Vergunningen


Plaats reactie
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

13-10-2010 19:59

Geachte medeboarders,

Ik zou bij god niet weten of hier al een topic over is, maar toch ben ik razend benieuwd naar jullie antwoorden en meningen.

Ik zal hier in het kort even uitleggen waar het namelijk om gaat, en wat mijn vraag dan ook precies is.

Wij (karpervissers in twente) zijn erg de "lul". Het zit namelijk zo, dat de h.s.v.(en) hier in de buurt nieuwe, volkomen belachelijke regels zijn gaan hanteren. Ik woon namelijk in de prachtige stad enschede, waar wij de h.s.v. VIOS hebben. Bij hun kunnen wij uiteraad onze vergunningen kopen voor 40 euro per maand. Hierin zitten dan een aantal kanalen en een aantal vijvers, ik denk dat in ongv. 3 a 4 vijvers hier in de buurt veel op karpers word gevist. Nu woon ik hier al 19 jaar, me broer 21 en me pa 43, wat dus betekent dat wij deze vijvers zon beetje wel kennen, nu zeg ik niet dat we ze leeg gevist hebben.. Maar dan praat ik meer in de zin van, rotzooi, tuig, buitenlanders die vissen meenemen, EXTREEME dressuur en uiteraad grote delen van bekende visbestanden waardoor het voor ons niet erg aantrekkelijk is om er een compleet jaar intensief te vissen. Maargoed, zoals iedereen waarschijnlijk doet, soms wil je op je "thuiswater" wel is een paar uurtjes zitten om een paar visjes (knolletjes) te vangen, kan zijn door tijdgebrek, of een dagje vissen met je buurjonge/opa/oma whatever. Dit betekent, dat wij hiervoor dus 40 euro per jaar betalen voor hooguit 1 of 2 keer op die wateren vissen. Ook mag je hier op 3 van de 4 "nog iets aantrekkelijke vijvers" niet nachtvissen

Volgend punt, nu is hier ook in hengelo een hsv genaamd "Ons genoegen", hier geld zon beetje het zelfde, op het tuig en afval na. Zijn ongv. 4 leuke vijvers om wel eens een dagje rond te brengen. Hier het zelfde verhaal m.b.t nachtvissen.

Op dit moment hebben wij een vergunning van hsv ons genoegen, met deze vergunning mogen wij ook vissen in vijvers van hsv VIOS en andersom niet.. Omdat dit uiteraad voor leegloop van hsv vios zorgt is er nu gezegd dat elke stad een eigen hsv heeft. Vandaar ook de topic.

Vervolgens hebben we hsv vvlo Oldenzaal/losser/delutte, hier zit echt 1 leuke vijver, en daar is het ook mee gezegd. (voor karpervissers) Hier zijn de kosten 45 euro, en mag je vissen op 3 vijvers, waar je bij 1 leuk op karper kan vissen (Nachtvissen verboden)

Nu snap ik dat het voor feeder, vaste stok en klapstoel vissers niet zo enorme ramp is aangezien die 9 van de 10 keer of op kanaal of op 1 a 2 vijvers zitten. Ik bedoel, de brasems en voorns zijn in de meeste vijvers wel het zelfde. wat dus betekent eenmalig 40 euro, bij een hsv die hun aantrekt.
Nu is het met karper vissen toch net iets anders, zoals de meeste weten. Target vissen, vijvers leren kennen, etc etc etc. Dit betekent dat als wij een beetje leuk willen vissen, en niet elke dag op de zelfde bodemloze put wij al snel genoodzaakt zijn (nu dus) 125 euro te betalen per jaar.

Dat terwijl we bij HSV vios, 1 of 2 keer per jaar vissen.

Nu is mijn vraag, valt hier wat aan te doen? Ervaren jullie het zelfde probleem in jullie omgeving? Hoe doen andere vissers uit twente dat (Bijv. Christrian Hummelink, Nick beuvink en de anderen? Is het niet mogelijk om per rayon 1 verguninning te verstrekken voor bijv. 100 euro? of 150?

Op deze manier hoe het nou gaat, is er gewoon VEEL te VEEL onduidelijkheid en word de hobby van de serieuse karpervisser in mijn ogen gewoon ontnomen.

WAarschijnlijk zal dit ook niet uithalen, want het is gewoon een feit, ze hebben alleen de karpervissers ermee en niet de feeder, witvis vissers.. Zoals eerder gezegd, brasem is een brasem.. En aangezien er daar hoogswaarschijnlijk veel meer van zijn, word er niks aan gedaan.

Zoals hier in huis, ik, me broer en me vader als fanatiekkarpervisser betalen dus gewoon 125 euro per jaar..375 euro vanuit alleen dit huis om te vissen. Kan ik ook een heel jaar me eten voor verzorgen tijdens het vissen. Als je het mij vraagt, pure geld klopperij.

Ik wacht jullie reactie's geduldig af.

Met vriendelijke groeten,
Martin Nijboer
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

14-10-2010 12:04

Dubbele afdrachten kun je terug vragen en dan kost je dat dus minder dan 45 euro per vergunning. Scheelt toch bij 45 euro per persoon. Tel uit je winst. ;)

Stel eens voor op de ALV dat de betreffende vereniging hun wateren inbrengen bij de HSFON. Dat was op de jaarvergadering van de HSFON ook een succes. :lol: :lol: :lol: :lol: Onze vereniging heeft dat nu op verschillende manieren geprobeerd, maar je loopt telkens tegen de besturen van de verschillende hengelsportverenigingen aan, die bang zijn voor eigen identiteit en zo mogelijk nog banger voor hun biertje en gehaktbal bij de bestuursvergaderingen. Zijn meer topics over trouwens.

Een ding is in elk geval zeker: die ene schriftelijke toestemming (VISpas) gaat er de komende jaren niet komen, maar zeg nooit nooit.
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

14-10-2010 12:28

Hebben ze daar geen dagvergunningen?

Wij hanteren naast een lidmaatschap/jaarvergunning, ook een dag vergunning. Dan kun je voor 5 euro een hele dag vissen met 2 hengels.

Zodoende ben je maar 10 euro kwijt als je er slechts 2 keer per jaar zou vissen.
Pluk de dag
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

14-10-2010 14:54

Dat is bij de visvijver in oldenzaal (hsv vvlo) wel zo inderdaad. Alleen is dit nu de vijver waar ik me veel op wil gaan focusen. Dus zal dat niet rendabel zijn. De "thuiswateren" hier niet..
Gebruikersavatar
justin waayer1
Berichten: 729
Lid geworden op: 29-07-2010 19:44
Locatie: twente

14-10-2010 16:46

ik ben lid van de ohv (oldenzaal) daar betaal je 14 jaar en ouder bent, 38 euro nog. wat voor het hele jaar. en de nachtvispas is 10,00
en hiemee mag je dan ik alle wateren vissen die in de landelijke lijst van wateren staan (die van oost nederland),maar sommige wateren zijn gepacht (door een andere hsv) en daar moet je dan weer een aparte vergunning voor kopen :(
mvg justin
----------------------------------------------------------
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

14-10-2010 18:12

Wij vissen zo door het jaar heen in 5 verschillende regio's.
Hierdoor ben ik op jaarbasis ongeveer 200 euro aan vergunningen kwijt....
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-10-2010 09:38

Langzaam maar zeker begint zich toch iets af te tekenen, ook hier in N-Br heb je als je een beetje leuk wilt vissen een stuk of 5 lidmaatschappen nodig, doe daar nog 's de derde hengel en nachtvergunningen bij en het wordt een heel bedrag, bijna BTW...

Elk putje heeft zijn eigen clubje, soms helemaal van de lijst gehaald, het doet je bijna terugverlangen naar de visaktedagen.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-10-2010 09:43

Gelukkig heb ik daar hier helemaal geen last van. En meer dan een tweetal wateren in een jaar met een enkele langere sessie naar een derde water komt niet voor. Voor het struinen ben ik domme Sven en neem ik gewoon de pas mee die ik heb.

"Wist ik veel"..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-10-2010 09:50

Ze zijn al (terecht) blij dat je wat hebt Sven, de politie kan er ook geen chocolade van maken, en dan iets wat maar weinig mensen weten, maar als je met een 'verkeerde' pas vist dan is het aan hun om kwaadwil te bewijzen, dat je bewust vist waar het niet mag, stok achter de deur is dan het boekje en daarom moet je het bij je hebben, maar als de politie er ook geen wijs uit kan worden krijg je al gauw, hij heeft een pas dus het zal wel.....
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

15-10-2010 12:45

justin waayer1 schreef:ik ben lid van de ohv (oldenzaal) daar betaal je 14 jaar en ouder bent, 38 euro nog. wat voor het hele jaar. en de nachtvispas is 10,00
en hiemee mag je dan ik alle wateren vissen die in de landelijke lijst van wateren staan (die van oost nederland),maar sommige wateren zijn gepacht (door een andere hsv) en daar moet je dan weer een aparte vergunning voor kopen :(



Exactly my point..

Wij vissen zo door het jaar heen in 5 verschillende regio's.
Hierdoor ben ik op jaarbasis ongeveer 200 euro aan vergunningen kwijt....


And once again..
Dit is toch niet normaal meer? Het karpervissen is al duur genoeg.. En ja sven, dat klopt.. Maar toevallig alsnog een boete krijgen omdat meneer agent ham op ze boterham heeft gekregen ipv kaas kost je dus ook weer 60 euro...

Maargoed, waar betaal je eigenlijk zoveel geld voor? De wateren hier in de omgeving worden er iig niet beter op..
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-10-2010 13:28

Jullie wonen in een verkeerd gedeelte van NL (gelukkig maar).

Hier komt oom agent mij controleren en ik vis met 3 hengels, foei mag niet ik weet het, maar oom agent werpt 1 blik op mijn spullen en hoe ik de stek heb en stelt dat mijn papieren wel in orde zullen zijn als ik zo prof. vis ..... mijn antwoord was een hmhm. Ben niet zon lieger maar ze alles precies vertellen is ook niet mijn ding zeg maar.

Er is hier wel een hele vriendelijke meneer van de AIVD die af en toe wel eens komt buurten, maar de waarschuwing alleen maar laat klinken in gebieden waar veel andere mensen komen. Andere gevallen herkent hij je en zwaait hij vriendelijk :-)

P.S. Past allen maar op dat jullie Kees niet een keer treffen, kom dan maar eens weg met een lul verhaal :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

15-10-2010 14:03

Wie van de klagers hier vist wel eens op een BTW?

Wij hadden ook een klager binnen de club. Wel 2 a 3 keer per jaar naar Frankrijk om daar voor iets van 250 euro per week (750 euro totaal!) te zitten en in NL lopen zeuren over 20 euro waar je een heel jaar kunt vissen om nog maar te zwijgen over een contributieverhoging van 50 eurocent. Zo slecht is het vergunningstelsel niet in Nederland. Kijk naar andere landen waar je soms honderden euro's betaalt om er te kunnen vissen in VERENIGINGSwateren.

Ik wil NOGMAALS zeggen -> ga eens naar de ALV van je vereniging en kaart daar aan of ze de wateren in willen brengen in de lijst van viswateren. Dat levert meer op dan hier lopen zeveren.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

15-10-2010 14:24

Wijze woorden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-10-2010 14:32

Helemaal juist Matthijs. Van de in totaal ca. 950 HSV-en in Nederland zijn er maar weinig die hun wateren in de Landelijke Lijst van Viswateren ingebracht hebben. En voor alle wateren die niet ingebracht zijn heb je nu eenmaal weer een andere Vispas nodig. Matthijs heeft al geschreven waarom veel HSV bestuurders geen zin hebben om hun water(en) in de Landelijke Lijst in te brengen en omdat iedere HSV een zelfstandige vereniging is kan ook niemand hen daartoe dwingen op de eigen leden na.
En die eigen leden komen in overgrote meerderheid niet naar de ALV en daardoor kan een bestuur ook niet door hun leden gedwongen worden om hun water(en) in te brengen.
In mijn optiek ligt het dus ook aan alle Karpervissers die zich niet hiervoor willen inzetten, net zoals aan hun bestuurders die daar simpelweg geen zin in hebben...
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-10-2010 15:13

Ik ga graag naar Frankrijk en kies noodgedwongen voor de veiligheid van een BTW, mijn auto is al een keer leeggehaald, maar hoe het in andere landen gaat, tsja, daar heb ik geen fuck mee te maken, ik woon in Nederland.
De topicstarter is 19 jaar en zal na moeten denken over elke euro die hij uitgeeft, voorlopig is zijn wereld niet groter en het is zijn goed recht dit aan te kaarten, zonder gelijk voor zeveraar uitgemaakt te worden.
En hij heeft het ook niet over 50ct.
Verder word er niet geklaagd maar geconstateerd, er is er maar een die klaagt en dat gaat over een medelid die zeikt over 50ct, nou en?
Ik ben lid van 6 verenigingen (net gecheckt) en samen met de nacht- en derde hengel vergunningen is dat een heel bedrag, kan me voorstellen dat dat zeer doet als je 19 bent.
Draag daar iets aan bij ipv die buitenland voorbeelden, in Afrika hebben ze honger, mag ik dan geen oud brood meer aan de vogels geven? Onzin.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

15-10-2010 15:27

Daarnaast lijkt het mij dat een btw ook als vakantie gezien mag worden? Het lijkt mij niet dat die desbetreffende persoon 2 a 3 keer na frankrijk gaat en daarnaast ook nog 2 keer naar turkije of iets? Mocht het wel het geval zijn, wil ik zijn werkgever heel graag leren kennen.

Dus in het geval van vakantie, is het erg goedkoop en de vergunningen erg duur. En inderdaad Rick, jij bent lid van 6. Ik van 3, + nachtvispas. Wat mij zo geschat op een kleine 140 euro brengt per jaar. Wat mij een goeie week hard werken kost.. Het is gewoon erg duur, en ik weet niet eens wat ze van het geld doen.. Vijvers schoon maken en controleurs op pad sturen iig niet.. Als dat nou het geval was had ik er nog wel iets vreede mee gehad..
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-10-2010 16:09

De goede niet te na gesproken maar veel verenigingen kun je niet beschuldigen van overdadige aktiviteiten nee, behalve het feestavondje dan.
Ik zou 's aktief gaan worden richting de vereniging, misschien doet een nieuwe impuls wonderen.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

15-10-2010 16:11

Kijk dat was de bedoeling, aanzetten tot in plaats van .........
Gebruikersavatar
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

15-10-2010 16:19

Martin Nijboer schreef:Vijvers schoon maken en controleurs op pad sturen iig niet.. Als dat nou het geval was had ik er nog wel iets vreede mee gehad..


Misschien wordt het dan helemaal tijd dat je een keer naar de ALV gaat. :lol: :lol:

En dan nog: je bepaalt zelf dat je meerdere Vispassen (en dus lid van meerdere verenigingen) wilt omdat je ergens anders wilt kunnen vissen. Als je daar bij wijze van het budget niet voor zou hebben, dan moet je misschien ergens anders gaan vissen. Kortom: je moeten riemen met de riemen die je hebt, net zoals ze het in Afrika moeten doen met het beschikbare voedsel daar.

En Rick, jij intepreteert mijn posting verkeerd. Dat jij daar geen fuck mee te maken hebt, snapt een ieder hier op het board. Dat was alleen de link naar dat we het in Nederland nog helemaal niet zo slecht voor elkaar hebben qua vergunningstelsel.
En of het klagen of constateren is kunnen we lang over zeveren. :lol: :lol: Laten we dat dus maar niet gaan doen. Feit blijft dat je na het constateren misschien wel eens moet gaan klagen bij de verschillende besturen.

Ieder andere belanghebbende en ikzelf vernemen graag de reacties van besturen tijdens de ALV op het voorstel van het inbrengen, want ik neem aan dat dat nou toch wel eens een keer aangekaart gaat worden! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

15-10-2010 16:45

Ben ook aktief bij het plaatselijke clubje hoor, er komt zelfs een karpercommisie, titel is er al, hehehehe

Inderdaad verkeerd begrepen, toon iets te agressief uitgelegd, mijn welgemeende excuses :wink:
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

15-10-2010 17:17

Ik denk dat ik hier maandag werk van ga maken. Misschien een aantal tips voor mij om dit zo soepel maar duidelijk mogelijk over te brengen?

Trouwens misschien een idee, om een hyperlink naar dit topic weer te geven in het schijfsel naar het bestuur?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-10-2010 17:36

Rick v S,
De visakte had meer beperkingen. Was die nat geworden kon je weer geld uitgeven voor hetzelfde document. Voor de rest ??

Matthijs,
Je hebt gelijk de leden bepalen het beleid. Ga je liever vissen of sacherijnig achter je pc zitten rammen op je toetsen heb je weinig recht van spreken ha,ha.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

15-10-2010 21:07

Martin Nijboer schreef:Omdat dit uiteraad voor leegloop van hsv vios zorgt is er nu gezegd dat elke stad een eigen hsv heeft. Vandaar ook de topic.


Martin,

Waar heb je dit gehoord/gelezen? Ik ben benieuwd..
Ikzelf ben namelijk ook lid van meerdere verenigingen maar heb van geen enkele vereniging een bericht gezien.... :roll:

Groeten,

Patrick
Martin Nijboer
Berichten: 313
Lid geworden op: 11-08-2010 17:03

16-10-2010 00:02

Denk dat je het verkeerd begrepen hebt.

HSV Onsgenoegen pacht (dit jaar nog, overigens ook het enige jaar) alle vijvers in hengelo, en zijn samen met vios tot akkoord gekomen dat je met hun vergunning OOK in vios vijvers mag vissen.

Vios heeft dit in tegendeel niet, en met een Vios vergunning mag je niet in vijvers van Onsgenoegen vissen.

Beide vergunningen kosten 40 euro.. Waardoor het logisch is dat iedereen naar ons genoegen gaat (leeg loop vios). Nu is het weer terug getrokken (gaat volgend jaar weer in), en mag je met ons genoegen alleen nog in hun eigen wateren vissen.. Dit heb ik gehoord van vios tijdens een gesprek met hun om mijn vergunning op te zeggen zodat ik alleen ons genoegen zou gaan gebruiken.
Anthony Visentini
Berichten: 95
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00
Locatie: Utrecht

17-10-2010 09:51

Ik heb zelf ook een dubbel lidmaatschap maar betaal de ene maar voor de helft.
Plaats reactie