Zijn dit goede molens?


K. van den Herik

04-03-2011 18:48

Ik weet niet hoe het precies werkt, maar ff zo maar een molen aan de trap gehangen. Gelukkig ben ik niks gewend. Ik vis ook liever, maar dit he, vind ik helemaal goed.

Nu ben ik wel heeeel zuinig op mijn spullen hoor. :oops: :oops:


http://img38.imageshack.us/i/mo1.mp4/

wat voor reels van Jacco weet ik niet meer. Die van Kees waren niet wat jij zei meen ik, dan zijn ze zeker niet goed? hahahaha.

Kan nog 1 tikje langzamer, maar daar heb ik geen tijd voor, duurt een half uur... ik ga nu spullen klaar maken, vannacht ga ik poosje vissen doei he.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-03-2011 19:03

Zo moeilijk is het toch niet een karpertje te vangen op een hengel en een molentje dat op het gewenst moment wat lijn toegeeft?

Nooit problemen mee gehad. Derhalve snap ik er ook niks van. :roll: :D

Groet, Kees

Ps. Ik wou dat ik met zoveel overtuiging zoveel onzin zou kunnen uitkramen. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

04-03-2011 20:02

klaas

tering zeg! Alle shimano's die ik ooit zag waren van die krengen die geen lijn gaven als het nodig was, tenzij je de slip bijstelde, en jij hebt er gewoon een die doet wat ie moet doen... Ik ben echt met stomheid geslagen..

super dit grijnzzz nog iemand nog meer filmpjes, want ik kan dat wel gebruiken hahahahaa nee eerlijk, ben echt met stomheid geslagen

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-03-2011 21:04

Filmpje van Klaas is best leuk, al vraag ik me af of zo'n testje heel erg relevant is. Hoe dan ook kon ik het niet laten even een Shimanootje op te duikelen dat niet op een hengel gemonteerd zat, om het zelf ook te proberen. Het is een Stradic 2500 fa geworden en het resultaat is hetzelfde als in Klaas z'n filmpje. Afhankelijk van hoe de lijn over de onderliggende wikkelingen loopt variëert de snelheid wat, maar haperen? Geen seconde. Molentje had ik al een maand of 6 niet gebruikt trouwens.
M'n oude trouwe Baitrunner Aero 6000 RE had wat meer moeite met dit kunstje, eerlijk is eerlijk. Toch heeft die, in de tijd dat ie nog dienst deed als karperdrilmolen, nooit gehaperd.
Dat materiaal tegenwoordig aardig aan de prijs is, is mijns inziens niet voorbehouden aan onze hobby. En dat molens in hetzelfde land gemaakt worden zegt me ook niet bijster veel. Zelfs niet als ze uit dezelfde fabriek komen. De opdrachtgever stelt bepaalde kwaliteitseisen, de fabriek voert e.e.a. uit. De fabrikant bepaalt dus niet voor Shimano en Daiwa wat voor kwaliteit ze aan de man moeten brengen.

Eigenlijk maakt het ook geen hol uit. Ik ben tevreden met m'n Shimano spulletjes en wil niks anders meer. Een ander mag daar best anders over denken, maar als ze m'n geliefde Shimanootjes onderuit proberen te halen zoals jij Roger... :wink: Dan kan ik het niet laten even tegengas te geven!
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

04-03-2011 22:18

Roger, Ook mijn Shimano's deden hetzelfde als in het filmpje van Klaas dus dat is drie. (mijn Daiwa's trouwens ook) Samen met ons zijn er ongetwijfeld nog honderden. In mijn ogen is je oordeel over de Shimano's erg overtrokken, Shimano heeft zich toch wereldwijd echt wel gevestigd als grote naam onder de molens en echt niet alleen vanwege de naam. Mijn Shimano's hebben nog nooit een seconde gehapert, gerateld, een knarsend geluid gegeven of wat dan ook.

Misschien ging jij er gewoon niet helemaal goed mee om? De rest heeft er geen problemen mee.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

04-03-2011 23:39

hallo

zoals reeds gezegd verbaasd het me ten zeerste

een 6000d van iemand op mijn werk kon splinternieuw dit nog niet, dus uit de verpakking lijn op laten spoelen en testen, en die hing gewoon stil, of dropte op de grond. ps dit werd getest op de gevechtslip, dus niet smokkelen met je baitrunner aub, daar dril je niet op

maar vind het toch knap dat die molen van klaas dit wel kan(op de baitrunner weliswaar) maar valt me niks tegen

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
K. van den Herik

05-03-2011 08:18

Roger Feijen schreef:hey klaas

volgende keer wel zonder baitrunner, dus lekker op de gevechtslip laten zakken, de baitrunner word niet zo zwaar belast

groetjes

Roger Feijen


Als je verstand van zaken hebt, zou je weten dat de baitrunner (knop) van de LC andersom werkt dan die van de usa.

Begint een beetje vervelend te worden. Eerst bij rigs gerafeld alleen alles verdraaien naar je eigen voordeel. Je verspeeld wel, maar nooit door kleine haken...

Ik weet het goed gemaakt, Roger. Jij geeft jou hengel aan Chris mee, doe ook je unster erbij. Ik neem Dinsdag mijn molen mee en trek jou hengel binnen 5 kilo in een 12 delige wegwerpstok, zonder te haperen...

O ja met verstand van zaken had, zou je weten dat JUIST de baitrunnerslip wel schrik heeft. Komt mede omdat deze slip van de achterzijde werkt.

MVG

Klaas
K. van den Herik

05-03-2011 08:45

o ja, normaal gesproken is een redelijk kwaliteits reel in bezit van een betere slip dan een molen. Logisch, immers kracht staat direkt op de as en niet via een rolletje. Neemt niet weg dat veel molens een goede kwaliteit slip hebben, een slip die ruim voldoende is voor het wek waar deze voor is bedoeld. Tenzij je nog steeds voor aanvang van je sessie je lijn aan een hek bindt en je slip op breeksterkte van de lijn afstelt. Bij mij is dat sowieso breeksterkte hengel...

Reel is superieur om pluggen etc te werpen. Een reel vind ik kut voor de statische visserij zoals ik die doe. Inhaalsnelheid vind ik meestal te laag. Door het gewicht bovenop de hengel tijdens de dril, lijkt het op de hengel alleen maar wil kantelen. Ik moet een linkshandige reel hebben anders kan ik er niet mee omgaan. Lijncapaciteit is meestal niet al te groot

en werpen is een crime, zeker in donker. Met de magnetische meuk al wat makkelijker maar toch.

Ik ken er zat die vissen met tevreden heid met reels, de meeste echter met molens en dat is niet zo maar.

Trouwens al eens een perfecte stok in een onbruikbaar vod zien veranderen? Toen ie geschikt gemaakt werd voor reels? Die gibbinsons van Jacco waren alleen goed om bonen langs te groeien.

Nu zijn ze weet perfect in orde btw, met molenhouder...
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

05-03-2011 09:14

Sodeju, wat wordt er weer een onzin vekocht hier.....
Als je kan vissen kan je met de meest kloterige slip nog wel een visje vangen :wink:
Wilco van Leest
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Aan de Maas...

05-03-2011 10:27

Sorry Rogier,

Maar al die miljoenen mensen die een molen gebruiken voor het karperen hebben allemaal een slechte slip, terwijl die paar reel-puristen het bij het rechte eind hebben?

Tegenwoordig zie je ook bij het meerval vissen en bij het little-big-game vissen steeds vaker een molen gebruikt worden in plaats van een reel, vooral vanwege de inhaalsnelheid en de gebruiksvriendelijkheid. Ook het ondersteboven houden van de hengel wordt ook niet als nadeel beschouwd.

P.s. Ik weet niet wat voor enorm sterke karpers andere vangen, maar slipruns van meer dan tientallen meters maak ik zelden of nooit mee.
Een goede slip is goed genoeg. Ik denk dat je al je best moet doen, om een molen met een slechte slip te vinden...
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

05-03-2011 13:57

Ik zie wel heel veel onzin verschijnen op het forum maar niemand die eens een normaal testrapport produceert.

Om een opjectief oordeel te kunnen geven heb ik een van de molens gekocht bij de Lidl (Cravit 5000) en zal hem de komende week testen. Verwacht van mij dus geen duurzaamheidstest maar een gebruikers test als het inderdaad zo'n bagger ding is kan ik hem altijd nog gebruiken op mijn markerrod! :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-03-2011 14:38

Objectief oordeel? Ach je weet maar nooit. Misschien is er nog een reeltje bij de Lidl voor dat geld.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

05-03-2011 14:48

Geen normaal testrapport, tja. Voor de molens die ik gebruik zijn die er zat. Namelijk 100.000-en mensen die ze met volle tevredenheid gebruiken en de recensies op allerlei forums zetten. Net als alle slechte bevindingen van mensen die slechte molens kochten.
Voor mij is dat genoeg....
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-03-2011 16:40

alleen heb ik in de stal een werpreeltje(quantum) liggen die ik al 12 jaar niet meer gebruik. als ik die even wat olie laat zien, dan laat ik je shimano beetrunner daar in een uur 1 meter op zakken, questie van instellen.


Roger ik had jou iets hoger ingeschat dan je jezelf nu laat zien.
Een reel heeft een leuke slip, maar als je nu eens alles verteld ipv een klein stukje...

Een reel, prachtig spul, ken het bin there done that... Nadeel 1. Te langzaam.
2. slip hapert ook, als je lijnrol niet synchroon loopt met je hoofdlijn :wink: en dat is vaker dan je denkt 8)
3. cappasiteit... 260mtr 35/00 op een 6501c is niet echt veel toch?.
4.Een passende hengel aanschaffen..... Tja laten bouwen, dan heb je iets wat er op lijkt ja, mits de bouwer voldoende kennis heeft van reel's... laat dat nu een probleem zijn :wink:

Nee, ben er wel klaar mee, alleen voor het trollen gebruik ik ze nog en verder niet.
Ohja, zal wel kutzooi zijn die reels van mij 8)
Heb er een stuk of 15 gehad, allen hetzelfde mankement op wat linkshandige na dan.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-03-2011 19:31

Hallo jacco

Nu heb ik inderdaad de hengels laten afbouwen voor reels, de mijne zijn afgebouwd door co sielhorst, met meer ogen, daar ontkom je niet aan bij reels anders loopt de lijn over je blank

tevens had je kunnen lezen dat ik nu alweer een tijdje vis met molens, simpelweg voor het lijnbereik, en dat ik nu net niet kapot ben van abu garcia heb ik ook al ergens vermeld. Toeval? nee niet echt, heb eerst de 6501 linkshandig gehad van abu, en daarna de ultracast. beiden hadden hetzelfde probleem met de slip, en je wisseld niet tig nadelen in tegen een nieuw nadeel, toch?(een reel heeft maar 2 voordelen dat is de slip en de manier om makkelijk bij te remmen)

Ik ben begonnen met een daiwa reeltje, die beviel prima, maar lijnbereik he, was een baitcaster met 100m 18/00. Die heb ik toen vervangen door quantum. goedkoop, meer lijnbereik(dacht 140M 30/00), en uitermate goede slip. deze pak ik mee als ik wil gaan korstvissen met een dunne lijn, omdat dan alles wat kritischer is. in combinatie met een 2 ponds stok kun je echt heel veel toeren uithalen zonder dat je lijn breekt.

Omdat ik zo tevreden ben met de quantum reels heb ik daarom ook de molens gehaald van quantum, dat was vorig jaar. Ze voldeden aan mijn eisenpakket
Veel lijn(500m 45/00)
baitrunner
zeer goede slip(filmpje volgt zodra ik de aansluitkabel naar de pc binnen is)
solide gebouwd(bekijk maar eens wat voor reputatie de molens van quantum hebben in amerika)
goedkoop(ik betaalde nieuw 59,95 per stuk op ebay)

en jacco

zoals ik klaas al schreef in een pb. je kunt alleen oordelen over dingen waar je ervaring mee hebt. de voorbeelden van shimano die ik gezien heb waren echt zeker niet om over naar huis te schrijven, dan waren mijn abu's nog beter, en daar was ik qua slip zeker niet tevreden mee.

wel was ik onder de indruk van het filmpje van klaas, dat had ik echt niet verwacht, en heb dat hier ook gezegd valt me niets tegen. zeker gezien mijn ervaring met shimano.

Verder vind ik dat het nu wat persoonlijk aan het worden is. we kunnen een andere mening toegedaan zijn, wat niet wil zeggen dat er "valt me tegen" en "Als je verstand van zaken hebt" en "Begint een beetje vervelend te worden. Eerst bij rigs gerafeld alleen alles verdraaien naar je eigen voordeel. Je verspeeld wel, maar nooit door kleine haken"

vind ik niet nodig, maar goed, zal wel aan mij liggen. zal het opslaan in de grijze massa, en dat komt wel ergens terug, als iemand iets zegt waar ik het dan niet mee eens ben.

Met geïrriteerde groet

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

06-03-2011 22:22

Roger, de irritatie kan ik wel begrijpen, jij kaatst en krijgt de bal terug, vreemd? nee lijkt mij niet.
Er zijn nu eenmaal meer voor dan tegenstanders van molens.

Maar ik blijf mij wel een beetje verbazen, reeltje en korstvissen bv.
Zolang je onder de top vist gaat het best, wil je wat gooien wordt het al lastig, mits je een halfje wit gebruikt aan de haak :wink:
Ik zie een spin visser ook nooit met een reel vissen.
5gr gooien is gewoon kut.

De redenatie begrijp ik wel, een goede reel start makkelijker op tijdens een run, is ook verklaarbaar door het missen van een extra hoek in je lijn.
Zou het met een hengel die ong de zelfde oogbezetting heeft als een uptide icm een molen niet een stuk makkelijker gaan dat opstart moment?
Ik zal nooit alleen de molen schuld willen geven, het totaalplaatje is ook van belang.


Oja, Abu heeft een aardige reputatie hoog te houden op baitcaster gebied, en als er 1 goede reel is gebouwd is het deze wel.
Heb een aantal jaren reels verzameld en gebruikt, had er zo'n 30 verschillende van oud tot modern, Abu was en is nogsteeds 1 van de beste op dit gebied. Check de Morrum maar eens :wink: kan niets tegenop :wink:
K. van den Herik

07-03-2011 07:27

zoals ik klaas al schreef in een pb. je kunt alleen oordelen over dingen waar je ervaring mee hebt. de voorbeelden van shimano die ik gezien heb waren echt zeker niet om over naar huis te schrijven,


Ik weet niet waar je na gekeken hebt, maar dat is juist het probleem denk ik, anders had je al geweten, dat de beetrunner van de usa andersom werkt dan de lc en trouwens ook de daiwa. Dan had je al niet gereageerd dat de film op de beetrunner was. meer is het niet.

Even over je pb en die 5 lbs meerval stok. Deze is minimaal 60 cm korter.

Als je gaat filmen....


but in je lies hengel naar de unster wijzen strak draaien en dan de hengel heffen.. de hengel proberen rechtom hoog te laten wijzen.

Of hengel in de lies, hengel in de lucht en dan aan de unster laten trekken.

Ook leuk: op 1 hoog op balkon. een emmer proline bollen omhoog trekken...

Ik heb zaterdag vast gezeten... ik trek met de hengel echt de lijn niet af.... wijzen, spoel vast en naar achter lopen, dat wel, maar daar verneuk je nu precies je molen mee.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-03-2011 08:47

Hallo

jacco je hebt gelijk dat abu een heel goede naam heeft op reelgebied, en ik heb zelf getwijfeld over de morrum, die hier in europa echt bizar aan de prijs was(450 euro) in de tijd dat ik er naar gekeken heb(2003). In amerika was diezelfde reel maar de helft van het geld. Toch had ik met mijn 6501 en de utracast mijn buikje vol van abu en hun reels, de slip was me niet goed genoeg. Om met de morrum misschien dezelfde kant op te gaan en er dan bijna 2000,- euro voor neer te tellen.. durfde ik niet aan
Over reels kan ik alleen maar zeggen beg steal or borrow een penn of een quantum reel, vis er eens mee, die dingen zijn een genot om mee te vissen. Ik vond ze echt beter, en ik zou er graag mee vissen als er een baitcaster was van een van die merken die het lijnbereik van een 6501 had. Wat me verder nog opviel was dat het werpen met een abu niet zo ver ging als een quantum, terwijl het lijnbereik van de quantum echt de helft was. de quantum gooi je letterlijk bijna leeg, echt bizar.

over korstvissen. Daar waar ik dat gedaan heb moest je altijd verder gooien als je met een korst kon halen. de vis zat altijd in het midden bovenin. dus meestal viste ik dan met of een geepdobber, of een schuiflood dat ik met een drijver weer naar boven liet komen(schuiflood lag dan nog op de bodem). De vis was daar lijnschuw, dus moest er dun gevist worden, met name aan het oppervlak leken ze de lijn te zien. (ik viste altijd hondenbrokken)

Klaas
Zoals ik je eergisteren in een pb al schreef heb ik reeds getest en gefilmd. het was zaterdag de 2de maal dat ik de test deed, dus heb het toen gefilmt, juist omdat jou visuele voorbeeld met de shimano's in dit topic veel meer duidelijk maakte dan woorden. Mijn aanpak voldoet niet aan je nu gegeven criteria, en nee ik ga het niet nog eens doen. ik ben nu 2 maal met mijn hoogzwangere vrouw naar buiten gegaan zodat zij de weegschaal kon aflezen, en kan je vast vertellen dat je haar voor een derde keer testen de boom in kunt. Ze was de 2de keer al niet blij, maar ik vind dat als jij je moeite doet om dingen te laten zien, dan mag ik er ook wel wat voor doen. eerlijk is eerlijk

allereerst moet ik toegeven dat de uitslag me verbaasd heeft, en ik weet nu dat ik echt rustiger moet gaan drillen om niet vissen te lossen. verder moet ik toegeven dat haken blijkbaar meer houden dan ik dacht, want aan de 5 kg heb ik regelmatig gedrild afgelopen jaar, en dat is misschien wel vragen om problemen.

de test
Ik heb het anders getest klaas. Ik heb de hengel omhoog gedaan in een hoek van 65 graden en ben naar achteren gelopen. In de praktijk merk je namelijk dat een vis ook van je weg zwemt, dus word de kracht door de vis opgevoerd. De vraag was of een hengel dat kan hebben, en of de kracht op de haak boven de 5 kg uit komt, en ik zeg ja. Reden voor het 65 graden verhaal is omdat dat voor mij een normale drilhouding is voor een vis die wegzwemt. kom ik bij 90-100 graden aan, dan draai ik tijdens de dril normaal gesproken lijn bij. Tijdens het testen heb ik 2 maal mijn 43/00 hoofdlijn met de hengel kapot getrokken. 1 maal op korte afstand, dat staat op film en gebeurd bij ongeveer 8 kg op de voorslagknoop. de 2de maal voer ik de druk op vanaf ongeveer 30 meter, en is de lijn vrij snel kapot. dit staat niet lekker op camera. wel staat de 2de poging van 30 meter erop dan zie je de wijzer van 8,5 naar 9 kg oplopen. toch net iets meer dan ik altijd hoor op het forum. de hengel staat hoepelkrom, maar ik denk dat er misschien nog wel 2-3 kg aan extra in zit voordat hij me om de oren splintert. niet dat dat van belang is, want mijn onderlijntjes zijn maar 20 lbs, die zijn dan allang hemelen, iets dat me vorig jaar dus gebeurd is. De gebruikte unster is een waymaster tot 50 kg

Zoals ik klaas al schreef zal het helaas een paar dagen duren voordat ik het kan plaatsen omdat ik de aansluitkabel van camera naar pc kwijt ben. ik heb die gelijk besteld, maar dat duurt eventjes. als mijn vrouw niet met het krijgen van ons eerste kindje roet in het eten gooit, hoop ik dat dus deze week te plaatsen. Ik hoop dat jullie zoveel geduld kunnen opbrengen

verder heb ik nog eventjes op internet gesurft, en ik kom redelijk wat verhoudingen tegen van testcurve en maximale lijnkracht die je op die hengel zou mogen zetten. eigenlijk alle gevonden resultaten komen uit engeland, met name engelse forums. voor splitcane geld 1 lbs hengel 6 lbs lijn max. voor carbon ben ik 1,25 lbs tegen gekomen met 12 lbs lijn maximaal maar dat is denk ik een uitzonderlijk sterke hengel. meer hebben ze het over 8maal testcurve, wat voor mijn 3 lbs hengels neerkomt op 10,8 kg. Ook schijnt het uit te maken hoe de actie van de hengel is, omdat een fasttaper hengel dan meer ruggegraat heeft kan de hengel meer maximaal kracht hebben.

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
K. van den Herik

07-03-2011 16:14

Aart Lokhorst schreef:Jan, zomaar een voorbeeld: jaren geleden hebben we op beurs Carp eens een 'wedstrijd' gehouden die bestond uit het raden van het gewicht wat men vanaf ca. 15 meter met een 2 1/4 Lb hengel, met op de molen gevlochten lijn met een trekkracht van ca. 20 kg, op een (geijkte) wedstrijdweegschaal zou uitoefenen.
De hengel was een 'simpel' fabriekshengeltje die ik met een fotowedstrijd had gewonnen.
Enige honderden deelnemers hebben hieraan meegedaan en met de hengel is niets gebeurd ondanks vrij grof gesleur van sommige deelnemers om maar zoveel mogelijk kracht uit te kunnen uitoefenen.
Dat de meeste karpervissers helemaal geen idee hebben over welke trekkracht men uitoefende met dat hengeltje op ca. 15 meter afstand bleek uit het feit dat de meerderheid raadde tussen de 15 en 25 pond trekkracht uit te oefenen, terwijl de grootst uitgeoefende trekkracht ronde de 7 pond was.
Zelf vis ik met 3 Lb hengels op grote rivieren en altijd met lijnen van rond de 20 kg lijnsterkte, maar 25 kg levert ook geen probleem op. Daarnaast heb ik op rivieren ook wel vissers gezien met 2 3/4 Lb hengels die met 60/100 nylon visten en ook dat ging zonder problemen.
K. van den Herik

07-03-2011 16:16

posting.php?mode=quote&f=38&p=422599

Ik zou op hook up vermogen gaan zoeken.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

08-03-2011 16:03

klaas u typt dit laatst:

Ik heb zaterdag vast gezeten... ik trek met de hengel echt de lijn niet af.... wijzen, spoel vast en naar achter lopen, dat wel, maar daar verneuk je nu precies je molen mee.

hoe met je dan trekken als je vast zit? verder heb ik er zelf nooit problemen mee gehad om zo los te trekken, of problemen met de molen,

p.s. gewoon even als vraagje
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-03-2011 20:35

Hallo

na eindelijk kabel binnen, video geupload etc

mijn antwoord, het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat

Een molen met minimaal net zo'n goede slip als de shimano bekijk dit even

http://www.youtube.com/watch?v=Zw0T5x_sA4c

Nu voor de kracht op de haak en hengel doormidden etc

allereerst lijn doorgetrokken met hengel. Gebruikte lijn PB 43/00

http://www.youtube.com/watch?v=dA3RWWAs_UM

dan kracht op de haak met de hengel vanaf 3 meter

http://www.youtube.com/watch?v=hL_zL0tvkIg

en dan nog eens vanaf 30 meter

http://www.youtube.com/watch?v=Wp0G0-iVZOI

Verder heb ik speciaal voor Klaas met sportex gemaild om te vragen wat ze als maximum kracht op hun 3 lbs stok geven, en vandaag kreeg ik antweoord dat tot 12 Kg op de hengel gezet kon worden

Groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

09-03-2011 21:59

m,n 2 ouwe d.a.m molens piepen en kraken enorm maar de slip en baitrunner doen het nog heel best, moet wel zeggen dat ik m,n slip nooit op het breekpunt van de lijn zet maar toch wel wat losser.

lijkt mij ook niet nodig dat alles tot in perfectie werkt, als je je ding er maar mee kan doen. en werkt het ff niet mee dan kan een beetje visser toch wel daar op inspelen denk.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-03-2011 23:11

Als je aan backwinding doet heb je geen eens een slip nodig. Wel een paar knappe handschoenen, want als die vis als een rocket gaat dan moet je maar zien of je die slinger voor je hand wil hebben..

Een beetje knap materiaal helpt wel, maar de grootste prutser zal er niet veel beter door worden..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

10-03-2011 08:23

Roger:

je durft meer
je bent sterker
je hengels zijn veel sterker/taaier

Maar bij 4 kilo houdt het bij mij op.

Als je 12 kilo trekt is je armbelasting 50 kilo zeker? Dat mag niet van de arbodienst whoaaa