Afbrokkelboilie maken


Plaats reactie
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

07-03-2011 18:14

Beste vissers,

Ik wil graag een boilie maken die mag afbrokkelen. 1 uur aan de hair is lang genoeg.
Het liefste wil ik geen kippeneieren en soyameel gebruiken, en ook geen ei-poeders om het hard te maken.

Ik lees e.a.a. over lijnzaad als bindmiddel, max 10%. Ik neem aan dat het gemalen lijnzaadjes zijn.

Het hoeft niet zeer voedingswaardig te zijn omdat er kort mee gevist word en gebruikt word om iets te binden wat normaal niet (niet lang) aan de hair blijft zitten en de witvisgevoeligheid iets naar beneden moet brengen.

Ik wil er misschien nog dingen aan toevoegen als gemalen hennep en gemalen pellets....

Met welke ingredienten kan ik het beste gaan werken? Ze hoeven niet perse snel af te brokkelen maar het is dus ook geen ramp als dat wel gebeurd.
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

07-03-2011 19:14

lambert
waarom moeilijk doen ,neem je gewone boilliemix , maak gewoon zoals altijd je boillies maar inplaats van ze te koken,stomen enz...laat je ze gewoon drogen , hier kan zelfs een gekookte bol niet tegenop wat vangkracht betreft.
grt
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

07-03-2011 19:23

maar door een bepaald vers ingedrient gaat dit rotten buiten de diepvries, dus ik kan ze niet heel lang laten drogen, ik weet niet of dat de oplossing is. Want hoelang drogen, ik kan ze niet binnen drogen dat komt niet ten goede van mijn relatie hehehe. En de stank ervan hoef ik ook niet in mijn huis...
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

08-03-2011 07:31

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je zo'n aas wilt maken, je zal altijd met de vraag zitten of je aas er nog aan zit, of je moet er een gewone bol aanzetten, maar dan mis je het effect weer waarvoor je dat aas maakt. En de witvis zal ook wel blij met je zijn.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-03-2011 11:22

Of je maakt een kleiner haasaasje die je kookt en kneed daar je deeg omheen.

Vorig jaar ben ik ook met dat aas bezig geweest. Pak een mix die goed bind en uithard en gewoon je mix draaien met water (zonder ei producten dus) en dan even de kook erover en goed laten drogen. Je aas blijft goed aan de hair zitten en lost mooi op. Of doe er een klein percentage ei albumine erdoor voor binding en uitharding.

Tipje, direct na het koken door gemalen hennep rollen. Dit aas is wel witvis gevoelig.
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

08-03-2011 13:02

Jeroen Neef schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet dat je zo'n aas wilt maken, je zal altijd met de vraag zitten of je aas er nog aan zit, of je moet er een gewone bol aanzetten, maar dan mis je het effect weer waarvoor je dat aas maakt. En de witvis zal ook wel blij met je zijn.


Dit allemaal geen nadeel voor mij.
Dries Jacke schreef:Of je maakt een kleiner haasaasje die je kookt en kneed daar je deeg omheen.

Vorig jaar ben ik ook met dat aas bezig geweest. Pak een mix die goed bind en uithard en gewoon je mix draaien met water (zonder ei producten dus) en dan even de kook erover en goed laten drogen. Je aas blijft goed aan de hair zitten en lost mooi op. Of doe er een klein percentage ei albumine erdoor voor binding en uitharding.

Tipje, direct na het koken door gemalen hennep rollen. Dit aas is wel witvis gevoelig.


Mijn boilies kan ik niet goed laten drogen. Ik heb nog eens lopen denken maar het is opzich eigenlijk geen probleem om een ei te gebruiken voor uitharding, en de rest aan te vullen met water. Misschien lost dit ook wel enigzins sneller op?

En wat voor meel bind vette ingedrienten een beetje goed, gewoon tarwebloem en griesmeel?
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

08-03-2011 13:08

Neef ouwe,

Als je echt op de vis zit, of in ieder geval dicht in de buurt en je vist niet lang of ze zijn er niet lang, dan kan zo'n soort aas best leuk zijn.

:wink:

En soms heb je gewoon minder of geen last van witvis.

Cheers daar.

Groet,
Willem
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-03-2011 13:13

Lambert, het is echt zoeken naar juiste verhouding mix. Lijnzaadmeel kan zeker wel en is ook in meelvorm te koop. Dus kleine beetjes mix draaien en in water leggen en kijken hoe het zich gedraagt.

Je kunt niet laten drogen? leg mij dat eens uit.
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

08-03-2011 13:21

Omdat ik er een bepaald ingredient in wil verwerken, wat je normaal ook niet lang buiten de koelkast kan bewaren zegmaar...ik ga het op dit moment nog niet verklappen vandaar. Het word ook geen gewone karperboilie zoals iedereen ze maakt, ik ga iets unieks proberen te maken, en ga ze niet alleen op karper testen maar ook op andere vissen.

Waarschijnlijk zijn ze ook niet met een tafel te rollen maar dat moet ik dus nog even proberen. Heeft iemand toevallig nog een mooie roltafel inde buurt van 12-15 mm?
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

08-03-2011 14:18

Lambert Nieuwland schreef:Omdat ik er een bepaald ingredient in wil verwerken, wat je normaal ook niet lang buiten de koelkast kan bewaren zegmaar...ik ga het op dit moment nog niet verklappen vandaar. Het word ook geen gewone karperboilie zoals iedereen ze maakt, ik ga iets unieks proberen te maken, en ga ze niet alleen op karper testen maar ook op andere vissen.

Waarschijnlijk zijn ze ook niet met een tafel te rollen maar dat moet ik dus nog even proberen. Heeft iemand toevallig nog een mooie roltafel inde buurt van 12-15 mm?


Wat een overdreven gedoe altijd. Alsof iedereen meteen naar zijn lokale hengelsportwinkel, kruidenier, slager, groenteboer of weet ik veel rent om dat ene ultra geheime killer- ingredient te gaan kopen. Zucht....
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-03-2011 14:36

Een bol die er 1 uur als max op zit.
Tja,wat je leuk vindt,zeker als het water ook kreeften zou bevat,ben je snel klaar,iedergeval binnen een uur :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

08-03-2011 14:47

zo geheim is het niet maar ik ga niet alles verklappen, eerst kijken of het allemaal werkt, zo los werkt het in ieder geval prima alleen te witvisgevoelig, te zacht.
En het is toch voor stromend water waar je regelmatig opnieuw moet ingooien en voeren om suc6 te houden, dus het moet instant zijn. Ik heb al goede resultaten met boilies die redelijk vlot oplosten (berkley)

Bespaar me verder alle commentaar, wie niet waagt wie niet wint maar enig hulp is soms wel handig, verschillende mensen verschillende meningen.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

08-03-2011 16:14

Deeg heet dat volgens mij. Gemalen (oud) brood als basis etc etc.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

08-03-2011 16:27

Rene Schouten schreef:Deeg heet dat volgens mij. Gemalen (oud) brood als basis etc etc.....


Het moet dus tussen deeg en boilie inzitten...dat is de bedoeling.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-03-2011 20:55

Hallo

een boilie die snel oplost...

Ik denk veel gebruik maken van niet binders als polenta bijvoorbeeld, en verder veel oplosbare stoffen zoals dextrose en melkpoeders zou helpen. blijf ver van eiwitrijke stoffen, vanwege eiwitnetwerk. soyabloem vet zou in principe ook goed moeten zijn voor je doel. kortom weinig bindende ingredienten gebruiken. Voor de iets langere termijn is griesmeel een goede soort, die verliest zijn binding na een korte tijd zeker als er voor de rest veel niet binders gebruikt word, dan loop je Harde boilie tijd snel terug tot maximaal 24 uur

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Cor Monster
Berichten: 8
Lid geworden op: 31-12-2009 16:51

09-03-2011 00:55

Water, geen eieren.

Dit zuig ik uit mijn duim, nooit geprobeerd:

1 deel tarwemeel
1 deel griesmeel
1/2 deel Cede vogelvoer

Kneden, kneden, goed kneden.

Rollen kan je wel vergeten denk ik. Maar je kan met een deegroller een grote dunne plak maken en hier met een mes blokjes van snijden.
Koken 1-2 minuutjes, uurtje drogen en afkoelen.

Wordt het niks misschien 1 ei gebruiken en rest water. Proberen proberen. Of niet koken maar dan is het geen boilie.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

09-03-2011 02:01

Hij moet niet op lossen, hij moet uit elkaar vallen.

Niet moeilijk doen, vers roggebrood halen, jouw geheime ingredient erin, beetje honing of wat anders vloeibaar en bollen rollen, 1 dag laten opstijven in de koelkast en gaan.
Zit hier wel vis?
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

09-03-2011 08:12

Cor Monster schreef:Water, geen eieren.

Dit zuig ik uit mijn duim, nooit geprobeerd:

1 deel tarwemeel
1 deel griesmeel
1/2 deel Cede vogelvoer

Kneden, kneden, goed kneden.

Rollen kan je wel vergeten denk ik. Maar je kan met een deegroller een grote dunne plak maken en hier met een mes blokjes van snijden.
Koken 1-2 minuutjes, uurtje drogen en afkoelen.

Wordt het niks misschien 1 ei gebruiken en rest water. Proberen proberen. Of niet koken maar dan is het geen boilie.


Dit had ik zelf ook ongeveer in gedachten, vooral omdat mijn vader veel vogels heeft en plenty eivoer. Alleen dacht ik meer aan bloem om mijn vette ingredient wat beter bij elkaar te houden. Of bind tarwemeel beter dan tarwebloem? Ik ben thuis niet zo'n kok haha.
Overigens zal ik als eivoer het insectenvoer gaan gebruiken, dat past beter in mijn plaatje.
Plaats reactie