege de 20er jaren naar Nederland gegaan om zelf enkele snelgroeiende Galische karpers (veelal spiegelkarper, ook schubs) uit te zoeken en in Engeland op te kweken. Deze Leney-vissen hadden een slanke, torpedoachtige bouw. De karakteristieke bek viel mij dan weer op. Deze eigenschappen bezitten de vissen van het park ook, dus het zouden wel eens hele oude vissen kunnen zijn. Leuk verhaal, schijnt dat hij een van de hoofdpersonen is geweest die bijdroeg aan de vele karperuitzettingen in Engeland. Hele verhaal is hier (in het Engels) te lezen:

http://www.fadas.org/forum/index.php?PH ... opic=111.0

Hier wat foto's van Leney-vissen met het aparte bekkie:

http://i307.photobucket.com/albums/nn31 ... 8lb7oz.jpg
http://i47.tinypic.com/ezkfls.jpg
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

20-05-2012 12:45

Leuk stukje Robert! Heb nog ergens een link van een website met info over verschillende rassen e.d. zal hem in de loop van de dag opsnorren. Nu ga ik eerst een dutje doen want vanochtend ging de wekker weer vroeg, niet zonder resultaat:

Afbeelding

Weltrusten!
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

20-05-2012 14:31

Robert,

Uiteraard lees ik dit, elke dag check ik de penvis hoek wel f haha!

En ja, heel veel alg, is nu al heel erg, sommige stukken waar de wind op staat hebben gewoon al dat het oppervlak helemaal vies groen is! En de plantengroei komt maar niet op gang eigelijk, meeste kikkerbeet schiet niet op, en de vissen hebben dit wel nodig voor het paaien! Is ook heel irritant dat de boeren het nu elk jaar moeten laten snoeien, zo groeit er natuurlijk nooit meer wat! En dat is voor het paaien dan weer kut!

En Andries, super vis!

Groetjes!
rick meulenberg
Berichten: 54
Lid geworden op: 17-08-2008 14:22

20-05-2012 14:32

Trouwens,

Robert en Wijnand, brute vissen!
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

21-05-2012 08:34

Weet niet wat dit voor jaar is maar gister weer geen enkele interesse in het voer.
Denk wel 40 vissen gespot maar niet een zoen eten, de meesten hadden het gister wel te druk met de paai btw.

Verder worden er wel mooie vissen gevangen zeg!...
Arjan Michels
Berichten: 118
Lid geworden op: 21-02-2010 14:17

21-05-2012 08:37

Hier ook overal die ranzige algen ja, al beginnen de waterplanten nu wel langzaam te komen.
Martijn Martens
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-06-2010 15:02
Locatie: Roosendaal

21-05-2012 22:24

Afgelopen zaterdag een dag uitgetrokken om met de auto op zoek te gaan naar ongerepte natuur. Wateren die niemand anders kent of dat nauwelijks danwel niet bevist wordt. Het had resultaat; een water gevonden met veel activiteit in en op het water en zag al grotere brasems (>50 cm en in de bovenste waterlagen zwemmende)

Dit uitgekozen als het "targetwater". Natuurlijk geen idee hebbende of er uberhaupt wel karper zou zwemmen, maar dat is misschien ook wel het leuke.
Maandagavond 21 mei bij het water uitgekomen blijkt dat een groep ganzen roet in het eten hebben gegooid. Ze hebben zich zo opgesteld dat ik niet bij een bepaalde stek kan komen waar ik mijn pen zou hebben gelegd. Ik kies voor een andere stek; waar een smalle sloot een grote beek kruist. Helaas wel veel waterplanten; de slip toch maar iets strakker zetten.

Op de kruising besluit ik een aantal handjes mais te gooien en mijn aas neer te leggen. Na ongeveer een uur zie ik een mooie karper rollen nabij mijn stek. 15 minuten later wordt mijn pen schuin ondergetrokken en ik haak de karper, als een malle schiet hij de sloot in en trekt hij tientallen meters van de spoel. Ik ben bang dat de waterplanten/begroeiing onder water het spel zal bederven; het is echt buigen of breken en de fox stalker float rod in combinatie met de penn sargus 030 doen hun werk uitstekend. Na enkele minuten touwtrekken tussen de karper en mij inclusief materiaal lukt het om meters terug te winnen en krijg hem uit de smalle sloot en kiest hij nu voor de brede beek. Ik merk dat hij moe wordt, maar zodra hij het net ziet kiest hij weer het hazepad. Na enkele minuten moet hij zich toch gewonnen geven en schuift hij het net in.

De unster tikt net de 12 pond aan. Ik had hem hoger ingeschat naar zijn bouw en zijn gevecht. 20 ponders gevangen die veel minder gevecht leverden. Ik denk toch dat het komt omdat het ongerept natuur is. Na de vis teruggezet te hebben en rustig bij heb laten komen zwemt hij nu weer vrij in de natuur waar hij hoort.

Na deze karper een aal gevangen van maar liefst 72 cm... een bijzondere bijvangst op de mais. Al met al een geslaagde pensessie.
Snel maar weer een sessie inplannen op het ongerepte water.. blij dat ik zaterdag op zoek ben gegaan naar nieuwe stekken!

Afbeelding
Bart Schoemaker
Berichten: 212
Lid geworden op: 20-05-2010 10:44
Locatie: Heino

22-05-2012 08:33

Ik snap wel waarom die vis zo'n gevecht leverde, check die staart! :o

Gister even wezen kijken in een ondiepe zijarm van een rivier, de karpers lagen hier echt opgestapeld! Klaarmaken voor de paai, zal vandaag wel helemaal losgaan daar. Jammer genoeg mag je er niet vissen omdat het een natuurterrein betreft.

Toch wel hele mooie vissen voorbij zien komen, van kleine en grote schub tot rijenachtige spiegels en 2 kois (wit en oranje). Daarnaast nog echte bakken van graskarpers die voorbij kwamen.

Hopelijk is hier op de foto de witte koi nog te herkennen...
Afbeelding
Eerdere account was De Bakker...

http://www.spiegelkarperprojecten.nl
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

22-05-2012 16:10

.
Laatst gewijzigd door Victor van Hoek op 22-05-2012 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

22-05-2012 16:17

Afgelopen zondagochtend weer eens aan de waterkant. 3 plekjes van kattebrokjes voorzien. In een van de sloten is aardig wat activiteit van paaiende karper te zien. Dit is duidelijk de ondiepste sloot. Teruglopen naar de auto voor de nodige koffie (het is 6:30) zie ik op plekje 1 een oranje vlek door het water kruisen onder de kattebrokken. De koffie kan wachten en ik pak mijn hengel uit de auto en monteer een paar brokjes aan de haak.
10 minuten later is het raak en is de volgende vangst binnen:
Afbeelding
Dit is geen bijvangst te noemen.

Later nog wel een enkele karper gezien die een paar brokjes van de oppervlakte pakten, maar deze waren al weer snel verdwenen (naar ik vermoed de paaisloot waar het inmiddels een drukte van jewelste was).

Na een uurtje in de regen met mais en na controle van de politie op de vispas (vanwege stropende Polen in de buurt) weer naar huis.

Na de paai nog maar eens proberen als de karper weer zin heeft in eten......
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

22-05-2012 20:10

kom je aan op je stek, is het 1ste wat je ziet, dit:
Afbeelding

lag nog een iets grotere groep net buiten de foto, maar kreeg ik niet goed op de foto.
de vis was behoorlijk los vandaag, en ze kwam strak onder mijn kantje zelfs de brokken halen

Afbeelding

Afbeelding

daarna nog geprobeerd of ze uit me handen wouden eten, maar dat lukte dan weer niet {:|


na half uurtje foto's maken toch maar ff lijntje nat maken, zaten paar mooie spiegeltjes tussen,

Afbeelding
Jelle Kassies
Berichten: 90
Lid geworden op: 01-01-2012 19:25
Locatie: Kamerik

22-05-2012 20:40

Prachtig michiel ook mooie foto"s!

@Michiel welke brokken gebruik jij voor de oppervlakte visserij?

Eergister zelf nog met de pen op pad geweest op de wat vroegere tijdstippen maar met succes.
Ik kwam aan op mijn stek en zag overal op mijn water bellenplakaten en activiteit.
Ik gooi er stilletjes een handje mais en mijn pennetje erbij, eerst gaat hij langzaam heen en weer gevolgt met een snoeiharde aanbeet en dril.
Harde dril met wat gevaarlijke minuten dicht op de kant dus na een lange 25 minuten met de karper aan de haal geweest zijn kreeg ik hem op de kant.
Een prachtige schub van 75cm en 16p niet groot maar wat een kracht!(foto"s volgen als ik weet hoe ik ze moet plaatsen)

Groetjes Jelle
Martijn Martens
Berichten: 55
Lid geworden op: 27-06-2010 15:02
Locatie: Roosendaal

22-05-2012 21:47

Na gister een schub van 12 pond te hebben gevangen ben ik vandaag weer naar het stukje ongerepte natuur op jacht gegaan naar karper en met succes.
De vis was erg schuw vandaag en tufte het aas vaak snel uit. Toch pakte 1 karper het aas en de pen dook schuin onder. Een snoeiharde run nadat ik aansloeg.

Na een dril van ca. 15 minuten heb ik deze mooi schub van 14 pond mogen landen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

23-05-2012 00:06

@jelle, ik gebruik tom poes variantjes, uit de zak en uit de doos, de brokken in de doos zinken langzaam, kan soms heel goed werken om vis te activeren. en daarnast krokantjes van de digros, zelfde soort zak