EMOTIONELE HOORZITTING OVER VERGUNNING BEROEPSVISSERIJ OP HE

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2012 08:59

Sportvisserij Nederland wil graag een gezonde visstand en een duurzame visserij op het IJsselmeer. De vergunning die door de provincie Fryslân voor 2012 is afgegeven staat haaks op dit streven. Reden voor de hengelsport om deze vergunning aan te vechten.

Vrijdag 3 februari vond er In Den Haag een hoorzitting plaats waarin alle betrokkenen hun standpunt konden toelichten.
Naast diverse medewerkers van Sportvisserij Nederland waren ook de beroepsvissers in grote getalen aanwezig.

De hoorzitting begon met een toelichting van Frans Boonstra, jurist bij Sportvisserij Nederland. Hij gaf kort en bondig aan waarom Sportvisserij Nederland het niet eens is met deze vergunning. De reden is simpel: door het verstrekken van deze vergunning zal de al erbarmelijke visstand zich niet kunnen herstellen. Voor sportvissers valt er nu al niets meer te beleven, maar ook de voedselvoorziening voor de vele visetende vogels komt verder in gevaar. Daarnaast wordt door het verstrekken van deze vergunning de terugkeer naar een duurzame beroepsvisserij in feite onmogelijk.

Onduidelijk

Daarna was het woord aan een ambtenaar werkzaam bij provincie Fryslân. Deze provincie is namelijk verantwoordelijk voor het verstrekken van de betreffende vergunning voor de beroepsvisserij. Na zijn toelichting was het de aanwezigen nog niet duidelijk hoe de provincie de beroepsvisserij via deze vergunning wil inpassen in het natuurbeleid.

Spiering en helder water

De vertegenwoordiger van de beroepsvisserij, ondersteund door een tweetal beroepsvissers hield een betoog waarin de sport scherp op de korrel werd genomen. Zo werd de sportvisserij verweten de spieringvisserij onmogelijk te maken en zelfs van de beroepsvisserij op het IJsselmeer af te willen. De gemoederen liepen daarbij hoog op waarbij vanuit de beroepsvisserij ook veel kritiek was op de Europese Kaderrichtlijn Water die in hun ogen het water steriel maakt. Wat spiering betreft maakte de rechter het de beroepsvisserij duidelijk dat de spieringvisserij door de provincie niet is toegestaan. De sportvisserij is hier dus geen partij in.

Nuance

Namens Sportvisserij Nederland, maakte visserijdeskundige Jaap Quak op genuanceerde wijze duidelijk dat ons bezwaar niet tegen de beroepsvisserij is gericht, maar wel tegen een visserij die veel en veel te intensief is voor een water dat steeds voedselarmer wordt en dus minder vis kan bevatten. Doorgaan op de oude voet betekent nog meer overbevissing en nog minder vis voor sportvissers, beroepsvissers en vogels.

Hierin werd Sportvisserij Nederland door een vertegenwoordiger van Vogelbescherming Nederland ondersteund. Er moet dus gewoon met minder netten worden gevist. De vergunning die nu is afgegeven voorziet daar in het geheel niet in. Integendeel.

Tragiek

Tussen de regels door bleek op deze hoorzitting de tragiek van de beroepsvisserij op het IJsselmeer. Van een zeer rijke binnenzee waar een kleine duizend beroepsvissers hun boterham verdienden, is het water veranderd in een afgesloten meer dat door afsluiting, inpoldering en een veranderende waterkwaliteit steeds minder vis kan produceren.

De circa 70 nog resterende beroepsvissers hebben hier tot nu toe op gereageerd door steeds intensiever te gaan vissen. Dit is lange tijd goed gegaan. Op een gegeven moment is de rek er echter uit en blijkt hoe erg de visstand er aan toe is. Dat de sportvisserij dan haar verantwoordelijkheid neemt en een duidelijke streept trekt, komt natuurlijk hard over.

Uitspraak

Naar verwachting zal de rechter binnen twee weken een uitspraak over deze zaak doen. Hoe deze uitspraak ook zal leiden, vast staat dat de boodschap ‘dat het zo echt niet langer kan’ in ieder geval duidelijk is overgekomen.

Lees ook:
•03/02/2012 - Vissen met net dat vogels doodt mag voortaan in het Markermeer
•27/01/2012 - Heisa rond spieringvisserij IJsselmeer legt echte probleem bloot
•26/01/2012 - Sportvisserij Nederland wint slag in dossier IJsselmeer

Bron: Sportvisserij Nederland
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

08-02-2012 14:52

(Bedankt voor het bericht is natuurlijk makkelijk in te drukken)

Ik ben heel benieuwd naar de uitspraak en hopelijk kunnen we dat ook hier lezen!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-02-2012 01:38

Het groepje, want meer is het niet, beroepsvissers is inmiddels zo klein. Maar dat is de vismassa ook.

In een crisis waar tienduizenden mensen zonder werk komen, is er dan niet 1 mogelijkheid om gewoon een algeheel verbod op de binnevisserij in te stellen?

Komaan man, laten het er 200 zijn, 200 vissers, die laat je toch niet een prachtig stuk natuur definitief naar de klote helpen? 200 man, nou nou wat zielig. Hoeveel duizend staan er morgen bij nedcar op straat?

Gewoon verbieden, zwaar klote voor de vissers, goede regeling treffen. Maar sorry, de zaak is failliet.

Nu hard ingrijpen of het zal nooit meer zo worden zoals het was en hoort te zijn. (na afsluiting zuirderzee)

Bovendien, stel je dat verbod niet in, dan gaan die vissers, allemaal, 1 voor 1 alsnog over de kop, want ze vangen dat hele meer leeg en er wordt niet genoeg meer gevangen om een tent draaiende te houden.

Nu zelf ingrijpen en we hebben nog kans dat alles zich herstelt. Of niks doen, die laatste vissers zichzelf dood vissen en je hebt kans dat soorten voor altijd verdwijnen.


Wat dat betreft zou hier af en toe Noordkoreaans gehandeld moeten worden: er wordt hier niet meer commercieel gevist, mond houden en ander werk vinden. ;-).
Zit hier wel vis?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

09-02-2012 06:48

Joost, die beroepsvissers hebben wel een goede lobby.

De hengelsportbranche staat elkaar na het leven en zal nooit 1 zijn of worden.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2012 07:07

Uhhhh Josef schrijft zijn naam en de naam van de Zuiderzee dus verkeert?

Iedereen die niet hard genoeg jankt over de beroepsvissers levenslang in een strafkamp, dat zal de sportvissers leren.

Ja Joost dat is de juiste VOC mentaliteit.

Houzee.
Vissen is een hobby, geen religie!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

10-02-2012 02:48

Wacht even, zit ik hier nou op een karperforum of op een spellingscursus? Lijken wel 2 ouwe wijven zeg.

Maar idd klaas, dat bijna failliete groepje vissers heeft een stevige lobby, des te beschamend dat een zware miljoenenindustrie niet gezamenlijk iets fatsoenlijks op kan starten.

Ik vind zelf dat dit niet eens nodig zou moeten zijn. De regering moet het gewoon per wet verbieden, of in ieder geval op schorten van de visvergunningen. Per direct. Nu kan het nog.

Over 10 jaar ben je misschien al te laat, zo snel kan het gaan.

Gelukkig gaat het steeds beter met bv de forel, die eigenlijk als bijna uitgestorven werd beschouwt, dus ja, als je op tijd bent, dan kan er nog een hoop goed komen. Maar dan moet er nu wel wat gebeuren.

Vistrappen, zoveel mogelijk gemalen sluiten of visproof maken, voldoende spuien en compleet stoppen met commercieele binnenvisserij.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-02-2012 07:09

Josef,

Vistrappen worden en zijn er al op honderden plaatsen in ons land aangelegd.

Is hier de provincie die tegen bestaande wetgeving in de fout is gegaan.

Om wetgeving verder te veranderen zal er eerst een draagvlak voor moeten zijn om politici te overtuigen van het nut.Sportvisserij Nederland heeft hoog ingezet o.a. ook door het voeren van tal van rechtszaken als het om visstandbeheer aankomt. Tot nog toe zijn die allemaal gewonnen. Dat er nog meer volgen staat voor mij wel vast.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2012 07:27

De ouwe wijfen gebruiken in ieder geval hun eigen namen, jij zou hier niet eens meer mogen posten.
Kennelijk is meten met 1 maat rekbaar tot het past zo het uitkomt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

10-02-2012 18:54

Misschien heb ik wel 2 paspoorten, wel eens aan gedacht? Kleuters!!
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 10-02-2012 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

10-02-2012 18:56

pj otte schreef:Josef,

Vistrappen worden en zijn er al op honderden plaatsen in ons land aangelegd.

Is hier de provincie die tegen bestaande wetgeving in de fout is gegaan.

Om wetgeving verder te veranderen zal er eerst een draagvlak voor moeten zijn om politici te overtuigen van het nut.Sportvisserij Nederland heeft hoog ingezet o.a. ook door het voeren van tal van rechtszaken als het om visstandbeheer aankomt. Tot nog toe zijn die allemaal gewonnen. Dat er nog meer volgen staat voor mij wel vast.

Groet,
Peter


Dat klopt, we gaan ook de goede kant op. Alleen bv die vistrappen, dat werkt alleen als op de gehele route doorgang is. Als je op de hele route vistrappen aan legt, maar bv de dijken/zeesluizen blijven op slot, heb je er ook niet zo heel veel aan he.

Maar idd, er gebeuren een hoop goede zaken. Ben alleen bang dat het zo langszaam gaat dat we voor sommige soorten te laat zijn als we nu niet doorpakken.

Bovendien, als je niet alle zaken mee neemt, dan heb je kans op oplossingen die eigenlijk niks op lossen. Zoals bv die idioterie met zogenaamde ''kweek'' paling. Half werk is dat, pappen en nathouden. En het leverd niks op, alleen maar nog meer schade.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-02-2012 20:42

Josef,

Onderstaande is een van de vele projecten waar ik bij betrokken ben. Binnen dit stroomgebied zijn we als VBC ook bezig om te komen tot een aalreservaat. De opzet is om glasaal in een beschermt gebied uit te zetten en op een natuurlijke wijze op te kweken.

Groet,
Peter

Vispassage Crèvecoeur

Vispassage Crèvecoeur is gelokaliseerd in's-Hertogenbosch, in de Oude Dieze bij spuisluis Crèvecoeur. Het project valt binnen het grotere projectgebied ‘Diezemonding'. Het waterschap en de gemeente stelden samen een visie voor projectgebied ‘Diezemonding' op.

Uitgangssituatie
De monding van de Dieze vormt het overgangsgebied tussen een uitgebreid Brabants bekenstelsel en het rivierengebied. Op deze plek komen verschillende waterstromen samen uit in de Maas:
• Het water van de Aa
• De Zuid-Willemsvaart
• Een groot deel van het water van de Dommel
De spuisluis Crèvecoeur in de Oude Dieze regelt de afvoer en het peil in de Dieze. Zo houdt ‘s-Hertogenbosch droge voeten. Tegelijkertijd blijft de Dieze bevaarbaar voor schepen die vanuit de Maas de Zuid-Willemsvaart willen bereiken. De spuisluis is echter wel een onneembare barrière voor vissen die vanuit de Maas de beken op willen zwemmen.

Wat gaan we doen: aanleggen van Vispassage Crèvecoeur
Waterschap Aa en Maas legt bij Crèvecoeur een zogenoemde bekkentrap vispassage aan. Bij een bekkentrap wordt het peilverschil van het water geleidelijk overbrugd door een serie bekkens achter elkaar. Het peilverschil tussen twee bekkens is 8 cm. Dat is klein genoeg voor elke vis om te passeren. Bij Crèvecoeur komt dit neer op 22 achter elkaar geplaatste bekkens. Zo overbrugt Vispassage Crèvecoeur het peilverschil van gemiddeld rond de 1,60m.
De keuze voor dit type vispassage is zeer bewust gemaakt. Het functioneren van een bekkentrap heeft zich internationaal bewezen. Bovendien oogt het natuurlijk in het landschap omdat een bekkentrap eruit ziet als een slingerende beek. Dit past binnen de visie voor het gebied.

Waterveiligheid

Vispassage Crèvecoeur doorkruist de maasdijk. Zo kunnen vissen vanuit de Maas de beken opzwemmen. Maar bij hoogwater op de Maas moet de dijk wel het achterland beschermen. Daarom zal de doorlaat afsluitbaar zijn. Dit betekent dat tijdens een periode van hoog water in de wintermaanden vissen geen gebruik kunnen maken van Vispassage Crèvecoeur.

Ontwikkeling natte natuur
Aan de kant van de Oude Dieze verlegt waterschap Aa en Maas de bestaande waterkering. Deze kering beschermt de polder Henriettewaard tegen hoge peilen op de Dieze. De waterkering komt om de vispassage heen. Hierdoor wordt het hele perceel een kleine uiterwaard. Deze kan overstromen als het peil op de Dieze stijgt. Af en toe overstromen is niet erg, maar zelfs wenselijk voor de ontwikkeling van natte natuur rondom de vispassage.
Het waterschap richt het perceel waarop de vispassage komt volledig ecologisch in. Er komen:

Waterveiligheid
Vispassage Crèvecoeur doorkruist de maasdijk. Zo kunnen vissen vanuit de Maas de beken opzwemmen. Maar bij hoogwater op de Maas moet de dijk wel het achterland beschermen. Daarom zal de doorlaat afsluitbaar zijn. Dit betekent dat tijdens een periode van hoog water in de wintermaanden vissen geen gebruik kunnen maken van Vispassage Crèvecoeur.

Ontwikkeling natte natuur
Aan de kant van de Oude Dieze verlegt waterschap Aa en Maas de bestaande waterkering. Deze kering beschermt de polder Henriettewaard tegen hoge peilen op de Dieze. De waterkering komt om de vispassage heen. Hierdoor wordt het hele perceel een kleine uiterwaard. Deze kan overstromen als het peil op de Dieze stijgt. Af en toe overstromen is niet erg, maar zelfs wenselijk voor de ontwikkeling van natte natuur rondom de vispassage.

Het waterschap richt het perceel waarop de vispassage komt volledig ecologisch in.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-02-2012 11:03

Beste Josef, zoals vaker getuigd jouw posting niet van enige kennis van de Nederlandse situatie (vandaar wellicht jouw 2 paspoorten).
Beroepsvissers betalen voor hun vergunningen en hebben dat meestal al jarenlang zelfs generaties lang gedaan. Hebben daardoor bepaalde rechten. En gelukkig is het in Nederland nog zo dat je niet zomaar iemands rechten af kunt pakken, ook de regering niet...
Uitkopen is een mogelijkheid, maar daar heeft de Regering geel geld voor (over) en van de sportvisserijzijde is zoiets kennelijk teveel gevraagd, zoals de praktijk laat zien.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

11-02-2012 20:30

Hmmm, zoals zo vaak worden mijn berichten niet goed gelezen en conclusies getrokken die totaal nergens op gebaseerd zijn.

Waaruit blijkt dat ik niet op de hoogte ben van de info die jij hier geeft?

Citeer maar.

Ji hebt het over recht. Ik heb het over onherstelbare schade aan de natuur. Natuurlijk kan je niet zomaar alles stoppen, spreek zelf over goede regeling (niet goed gelezen zeker?), dus waarom je denkt dat ik hier helemaal geen rekening mee hou, dat ontgaat me ff.

Overigens zijn ze volle bak bezig met die regelingen, dus maak je niet druk, gaat toch wel gebeuren. Zijn al tientallen vissers met regelingen, linksom of rechtsom.

Maar goed, op dit forum is het de normale gang van zaken om te mieren neuken ipv gezamenlijk vorderingen te maken.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-02-2012 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

11-02-2012 22:08

Hier mierenneukt men niet maar vordert men http://www.petities24.com/cos_petitie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-02-2012 22:49

Joost met jou attidude ben je mooi op weg om de gelederen te sluiten.
Ik moet er niet aan denken om samen met jou op pad te gaan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

11-02-2012 23:02

Het is jouW attiTude spelfoutpannenkoek.

----

pj otte, fantastisch werk. Maar dit is net wat ik bedoel eigenlijk als ik praat dat op alle vlakken werk verricht moet worden. Over de gehele linie zeg maar.

Voorbeeld, in het markdal breda liggen nu ook enkele vistrappen. Echter ter hoogte van galder zit nog een sluis waar geen vistrap zit.

Kan je na die sluis alles perfect regelen, maar die sluis komen ze toch niet over. Dus vis komt niet verder als galder. Na galder, liggen nog wel vistrappen ed, volkomen nutteloos zolang die ene sluis niet beslecht wordt.

Dit bedoel ik dat er op zoveel vlakken werk verricht moet worden wil het nut hebben. Als je 1 ding over het hoofd ziet, of laat liggen, kan dat al het andere werk teniet doen.

Maar het gaat idd de goede kant op, ''we'' zijn er alleen nog lang niet.

Goed bezig!!
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-02-2012 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wederom onnodige quote verwijderd.
Zit hier wel vis?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

12-02-2012 00:25

Ik kan niet editten vorige post.

Sorry kees, ik dacht als je maar een stukje wilt quoten, dat je dat er even uit pikt, om het wat duidelijker te maken waarop je reageerd, zal het niet meer doen.


(ik heb een pm ontvangen nav dit topic, maar ik kan desbetreffende niet terug pmen, ik denk dat dat aan de ontvanger ligt, maar... dat weet ik niet zeker)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2012 00:39

Joost heb je niet meer dan wijzen op een spelfout, :D :D :D :D :D

Volgens de boardregels zou je helemaal niet mogen posten laat staan editen.

Maar oke ik ben wel klaar met dit leuke tijdverdrijf had even niets anders te doen

Succes met je 2 paspoorten ergens zal vast wel de juiste naam op staan.

Ajuus.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-02-2012 06:57

Josef,

Kan de situatie daar niet, contact zoeken met het daar aanwezige waterschap of VBC kan je zeker een stuk verder helpen.

Verder is het bekend dat sluizen geen drempels voor vissen hoeven te zijn. Kijk maar eens waar ze vroeger jaarlijks vele honderen kg glasaal vingen. Een spuisluis beneden strooms zo als in Den Bosch laat daar in tegen per definitie enkel maar water uit.

Groet,
Peter
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-02-2012 12:02

Douwe Bijlsma schreef:Joost heb je niet meer dan wijzen op een spelfout, :D :D :D :D :D



Ben je nou zo kinderachtig of slaat de dementie al toe?

------


Voor sommige soorten hoeft een sluis(je) geen belemmering zijn. Maar ik zie glasaal niet die sluis over komen hoor. En ik weet eerlijk gezegd niet of dat glasaal ook al over het land gaat. Maar ok, 100% afgesloten zal het wellicht niet zijn.

Zo een vistrap ziet er trouwens prachtig uit. Was eerst best bang voor die hele herstructuering van het marcdal, maar eerlijk = braaf, het ziet er fantastisch uit. Het hele gebied trouwens.

Die ''trap'', is een snel stromend beekje waar je zo de forel zou verwachten. Kan er uren naar kijken.

Die sluis gaat nog wel aan gewerkt worden. Aan de Aa zijde van breda zijn ze al wel verder geloof ik, maar ben zelf niet zo heel bekend daar.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-02-2012 12:16

Sluis, vis doorlatend zowel stroom op als afwaarts
Stuw, niet
Spuisluis, niet

Zeg het maar waar er in Breda spraken van is?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-02-2012 13:20

Joost er is nog een mogelijkheid en dat is jou onkunde om te pareren.

Iemand op eventuele spelfouten attenderen en zelf de wereld aan fouten maken dat is pas kinderachtig of dementie.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie