Boilie en PH waarde?


PH

Meerwaarde
7
21%
Broodje aap
27
79%
 
Totaal aantal stemmen: 34
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-11-2010 19:28

Ik lees her en der en ook hier over het voorweken van de boilie inverband het aannemen van het PH op het desbetreffende water waar je dan vist.


Mistery Eddy lult erover op zijn DVD en vele die het zien gaan het nadoen,en zeggen dan dat het beter is.

Voorlopig heb ik niks kunnen lezen waarom het dan beter zou zijn. Ook aan het verhaal van Eddy zit geen duidelijkheid.

Is het een broodje aap verhaal,of zit er daadwerkelijk een geloofwaardig verhaaltje aan?
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

13-11-2010 19:45

Ik denk geen broodje aap, maar PH water in het water is toch net zo verandelijk als het weer? Heb mij er eigenlijks nooit in verdiept.

Ten tweede doe je zo je best om je bol vol te stoppen met triggers die je vervolgens door het weken allemaal weer vrij laat. Beetje tegenstrijdig.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2010 21:07

Ik kom er niet uit. PH verschillen kan een karper waarnemen. Het kan dus net zo goed een attractor zijn. Maar PH verschillen heffen zich in water razendsnel op door concentratie vereffening. Derhalve is de PH van dat kleine beetje aas in een oneindige overmaat van water als een druppel op een gloeiende plaat. Andersom zal het aas dus razendsnel de PH van het water overgenomen hebben.

Voor een beest dat als een van de besten uitgerust is om van alles en nog wat te kunnen eten om te overleven, wordt er door sommigen wel een heel sterke kieskeurigheid voorgesteld. Vreemd genoeg heel vaak door mensen die op de een of ander manier zelf afhankelijke zijn van aas.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

13-11-2010 22:01

Frank Warwick verteld in een aantal artikelen en op een dvd van Gardner ook het één en ander over PH waardes. Het is toch juist zo dat de vis de verschillen in PH waarneemt in het water. Dus de eigenlijke ph-waarde van de boilie wat hem doet attenderen. Als het water bijvoorbeeld een ph heeft van 5 en de boilie heeft deze eveneens, zal de vis het aas moeilijker waarnemen.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

14-11-2010 00:02

Karper eet ook veel wegrottend materiaal die heeft echt niet de ph van het water.
En toen kwam er boterzuur heerlijk gewoon kan je net je aas een andere ph geven die dat verschil maakt met wat er om karper heen ligt.
m,f,g der ronnie.
breek me de slurf niet open
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-11-2010 03:15

Flauwekul.

Als het water een pH van meer dan 6,0 heeft, zit er geen verschil in de smaakvoorkeuren van een karper voor bepaalde voedingsstoffen (voor wat betreft hun pH).

Aminozuren, we hebben zure, neutrale en basische ....

Vul de rest zelf maar in.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

15-11-2010 12:34

Iemand enig idee hoe je de pH meet van een vaste stof?

Daarnaast moet je nog een ander bedenking maken.
Een pH eenheid staat in verband met de concentratie waterstofionen.
Stel ik flikker 1kg boilies in een plas van 1ha groot en 2m diep. Dan zal de pH van het water niet veranderen omdat ik er 1kg boilies in gooi. Daarnaast is er nog steeds iets als stroming die de waterlagen met elkaar vermengd waardoor een pH verhoging rondom je aasje verwaarloosbaar is.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

16-11-2010 02:02

wat is Ph???? als de topic starter daar zich eens over bedenkt.
Misschien dat die dan daar het antwoord in vind.

Ik kan genoeg antwoorden bedenken maar denk voor vele te lastig.
Dus bespaar ik dit even tot ik het antwoord zie.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-11-2010 02:16

pH

Dat is zuurgraad.

Ik wil weten waar die verhalen vandaan komen,waarom het beter zou zijn.

En die waarom ben ik voorlopig nergens tegen gekomen.
Jah als de boilie de zelfde waarde heeft als het water dan valt de bol minder waar te nemen. Dus aan de andere kant zou je het je zelf alleen maar lastiger maken wil je dit doen.

Aangezien het in Nederland en de rest van grote delen in Europa het vaak regent zal de pH vrijwel nooit het zelfde wezen.

Even wikipedia erbij

pH waarden worden uitgedrukt op een logaritmische schaal die varieert van "0" tot "14". Men spreekt van een zure stof als de waarde dichter naar de "0" ligt en van een alkalische of basische stof als de waarde dichter naar "14" ligt. Een pH waarde van "7" (het midden) noemt men "neutraal" - gedistilleerd water heeft een pH waarde van "7".
Hier volgen wat voorbeeldjes van enkele allerdaagse stoffen en hun pH waarden:
citroensap pH 2.2, azijn pH 3, jenever pH 8, ammoniak pH 12, caustic soda (ontstopper) pH 14.

Aquaflora

De pH (zuurgraad) geeft aan of het vijverwater zuur, neutraal of juist kalkrijk (basisch) is. Te zuur of te kalkrijk water is niet goed voor het leven in de vijver. De ideale pH-waarde ligt tussen pH 6 en 8. Lager is te zuur, hoger is te kalkrijk. Deze schaal werkt volgens een logaritmische reeks. Ieder punt verder van het neutrale punt 7 af is tienmaal meer dan het vorige. Dus pH 6 is tienmaal zuurder dan pH 7 en pH 5 is honderdmaal zuurder dan pH 7; pH 8 is tienmaal basischer dan pH 7. Regelmatig testen wordt aangeraden want de pH kan bijv. veranderen door bijvullen met leidingwater of door regenwater. Leidingwater heeft de neutrale waarde pH 7. Regenwater is zuur (pH 5). Echter, zure regen kan wel een waarde hebben van pH 4 of 3, dat is bijna net zo zuur als bijv. citroensap. Constateert u te zuur water (bijv. pH 5) dan kunt u dus leidingwater toevoegen om de pH te verhogen. Vanaf pH 8 zult u regenwater of verzurende middelen moeten toepassen.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-11-2010 02:23

Kenny,

Dan ken jij b.v. het verschil in pH waarde tussen een broodje vis en een broodje hond.

Ik doe een gok, vis 5, hond 7?

Vertel het me maar, want ik ben er, net als de rest waarshijnlijk te dom voor.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-11-2010 02:27

Kijk

Ook maken er vele hun eigen boilie aan met kraanwater.

Kraanwater bevat kalk najah zoveel kraanwater per boilie zal er niet in zitten maar dat zit je dus boven de 8 in pH waarde. kijk je heel nauwkeurig dan zou je denken dat de vis dat waar zou kunnen nemen en dus zal hij de bol minder aantrekkelijk vinden aangezien er dus een waarde van +8 inzit. (Van korte duur,want de bol zal langzaam standaard toch de waarde aannemen van het water waarin de bol ligt)

Dan gaat mijn idee naar het niet voor laten weken. Ga je de bol goed voorweken,zal de vis het dus minder waarnemen. Ga je het niet voorweken dan zal de vis het wel snel waarnemen (Korte duur) Aangezien de voedsingsstoffen nog vers zijn,en er nog het 1 en ander kan uitlekken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

16-11-2010 05:54

Karpers kunnen minimale ph verschillen opmerken en zo geattendeerd worden op eventueel aanwezig voedsel.

In feite heeft elke bol (ja ook die voorgeweekte) een ph die min of meer afwijkt van het omringende water. Door diffusie zullen waterstofionen (en die worden dus opgemerkt door vriend cyprinus) uitgewisseld worden tussen aas en water. Tot de bol volledig uit elkaar gevallen en opgelost is dus.

In dat opzicht heeft elke ph waarde dus een meerwaarde voor ons aas: karpers kunnen het makkelijker vinden.

Om te experimenteren met het meten van de ph van het water en het daarop aanpassen van het aas lijkt me echter vrij nutteloos. Toch wil ik nog wel eens een goede ph meter zien te bemachtigen, om eens te meten hoe zuur of basisch e.e.a. is, gewoon voor de "weet"... Ik weet nog van experimenten in het verleden dat de resultaten nogal uiteenliepen afhankelijk van de gebruikte meetmethode. Een uniforme meetmethode voor aas ken ik niet.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-11-2010 09:14

Vincent,

Een boilie heeft poriën die water uit de omgeving opnemen. Het zuur van de boilie wordt daarin opgelost. Dat zuur wordt vervolgens uitgewisseld met het water in de omgeving om het concentratieverschil te vereffenen. Lang voordat een boilie uit elkaar valt is de bolie al geneutraliseerd. De meerwaarde is dus maar tijdelijk. De eventuele meerwaarde wordt weggenomen door de boilie in een emmer viswater te laten staan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-11-2010 14:18

Heren,

Is dan niet raadzaam een boilie voor overdag en een voor in de nachtelijke uren te maken? Stabiel is de PH waarde van water gedurende de 24 uur niet erg is me altijd verteld? Tijdens metingen is me ook opgevallen dat er alleen al verschillen zijn in de bovenlaag van het oppervlakte water en net boven de bodem.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

16-11-2010 22:10

Een flinke regenbui kan binnen enkele uren al een aanzienlijk verschil maken in ph waarden,

ook onderstroom(Peter) kan in dit geval verandering met zich meebrengen,

blijft een moeilijk verhaal, je kunt nooit je boilie ter plekke aanpassen aan de op dat moment gerelateerde(om er maar eens een interressante term uit te gooien) ph waardes,

wel kun je met gesoakte of dgedipte boilies én flavourdips iets bewerkstelligen.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-11-2010 23:04

Blijft dat soaken of dippen nooit aantoonbaar een verschil heeft aangetoond. Waarmee ik niet zeg dat ik er geen gebruik van maak. Maar het effect, als het er is, is maar kort.

Ik schat de waarde hiervan dus hoger in voor instant en actief vissen. Dus ik ga bij instant vissen echt niet de extra "korte termijn attractors" weer uitspoelen in een emmer viswater.

Bij lange termijn en dus statisch vissen op een voerplek kun je dit soort "korte termijn attractors" weglaten. Anderszins werken de extra attractors uit vers aas ook als signaal dat er weer eten ligt. Dus lijkt uitspoelen in een emmer viswater ook niet zo heel erg nodig.

Kortom. Ik zie al doorredenerend alleen maar nog minder nut. Maar Eddy is de karper vangende waarheid. Cynisch bekeken zal hij de smaak van eipoeder wel willen wegspoelen. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

16-11-2010 23:57

pj otte schreef:Heren,
Stabiel is de PH waarde van water gedurende de 24 uur niet erg is me altijd verteld?

Groet,
Peter


Nou even mijn visie over ph/kh waardes.

Een Ph waarde is gebonden aan Kh lekker intresant niet echt ;)

Maar een ph verschilt per dag deel en dat kan zelfs tot 2 punten schelen.
Ik zeg succes met een gelijke ph waarde te vinden als aas en water.

Gemiddeld water zal zoon ph van 6,5 hebben.

Ik week wel lekker niks voor ipv dat lastige gedoe....

Jongen is onzin simpel als dat.
Want hoe krijg je aas zo zuur als 6,5 of neutraal als 7? of basische boven de 7??
Niemand kan dat en zal dat ook nooit kunnen zie paar regels terug.

Ik kan me elektronische Ph meter wel meenemen maar hoe kan ik mijn boilie ooit aansturen door soaken?
Dat denk ik toch echt niet mijn boilies moet minimaal 2 dagen soaken willen ze volledig gevuld zijn met water.
Dan zijn ze zo zacht dat ik ze niet eens meer aan de hair krijg haha.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-11-2010 00:39

Een bol met een lage pH waarde is wel heel goed voor de darmflora van een vis.

Citroenzuur, melkzuur, aan u de keus.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

17-11-2010 01:14

waarop baseer je dat?

Aangezien een zuur de darm gestel kan aantasten.
Karpers hebben geen maag met een zuur gelijk aan zoutzuur.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

17-11-2010 01:57

Kees Ouwehand schreef:Lang voordat een boilie uit elkaar valt is de bolie al geneutraliseerd.


Let's agree to disagree Kees! Ik verwacht persoonlijk dat de pH van de boilie weliswaar steeds dichter bij de ph van het water komt, maar nooit helemaal gelijk zal zijn... Het pH verschil nadert de nul zeg maar, maar zal niet helemaal nul worden zo is mijn verwachting.

Meten is weten, dus wie weet ooit eens een leuke meet opstelling maken en testen maar. Nogmaals: niet dat dat veel praktisch nut heeft volgens mij!
Maakt verder ook niks uit natuurlijk, als de karper ons aas vind is het goed, als ie het niet vind is er altijd wel een excuus; ligt het natuurlijk aan het weer of zo...

Ik weet dat er nogal wat over dit onderwerp geschreven is hier en daar, maar vind e.e.a. toch warrig en vooral cryptisch overkomen.

Even een paar serieuze vraagjes voor de mensen die denken dat door het spelen met de pH van je aas de vangsten beïnvloed kunnen worden:

Hoe pas je die kennis toe? Is het niet simpelweg een kwestie van een balletje creëren met een zuurtje (citroenzuur, melkzuur, go Hilco!) er in, zodat de pH van je aas altijd wat lager ligt dan de pH van het water?
Of is dat te simpel gesteld, en moet er bijvoorbeeld niet te zuur (niet lachen) gevist worden? Is er wellicht in theorie een optimum verschil pH?
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-11-2010 02:07

Kenny,

Even een link.

http://www.wfish.de/fulltext/CAB_review ... rition.pdf

Wordt namelijk ook al toegepast.

Zelfs ook al in Koivoer.

Oftewel, toevoegingen nieuwe stijl.
K. van den Herik

17-11-2010 07:25

Maar het effect, als het er is, is maar kort.

zo lopen 2 topic in elkaar over. Maar ja kut om om 2 uur je nest uit te moeten
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-11-2010 09:08

Die zuur ionen zullen oneindig verdund nog wel ergens rondzweven, Vincent. Maar dan wordt het gelijk aan homeopatie. Moet je ook in geloven. Dus inderdaad is dit dan een oneindige discussie waarin we elkaar niet zullen vinden. Prima. Meten zal dan ook niet zoveel kunnen zeggen. Er is altijd een ondergrens aan wat je nog kunt meten. Als je dan aanneemt dat karper onder die meetgrens nog kan waarnemen, dan blijft het onbeslist.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Derk Roelsen

17-11-2010 22:03

Als je nou heel, heel erg lang met een rietje in het water gaat blazen... 8)
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

17-11-2010 23:11

Kees, wat je zegt; zelfs als we gaan meten zullen we het niet weten...
Een zeer waar gegeven, en dat geld voor heel veel (on)zekerheden in onze visserij! Gelukkig maar...
Tis net het echte leven!
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com