Wat voor voorslag op water met extreem veel wier (Abbey)


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 07:37

Er is een stek bij de leadvalley dropoff. Natuurlijk obstakel ontstaan doordat nitwits met opzet daar hun lood verspeelde. met coating hoor, zodat het wat langer duurt allemaal en zodat de watereigenaar het lood later op kan halen en weer in de winkel verkopen...

Heb dan gvd het fatsoen om stenen te pakken, maar je verkloot die trutput maar lekker hoor o o o we zijn zo goed voor de vissen. maar ja als jantje geen kut kan vangen en zo achterlijk is om met een voorslag in het wier te vissen moet je toch iets toelaten.

Maaaaar ik heb wel een onthaakmat hoor, dat wel. brrrr

Aan voor de eigenheimers die het maken: maak ze met een klein ringetje zodat je er een lijntje aan kan knopen en de mogelijkheid hebt het spul te recupereren...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 08:27

wat ik me niet realiseer en waar ik niet aan gedacht heb, is dat er velen zijn die het echt niet weten en sommigen zijn die dat wel doen,maar dat niet durven op te schrijven.

Onderstaande is in 1 keer zonder spelling en met haast, maar wel (helaas
) proef ondervindelijk geleerd.

Elke knoop op een lijn kan vuil achterblijven hangen, dus ook wier en waterplanten. Op de kant is het een koddig gezecht als men het wier van de knoop wil plukken terwijl er aan de andere kant een 50er bungelt... In een boot is het bijna onmogelijk, hoewel, neem een slag die lang genoeg is en vaar richting vis.

Als een vis in het wier zit, of water planten, dan komt alle kracht op de laatste meter ongeveer. Een voorslag voor de rek is dus onzin.

Koop een goeie, soepele hengel met een molen met uitmuntgende slip. Dril een tandje of 2 lichter dan je gewend bent. Verder zijn de karpers ook niet van suiker.

Lood verspelen is omdat dan de vis naar de oppervlakte wil. Kan ook anders:
vis een 60 tot 80 gram inline lood en een hele zachte insert. Die van ESV bijvoorbeeld. Het lood kan je nu zo vast zetten, dat deze vrij snel los over de hoofdlijn schuift.
Vis je slip/beetrunner super licht zodat er bijna geen weerstand is en de vis komt ook omhoog. Tja zuipen/snuiven en weet ik veel zit er niet in, je moet snel rreageren. kut maar ja we hebben eur 500 betaalt en je wilt vangen toch?


Hoofdlijn gewoon uit 1 stuk 40/100e nylon. Volstaat.

Als het kan en mag vis ik liever gevlochten spul. Zeker als het over het wier moet. De gtevlochten lijn snijdr zelfs nog door de planten. Zit je vast ga niet als een debiel trekken. laat de vis het werk doen. Zeker met gevlochten spul kan je "zagen".

Afhankelijk van de situatie zou ik een leader vissen. De gevlochten snagleader van proline bijvoorbeeld. Zinkt, super sterk, schuurbestendig. Klein metertje volstaat.

Onderlijn: doe eens gek en vis 14 of 15 lbs gevlochten. Merken weet ik zo niet ik heb een rolletje van onbekend merk. suc7
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-06-2011 13:50

Klaas,

Vechten tegen de bierkaai..

Zolang er Nederlanders zijn die hun vangsten in lb geven en in gebrekkig Engels ook nog eens krijg je die onzinnige Engelse shit van lood verliezen er niet uit. Lood verliezen in wier, hmm.. Misschien de rest aanpassen?

Truukje

Afbeelding

Niet te strak op slip ook hier, en vooral pas contact maken als je met de boot boven de vis zit. Het lood komt zo achter de vis aan en draai je zo naar je vis toe. Zeker met PVA indien je werpt, maar in zo'n wierbak met boot lijkt me dat overbodig.

Enkele dikke hoofdlijn, knoop je lijn aan de splice van de leader.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-06-2011 14:49

Sven,

Heeft wel niets onderwerp te maken wel leuk dat ik geen weerhaak zie aan je rig.
Met dank van karpers die geen bezoek aan de smoelen boer hoeven te brengen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-06-2011 00:03

-
Laatst gewijzigd door Wim Baans op 22-06-2011 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 07:24

Weerhaak zijn we het niet over eens Peter. De visvelige systemen zijn leuke systemen maar voor wat "getruuktere" vissen waardeloos.

Als er een situatie is, waarbij je in nood het lood kwijt moet, gebruik ik sinds kort:

Afbeelding
Afbeelding

Verder vind ik inline in wier beter. Je trekt recht ahw.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
peter vlasveld
Berichten: 7
Lid geworden op: 21-06-2011 16:43
Locatie: Zoeterwoude
Contacteer:

22-06-2011 12:12

Helemaal eens met Yuri!
Ikzelf gebruik een Ultima Power shock leader van 6-10 meter (geen last van wierophoping bij de knoop, moet ik zeggen) en ik gebruik een inline drop off systeem van minimaal 100 g.

En je mag de vis drillen uit de boot, dat is zeker een aanrader (of eigenlijk zelfs een must, wil je de vis netjes landen).

Succes!
If Fishing was easy, it would be catching

Check ook mijn Youtube kanaal
http://www.youtube.com/user/petervlasveld

PB NL 16,2 KG
PB FR Schub 21,0Kg
PB FR Spiegel 36,4 Kg
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

22-06-2011 17:55

@ Klaas lood raak ik alleen kwijt als de vis echt vast zit niet zomaar bij binnenhalen. En bedankt dat je me zo sterk bekritiseerd als ik iemand probeer te helpen 20mtr voorslag heeft ook te maken met kreeften die onderweg in je lijn hangen tussen het wier.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 07:49

250 meter 50 /100e heb je geen knoop

Afbeelding

Once a take occurs the stem will easily come free from the insert allowing the lead to drop away from the tail rubber ensuring you stay in contact with the fish and not risking the lead getting caught in the weed


tja rest my case
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

06-07-2011 15:04

Klaas vd Herik schreef:Als er een situatie is, waarbij je in nood het lood kwijt moet, gebruik ik sinds kort:


Kun je uitleg geven bij die 2 afbeeldingen, Klaas? Ik snap het nog even niet.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-07-2011 08:11

onderlijn, wartel, zachte insert, die ring met een loodje gemonteerd. Dit gevist als een run rig systeem.

Je kan hier alles mee doen, werpen, drillen noem maar op. Als je lood vastloopt. Trek je het plastic kapot en ben je alleen je lood kwijt en hoef je niet je hele kolere zooi kapot te trekken.

Eigenlijk ipv een breeklijntje zeg maar...
It's okay 2 pay
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

07-07-2011 16:11

Raymond,

Uit je vraag begrijp ik dus dat je op Kingfisher Lake gaat vissen. Ga je dan ook op meerval vissen?

Het beste kan je Jeroen even een e-mail sturen met je vragen. Mij mag je ook een PB sturen als je wilt.

Groeten,

René
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

08-07-2011 17:27

Klaas vd Herik schreef:onderlijn, wartel, zachte insert, die ring met een loodje gemonteerd. Dit gevist als een run rig systeem.

Je kan hier alles mee doen, werpen, drillen noem maar op. Als je lood vastloopt. Trek je het plastic kapot en ben je alleen je lood kwijt en hoef je niet je hele kolere zooi kapot te trekken.

Eigenlijk ipv een breeklijntje zeg maar...

En die zachte insert, daarop schuif je dat blauwige ringetje? Lijkt dan erg veel op een (loszittende) loodklip, of zie ik nog altijd iets over het hoofd?