PB's Hit and Run systeem


Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-02-2011 22:54

Oke Jacco,

Je hebt iig bewijs dat je goed hebt gekeken, zelfs in beeld.. En daar hou ik wel van..:)

Jaap,

Toen ik nog niet commercieel verbonden was aan PB Products gaf ik ook al lezingen in het hele land. In de meeste gevallen vragen we daar bijna niets voor. Het feit dat we dit tegenwoordig doen heeft logischerwijs voor een deel een commercieel tintje, maar het komt bij zowel John, Koen en mijzelf(maar ook bijvoorbeeld Bart van Bezouw) vooral uit het hart want we doen het met passie en veel plezier. Anders zouden we het ook niet volhouden..:)

De meeste KSN regioavonden, en ook de Landelijke KSN meetings, zijn gratis, of je betaald slechts enkele euro's voor een avond vol plezier. Dus dat valt qua kosten wel een beetje mee nietwaar! Daarnaast heb ik vorig jaar kosteloos een tweedelig stuk op deze website geplaatst met relevante informatie over de kopschudproblematiek en een aantal systemen. In april komt er een stuk in KW waar ik enkele euro's aan verdien en dan komt er in mei een ander artikel in het blad van de KSN, kosteloos en met veel liefde voor deze mooie club geschreven. Zo proberen we de kerk een beetje in het midden te laten. Hopelijk zie je dat ik je dus niet onnodig op kosten wil jagen..:)


Het voorbeeld wat Frank aanhaalde gaat waarschijnlijk over Rainbow Lake. Op dat water gelden extreme omstandigheden die vragen om extreem uitzonderlijke oplossingen. Aangezien ik nooit op Rainbow heb gevist kan ik dus ook niet oordelen over de oplossing die hij heeft bedacht. Het leuke bij dergelijke probleemanalyses is dat er altijd meerdere wegen naar Rome zijn. Daarover discussiëren is goed voor de productontwikkeling maar ook voor de ontwikkeling voor mij als visser..:)

Allez, ik ga eens m'n bed opzoeken.


Vriendelijke groet,

Martin Post
K. van den Herik

08-02-2011 08:40

Jaap,

Waarom nooit eens dingen zelf geprobeerd? Jacco bijvoorbeeld vist 250 gram plus op verre afstand. Nooit nagedacht over kopschudden maar wel het lood van een rubbertje /een clip te krijgen om altijd een beetregistratie te krijgen.

Zelf zie ik overal waar de vis beter van wordt een voordeel en ik zal het zelf eerst proberen en kijken of ik er iets mee kan. De huidige systemen voldoen me niet en gebruik ik niet meer. Ik ben nog steeds karper vanger en niet gezellig aan de waterkant voor de fun.
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

08-02-2011 10:17

Al vele, vele jaren van alles uitgeprobeerd en ben nog steeds elke dag, week, maand en jaar bezig om alle nieuw ontwikkelingen bij te houden en diegenen die mij aanspreken verder te onderzoeken en wellicht te gaan gebruiken. Waar ik zelf grote moeite mee heb is dat er een duidelijke tendens zichtbaar is dat er steeds zwaarder en zwaarder gevist gaat worden hetgeen ook veelal zwaarder materiaal benodigt. En waarom, omdat er beelden worden vertoond waarop karpers de haak uit hun bek schudden mbv het lood zonder veelal een enkele piep uit de beetmelder of een enkele beweging van de waker, dus is (één van) de conclusie(s) en aanbevelingen "" ga (veel) zwaarder lood gebruiken ". Als je bv. naar Engeland kijkt, de bakermat van het Europese karpervissen, daar mag op bijna alle betaalwateren niet (uit) gevaren worden dus kan je je een voorstelling maken wat daar voor poken gebruikt worden om die zware loden weg te zetten.
Ik hoop van ganser harte dat het nieuwe door PB uitgedachte systeem aan voornoemde tendens een einde maakt, de toekomst zal het uitwijzen nietwaar ?.
Laatst gewijzigd door Jaap Heklar op 08-02-2011 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-02-2011 13:12

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Kopschudden is met dit opgelost.
Veiligheid alleen nog niet helaas.
Ideaal systeem voor goede beetregistratie, ook zonder waker.

Een systeem als PB nu brengt zou ik graag inzetten als ik er zeker van ben dat mijn knopen ook werkelijk door het gaatje passen.
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

08-02-2011 20:17

En dan maakt 't niet uit Jacco welk gewicht lood je eraan hangt, dit schuivend / glijdend systeem heft volgens jou het zg. kopschudprobleem totaal op of je nu met super strakke dan wel met volledig slappe lijnen vist ?.


Jaap Heklar schreef:Kopschudden is met dit opgelost.
Veiligheid alleen nog niet helaas.
Ideaal systeem voor goede beetregistratie, ook zonder waker.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-02-2011 20:28

Hoe grote de afstand tussen het lood en de haak wordt, des te minder heeft het schudden invloed. Zoals je op de filmpjes kunt zien slingert het lood bij een standaar lengte rig gewoon in de rondje. Als je dmv iets dan die afstand groter kan krijgen, laten we zeggen een meter, dan wordt het al een heel ander verhaal.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-02-2011 20:32

Jaap.
Dit systeem werkt zeer prettig en ook tegen kopschudden idd.
Bij 120gr lood is een klein tikje nodig om de ring van het rubber te laten schuiven.
Zelf fixeer ik vaak het ringetje niet eens, en vis dus schuivend.
Superstrakke lijn? uit welk jaar kom jij? :wink:
Superslappe lijn gebruik ik ook niet.

Ik gebruik zeer lichte hangertjes {Matrix/Gardner} en hang deze gewoon bovenin.
Door gebruik te maken van zware lijn weet ik zga zeker dat de laatste meters op de grond liggen.
Baitrunner vrij licht afgesteld om een vlotte beetregistratie te krijgen maakt het voor mij af.

Als ik van uit de boot vis gebruik ik minimaal 140gr lood, toploodje van 40 gr en geen wakertjes.
Baitrunner nog lichter afgesteld dan normaal en je krijgt bij iedere zwemrichting van de vis een fatsoenlijke registratie.

Oh, mocht je het systeem niet kennen...
Aan het kunstof ringetje hangt je lood. :wink:
Jaap Heklar
Berichten: 41
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Leidschendam

08-02-2011 20:41

Dank Jacco - zonder deze aanwijzing had ik 't echt niet begrepen :D

Oh, mocht je het systeem niet kennen...
Aan het kunstof ringetje hangt je lood. :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-02-2011 20:43

Jaap, je zal ze de kost moeten geven die het andersom gebruik[t]en :wink:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-02-2011 21:09

Bij de loodclipvariant heb ik mijn twijfels, daar ik het zo in het verleden ook al eens gepoogd had.

Het werkt namelijk alleen als het lood nog in de clip zit. Ik geloof nooit dat je puur op het gewicht van het clipje na het lossen van het lood nog je onderlijn van je lijn kunt lossen in geval van lijnbreuk. Ik zou in situaties waar dat redelijkerwijs zou kunnen gebeuren ( taluds, mosselen e.d.) gewoon naar m'n eigen inline variantje grijpen, met kraaltje..

Die loodclip is in mijn ogen niet veel "veiliger" dan een standaardclipje..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

08-02-2011 21:28

Waarom hangers bovenin hangen als je schuivend vist?

In eerste instantie zul je toch nooit een zakker krijgen?
(Lichte) Hangers zo laag mogelijk geeft toch een nog betere indicatie?
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-02-2011 21:32

Hoi Sven,

Het lood kun je wel degelijk vastzetten aan de clip. Door de lus van je leader over zowel de body als de arm te schuiven zit deze muurvast. Het lood kan de leader dan immers niet meer passeren. Daarnaast is ook het tailrubber speciaal ontwikkelt waardoor deze zeer strak op de clip zit. Zo vast dat het lood nooit niet komt. Je hebt dus gelijk dat het lood nodig is om het systeem te kunnen laten werken, en dat is dus ook de reden waarom we clip en tailrubber op deze manier hebben ontworpen.

Er wordt trouwens standaard een klein pinnetje meegeleverd waardoor de clip ook op de traditionele manier is te gebruiken. Door je lijn dan centraal door te voeren, de onderlijn traditioneel aan de leader te knopen en door het tailrubber op de eerste verdikking te plaatsen kan het lood dan direct na de aanbeet los komen. Dit is speciaal zo bedacht om ook de Engelse markt te bedienen. We moeten daar nog heel erg goed ons best doen om mensen te overtuigen van lood/lijnverlies. Maar ook daar gaan we ons best doen om het voor elkaar te boksen. In de andere Europese landen zal dat hopelijk wat makkelijker gaan. Gezien de postings op het board komt het in Nederland wel goed.:)

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 21:35

ff nadenken

ik heb de oplossing voor het kopschudden

lichter loodje, en een fractie kleinere wartel

simpel effectief, EN helemaal niet duur

ps je kunt ook de binnenkant van het inlinelood iets groter maken

zoals de amerikanen zeggen
easy as pie

Roger Feijen

ja maar?? dan zet je op de leaderknoop toch een klein stukje siliconenslang als backstop, die komt makkelijk zat los, en daarmee is een backstop meteen visvriendelijk?
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-02-2011 21:39

Ik zal van zowel het wartel-loodsysteem en het inline-loodysteem een versie met leadcore maken en deze meenemen naar de Landelijke KSN Meeting in Bunnink. Daar ben je dus van harte welkom en dan kunnen we vervolgens naar hartenlust discussiëren. Want als ik van andere vissers iets kan leren dan doe ik dat maar al te graag.

Vriendelijke groet,

Martin Post


De kans voor zij die twijfels hebben.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-02-2011 21:42

Martin,

Dank voor de uitleg. Alleen wat dan weer bij mij opkomt is dat je de primaire werking van een clip dan weer voorbij schiet ( het lossen van een loodje als het vastraakt). Zoals al gezegd moet de visser zelf in staat zijn de dingen in te zetten op de momenten dat het nodig is. Aan voorlichting ontbreekt het in ieder geval de laatste tijd niet meer.

Zal ook zeker alles meenemen als het in de schappen hangt, moet alles altijd even goed voor me zien. Was me zondag net even wat te druk om het goed te bekijken.

Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

08-02-2011 21:43

jens breugelmans schreef:Waarom hangers bovenin hangen als je schuivend vist?

In eerste instantie zul je toch nooit een zakker krijgen?
(Lichte) Hangers zo laag mogelijk geeft toch een nog betere indicatie?

Met deze lichte wakertjes gaan ze op het zinken van de lijn vanzelf omhoog.

Als ik ze laag wil hangen vis ik met slappe lijn en dat hoeft niet waar ik vis.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-02-2011 22:04

In navolging van Roger,

Nog een 'kostenloze kopschudproblematiekoplossing': Schuiflood!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

08-02-2011 22:13

Hoi Sven,

Dat klopt inderdaad. De primaire werking van deze clip gaat uit van lood en lijnverlies (natuurlijk enkel na lijnbreuk). En dat lijkt me voor karper en karpervisser wel zo prettig. Dus een tegenhanger van bestaande clips. Zowel veiliger, als efficiënter.

Ook jij bent natuurlijk welkom in Bunnink.. Deze dag duurt een paar uurtjes langer als de zondag in Zwolle en is meestal iets minder druk. Al zal het op de nieuwe locatie in Bunnink net als de vorige meeting weer een gezellige en drukke boel worden..:)

Bedankt voor je compliment trouwens. We hebben samen in het verleden al vaker over dergelijke problematiek gesproken dus ik weet dat je er al lang en kritisch naar kijkt. Dergelijk complimenten doen me dus erg goed want over iets spreken is 1, maar het uiteindelijk ook waar maken is 2. Luc de Beats kwam afgelopen weekend ook nog langs op de stand. Kritisch als hij is stond hij eerste enkele minuten te luisteren maar vervolgens noemde hij het systeem fenomenaal, baanbrekend, enorm simpel en daardoor erg goed en de absolute toekomst in loodsystemen. Dit waren zijn letterlijke woorden. Samen met Koen(die deze complimenten mocht ontvangen en natuurlijk straalde van oor to oor) hebben we na afloop dus even goed geproost. Daarbij bleef het natuurlijk wel bij 1 biertje want we moesten allemaal nog huiswaarts, het liefst veilig..:)

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 22:14

hahaha henk

heb er nog een

verder voorin haken, in het hardere stuk

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

08-02-2011 22:23

jacco noordermeer schreef:

Met deze lichte wakertjes gaan ze op het zinken van de lijn vanzelf omhoog.

Als ik ze laag wil hangen vis ik met slappe lijn en dat hoeft niet waar ik vis.[/quote]


Ok, op die manier.
K. van den Herik

09-02-2011 08:32

de grootste winst vind ik, dat er wordt nagedacht. En of dat dan een euro of eurocent kost vind ik iets minder relevant.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2011 17:34

Jacco ik heb een oplossing voor jou probleem en die van sommige anderen. Oftewel mensen die met dikke lijnen en dito voorslag knopen vissen, het liefst een running rig wensen maar wel een die visveilig is. Voordeel van onderstaand systeem is, dat de vis bij lijnbreuk alleen met de onderlijn ronzwemt, én elke centimeter die de vis neemt, levert het dubbele op qua lijn dat genomen worden
Komt ie dan:

Neem een wartellood met een big eye swivel of een met een grote metalen lus. Bevestig hier dmv een lus in lus verbinding je leadcore aan
Afbeelding

Rijg op je leadcore een big eye swivel waar je onderlijn aan vast komt.
Afbeelding

Voer vervolgens het uiteinde van de leadcore door het oog van de loodwartel
Afbeelding

Vervolgens trek je de boel aan. Dit systeem glijd soepel genoeg om bij een vis die naar je toe zwemt toch een run te produceren, of het lood op te laten schuiven bij kopschudden
Afbeelding


geen dank een biertje volstaat 8)
Laatst gewijzigd door Martijn Nederpel op 09-02-2011 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leon gijtenbeek
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2006 21:07
Locatie: groesbeek

09-02-2011 19:33

Het is zo simpel,waarom altijd moeilijk doen :D .
Martijn dit is een goed en simpel systeem,alleen?
Ligt er veel verschil in het gebruik van welk(merk) leadcore
je gebruikt.
De eene is soepeler,flexibeler dan de ander.
Maar ik ga het zeker is proberen een aantal sessies.
carpfishing,respect 2 all.

verbeter de wereld,begin bij je zelf!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-02-2011 19:43

Leon

Ik ben met je eens dat hoe stugger de leadcore hoe zwaarder hij gaat. Echter dit kan je ook als voordeel zien, je zou ervoor kunnen kiezen om met zwaar lood een stuggere leadcore te gebruiken om zodoende een grotere prik te creëeren zonder dat de vis als schuddend het lood heen en weer slingerd.
Trouwens dat schudden heeft niks te maken met dressuur of bewust het lood gebruiken om van de haak af te komen. Wij mensen doen hetzelfde als er iets aan onze handen kleeft
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-02-2011 19:58

Shake it baby...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm