rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 20:50

beste Roger,

heb je er ook wel eens gedacht over elastiek in het inlinelood en deze aan de wartel bevestigen en het andere gedeelte aan de bovenkant vastzetten met een rubbertje (welke dan los kan schieten) de wartel niet vast zetten in het lood maar dat deze makkelijk los gaat zodra de haak is gezet zodat de karper dit gewicht niet meer kan gebruiken om zich van de haak te ontdoen.

(heb het wel in mn hoofd maar het is moeilijk om dit op te schrijven, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel)

met vriendelijke groet,

mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 20:51

hallo mark

heb je wel eens gekeken wat de lengte van de linealigner en het draaien van de haak?

nog een leuke trouwens, eens kijken of iemand weet wat ik hiermee bedoel

Waarom kan een haaks op de haak staande(dus overdreven naar binnen gebogen linealigner) op een size 8-10 kortstelig rechtpuntig haakje soms een perfecte antispuw geven?? en blijkt die altijd direct voor in de bek te haken op de onderlip? De rig word gevist met een bottom bait op het haakoog en een pop-up op de steel als d rig. ps deze rig word al gevist, en zal binnenkort wel als nieuwste schreeuw uitkomen. de rig in questie is erg grappig, alleen de uitleg die men eraan geeft is zoals ik hem gehoor heb kullllllllll

bovenstaande vraag is verboden voor Chris Noorlander want die weet waar ik heen wil.

leuk rigs nieuwe stijl

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 20:58

je bedoeld om het kopschudden op te vangen
ps stond eerst wat anders, maar mark bedoelde wat anders
Laatst gewijzigd door Roger Feijen op 08-02-2011 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 20:59

Beste Roger,

ik denk dat de draaiing van de haak in de onderlip juist wordt veroorzaak door de linealigner, pas als de onderlijn strak wordt getrokken en de haak met boilie de bek verlaat maakt hij de draaiing naar de onderkant.

gebruik je een langstelige haak en met een rechte punt en geen linealigner en de karper aast voluit dan heb je veel meer kans dat de haak achter in de bek haakt.

ik denk dat je dit bedoeld?

gr, mark
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 21:03

beste roger,

bungee-rig.

en als je de tube langer maakt, het elastiek is niet zichtbaar omdat deze kompleet in de tube is weggewerkt. en als er veel witvis is kan je zelf meer kracht op het elastiek zetten tijdens de montage.

gr, mark
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 21:07

om het kopschudden op te vangen kan je volgens mij het beste ervoor zorgen dat het lood niet tegen je gebruikt wordt.

heb de korda films ook 100 x gezien en dankzij het lood kunnen ze de haak lossen.

gr, mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 21:08

grinzzzzzzzz

waarom die liggende boilie op de haaksteel?? dat is de vraag

ik zeg dat deze rig zeker niet altijd werkt, en ikzelf zou hem zeker niet vissen, maar de engelsman die ik sprak was er lyrisch over.

groetjes

roger

roep maar allemaal

uiteindelijk komen we dan tot een antwoord, en dat antwoord geeft weer inzicht, en dat inzicht ontrafeld de rig

:lol:
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-02-2011 21:15

Hoi Roger,

Interessant topic. Ik heb toen veel gelezen en dat ga ik nu ook weer doen. Doe zo voorts want je uitspraken prikkelen me..:)

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 21:35

beste Roger,

ik zou de boilie op de haaksteel alleen met een hele lange hair vissen.

te kort op de haaksteel denk ik dat er teveel kans bestaat de de haak met de bocht in de bek vliegt en met de haakbocht uit de bek vliegt......


gr, mark
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-02-2011 21:40

heb je wel eens gekeken wat de lengte van de linealigner en het draaien van de haak?

nog een leuke trouwens, eens kijken of iemand weet wat ik hiermee bedoel

Waarom kan een haaks op de haak staande(dus overdreven naar binnen gebogen linealigner) op een size 8-10 kortstelig rechtpuntig haakje soms een perfecte antispuw geven?? en blijkt die altijd direct voor in de bek te haken op de onderlip? De rig word gevist met een bottom bait op het haakoog en een pop-up op de steel als d rig. ps deze rig word al gevist, en zal binnenkort wel als nieuwste schreeuw uitkomen. de rig in questie is erg grappig, alleen de uitleg die men eraan geeft is zoals ik hem gehoor heb kullllllllll


leuk rigs nieuwe sti

Roger[/quote]
O.k Roger ik ga een poging wagen(don,t shoot me :lol: )
Haaks op de haak staande line aligner+ bottemboillie op de haakoog=
indraaiende beweging van bottem boillie naar kin v.d vis Resultaat: soort van banaanrig effect bijna niet uit te spugen.

gr,fred (p.s ik ben verre van een rig theoriticus)
Ben wel benieuwd welke theorien er bestaan.
Mocht je ff niets horen ga morgenochtend ff naggie doen 8)
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 21:50

hey de mark
die pop-up op de haaksteel moet juist kort om de haak gevist worden om de positie van de vis laag te houden

bedenk wat de functie is van de liggende boilie op de haaksteel.

komt die bij het aanzuigen van de pop-up gelijk mee, of blijft die door de traagheid een beetje hangen?

stel dat ie een beetje blijft hangen ffkes een fractie van een tel, hoe gaat je haak dan richting onderlip? naar binnen, naar buiten? blijft de linealigerner onder zijn onderlip of erboven?

de haakpunt dan waar door de pop-up aan getrokken word, gaat die naar binnen?

Volgens die engelsman werden de vissen allemaal helemaal vooraan in de bek gehaakt

we komen er wel

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 22:04

nog iets over die rig

zoals de engeslman hem daar had liggen zat er een 20 cm lang onderlijntje van nylon aan(nylon had geen functie naar mijn inzien en ik had die korter soepel gevist, maar ok zo visten hun hem). wel werden alle vissen dead center voor midden op de onderlip gehaakt, iets wat met een 20cm lang onderlijntje niet vlug gebeurd, dan is off center, of zelfs meestal mondhoek gehaakt vrij normaal. de rig werkt dus direct, schuift niet door de bek, geen tijd om een hoek uit te zoeken. de engelsman vertelde verder dat ze allemaal dus helemaal voorin gehaakt werden 5 mm naar binnen in de loeiharde lip.

hoe kan dat, de vis krijgt geen tijd, zwemt niet, wat gebeurd er??


leuk he ;-)

Roger Feijen

ps de engelsman gaf het als ultime anti eject aan, ze konden hem niet uitspuwen, werden bij het uitspuwen gehaakt. ik denk van niet, en heb hem dat ook verteld, ook wat ik denk dat er gebeurd

het is de interactie van de rare linealigner, kleine kortstelige haak die liggende boilie op het oog, en die pop-up op de steel die de vis voor het blok zet.
I think and therefore I am....
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

08-02-2011 22:31

Even een reactie naar Elmar die tussendoor begon over de schuivende hair;
Maak de hair eens van dun wedstrijd elastiek (wat witvissers in hun top gebruiken; bijv. kleur groen van Sensas).
Gedachte erachter is dat aas naar plataalorgaan voor gezogen en de vis zich langzaam verplaatst om te kijken of er spanning word opgebouwd. Nu zal zonder spanning de haak langzaam naar de onderlip draaien terwijl de boilie nog steeds op de zelfde plek is. Ondanks of dankzij? Geen idee. Maar heeft zeker op dressuur water (zelfs Engelse putten waar het stijf van de dressuur staat) meer vis opgeleverd dan hetzelfde systeem met een vaste hair.

Voor Roger, ik lees lekker mee verder.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 23:06

beste Roger,

we gaan weer verder:

ik denk dat ik weet hoe de rig er uit ziet (een tekeningetje zou makkelijk zijn)

de liggende boilie zou dan moeten dienen als balans soort snowman maar dan op de haak.

de enige manier dat inhaken kan is dat de liggende boilie als eerste de bek wordt uitgeblazen en met de punt van de haak (omdat dat het enige wat vrij is) om zich heen grijpt.
de popup voorkomt dat de haak draait en zal de punt van de haak als eerste pakken.

het is niet een systeem wat ik snel zou gebruiken maar als het vangt ben ik voor....

met vriendelijke groet,

mark
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-02-2011 23:36

Inderdaad lastig uit te leggen waarom deze onderlijn lastig naar buiten te werken is. Als ik het goed begrijp zit de liggende boilie bij het haakoog en de popup glijdend op een drigje op de haaksteel.

De popup zorgt er in mijn ogen voor dat de haak als het ware gewicht verlies. Hij zet als ware de haak in een betere prikpositie. De andere boilie op de haaksteel zorgt ervoor dat de steel richting het lood wijst. Dus tegengewicht op het haakoog in tegenstelling tot de popup die de achterkant van de haak omhoog tilt. Glijden over de lijn zorgt tijdens het uitspugen voor het anti-eject systeem waar de haak voor hooguit een cm niet kan schuiven.

Misschien nog een idee die zomaar in me op kwam. Door het naar buiten willen blazen van de popup, gebeurt dat de popup naar de liggende boilie wordt geblazen, door het overgewicht van de gewone boilie?

Krimpkous haaks gebogen op de haaksteel zorgt ervoor dat de haak lekker laat gaat draaien. Dus op het allerlaatste moment. Laat maar zeggen 1cm van haakpunt doortrekkend naar boven, waar die met een denkbeeldige lijn het krimpkous gaat kruisen. De haak krijgt op deze manier laat de kans om vlees te pakken.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-02-2011 23:40

Nog maar zoiets; het gebruik van een nylon onderlijn? Naar mijns inziens blijft dit vaker mooier op de bodem liggen, dan bv een gevlochtje lijntje of gecoate onderlijnen.

Te ouderwets?
~~Dreams can be true.~~
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

09-02-2011 00:22

Bedankt voor je reactie Edwin, ik ga er zeker mee aan de slag...

Ik weet dat het even een zijspoor was die sliding hair... En ik ben blij te zien dat de discussie weer de goede kant op gaat. Ik volg de discussie verder met veel genoegen.

Elmar
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-02-2011 01:39

Wanneer gaat een vis kopschudden?
Volgens mij alleen als ie schrikt (prikkkerdeprik), kopschudden is in feite dus niks meer of minder dan bolten (oftewel een vluchtreactie).
Kan overigens ook met een niet gestrekte onderlijn en dan ben je sowieso kansloos.
Met andere woorden, geen weerstand, werkt helemaal niet.
Weerstand betekent in bepaalde gevallen, zoals Roger ook al aangeeft, dat de haak losschiet. Aan de andere kant, in bepaalde gevallen werkt het juist in je voordeel.

Misschien kun je je dan afvragen, of de nieuwe systemen, die gebaseerd zijn op het idee om het effect van het kopschudden te elimineren, wel altijd in je voordeel werken.

Om een vis te haken moet de onderlijn zich altijd strekken en er moet voldoende weerstand zijn voor de eerste prik.
Probleem daarbij zal altijd blijven hoe aast een vis, zuigt ie het aas diep aan, of juist niet.
Op veel beelden zie je daarin overigens nogal wat verschillen.

Bottomline (met dank aan Roger) het draait denk ik vooral om het spanningsveld tussen wel of geen ruimte.
Lichter lood?
Daarnaast moet je soms (of vaak), natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Heb vanavond zelf ook nog wat beelden bekeken.
Kunnen vissen een haak detecteren???? Volgens mij dus wel degelijk!

Na synthetisch aas ook synthetische haken?

Hilco
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-02-2011 11:45

Hilco nog eventjes dan kunnen ze ook de karperboeken lezen en dan ben je helemaal klaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-02-2011 12:15

Roger,

Doel je hierop?
Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

09-02-2011 13:36

Hilco Meijer schreef:Wanneer gaat een vis kopschudden?
Volgens mij alleen als ie schrikt (prikkkerdeprik), kopschudden is in feite dus niks meer of minder dan bolten (oftewel een vluchtreactie).
Kan overigens ook met een niet gestrekte onderlijn en dan ben je sowieso kansloos.
Met andere woorden, geen weerstand, werkt helemaal niet.
Weerstand betekent in bepaalde gevallen, zoals Roger ook al aangeeft, dat de haak losschiet. Aan de andere kant, in bepaalde gevallen werkt het juist in je voordeel.

Hilco


De reactie komt inderdaad door de prik. De prik ontstaat door het tegengewicht van het lood en de evt spanning die op de lijn staat. Ik heb een andere mening wat betreft het schrikken met een niet- gestrekte onderlijn. In mijn ogen moet de onderlijn gestrekt worden, wil er uberhaupt een prik ontstaan. Dus prikken zonder strakzwemmen geloof ik niet in.

Hilco Meijer schreef:Om een vis te haken moet de onderlijn zich altijd strekken en er moet voldoende weerstand zijn voor de eerste prik.
Probleem daarbij zal altijd blijven hoe aast een vis, zuigt ie het aas diep aan, of juist niet.
Op veel beelden zie je daarin overigens nogal wat verschillen.

Hilco


Hier zeg je dat de onderlijn zich moet strekken om te prikken?

Hilco Meijer schreef:Bottomline (met dank aan Roger) het draait denk ik vooral om het spanningsveld tussen wel of geen ruimte.
Lichter lood?
Daarnaast moet je soms (of vaak), natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Hilco


Lichter lood inderdaad om de eerste prik te zetten en om de onderlijn te strekken. Het werkt misschien ook wel dressuurdoorbrekend? Ze kunnen het lichtere loodgewicht dan niet gebruiken om de haak te verwerken. Wel belangrijk vind ik hierbij een lichte hanger, waar alles op gedecteerd wordt.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 15:34

hallo

allereerst ja sven die bedoel ik, de linealigner zat nog iets verder door gebogen, en de liggende boilie zat wel op een korte hair(=/- 5 mm

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-02-2011 15:38

Als een vis aast op een compacte voerstek, met verschillende aassoorten, gaan ze veel meer testen. Langzaam zwemmend, gaan die bekken telkens open en weer dicht.
Op sommige beelden lijkt het dan inderdaad wel eens dat een vis zich prikt zonder dat de onderlijn al strak op het lood zit.
Zal niet vaak gebeuren, maar als ik het goed gezien heb, gebeurt het soms wel degelijk.

Wat ik dus bedoel, zonder strak zwemmen geen inhaking.

Hilco
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-02-2011 15:40

voor verschillende mensen

Als je met een onderlijn vist waarvan de haak moet gaan schuiven, en je onderlijn is 20 cm lang, haak je de vis dan altijd in het midden van de onderlip? of zit er dan genoeg ruimte in om ook bijvoorbeeld in de hoek van de bek te haken, iets dat vaker gebeurd naarmate de onderlijn langer word..

Denk je van wel, dus dat je bij die ondelijnlengte toch meer vis in de hoek van de bek zou moeten haken, dan moet je concluderen dat er wat anders aan de hand zal zijn, dus dat de rig anders werkt, en dat de haak helemaal niet schuift door de bek, toch?

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-02-2011 16:05

nog eventjes aangepast, nog een keer dan:

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm