Ultegra 14000 XTB VS Longcast


remco van gool

17-02-2010 17:21

Goedendag
Ik ben momenteel in het bezit van de Shimano Longcasten maar ben toch weer is op zoek naar wat anders.
Nu is mijn oog gevallen op de Shimano Ultegra 14000 XTB ,een erg mooie molen vind ik.
Zijn erg hier mensen die mij de voor/na delen kunnen vertellen tussen deze 2 molens en of die baitrunnerspoel wat is ?
Ik wacht de reactie's af.

mvg RvG
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-02-2010 17:28

14000 :o

zelf heb ik de 5500 xtb, kan al 3 a 400 meter lijn op... waarom wil je groter dan dit? de 5500 draaid net zo snel op als grotere versies, heeft alleen kleinere spoel.

nja ik ben er erg tevreden mee, heb ze zelf nog niet zo lang. vind het sowieso wel echt een SUPER mooie molen.... ziet er echt super uit onder mijn hengels.

de baitrunner spool is toch wel een voordeel.. werkt vrij simpel, je steld gewoon de meest dichte stand in, (zegmaar spoel zover mogelijk naar links gedraaid (van voren rechts)) dit is zegmaar de drilstand. je gooid uit, legt hengels op steunen, en draaid de slip een klein stukje (nog geen kwart slag) om naar baitrunner/vrijloop stand te gaan. heb je een vis, sla aan met je hand op je spoel en draai met die zelfde hand je slip weer een klein stukje terug en youre good to go !!! beste van 2 werelden.

het is eigelijk gewoon een normale spoel/slip maar dan nog sneller aan te passen, naar mijn mening mooi meegenomen toch?!?
Gebruikersavatar
ian luschen
Berichten: 204
Lid geworden op: 12-10-2009 13:04
Locatie: naast mijn buren

17-02-2010 17:38

Ik heb ook de 5500 xtb in mijn bezit,sinds een maand dus kan er weinig over vertellen! Alleen wel dat er een goeie slip opzit en er gewoon super uitziet! :D
Gr Ian.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-02-2010 17:51

ik heb de 14000 XSB, dat is de XTB maar dan met instant drag i.p.v. baitrunnerspool. heb er alleen nog maar een keer mee gepeild voor de rest heb ik hem nog niet gebruikt.

25 februari komt er een vertegenwoordiger van shimano hier in de lokale hengelsportzaak. ik ga hem nog wel ff vragen naar de instant drag.....
van normale (vecht) stand tot losse (op de steunen) stand zit bij mij 3 hele slagen van de knop. op de internet site stond echter dat met een enkele draai je van vecht naar los gaat. de slip van mijn oude fox stratos moest ik net zo veel aan draaien als ik hem zo wou afstellen.....
er is in mijn ogen dan ook geen meerwaarde van de instant drag, ik kan in ieder geval minder makkelijk tegen obstakels vissen omdat de overschakeling van los naar vecht net wat langer duurd.

ik heb ook getwijfeld tussen de LC en de 14000, echter is de LC in mijn ogen een lelijk bakbeest waar ik enkele niet zo'n goede verhalen over hoorde. falende baitrunner, slecht binnenwerk.

of die ultegra's echt fijn zijn dat moet ik eerst nog maar eens ondervinden, als het niet zo is zet ik ze gewoon op marktplaats en koop ik weer andere.....
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-02-2010 18:36

ja normaal moet die volgens mij ook in 1 slag ong te verstellen zijn bas... al geprobeerd hem er helemaal af te draaien en dan er weer goed op doen? kan zijn dat die raar zat ofzo...
je kan trouwens ook losse baitrunner spools kopen volgens mij.. waarschijnlijk wel voor te veel geld maar toch.. (neem wel baitrunner spool 2, 1 is niet zo goed)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-02-2010 18:38

heb hem er al meerdere keren afgehaald en opnieuw opgezet, ook met andere spoel 10000 serie. daarom ga ik ook met die vertegenwoordiger spreken.
remco van gool

17-02-2010 19:01

Baitrunnerspoel 1 of 2 ?
Welke zit er dan op de 14000 XTB ?
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

17-02-2010 19:09

op xtb zit de nieuwste verbeterde versie, baitrunner spool 2 ;)
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

17-02-2010 20:02

anders kijk effe op deze site remco: http://www.shimanocarpexpert.com/
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

17-02-2010 22:06

bas van geffen schreef:25 februari komt er een vertegenwoordiger van shimano hier in de lokale hengelsportzaak. ik ga hem nog wel ff vragen naar de instant drag.....
van normale (vecht) stand tot losse (op de steunen) stand zit bij mij 3 hele slagen van de knop. op de internet site stond echter dat met een enkele draai je van vecht naar los gaat. de slip van mijn oude fox stratos moest ik net zo veel aan draaien als ik hem zo wou afstellen.....
er is in mijn ogen dan ook geen meerwaarde van de instant drag, ik kan in ieder geval minder makkelijk tegen obstakels vissen omdat de overschakeling van los naar vecht net wat langer duurd.


Zelf hoef ik maar een halve slag te draaien met de super ultegra's om hem van losse naar dril stand te brengen ongv.
Dus of je molen is dan niet goed of je zit hier een beetje te overdrijven met je 3 hele slagen.
En dan ook nog eens met losse stand tegen obstakels willen vissen???
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-02-2010 18:45

het is niks overdreven wat die 3 hele slagen betreft, het lijkt wel een gewone slip zoals elke molen het heeft. morgen ga ik er voor het eerst mee vissen, ik ben benieuwd!!

met losse slip tegen obstakels vissen: de obstakels zijn bij mij boven het water, en net in het water, hangende takken, de vis vlucht hier niet in omdat ze niet weten van welke kant de druk gaat komen. ze blijven kopschuddend op de plek hangen. ze voelen alleen druk van het lood tot ik mijn hengel pak en druk geef, vanaf dan kan ie alleen maar naar de zijkant vluchten en niet meer in de takken. het is op een afstand van 30 meter, en als ie ooit de takken in zou vluchten (tot nu toe 1 zeelt die de takken opzocht) dan ga ik gewoon het water in om de vis eruit te halen.

eerst viste ik ook met mijn slip bijna dicht, echter begint ie dan de hoek/takken in te vluchten waar ie bijna niet meer uit komt. het is ook maar op 1 watertje waar ik de klappen van de zweep ken. dus ja met losse slip tegen obstakels vissen ja!! kwestie van dicht op je hengels zitten en goed opletten...

nu zijn 11 van de 21 vissen dood door de lange vorst in combinatie met de sneeuw, dus ik denk niet dat ik er voorlopig nog vis......
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

18-02-2010 21:21

bas van geffen schreef:het is niks overdreven wat die 3 hele slagen betreft, het lijkt wel een gewone slip zoals elke molen het heeft. morgen ga ik er voor het eerst mee vissen, ik ben benieuwd!!


Dan zou ik ze maar gaan inruilen zoals ik al zei, want ik heb de ultegra xsb ook in mijn handen gehad en die werkte precies hetzelfde als de super ultegra.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

18-02-2010 21:24

vandaar dat ik ook met die vertegenwoordiger ga praten.
Gebruikersavatar
Bjorn Jonkman
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-10-2007 00:48

18-02-2010 21:28

bas van geffen schreef:vandaar dat ik ook met die vertegenwoordiger ga praten.


Als je daarvoor al naar een vertegenwoordiger moet gaan?
Als je gewoon naar de winkelier gaat heb je het gelijk geregeld.
Maja zal wel aan mij liggen.. iig succes verder nog met je molens.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

24-02-2010 21:31

bas van geffen schreef:vandaar dat ik ook met die vertegenwoordiger ga praten.



Hey Bas.


Laat even weten wat die vertegenwoordiger heeft gezegd als je wilt.
Mzzl Bart
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

25-02-2010 16:40

afspraak is verzet naar 3 maart, ik laat zeker wat weten als ik antwoord heb.

bij de laatste keer deed het klikgeluid van mijn slip het ook al niet meer, dus die molen krijgt ie al zeker terug.
de andere twee daar werkt alles prima nu, ook de instant drag. zal wel aan die ene molen liggen.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

25-02-2010 17:15

Heb die molens ook aangeschaft en moet eerlijk zeggen dat de instant drag mij ook iets tegenvalt.
Al ben ik er al wel achter dat je hem niet tever moet open draaien.
Open is open en verder los draaien maakt geen verschil meer in "vrijloop",dat zijn dan dus alleen extra slagen die je nodig hebt voor de slip op drilstand te zetten.
Heb er nog niet mee gevist maar een halve slag moet kunnen lijkt mij.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

25-02-2010 17:47

Ik heb zelf de 5500 en een maat van mij ook, baitrunner systeem werkt perfect bij ons.
Met een paar klikken van de slipknop ben je al klaar, halve slag is niet eens nodig.
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

25-02-2010 18:11

Dat baitrunner systeem is iets anders dan de instant drag Mario.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

02-03-2010 20:29

Heb me idd vergist ja :oops:
Maar sinds vanmiddag ben ik in het bezit van 2 nieuwe shimano titanos molens en deze hebben wel het instant drag systeem.
Ik vis vrij strak op de slip en zoals ik hem zou gebruiken kan ik hem met een halve tot hele slag van de run stand ( om het zo maar effe te noemen ) naar de dril stand zetten, kan me wel voorstellen dat als je je slip wat losser zet dat het minder fijn gaat ( meer slagen )
Als ik de slip behoorlijk los zet en ik wil hem in de dril stand krijgen moet ik ongeveer 1,1/2 tot 2 slagen draaien, kan me indenken dat dat voor sommige niet fijn is.
Voor mijn manier van vissen is het prima.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-04-2010 22:05

XSB, dat zijn toppers heb er zelf mee gevist en is ideaal voor afstands visserij.
Mijn mening
remco van gool

03-05-2010 10:48

Ik heb de XTB's aangeschaft ,en afgelopen weekend een aantal vissen mee gedrild.
Wat een genot om met deze molens te vissen.
Je stelt de gevecht stand in dan de grote spoelknop een kwart slag open.
Bij een run even je hand op de spoel ,aanslaan ,grote spoelknop een kwart slag aan draaien en hij staat in de gevecht stand ,wanneer de vis een run neemt ,het mooie tikken van de spoel.
Ben dus een tevreden mens.

mvg RvG
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

08-08-2010 11:47

Remco,
Ben je echt tevreden van die Ultegra XTB 140000? Bij mij krijgt zowel dce winkelier, de vertegenwoordiger van Shimano als de technische dienst van Shimano mij niet uitgelegd hoe de slip moet afgesteld worden. Volgens mij is er iets mis want als ik het kleine wieltje los(slipinstelling), kan ik de grote knop weer drie klikken achteruitdraaien. Dus zit hij weer blokvast. Dan los je weer het kleine wieltje een beetje etc. etc. tot gans spoel en knop het water in dondert. Filmpje van Jan Porter op Youtube helpt ook niet, want bij hem kan je grote knop dichtdraaien en dan via kleine knop spoel aanspannen. Dit lukt al niet bij mij.
Moet grote knop volledig opedraaien en dan pas heb ik grip met het kleine wieltje. Iemand dit ook meegemaakt? Heb er al 6 gecheckt en overal zelfde probleem.
wouter mer
Berichten: 825
Lid geworden op: 20-09-2009 10:46
Locatie: Oegstgeest

08-08-2010 11:52

Ik zet de grote knop vast, dan stel ik hem met de kleine knop in op de zwaarste drilstand. niets aan de hand, nog geen probleem mee gehad.

gewoon een beetje klote met die kleine slip, en dan kijken hoe vast die zit als je de grote knop helemaal vast draaid.

vind het systeem super, en vooral erg simpel.
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

08-08-2010 11:57

wouter mer schreef:Ik zet de grote knop vast, dan stel ik hem met de kleine knop in op de zwaarste drilstand. niets aan de hand, nog geen probleem mee gehad.

gewoon een beetje klote met die kleine slip, en dan kijken hoe vast die zit als je de grote knop helemaal vast draaid.

vind het systeem super, en vooral erg simpel.


Kan jij echt grote knop dichtdraaien en dan kleine wieltje aanspannen? Ik krijg geen grip met kleine wieltje en dus komt spoel en slip niet vast. Mij lukt het enkel als ik grote knop openzet en dan klein wielaanspan met gevolgen zoals hierboven vermeld.