Xline of Korda Subline, ervaringen svp....


Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

28-03-2011 22:45

Dit jaar ga ik vissen op een water waar hevig dressuur is. Vandaar dat ik daar met half slap of slappe lijn wil vissen. Nu wil ik daarom een goed zinkende lijn hebben. Met de huidige aanbieding van lijnen kom ik dan uit op twee lijnen. Korda Subline of Xline. X-line vind ik erg onhandig omdat er 600meter op een spoel zit (wie verzint dat nou) en is vrij stug en bij Subline twijfel ik een beetje vanwege de aangeven sterkte (waarvan men zegt dat die lager is dan de werkelijke sterkte). Is de Subline wel betrouwbaar genoeg. De aangeven sterkte verschilt nogal met de Xline


Gaarne jullie ervaring met deze twee lijnen
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

28-03-2011 22:56

X line heeft ook 250 mtr spoelen!

Ik zeg......doen!
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-03-2011 08:04

en dan 250 meter backing opspoelen? Molens hebben een capaciteit van 500 meter.
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-03-2011 09:07

Ik had eerst x-line er op zitten, en ben nu overgestapt op Subline.
Vooral omdat ik met die x-line amper kon gooien. (0,37)

Ik heb nu 1 keer gevist met de subline, en die lijn gooit idd stukken beter, maar zinkt ook minder snel
dan x-line. Zinkt nog wel goed, maar je moet wel je top daarvoor onder water houden. Dat was bij x-line dus niet nodig.

Ik heb de treksterkte getest van de 12lb subline, en met de juiste knoop brak hij rond de 7 a 7 1/2 kilo.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

29-03-2011 09:27

Of gewoon normale nylon slap vissen met een toploodje? :roll:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-03-2011 09:58

Beste Jeroen, ik heb met X-line en 100 % fluo carbon Berkley gevist, beide volledige flou carbon lijnen, het grote voordeel is natuurlijk de zinkkracht van deze lijnen. Echter kleven er ook veel nadelen aan de floucarbon lijnen:
1. Je moet je lijn eigenlijk na het vissen schoonmaken om zo te zorgen dat deze zn positieve eigenschappen behoud (oftewel indraaien met een handdoek waartussen je je lijn doorhaalt)
2. floucarbon is erg stug en daardoor moeilijk te werpen over grote afstanden (zeg maar gerust niet weg te zetten over grote afstanden)
3. wordt flou carbon onder invloed van zonlicht nog stijver.
4. Floucarbon is door zn stijfheid erg springerig op de spoel ets wat voor veel irritaties kan zorgen

Korda komt nu ook met sub line, dit is ook een flou carbon lijn

Zoals aangegeven heeft x-line ook spoelen van 250 meter, daaronder kun je gemakkelijk een backing zetten.
Ik vond de x-line snel kinken, maar dat begint nu bij mn berkley ook, iets wat nu eenmaal snel gebeurd bij floucarbon ?

Een goede optie is geen floucarbon nemen maar een dikkere en zware hoofdlijn pakken en deze rustig laten afzinken, geduld is hierin het sleutelwoord.

Succes
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-03-2011 10:04

Jens, kijk, die sterkte is dus beduidend hoger. Dat schept vertrouwen

Bojan, met een toplood creër je toch weer weerstand op de lijn. Precies hetgeen dat je dus niet wilt met slappe lijnen.

Bart-Jaap, Korda Subline is geen fluorcarbon zoals je aangeeft.
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

29-03-2011 10:13

Bart-Jaap Koorn schreef:Een goede optie is geen floucarbon nemen maar een dikkere en zware hoofdlijn pakken en deze rustig laten afzinken, geduld is hierin het sleutelwoord.

Succes

Zo doe ik het dus ook. Ik vis met dikke technium en die ligt – indien mogelijk – altijd helemaal slap over de bodem. Vaak gebruik ik nog wel 2 hengellengtes voorslag gemaakt van fluorocarbon of een andere transparante, dikke monolijn (Red Ant, Shield oid).
Ingooien/uitvaren, hengel neerleggen met de beugel open en gewoon 10 minuten wachten. Dan beugel dicht en 2 grams wakertje erin. Deze zal bijna tot de grond zakken, maar net genoeg blijven hangen om een goede registratie te geven. In het begin was het voor mij wat onwennig om zo te vissen, maar tegenwoordig vis ik – indien mogelijk - eigenlijk niet anders.

Bojan van der Linde schreef:Of gewoon normale nylon slap vissen met een toploodje? :roll:

Waarom dan een toploodje?
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-03-2011 10:22

Jaah sorry Jeroen, nog voor ik het kon aanpassen was er al gereageerd, ik bedoel dat korda met contour komt, dat is een Fluocarbonlijn
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-03-2011 10:27

Bart-Jaap Koorn schreef:Korda komt nu ook met sub line, dit is ook een flou carbon lijn


Subline is geen fluorcarbon lijn, de tegenhanger van x-line in de korda range is kontour.
SUBline carp mono has been specifically designed by Team Korda to cope with all extreme fishing requirements. We have tested lines for many years in our lab and SUBline has out performed all others in terms of toughness and knot strength. It is now the only choice when faced with heavy weed, snags or the abrasive terrain of gravel.

By using the latest line extrusion technology, SUBline exhibits outstanding suppleness with the stiff wiry feel often found on super tough reel lines. In addition to all this we have added a very dense material to the formula ensuring the line sinks exceptionally well. Available in the key, popular breaking strains with the addition of a 20lb version for dealing with extra heavy duty carping and European work - subtle green and brown colours are available.


Kontour
For the last three years, we have been developing a fluorocarbon main line that ticks all the boxes – one that casts unbelievably well, sinks like a brick and is highly abrasion resistant. In fact, it’s pretty much all Danny Fairbrass uses.
Kontour, as it is known, is very soft compared to many other fluorocarbons, allowing it to quite literally peel from the spool smoothly as your lead propels through the air. This aids casting distance and accuracy.
It is also particularly heavy, ensuring that it sinks to the lake bed keeping flush and out of the carp’s way. Launched in one breaking strain, namely 12lb, it will be suitable for all manner of situations and due to its genuine knot strength will be strong, reliable and user friendly.


Ik heb al meerdere malen gehoord dat x-line met een soft versie op de markt komt die veel beter werpbaar is als de huidige maar wel zelfde eigenschappen ( en dan hebben ze de lijn afgelopen jaren al verbeterd en beter werpbaar gemaakt, in den beginne was x-line nog iets stugger).
Wanneer dat is weet ik niet, het zijn geruchten en volgens mij is het ook al eens naar voren gekomen in een TTT dvd.
Door de stugheid heb ik nog weleens last van kinken op het stuk lijn waar de run ontstaat met x-line, ik ben daarom ook aan het kijken naar subline, ik heb een klos liggen die nog op de spoelen moet.
En heb ik last van alg aanslag op de lijn omdat ik het niet behandel zoals het moet en de hengels direct in de foudraal verdwijnen na het inhalen aan het einde van de sessie.

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-03-2011 10:50

Heren, bedankt voor het commentaar.

Mede door het bericht over de werkelijke breeksterkte van Subline, zal dit hem gaan worden. Gracias.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-03-2011 10:57

@ Edward, lees mn bericht boven die van jou nog even :wink:

Ik bedoelde kontour, maar omdat ik de hele tijd subline las en daarmee in mn hoofd zat typte ik het verkeerd.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

29-03-2011 10:59

Ik was mijn bericht aan het maken in de tussentijd dat jij reageerde ;-)
Maakt ook niet echt heel veel uit, we weten iig over wat voor lijnen we het hebben...

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-03-2011 11:08

Ennneuh Parallelium Polyvillon? Fluorcarbon/nylon hybride, lage zichtbaarheid (who cares..), zinkt snel, erg soepel, hoge trekkracht. Ik vind het de ideale lijn voor de beschreven situatie..
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

29-03-2011 13:54

Jeroen Visser schreef:Heren, bedankt voor het commentaar.

Mede door het bericht over de werkelijke breeksterkte van Subline, zal dit hem gaan worden. Gracias.


Die breeksterkte is dan wel met de Palomar knoop. Ik gebruik normaal gesproken een andere knoop, (naam weet ik niet) en die brak al rond de 5 kilo.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

30-03-2011 10:36

Ik vis zelf met Subline en vind het een redelijke lijn.

Aantal punten:

- Zit veel rek in
- Mijn lijnt kinkt momenteel, kan toeval zijn maar kan ook gewoon aan de lijn liggen. Ik weet het niet
- Zinkt goed
- Werpt redelijk ver, maar Adrenaline werpt verder


Gister zat een vismaatje even te klote met zijn X-Line door zo hard mogelijk te werpen. De behaalde afstand viel tegen.
Tight Lines !
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

30-03-2011 11:15

Subline zit er bij mij ook op. Hier niet veel rek in ieder geval. Maar ik heb al bij iemand anders een subline op zn spoel gezien waar extreem veel rek op zat. Bij harde worpen brak de lijn zelfs, terwijl ik er totaal geen last van had. Diegene kreeg een nieuwe goede rol, maar het kan misschien zijn dat er verschillen in zitten in de vorm van productiefouten?

Zelf geef ik nu de voorkeur aan subline omdat ik xline gewent ben die voor geen meter wierp.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-03-2011 13:59

Tot nu toe erg tevreden over Korda Subline, zinkt echt vele malen beter dan bijv Adrenaline en knoop/breeksterkte is dik in orde.

Lijntje is echt heel behoorlijk soepel en bij mij kinkt ie echt niet meer als bijv Adrenaline. Wat mij betreft een aanradertje.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

30-03-2011 14:41

James warner schreef:Subline zit er bij mij ook op. Hier niet veel rek in ieder geval. Maar ik heb al bij iemand anders een subline op zn spoel gezien waar extreem veel rek op zat. Bij harde worpen brak de lijn zelfs, terwijl ik er totaal geen last van had. Diegene kreeg een nieuwe goede rol, maar het kan misschien zijn dat er verschillen in zitten in de vorm van productiefouten?

Zelf geef ik nu de voorkeur aan subline omdat ik xline gewent ben die voor geen meter wierp.


Hmm bij mij zit er toch echt een hoop rek in!
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-03-2011 15:59

Ik zie dat niet als nadeel maar eerder als voordeel, een mooie buffer tijdens de dril.

Alleen met obstakelvissen zou het een nadeel kunnen zijn maar dat doet toch niemand meer tegenwoordig. Toch?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

30-03-2011 19:27

Paralellium polivylon of zoiets. Is een bijna 100% flurocarbonlijn, heeft absoluut niet de nadelen van een volledige flurocarbonlijn. Heb de X-Line gehad 2 jaar terug, vorig jaar Berkley 100% fluro kutlijn en nu die Paralellium spul. Deze werpt veeeeeeel beter en is ietsje lichter als de X en de Berkley maar laat zich beduidend makkelijker vissen, met de voordelen van een furocarbonlijn!

Ben een tevreden man! 8)
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

30-03-2011 19:59

Wat koen zegt


Paralellium +1
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

31-03-2011 08:25

James warner schreef:Subline zit er bij mij ook op. Hier niet veel rek in ieder geval. Maar ik heb al bij iemand anders een subline op zn spoel gezien waar extreem veel rek op zat. Bij harde worpen brak de lijn zelfs, terwijl ik er totaal geen last van had. Diegene kreeg een nieuwe goede rol, maar het kan misschien zijn dat er verschillen in zitten in de vorm van productiefouten?

Zelf geef ik nu de voorkeur aan subline omdat ik xline gewent ben die voor geen meter wierp.



Veel lijnen zijn stuk te gooien. Met wat voor hengels vist ie? Als ik mijn 3.5lbs werpkannonen pak dan gooi ik vrijwel elke lijn tot 35/100 stuk als ik geen voorslag gebruik.
Dacht bij het begin ook dat het aan de lijn lag maar daar ligt het dus niet aan :lol:
David Klumperman
Berichten: 12
Lid geworden op: 29-10-2011 02:06
Locatie: Twente

21-12-2012 02:27

Dion van der Does schreef:Ik vis zelf met Subline en vind het een redelijke lijn.

Aantal punten:

- Zit veel rek in
- Mijn lijnt kinkt momenteel, kan toeval zijn maar kan ook gewoon aan de lijn liggen. Ik weet het niet
- Zinkt goed
- Werpt redelijk ver, maar Adrenaline werpt verder


Gister zat een vismaatje even te klote met zijn X-Line door zo hard mogelijk te werpen. De behaalde afstand viel tegen.

Een erg late reactie, maar misschien hebben anderen er toch nog wat aan he ;)

Ik heb ook Subline gekocht voor m'n tripje naar Frankrijk afgelopen jaar. Wat jij zegt over kinken komt mij verschrikkelijk bekend voor. Op een gegeven moment werd het alsmaar erger en erger, waardoor het werpen ook steeds minder goed ging.

Verder heb ik niks te klagen over Subline, knoopt goed en is oersterk (oké, ik had er wel 0.35 opgespoeld). Ook vond ik de rek erg meevallen vergeleken met andere nylon lijnen.
2013:

Schubkarper: 0
Spiegelkarper: 1
Graskarper: 0
Brasem en ander ongedierte: 2
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

21-12-2012 08:53

Parallelium +1
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store