rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 16:05

hilco

inderdaad zie je verschillende keren dat de lijn geheel strak komt te staan, en dat de haak gewoon naar binnen gaat, op sommige beelden zie je zelfs dat ze de boel strak zwemmen, en toch komt het spul eruit zetten

groetjes

Roger

ps voor de onderwaterbeelden heb ik geroepen dat het voor een karper van levensbelang is dat hij allerhande dingen kwijt kan raken, tenslotte neemt hij alles met de bek op, en iets dat klem komt te zitten kon wel eens zijn einde betekenen. dus we hebben het hier over een houdini die met waterkracht aardig nauwkeurig de boel kan manipuleren. Toch denk ik dat er manieren zijn om hem te foppen, dingen die wij als visser kunnen doen om de paniek toe te laten slaan. een korte beweging met de kop zou dan voldoende moeten zijn om met het lood de haak voldoende vast te zetten.

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 16:07

dat gaat makkelijk sven

de liggende boilie op de haaksteel moet nog iets naar beneden, die ligt ongeveer net onder de linealigner, en linealigner liep direct vanaf het haakoog op de kortstelige haak(maatje 8 of 10) haaks naar binnen. dan zal het zo ongeveer kloppen. door die montage staat je haak op de linealigner recht met de bocht van de haak naar boven

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-02-2011 16:27

Op dit filmpje zijn hele interessante dingen te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=-CchVIX-RSw
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

09-02-2011 18:28

Roger,

Sorry wat betreft het schuiven bij een onderlijn van 20cm volg ik je niet. De vis kan allerlei kanten op zwemmen. Naar mijn idee heeft dit ook invloed op de plek waar de vis zich haakt. Ik denk dat er bij een onderlijn van 20 cm inderdaad meer tijd is voor de karper om de boel te lossen, maar vooral ook tijd voor de vis om allerlei kanten op te zwemmen. Hierdoor zal de hoek ten opzichte van lood en onderlijn toch veranderen?

Elmar
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 18:40

hallo allemaal

sven dat is hem ongeveer

hilco

het gaat duidelijk om vis die niet gewent is om gehaakt te worden. ik gok op america of australie waar de filmpjes gemaakt zijn, hij heeft er meer op staan. toch net wat ander gedrag. je komt dit in nederland wel eens tegen dit soort gedrag, en dat merk je dan ook, vangen gaat dan simpel, vrijwel altijd, toch leuk om te zien, want je ziet dan ook wat niet werkt, en dat op zich is heel leerzaam. verder waren het trouwens erg kleine vissen. misschien wel een van de redenen waarom we de kleintjes van de put vaak missen?

elmar

als je een langere rig vis, dan is de kans gewoon groter dat de hoek van de lijn via de mondhoek weg loopt, dus dat je hem daar haakt. een koprte rig heeft minder ruimte, en dus zal die minder snel de mondhoek opzoeken, omdat de haak vaak verder vooraan ligt, dus eerder pakt

groetjes

Roger

ps Bart van de hurk, stiekumme lezer ;-)
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 21:58

hallo allemaal

er word veel gelezen, maar niet meer gereageerd

wat nu als de haak helemaal de bek niet ingaat?

Ik denk dat door het bodem-aas als anker het best wel eens zo kan zijn dat door de pop-up aan te zuigen de haak wat vertraagd over de bodem schuift, de linealigner onder de onderlip van de vis terecht komt, en de punt zich op de onderlip klemt, doordat de pop-up nog steeds aangezogen word. de lip zit dus klem tussen de linealigner en de haakpunt. Dit zou ook verklaren waarom alle vissen helemaal voorin ergens midden in de onderlip gehaakt worden, en nooit in de hoeken. verder is dit wel dressuur doorbrekend natuurlijk. Verder blijkt dat vissen vaker dan 1 maal een boilie proberen te pakken(korda video), dus de rig krijgt meerdere kansen.

Zoals al gezegd is er veel te veel dat mis kan gaan, en ik zou er nooit mee vissen, maar het illustreerd volgens mij wel heel goed wat er mogelijk is als we een wat meer gebruik maken van de materialen die we wel tot onze beschikking hebben om wat actiever de vis te belagen ipv passief te gaan wachten tot de vis gaat zwemmen.

in feite is bovenstaande een actief vissende rig, zij het met erg veel nadelen, ik weet het, maar er zijn andere wegen naar rome. je moet alleen out of the box durven denken.

groetjes

Roger Feijen

ps de linealigner zal over 5 jaar hook aligner heten, wedden?
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-02-2011 00:01

Het komt er een beetje op neer wat ik al eerder postte over die rig. Theoretisch gezien zou de perfect moeten werken, maar denk persoonlijk dat het gewoon te lomp is en er nadelen aan vast hangen. Teveel nadelen om dit positieve gebeuren uit te laten komen. Daarnaast vind ik het ook een nadeel dat deze rig gevist MOET worden met een popup. Kan toch wat argwaan trekken voor de vis, als jij bv de hele week met liggende boilies hebt gevoerd.

Daarnaast misschien een leuke discussie over de grootte van de haak. Ik herrinner me nog van vroeger dat er voornamelijk gevist werd met haakmaatjes 4 en soms zelfs met twee! Achterliggende gedachte was denk ik dat een grotere haak meer houvast zou hebben dan een kleinere haak. Hier ben ik het enigszins mee eens. Een haakmaatje 4 helemaal gevuld met vlees zou meer houvast hebben dan een haakje 8 helemaal gevuld. Maar wanneer komt het voor dat een 4tje totaal gevuld is?!

Ik weet nog goed dat ik een goede bak verspeelde met een zesje die niet goed gevuld was. Resultaat: teveel druk op de haakpunt gehad waardoor ik de vis loste. Misschien had ik hem wel gevangen met een achtje of een tien.

Nog een leuk gegeven over deze losser is dat ik vistte met en 2,75 ft. Geen demping en dus weinig controle, wat de dril te lang maakte. Domme fout, maar je leert er gelukkig van!

Niemand ervaring over het gebruik van lichtere loodjes of springen we op dezelfde kar weer mee?!
~~Dreams can be true.~~
K. van den Herik

10-02-2011 07:31

Ik wil best wel eens een nadenkertje kwijt.

Soms willen dingen gewoon niet. Die dingen kunnen karpers heten. Ik betrap me erop om op die momenten alles uit de kast te halen. Soms ook op riggebied.

Maar leg me eens uit, waarom vang ik de ene week 9 van de 10 vissen en werkt de andere week de rig niet? Ik betrap me er ook op dat ik als het dan weer loopt, de dan vangende rig de schuld te geven.

Er zijn een aantal dingen die ontegenzeggelijk waar zijn, sommigen zijn verzonnen, maar ik ben er van overtuigd, dat we te veel te vaak veel te moeilijk doen en dat kan ik bewijzen ook... met foto's. Net zo goed dat een ander het tegendeel kan bewijzen, met zijn foto's.

Challenge:

neem 1 hengel met een door jou vertrouwde rig en ga met die hengel vissen.
Doe eens gek. Verplaats elke 1,5 tot 2 uur je aas, soms volstaat 35 cm. Verversen mag, hoeft niet. Voer elke keer een heel klein beetje bij. Elke piep, welke geen run is: verplaatsen de boel. Het is kut, je kan niet slapen enzo..

De andere hengel doe je een superrig aan en die pleur je ergens neer en ga je lekker zitten wachten, desnoods 25 uur of meer...

Ik weet het antwoord. Niemand, wie het wel doet houdt zijn bakkes lekker en wijs is ie...

En Tino: misschien is dood. Ik weet zeker dat je met een 4tje had gevangen. Nog 2 extra ook.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-02-2011 08:36

"De volgende ochtend gooide ik beide hengels opnieuw uit en prompt binnen vijf minuten vertrok de eerste. En dat na een nacht zonder piep"


Toch wel vaak gelezen.. Als ik midden in de nacht wakker wordt met ook maar het idee dat er iets niet klopt, gaat prompt het waadpak aan en de zooi verplaatst worden. Geldt ook voor boot, of gewoon vanaf de kant.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-02-2011 08:53

tino beunk schreef:Niemand ervaring over het gebruik van lichtere loodjes of springen we op dezelfde kar weer mee?!


Zeker ervaring, kon geen reet vangen op een bepaald water, alles omgegooit, 56 gram loodje, 2 grams wakertje en semi slappe lijn. Ineens ving ik de sterren van de hemel. Normaal 1 vis op een nacht, toen 5 tot 6 op een nacht.
K. van den Herik

10-02-2011 12:35

en wat deed die 56 grammer wat een ons niet deed Dries? Ik gok erop dat 56 gram te licht was om de haak te lossen
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-02-2011 13:14

K. van den Herik schreef:En Tino: misschien is dood. Ik weet zeker dat je met een 4tje had gevangen. Nog 2 extra ook.



Ik betwijfel dat Klaas. Na omschakeling van een 6 naar een 10, kreeg ik veel minder lossers! Goed gevulde haakjes, die niet los kwamen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-02-2011 13:15

K. van den Herik schreef:en wat deed die 56 grammer wat een ons niet deed Dries? Ik gok erop dat 56 gram te licht was om de haak te lossen


Dat gok ik ook!
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-02-2011 13:51

Achteraf hebben meerdere aanpassingen een rol gespeeld met de meerdere aanbeten. Ik ben wel van mening dat een haak moeilijker te lossen is met een lichter loodje.
K. van den Herik

10-02-2011 14:10

ik kreeg veel meer aanbeten.... die ik ook nog eens ving. (Ik zeker niet alleen btw). Op 2 stekken na. en daar hielp een 10 ook geen reet.

Veel gemaakte fout Dries, 3 dingen veranderen en dan niet weten waar het aan ligt. 1 in de categorie in de winter ander aas proberen, het liefst waar je nog nooit me hebt gevist.

Wel handig als je eens iets de schuld wil geven :lol:

Ik wil best wel eens met licht lood vissen, maar dan in de categorie 10 gram max. Lange soepel onderlijn een haakje 10 en een zeeeer soepele hair.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-02-2011 15:41

Weet zeker wel waar het aan gelegen heeft, heb namelijk stap voor stap alles omgegooid. Rig is het zelfde gebleven. Aas het zelfde, zat metname in het gewicht van het lood en de semi slappe lijn. Uiteindelijk op dit systeempje uitgekomen. Het werkte en dat was voor mij genoeg. Wintervissen doe ik bijna niet aan.

Vrijschuivend syteem, werkt ook prima.
K. van den Herik

10-02-2011 17:01

en 150 gram met semi slappe lijn? Zie je dan tikken op je top?



Nog 1tje voor de leut:

75% van de karpers worden bewust maar meer nog onbewust, gevangen op single hook systeem...
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

10-02-2011 17:38

Waar word die 75% opgebaseerd klaas?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-02-2011 17:57

Net wat hij zegt "voor de leut".
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

10-02-2011 19:35

Klaas, vis ik recht naar mijn stek toe? of vis ik in een hoek? Op een korte afstand zeg ik volmondig ja. Als ik zie met wat voor kracht het kopschudden gebeurt en hoe het lood wegknalt vlak voor een run, zou ik zeggen dat dat wel merkbaar moet zijn op je top. Een 150 gram lood geeft toch wel een beste weerstand bij de eerste prik dus ook een beste schrik reactie.


Correct me if im wrong
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

10-02-2011 20:44

hallo allemaal

Ik lees veel over lossers, en heb daar helaas mijn portie wel van gehad. gek genoeg altijd bij mijn zwaarste vissen. zo heb ik 3 maal 100% loepzuiver een 50+ vis gehaakt en verspeeld(los). 3 maal een andere vis trouwens van een ander water voordat iemand roept dat het aan de vis/water ligt.

Ik ben een van de pioniers in het vissen met kleine haakjes, al zeg ik het zelf. mijn persoonlijk record gevangen in 1999 was op een haak maat 12 aan een onderlijn van ruim 1 meter. een outbarb van maddocks, kuthaak waar ik daarna geen vis meer op gevangen kreeg, wel veel lossers trouwens. dit komt naar mijn mening omdat de vulling van de haak teveel aan de voorkant ligt, en de inhaking te ondiep is, tevens is het van verenstaal, en er zit heel veel flex in die haak, maar dat terzijde.
daarna vond ik in 2000 een haak van big fish adventure die veel leek op de european boiliehook die toen tot de maat 6 als kleinste te krijgen was. die heb ik toen fors ingeslagen in maat 10(de kleinste die hij voerde). met deze haak, en later de c887 van ashima in maat 10 heb ik echt goed gevangen, in barre omstandigheden voor een haak. In wier waar de vis zich knettervast in zwom, tussen takken etc. vrijwel nooit lossers. toch kom je soms een water tegen waar je dan ineens wel lossers in krijgt. is het iemand dan opgevallen dat je vaak met de wissel naar een langstelige haak het probleem ineens kwijt bent? andersom trouwens ook, langstelige haak lossers, kortstelige haak niet. ik heb een zwaar vermoeden dat de plaats van haking dan net op het scharnierpunt in de onderlip ligt, en dat die wissel lang naar kortstelige haak dan net het verschil maakt... maar misschien heb ik het wat dat betreft mis. maar die wissel lang naar kortstelige haak is wel opvallend succesvol in het oplossen van veel lossers.
Het andere probleem met lossers, of ik ben de enige die er last van heeft is korte onderlijn, zwaar lood is meer lossers. tenminste dat is mijn gevoel erbij. Telkens als ik korter ging vissen kreeg ik meer lossers. achetraf zou het kopschudden bijd e door mij gebruikte montage extra ellende met zich meegebracht hebben. ik viste veel die locjaw, en dan kan het lood er wel af als de vis weg komt, maar bij kopschudden dus niet... een van de redenen dat ik veel langer gevist heb. iets dat ik ga veranderen. net als het loodgewicht trouwens

Ik ben dus een klein haakjes-visser, wat dus automatisch betekend dat je hairlengte langer zou moeten worden. Ik ben veel meer met rigs aan de gang gegaan als ooit, en door de beelden ben ik steeds meer geneigd te zeggen dat het anders kan. Ik heb steeds meer het idee dat ik dingen kan gaan sturen, dat ik dingen kan gaan plannen, een soort stappenplan voor rigs, wat gebeurd er als, en hoe kan ik dat oplossen, zo simpel mogelijk. simpel is noodzakelijk, want complex geeft te veel bijwerkingen, of beperkingen. je kunt de rig niet werpen, bij een brasem odf andere witvis is het systeem dat je in de kop hebt ineens nutteloos etc.. het moet dus zo simpel mogelijk.

Die rig van die engelsman is briljant, maar dus veel te veel nadelen, de hele handel kan worden opgenomen, de vis kan azen op de bodemboilie etc etc etc..

Hoe omzeilen we al die problemen, of in ieder geval kunnen we een situatie creeren die constant is, en werkbaar?

zoals ik Piet Vogel al schreef in een prive bericht denk ik dat we meer met buigingen moeten gaan werken.

we weten in ieder geval dat als een vis een beetje aast, dat de hoek van de bek in 30 graden staat, kunnen we daar wat mee?

grappig, maar we zijn net begonnen aan rigs mensen, we denken dat er veel bekent is, maar als je het licht gezien hebt, dan snap je dat we net baby's zijn, en dat we net mama gezegt hebben. we moeten naar volzinnen en woordenschat, en we zijn daar nog lang niet

ja tuurlijk vangen we vis. in de juiste omstandigheden vang je ze aan een roestige kromme spijker. en om die omstandigheden te creeren, daar zijn we echt een heel stuk verder mee dan rigs.

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-02-2011 21:35

Roger,

De dikke vissen verspelen... wel eens nagedacht over de invloed van de grootte van de vis op de manier waarop je de rig "moet" vissen? Hintje: Grote vis = Grote bek.
Ik verspeel tegenwoordig eerder een kleine dan een grote vis... Vrij bewuste keuze overigens...

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

10-02-2011 21:53

hey Bart

Ik leef in het verleden he ;-) heb veel te veel gevist vroeger, en veel te weinig nagedacht. inmiddels ben ik slimmer, maar heb veel minder tijd, ken je dat?

heb verleden jaar een vis gevangen met een bek waar mijn vuist in paste, en nee ik heb geen dwerghanden, zeker niet!

Ja het is inderdaad een kwestie van je haak daar plaatsen waar je hem het wil hebben, en met en grote bek moet je dus terdege rekening mee houden. De eerste zware was De hoge, en De hoofdoorzaak van de losser moet je eerder zien in Bart van den Hurk die de vis zo graag wilde zien, omdat hij hem nog nooit live gezien had. Hij stond naast me toen de fluiter kwam. ik had hem nooit verwacht omdat de vis af aan het paaien was, dus stond te ver van mijn hengels te turen in de nacht om een glimp van de vissen op te vangen.. hij schoot 2 meter voor het net los, dus soms heb je pech, normaal zou ie binnen geweest zijn.
@de vis was op een frans water. ik zag de vis scheren naar een tak, ik wist welke vis het was, en helaas heeft ie die tak bereikt duiken mocht niet baten, en onderkoeld ben ik terug in d boot geklommen(watertemperatuur was 12 graden, ik ben zeker 5 minuten in het water geweest.
3de vis was de lange draak, gewoon pech hebben, ik denk door de stekkeuze(aanzwemroute) in combinatie met korte stifrig en zwaar lood heeft me een goede inhaking gekost..

verder bart valt het wel mee, ik verspeel zelden grote vis, en als dan door onderlijnbreuk, dus de haak zit wel vast, maar onder water heb je obstakels niet in de hand(lees zicht), en overdag weten die dikke jongens ze prima te vinden. snachts is het met name de knol die die obstakels opzoeken en de dikke blijft er ver vandaan

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-02-2011 22:13

Toch ook een paar keer domme pech dus..

Wat me vaak opvalt is dat velen de inhakingshoek zó klein maken dat je bij grote vissen (zeker als ze wat hardere bekken hebben) al vrijwel kansloos bent. Zeg maar gevalletje klauwhaak maat 8 met een sterk afgebogen krimpkous.. zelfs met een rig van 30cm zijn je kansen dan nihil om een dikke goed te haken en op de kant te krijgen! Voor het vangen van een kleinere vis vind ik het ook geen aanrader trouwens :)

Overigens ben ik er nog steeds van overtuigd dat je een vis niet moet willen haken tijdens het uitspugen.. In mijn ogen is dat vrijwel een onbegonnen zaak.
Zorg dan liever voor een goede en vlotte inhaking op het moment dat de haak in de bek zit vóór het spugen. Opzich vind ik het dus ook niet erg om een vis te missen omdat de vis spuugt. Ik denk dat je vaak wel een herkansing krijgt.. zeker als je een tijdje hebt voorgevoerd..

Groet Bart

p.s. Ik heb je gemist op de PB stand :-)
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

10-02-2011 22:30

hallo Bart

misschien moet je qua haking de lat wat hoger leggen en ze proberen te prikken voordat ze kunnen spuwen, terwijl ze niet bewogen hebben..?

groetjes

Roger

ps ik ben hebberig, ik wil ze allemaal, zo snel mogelijk, want ik heb steeds minder tijd..
I think and therefore I am....