wat is dit?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-01-2012 15:20

hallo.
zat vandaag de spiegel door te bladeren en zag een artikel van daniel jawadnya en zag daar een foto van een spiegelkarper.
ik dacht wat is dat wat mankeert die vis.
ben even op het net gaan zoeken en kwam em tegen en daar stond bij een oude polderschub.
is dit pure ouderdom of is de vis ziek?
ik heb het nog nooit gezien.
Afbeelding
in het artikel staat vermeld dat het om een pigment stoornis gaat.
ik heb dat wel eerder gezien en over gelezen maar dat was dan wit.
dit heeft overigens geen negatieve bedoelingen van mijn kant maar ben gewoon nieuwsgierig.
Vis is vis
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

05-01-2012 16:41

Ben,

Ikzelf heb deze vis ook 3 keer gevangen een aantal jaren geleden en toen had deze vis dat nog niet, wat het precies is durf ik niet te zeggen.

Groeten,

René
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

05-01-2012 16:47

Het is trouwens wel een erg oude vis! De vis is bij Daniël ook wat zwaarder, dus ziek zal die niet zijn denk ik.

Hier een foto van een paar jaar geleden (Ja,ja ik weet het de vis is gedrukt in de lens)

Afbeelding

Groeten,

René
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

05-01-2012 17:09

Ouderdom? ja zal best kunnen alleen waarom dan zo'n diep rode buik, ik heb het nog nooit gezien.

Zou het misschien ook kunnen liggen aan een overmaat eten van muggenlarven??

Bij robinred verslaavde vissen zie je het ook wel eens.

Maar het blijft een geval apart.

GR Remko
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

05-01-2012 17:11

ik dacht ook meteen aan robin red, maar zo extreem heb ik het nog nooit gezien
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

06-01-2012 16:57

denk dat je bij deze vis robin red kan uitsluiten, water waar die zwemt wordt volgens mij erg weinig gevist

maar wel vreemd dat ie in paar jaar totaal verkleurd
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

06-01-2012 17:27

Zonnebrand misschien? :lol:
Neen, net als Peter dacht ik meteen aan het boek van Luc de Baets, waarin ook word uitgelegd dat robin red dit soort effecten kan hebben, of het echter zo erg kan, daar heb k geen idee van...
Misschien iemand die veel voerde met een overdreven percentage robin red in de boilies...? Denk wel dat de vis dan zulke verkleuringen kan ondergaan...
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

07-01-2012 03:18

Robinred wordt toch ook gebruikt om papegaaien en ander gevogelte een 'mooie' kleur te geven? Dan zou het kunnen zijn dat als iemand vrij veel voert met deze boilie de karper ook op kleur gebracht heeft?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2012 07:52

Nee Sander dat is carotheen, zit onder andere in wortels.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2012 09:30

Er bestaat wel degelijk vogelvoer met een hoog percentage caroteen voor roodkleuring. En ik meen ook begrepen te hebben dat de oorspronkelijke Robin Red dat is.

Dit is heel waarschijnlijk geen verkleuring van de caroteen uit Robin Red. Zo te zien heeft deze karper mogelijk onderhuidse bloeduitstortingen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2012 10:02

Waar komt dat vogelvoer nu weer vandaan.
Er zijn wel meer mooie toevoegingen en de vogelwereld te vinden, voor honingeters, voor insecteneters en inderdaad voor roodfactor kleuring.

Nu nog uitvogelen wat de oorspronkelijke robin red was en je bent er uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2012 10:09

Voor zover de verwijzingen ontwikkelde Haiths Robin Red als vogelvoer. Niet zo interessant verder. Effect van roodkleuring bij boilies met Robin Red is duidelijk. Er zit dus een bestanddeel in die dat veroorzaakt. Bij vogelvoer doorgaans een carotenoïde. Carophyll Red wordt genoemd. Kan zijn dat deze vis roodgekleurd is door een carotenoide in het voer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-01-2012 10:19

Ja dat oorspronkelijke vogelvoer klopt inderdaad.

Roodkleuring kan ook anders, niemand weet immers wat de bestanddelen van RR zijn dat blijft goed geheim.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-01-2012 10:33

Verandering van kleur ( pigment) onder vissen als karpers (spiegels) is algemeen bekend. Helder water geeft karpers een donkere kleur om niet op te vallen voor roofvissen?

Stress onder vissen als karpers kan aanleiding zijn dat bloedvaatjes springen (verhoogde bloeddruk)?? Bij oudere karpers schijnt dit meer voor te komen is mijn ervaring tot nog toe. Ga er net als Kees vanuit dat hier onderhuid aderen gesprongen zijn. De huid van karpers is makkelijk waterdoorlatend waardoor je bij stress situaties zelf wel het water rood ziet kleuren. Een goede huidfoto van de vis kan hier uitsluitsel overgeven.

Carotenoïde geeft de vogels hun rode, oranje en gele kleuren. En deze kleurstof is voor de onderzoekers het interessantst, onder meer omdat die ook bij andere dieren en in planten te vinden is. Bij deze laatstgenoemde spelen de stoffen een belangrijke rol voor de fotosynthese. Bij dieren maken ze deel uit van het immuunsysteem en geven ze de vacht een kleur.

Vogels maken geen carotenoïde aan, dus ze moeten het binnenkrijgen via voedsel zoals schimmels, planten, algen en diertjes. Flamingo’s krijgen hun lichtroze kleur via voedsel met carotenoïdehoudende organismen.

Groet,
Peter
Plaats reactie