Boilies stomen een kritische blik Karperwereld 75


Boilies stomen een kritische blik, waar gaat de voorkeur nu naar uit.

1. Koken
22
40%
2. Stomen
22
40%
3. Garen dmv steamer
11
20%
 
Totaal aantal stemmen: 55
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-11-2010 17:28

Ger Milius schreef:Is het dan niet zo Leen dat de binnenste boilies op het rek perfect zijn, maar de buitenste toch de pineut omdat deze heter worden???


Nee,

Athans bij ons niet. De stoom word goed verdeeld door de bak.

Maar jah het zou wel mogelijk kunnen zijn. Boilies gewoon goed verspreiden en zorgen dat er niks op elkaar ligt. Voorlopig nog geen nadelen aan ontdekt.

Ook dat ze minder snel begonnen te schimmelen. Ik had voor Frankrijk 65 kg boilies gemaakt die hadden we 14 dagen bij ons en pas de laatste dag begonnen ze wit uit te slaan en wat te verkleuren. Maar het kan ook aan de ingredienten gelegen hebben.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

17-11-2010 17:54

vind het allemaal beetje ver gaan ik heb geen verschil met de vangsten gemerkt toen ik stoomde en kookte wat me wel opviel was dat mijn gestoomde boilies sneller uitlekte wat ik aleen maar als een voordeel kan zien wil je het effect vertragen even langer stomen

Rich
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

17-11-2010 18:02

Even iets wat ik me afvraag:

Als stomen beter is, waarom gebruiken de gerenomeerde aasleveranciers in bijvoorbeeld Engeland deze methode niet?
Tenminste ik heb er nog nooit van gehoord?
Die gasten zullen dat echt wel uitgezocht hebben lijkt me, zijn een stuk verder dan hiero in NL.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-11-2010 18:12

Richard Mol schreef:vind het allemaal beetje ver gaan ik heb geen verschil met de vangsten gemerkt toen ik stoomde en kookte wat me wel opviel was dat mijn gestoomde boilies sneller uitlekte wat ik aleen maar als een voordeel kan zien wil je het effect vertragen even langer stomen

Rich



Ik heb ook altijd gekookt. Niks mis mee!

Maar aangezien we met een paar man boilies maken elke keer,en er dus aardig wat bollen door de machine gaan hebben we gekozen voor stomen,omdat je er meer tegelijk kan klaarmaken. Koken kan je ook doen natuurlijk. Alleen met stomen is het voordeel dat er minder teringzooi tevoorschijn komt. Veel minder tot geen vuil water,geen graflucht waar je in moet werken.

Met koken ken je ow zoveel verzinnen om het je zo makkelijk mogelijk te maken,maar dan komt dat er weer bij en weer dat en weer zus en weer zo. Fabrikanten kunnen makkelijk praten. Een particulier zoekt het gemak op en daarom heb ik voor stomen gekozen. lekker makkelijk kan er meer tegelijk bereiden en minder troep! daarbij kwa waterverbruik werkt het ook in je voordeel,inplaats groot koken waarbij je liters moet verversen omdat het niet meer te doen is zo vuil het word.

Jah je kan denken lui. Maar gemak is ook een uitkomst.

Maar stomen slechter en koken beter? Of andersom? Geen idee.

Wat ik wel weet

De ingredienten blijven er veel beter inzitten

En........


Gas blijft je evenveel verbruiken :wink:


ps: Als stomen niet goed zou zijn ofzo. Waarom word er ook menselijk eten mee bereid?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

17-11-2010 19:52

Stomen is voor de grote bedrijven gewoonweg niet te doen.
Er komen meer handeling aan te pas die niet volautomatisch kunnen.{nog niet}
De productie lijnen die nu draaien gaan volautomatisch en komt geen mensenhand meer aan te pas.
Het deeg maken is nog mensen werk aan de deegmachine, dan gaat het allemaal aan de lopende band verder tot er aan het eind iemand kratten met kk gekookte bollen weg mag stapelen naar de droogkast.

Bij een stomen is er altijd iemand nodig die de kratjes of trai's in en uit een steamer moet doen.
Het grootste commerciele nadeel van stomen zijn de plekjes die je krijgt op de bollen van het tegenelkaar liggen in de krat.
Ook ik vind dit vervelend verkoop technisch maar het vangt er zeker niet minder om.
Mensen die het liefst een glimmend knikkerronde bol willen kunnen beter blijven koken.

Als je hier geen probleem mee hebt, stoom dan de bende, je zal zien dat de droogtijd ook behoorllijk ingekort kan worden :wink:
frederik puntdraad
Berichten: 38
Lid geworden op: 18-11-2010 10:50

23-11-2010 21:58

vraag mezelf af of boilie wat te maken heeft met het engelse werkwoord to boil en wat dat vertaald betekend
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-11-2010 06:33

Whaha, kerel...

Ken je geschiedenis, de basis van de boilie.


Het is inderdaad wel zo ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

24-11-2010 07:23

als eens een steamer aan de hair gehangen? Werd een pendelworpje zeker
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-11-2010 07:25

Net als de cannonball alleen uit te varen...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

24-11-2010 08:12

Ik heb weinig ervaring met stomen, alleen popups omdat de reden die jacco al aangeeft het korter kunnen drogen best belangrijk is,

maar mijn inziens kun je niet klakkeloos de boekjes en collega's naapen en gewoon een x aantal minuten gaan staan stomen, iedere mix of samenstelling verdient een andere behandeling.
tenzij je alles op dezelfde basismix gebruikt :o

een hoog proteine wateroplosbare mix zal een andere stoomtijd nodig hebben dan een koolhydraatbol,
tenminste dat is mijn mening, de kooktijden verschillen in ieder geval wel.

het is net als bollen rollen , een paar aanpassingen in stoomtijden zal best een verbetering kunnen zijn.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-11-2010 08:12

Jacco,

Niet helemaal mee eens :oops: Ik kan me een lopende band / trilplaat voorstellen die door een stoom tunnel draait?
(Damn, studie industriele autmatisering is niet voor niet geweest dat blijkt maar weer). Overigens gebruiken salade fabrikanten deze manier om aardappelen te koken, hoewel de aardappel dan wel door kokend water gaat maar de stap naar stoom is snel gemaakt. Ruimte, oppervlakte gebrek = stoompijp met een avegaar er in?

Overigens vraag ik mij af waarom we uberhaupt stoom / water gebruiken. Zou een soort van hete lucht kanon niet effectiever zijn?

Pellets persen we gewoon, dan heb je helemaal geen uitlekken / kans op een te harde schil
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-11-2010 09:43

Marc die manier van stomen zou wel heel mooi zijn,eentje die een 100kg pu kan verwerken graag :wink:

Pellets worden idd geperst alleen dan door een extruder, en deze verhit ook om het eind product uit te harden en overtollig vocht te verdampen.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

24-11-2010 11:27

Het artikel was enigszins informatief, maar ook in sterke mate een Mainline reclame een daardoor gekleurd.

Alles goed en wel, maar mij maak je bijvoorbeeld niet wijs dat de auteur pas na de talloze voorbeelden die hij in het artikel geeft gemerkt heeft dat de structuur van zijn aas heel anders is in beide gevallen.

Ikzelf heb afgelopen winter uit verveling (sneeuw enzo) voor het eerst boilies gemaakt. Aangezien ik toen overal hoorde dat stomen zoveel beter was ivm lagere temperaturen heb ik mijn aas bereid in een stoompannetje.

Eerste poging: 10 minuten stomen met deksel op de pan, keiharde knikkers, bijna niet te kraken. Conclusie: druk wordt te hoog, waardoor ook de temperatuur te hoog op loopt.

Tweede poging: Deksel van de pan gelaten, boilies bleven erg zacht ongeacht de stoomtijd.

Uiteindelijk ben ik dus tot een combinatie gekomen van zonder deksel/met deksel wat voor mij het gewenste resultaat opleverde: Een wat hardere buitenmantel en van binnen zacht.

Maar voor de rest gooit iedereen gewoon maar klakkeloos kapot gestoomd aas in het water?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

24-11-2010 16:42

[quote="Ger Milius"]Ik heb weinig ervaring met stomen, alleen popups omdat de reden die jacco al aangeeft het korter kunnen drogen best belangrijk is,

maar mijn inziens kun je niet klakkeloos de boekjes en collega's naapen en gewoon een x aantal minuten gaan staan stomen, iedere mix of samenstelling verdient een andere behandeling.
tenzij je alles op dezelfde basismix gebruikt :o

Sommige popupmixen kunne slecht tegen stomen, dan krijg in sommige gevallen dus wafters ipv popups
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

24-11-2010 20:50

Hey dat klinkt bekend Martijn!
Proef na proef om een leuk popupje te maken en eindelijk resultaat.
Ff snel een paar kilotjes maken in div maatjes en kleurtjes maar ja, koken is een beetje lastig bij deze hoeveelheden bij mij.
Nou dan de stoomkast maar in, Bollen stomen gaat tenslotte ook prima....
Jammer hoor, 5/8 kg wafters.... liggen nu bij de gevudo te wachten op de laatste verhitting :wink:

Mijn ervaring is dus ook negatief mbt popups stomen.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

24-11-2010 21:30

Dries Jacke schreef:Hmmm in artikel waren fotos van 2 glazen water. Het glas met de gestoomde bollen lekte erg opzichtig uit en het glas met de gekookte lekte heel anders (kleur water) uit, toch liepen de vangsten op de gestoomde zwaar achteruit of soms helemaal geen aanbeten op de gestoomde bol terwijl de gekookte bol die in het glas minder leek uit te lekken gewoon lekker bleef doorvangen.


Wellicht is dat lekken van geuren en smaken een sprookje dat we zo vaak herhaald zien worden dat we het uiteindelijk met z'n allen zijn gaan geloven. En is de enige die zich jaarlijks rotlacht is de geuren- en smaken producent?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

25-11-2010 10:29

Leen, bij uitlekken moet je niet alleen aan flavour e.d. denken. Ook wateroplosbare ingrediënten lekken uit. Bijvoorbeeld voorverteerd vismeel, vitamealo, l030.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

23-01-2011 15:28

Mijn mening is dat de commerciele industrie helemaal niet wil dat dat het stomen van boilies beter uit de bus komt.
En dit heeft te maken dat als ik mijn eigen boilieproductie heb en het koken gaat veel sneller en makkelijker, en dus er komen minder mensen aan te pas,dan ga ik toch niet zeggen dat de andere manier(stomen in dit geval) een betere manier is ,dan gooi ik mijn eigen handel naar de klote. Al komen hier en ergens anders op forums nog zo veel goede reacties over het stomen, dit gaan de grote jongens nooit toegeven!!!!!
Maar gelukkig iedereen zijn eigen ding, anders wordt het weer zo eenzijdig.
Ik blijf bij stomen................... en puur omdat de bollen die ik stoom beter uitlekken dan dat ik een pan met kookwater heb waar mijn halve bol inzit!!!!!
Groeten Marcel.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2011 16:35

marcel

ik draai ook zelf, maar ik ben bewust terug gegaan naar koken, heeft niks met commercie te maken. Lijkt nu haast wel of je gelooft in een grote samenzwering! alles heeft zijn voors en tegens, en koken heeft voor mij meer voors, en dan noem ik: een harde bol zonder de mix aan te hoeven passen, meer flavour en attractor behoud omdat zich direct een schil vomrt om de bol, kortere gaartijd, en op zijn minst net zulke goede vangsten.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-01-2011 17:32

marcel knetsch schreef:Mijn mening is dat de commerciele industrie helemaal niet wil dat dat het stomen van boilies beter uit de bus komt.
En dit heeft te maken dat als ik mijn eigen boilieproductie heb en het koken gaat veel sneller en makkelijker, en dus er komen minder mensen aan te pas,dan ga ik toch niet zeggen dat de andere manier(stomen in dit geval) een betere manier is ,dan gooi ik mijn eigen handel naar de klote. Al komen hier en ergens anders op forums nog zo veel goede reacties over het stomen, dit gaan de grote jongens nooit toegeven!!!!!
Maar gelukkig iedereen zijn eigen ding, anders wordt het weer zo eenzijdig.
Ik blijf bij stomen................... en puur omdat de bollen die ik stoom beter uitlekken dan dat ik een pan met kookwater heb waar mijn halve bol inzit!!!!!


De werkelijkheid is dat bij voldoende vraag de eerste de beste die erin investeert een voorsprong heeft op de concurrentie. Afgezien van de vraag of het nu echt beter vangt of niet. Mijn inschatting is dat deze bedrijfstak voldoende concurrentie kent en niet kan gaan zitten wachten tot de bui overwaait. Gezien het geringe aantal dat de "harde" kern van karpervissers vertegenwoordigd vermoed ik dat de vraag te klein is. Dat schept mogelijkheden voor de kleintjes. Ook afgezien van de vraag of het beter vangt. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

23-01-2011 18:06

hallo allemaal

nu heb ik geen ervaring met stomen, dus doe ik geen uitspraken over het wel of niet vangen van gestoomde ballen. wat ik wel weet si dat

a stomen gewoon bij rond de 100 graden gebeurd, maar zeker niet hoger, om hoger te komen als die 100 graden zul je echt druk nodig hebben, simpele natuurkunde.
b zal de warmteoverdracht van stoom vrij hoog zijn, maar lager als direct contact met water daar het warmteoverdracht veel makkelijker verloopt in een vloeistof dan in een gas.
c is het in de levensmiddelen wel bekend dat koken een smaakafwijking kan geven doordat met name eiwitten denatureren. die smaakafwijking is afhankelijk van tijd en temperatuur. over het algemeen is het wel zo dat dit denatureren van eiwitten 2 maal zo snel oploopt als de temperatuur stijgt. vandaar dat gepasteuriseerde melk beter smaakt dan uht melk(hoge temperatuur sterilisatie) uht word gedaan om de tijd zo kort mogelijk te houden.
d zijn ook sommige smaakstoffen gevoelig voor temperatuur, en breken af, ook hier speelt tijd een factor wil je nog wat overhouden.

of koken beter is dan stomen, dat weet ik niet, ik kook ze, en zo naar bovenstaande kijkend ga ik geen stomer bouwen

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

23-01-2011 19:28

Ik geloof zeker niet in één grote samenzwering!!!
Maar vind het wel een beetje vreemd dat er in de karperwereld negatief wordt gedaan over het stomen, dat komt bij mij over als, kijk uit als je gestoomde bollen maakt, want die vangen minder vis en want je attractors en flavours stoom je kapot.
Nou bij mij in de stomer komt de temp niet boven de 100graden, dus duurt het ook langer voordat ze gaar zijn.
Ik geloof dus niet dat ik ze kapot stoomt.
Waar is dat verhaal op gebaseerd dan in de karperwereld?

Kijk, ik kan je ook niet zeggen of mijn stomers beter vangen dan de kokers maar dit heeft ook te maken met andere factoren, niet alleen aan boilies 8)

Gr Marcel.
Groeten Marcel.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2011 19:41

marcel je geeft zelf al aan dat je ze langer moet garen voordat je goed zijn. Hierdoor zullen de ingredienten in de buitenmantel van je boilie (het gedeelte waar ze ook uit zouden moeten lekken) langer worden blootgesteld aan een hoge tempratuur. Mijn ervaring is dam ook dat je monder overhoud na het stomen. En om heel eerlijk te zijn, heb ik erg het idee dat mijn gekookte knikkers meer vis op de mat brengen, maar dit is natuurlik erg subjectief
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

23-01-2011 19:49

Martijn Nederpel schreef:marcel je geeft zelf al aan dat je ze langer moet garen voordat je goed zijn. Hierdoor zullen de ingredienten in de buitenmantel van je boilie (het gedeelte waar ze ook uit zouden moeten lekken) langer worden blootgesteld aan een hoge tempratuur. Mijn ervaring is dam ook dat je monder overhoud na het stomen. En om heel eerlijk te zijn, heb ik erg het idee dat mijn gekookte knikkers meer vis op de mat brengen, maar dit is natuurlik erg subjectief



Martijn, zou heel goed kunnen, maar wat is dan de temp dat je het kapot stoomd? die onderbouwing wordt hier toch steeds niet genoemd.
En natuurlijk moet je zelf vertrouwen hebben in je eigen bollen of ze nu gestoomd zijn of gekookt.

Gr Marcel.
Groeten Marcel.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-01-2011 19:56

De tempratuur weet ik niet, wat ik wel weet is dat niet alleen de temperatuur van belang is, maar ook de tijdsduur waaraan het blootgesteld word. Maar goed ieder heeft zijn eigen waarheid, daaarom is vissen ook zo leuk