Vangsten Februari 2011

Forumregels
Foto's in deze rubriek kunnen door Karperwereld Online gebruikt worden voor de foto van de maand verkiezing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-02-2011 22:48

Ik wilde je een hart onder de riem steken door te zeggen dat het met dat 'oud' allemaal wel meevalt, totdat ik zag staan:

Ik ben blij dat ik nog aardig mee kan komen met jullie jonge honden, en op zn tijd zelfs de jeugd nog voorbij streef, vraag maar aan Sjimmie :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-02-2011 23:29

Tja Jacco, door schade en schande wijs geworden.. 8)

D'r is dus nog hoop veur die'n blaag van 'ne Maasland! :roll: :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

21-02-2011 00:32

afgelopen nacht een nachtje gevist logisch afgelopen nacht maar helaas niks gevangen maarja eerst ff voorvoeren deze week en dan vrijdag weer proberen :wink:
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
K. van den Herik

21-02-2011 07:23

ach als karpervisser wil ik wel een nachtje of wast voor lul zitten, als karpervanger, vis ik liever vaker en meer in de perioden die er werkelijk toe doen
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

21-02-2011 09:31

Jacco 1 ding scheelt, zo oud als je eruit ziet word je toch nooit :lol:
En Klaas niks boven een mooie vis in winterkleed.
Laurens maat, hoe is tie, ondanks het veronderstelde kapotte toestel wel een mooie start van het jaar toch? Hebben is hebben niet dan :wink:
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-02-2011 09:32

Vorig jaar hebben we een topwinter gehad visgewijs, dit jaar er niet aan toe gekomen iets op te bouwen. Resultaat na de eerste twee visbeurten liet te raden over, derde keer ben ik halverwege omgedraaid met de trolley. Geen zin..

Ik hou het wel bij het pennen gedurende werktijd.. :oops:
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

21-02-2011 09:59

K. van den Herik schreef:ach als karpervisser wil ik wel een nachtje of wast voor lul zitten, als karpervanger, vis ik liever vaker en meer in de perioden die er werkelijk toe doen


:lol: :lol: :lol:
Oscar de Waard
Berichten: 59
Lid geworden op: 26-07-2005 18:34
Contacteer:

21-02-2011 13:36

Eindelijk de eerste van het jaar en wat voor 1!!
Laatst gewijzigd door Oscar de Waard op 23-02-2011 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-02-2011 13:36

jelmer de winter schreef:afgelopen nacht een nachtje gevist logisch afgelopen nacht maar helaas niks gevangen maarja eerst ff voorvoeren deze week en dan vrijdag weer proberen :wink:


Zou het voorvoeren nog niet zo groot maken.

Instant ben je beter af. Anders maak je het jezelf alleen maar lastiger,en weer een blank.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jelmer de winter
Berichten: 527
Lid geworden op: 24-01-2010 12:45
Locatie: groningen

21-02-2011 14:47

die laate nacht instant gedaan niks gevangen dus nu maar voorvoeren en dat proberen niet te zwaar natuurlijk gewoon lekker rustig
everyone go fishing


ik maak vaak typfouten
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-02-2011 14:51

Voorvoeren particles werkt super!!!!!!! LEKKER ZOET FLAVOUREN !!!!!!!!

hihi

mvg; jan
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

21-02-2011 16:57

Tweede blank van het jaar is een feit.... :cry:
Wél lekker gevist.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

21-02-2011 17:00

Jammer van de blank was heerlijk weer om te zitten helaas kon ik niet zitten morgen maar even kijken of we wat tijd over hebben misschien 2 uurtjes maar in ieder geval is de stek al een 4 weken lang aangevoerd gebleven dus visjes zitten erop.

mvg; jan
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

21-02-2011 21:31

Met dat voeren moet je een beetje "feeling" hebben in de winter.
Met zo'n zachte week gaan ze er eerder op liggen als met het huidige weerbeeld (oostenwind en vorst)
Ik zelf voer nu dus maar een klein handje 14 mm's per dag, maar als het weer eind van de week weer warmer word dan ga ik het opvoeren tot 2 a 300 gram voor 2 hengels.
En dit is dan wel op een plek waarvan ik weet dat ze er zitten.
Aas voeren is puur als attentie dat er wat te halen is en om ze scherp te maken.
Je moet niet denken dat ze massaal op voerplekken komen, het belangrijkste in de winter is locatie van de vis. Als je dat lukt dan komt het met de rest ook wel goed, mits je rigjes scherp zijn en je niet teveel voert.
Maatje van me viste eens op een water waar hij 10 to 15 boillies per dag voerde, hij kreeg er 7 runs op, gemiddeld dus 2 bollen per vis....Denk er aan, wat je erin gooit krijg je er niet meer uit!!!!
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-02-2011 22:52

even een copy paste omdat ik het zelf ook intressant vind.

Vertering en watertemperatuur,twee handen op één buik

Watertemperatuur heeft een grote invloed op het eetgedrag van karpers.
Een karper beschikt niet zoals wij over een maag met zuren waar al een groot deel van de vertering plaatsvindt,
hij beschikt alleen over een lange darm waarin alles moet gebeuren.
De vertering geschiedt deels door enzymen,afgescheiden door gal en pancreas,en deels door bacterien die in het water aanwezig zijn.
Enzymen breken voedingsstoffen af zodanig dat ze in de bloedbaan kunnen opgenomen worden en je vindt ze in verschillende soorten,elk met hun specifieke taak.
Vb.trypsine voor eiwitten,lipase voor vetten,amylase voor zetmelen enz.
Ze zijn bovendien phgevoelig en worden inactief bij lage temperaturen.
Onder de 6 graden is geen enkel enzym meer werkzaam.Dat wil zeggen dat er onder deze temperatuur niks van vertering meer plaatsvindt,dat alles blijft zitten of dat er veel energie verbruikt word om het eruit te krijgen.
Karper gaat dan in een soort van spaartoestand met zo weinig mogelijk verbruik van energie.
De enige enzymen die bij lage watertemperaturen(6-10graden) nog in de darm van karpers voorkomen,zijn die voor de afbraak van eiwitten.
Op zich niet vreemd,als je bedenkt dat het enige natuurlijk voedsel dat karper dan kan tegenkomen,
grotendeels uit eiwitten bestaan(mosselen,kreeften..)
Deze processen worden geregeld door temperatuursensoren in de hersenen,meer verteringsenzymen bij stijgende temperaturen en minder bij dalende.
Moeder natuur heeft dit zo geregeld,de watertemperatuur bepaalt wat er te eten is en het metabolisme van karpers heeft zich hierop ingesteld door evolutie.
Hetzelfde verhaal voor de bacterien die in het water voorkomen,bij lage temperaturen verdwijnen ze.
Dan is de karper volledig aangewezen op de enzymen voor eiwitten die als enige overblijven.
Daar komt nog bij dat karpers koudbloedige dieren zijn,ze verbruiken geen energie voor lichaamstemperatuur maar zijn volledig afhankelijk van de omgevingstemperatuur en moeten er zich naar aanpassen.
Dit maakt hen seizoensdieren,met verschillende voedingsbehoeften al naar gelang de watertemperatuur.
We kunnen hieruit concluderen dat temperatuur bepaalt wat karpers eten.
Boven de 10 graden kan je in principe niets verkeerd doen,de vertering draait dan op volle toeren,alle nodige enzymen en bacterien zijn aanwezig in de darm om alles vlot te laten verlopen.
Gaan we onder de 10 is het een ander verhaal.
Karper kan dan niet meer om met vetten en koolhydraten,gewoon omdat de enzymen die zorgen voor de afbraak van deze twee,dan niet meer aanwezig zijn in hun systeem.
Van vetten is al langer aangenomen dat ze schadelijk zijn bij lagere temperaturen,maar van koolhydraten is dit minder geweten en aanvaard.
Zelfs bij zomertemperaturen is een teveel ervan nefast voor de gezondheid van karpers.
Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar suikers(glucose) en gebruikt voor de energie.
Wat niet direkt nodig is,dus wat teveel is,wordt omgezet naar vet en opgeslagen tussen de organen.
Het zorgt ook voor een verhoogde suikerspiegel,een overwerkte lever en moddervette karpers.
Op zich is er niks mis met het gebruik van koolhydraten in een mix,mits het trage koolhydraten zijn en mits het niet het bulkaandeel vormt.
Het verbaasd me wel dat veel vissers het als positief ervaren dat na een vangst hun mat ondergepoept wordt.
Terwijl dit enkel een bewijs is van een slechte vertering van hun bollies.
Check die ‘stront’ maar ééns,het zijn grotendeels onverteerde koolhydraten,er sneller weer uit dan in en buiten wat energiewinst,van weinig of geen nut voor de karper.
Je kan je natuurlijk ook afvragen wat vertering te maken heeft met jouw visserij.
Waarom je zorgen maken over hoe goed een karper je aas kan verteren?
Wel,stel dat een karper je aas goed genoeg vond om wat op te azen.
Wat zou er gebeuren als dit niet of nauwelijks te verteren is?
En wat als dit op grote schaal gebeurt,als de voerkanonnen hun tijd rijp achten?
Al ééns ondervonden hoe alles kan stilvallen als dit gebeurt?
Een moeilijk verteerbare bollie werkt contraproductief,dat is het minste wat je kan zeggen.
En waarom zou je je zorgen maken over hoe goed een karper je aas kan benutten ?
Iedereen wil toch zo lang mogelijk profiteren van ‘zijn’ karpers?
Daarom is een evenwichtige voeding ook voor hen belangrijk,met alle nodige bouwstenen voor een lang en gezond leven.
Ik heb het altijd een beetje cru gevonden dat we er alles aan doen om zo veilig mogelijk te vissen,sleuren met onthaakmatten en in de weer zijn met flesjes om hun nieuw litteken te verzorgen,en langs de andere kant zo weinig aandacht besteden aan wat ons aas met hen doet.
Als we rekening gaan houden met wat een karper echt nodig heeft en waar hij zijn voordeel kan uithalen,kunnen we ook iets terug doen voor alle stress die we hem bezorgen.
En terwijl we toch goed bezig zijn,laten we ook ééns stoppen met al die vette karpers met hangbuiken te aanzien als prijsbeesten of statussymbolen.
In feite zijn het ongezonde,vetgemeste diabeten die géén lang leven beschoren zijn en die hoogstwaarschijnlijk gemeden en uitgelachen worden door hun slankere en fittere soortgenoten.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

22-02-2011 00:01

Een geluk bij een ongeluk ghehe :lol:
Ik had jarenlang geen motivatie om in de winter nachtjes te maken. Door de carp 2011 en mn vismaat zwaar aangestookt dus ik was niet te houden. Eindelijk kwam dat nachtje, en dan krijg je een half uur na aankomst ineens in de gaten dat die buikpijn ontaard tot een hevige buikgriep ....
Alle wc-rollen die te vinden waren onderin de vistassen van mij en mn vismaat bij elkaar geraapt, en toch maar gebleven.
Om 11 uur zwaar in coma gaat ineens om 10 voor 12 je mmxr af... huh, mn wekker???? (Zwaar slaapdronken, ff wennen weer aan de runs :))
Piiieeeeeppppppppppppppppp.... rrrriiitttssss (tent open) rennnuuhhhh!!! Pats, hanguh! Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz *wooow ziet die power in die vis!!* zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz
*kerel da ding trekt je molen nog leeg!!*
**nee man da lukt wel, geef mn jas maar ff want sta op mn sokken in mn shirt de vis te drillen in -4 :P en begint best wel koud te worden! **
*Jow int netje dan maarrrr!! Soww kerel mooi verjaardagscadeautje!*
**Hoezo??**
*Het is 8 over 12 man! op je 25ste verjaardag je eerste wintervis op je eerste wintersessie ooit en eerste vis van 2011 hopppaaaaa!! Gefeliciteerd!*

Zo ging het ongeveer dat avondje, kan me geen beter begin verzinnen van een mooi vooruitzicht op weer een spannend jaar karpervissen. Eerste wintervis op eerste gemaakte wintersessie ooit, eerste vis van mn 25ste levensjaar en eerste vis van 2011! Ik kan me geen beter begin van 2011 bedenken!
Onderkomen:
Afbeelding

Campsite 19/20-2-2011:
Afbeelding

Rigje en aas:
Afbeelding

Gereed voor de kou en de vis!
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Laterssss

*Ps in de krat zaten maar een beschaafde 8 biertjes. Die we normaal nog minder zouden meenemen, maar mn verjaardag zou gevierd worden :D. Echter gooide de buikgriep roet in het eten pffff....
Laatst gewijzigd door Rob Rijkers op 02-03-2011 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Jeroen Neef
Berichten: 1590
Lid geworden op: 27-07-2004 23:46
Locatie: Gilze
Contacteer:

22-02-2011 07:59

Nou gefeliciflapstaart dan.
These balls are...To The Bone. http://www.ttbbaits.com
www. thegeckobrothers.sucks.nl
http://www.karperstudiegroep.nl
K. van den Herik

22-02-2011 08:12

ken de verhalen ook Rik, nooit bewijzen gezien of gelezen over onderzoek die dit staven.

Daarnaast zijn er nog wel wat verschillende met name engelsen die onafhankelijk van elkaar dat te hoge eiwitten in de winter funest kan zijn.

Verder:
Misschien heb ik een andere insteek als een koi houder, ik wil die vis vangen en niet zo lang mogelijk op kleur houden of zo.
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

22-02-2011 10:09

Nu wil ik niet lullig doen maar je lijkt wel tachtig op die foto.
zal de buikgriep wel wezen..... of toch een kratje de man?????
Gebruikersavatar
jeroen blom
Berichten: 302
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: boilliecity
Contacteer:

22-02-2011 10:21

hahahah keurig ! zal wel een kratje de man wezen haha
Ït,s you and your rods , against them !!
Gebruikersavatar
martijn dikken
Berichten: 616
Lid geworden op: 30-11-2005 00:05
Locatie: enschede
Contacteer:

22-02-2011 10:45

Rob, gefeliteerd met je verjaardag en vangstt..mooi rigje :wink:
Le General Blankensteijn ...normally I'm generally blanking
http://www.cfclub.nl/
voor en door karpervissers
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

22-02-2011 11:42

gefeliciteerd rob en ja idd.. lijkt of bij jou de tijd wel een paar jaar heeft stil gestaan:P
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

22-02-2011 13:07

Was net uit mn nest op de foto, en hele dag buikgriep gehad zoalsk al eerder zei.
Dus ook geen druppel alcohol gehad....
Daarbij ik ben nou eenmaal niet zon pretty boy als jullie kan ik ook niks aan doen :oops: :roll:

Latersss

@ Stefanusss
Denk dat je bedoelde dat de tijd juist sneller is gegaan ;) Paar jaar stilgestaan had ik mn babyface nog gehad ghehe. Denk dat bodybuilders nu eenmaal sneller verouderen ?? :roll:
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

22-02-2011 13:15

haha ja ik was ook net wakker toen ik het typte dus bij deze staan we weer op 1-1:P haha ff zonder dolle zuiver dat je eerste hebt ik moet nog steeds mun eerste lijn na maken maar dat gaat dit weekend nu denk ik wel echt gebeuren.. geen verplichtingen we kunnen nu smiddags gaan dus dat komt zeker goed!!

tight lines boy's!!

mvg stefan
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-02-2011 13:19

ik weet niet of je het zelf door heb rob,maar als je naar de eerste foto kijkt he.lijkt het dan niet heel erg op zo'n "karpervisser" die het voor de rest allemaal verziekt ? wat een .... zooi man sorry hoor.ik ben van mening dat door dit soort praktijken zo veel dingen niet meer mogen of kunnen.

at least,gefeliciteerd met jezelf en je vangst.
Laatst gewijzigd door Rik koster op 22-02-2011 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie