Back leads / Toplood


Plaats reactie
Hans Jansen Kraai
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-08-2008 21:58
Locatie: Duiven

23-08-2008 18:50

Zit me beetje te verdiepen hoe nu te vissen,hoop nu een leuke,goede lood montage te hebben.
Deze week mooie karper gevangen,maar vraag is hoe jullie denken over back leads of evt. toplood (ben zelf niet z'n fan van toplood) dus vraag me af hoe back leads werken.
Tot nu toe weinig Karpers ?????????
Hans Jansen Kraai
Berichten: 5
Lid geworden op: 08-08-2008 21:58
Locatie: Duiven

23-08-2008 19:07

ik bedoel glidders of zo iets.
ben nog niet zo thuis in alles wat je aan je hengel kunt hangen/monteren
Tot nu toe weinig Karpers ?????????
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-08-2008 19:35

Zeker aan te raden, laatste meters lijn zullen over de bodem lopen.
Gebruikersavatar
arjan teunis
Berichten: 187
Lid geworden op: 24-09-2005 23:38
Locatie: twente

24-08-2008 19:45

Ik vis bijna altijd met een flying backlead op de lijn.
Ik plaats hem meestal op 1,5 a 2 meter boven de loodmontage en hou het loodje op de plek dmv 2 kleine stukjes kneedbaar lood, een erboven en een eronder op de lijn te kneden.
Eventueel ook nog een paar stukjes kneedbaar lood tussen de loodmontage en het backlead om er zeker van te zijn dat alles goed op de bodem ligt.
Dan nog met halfslappe lijnen vissen en de swinger zo licht mogelijk afstellen dus het gewichtje van de swinger tot in de bocht schuiven.
doe maar normaal we doen al gek genoeg.
Barry Joosten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25-08-2008 17:15
Locatie: Ede

25-08-2008 17:25

Ja ik gebruik ook een flying back-lead, zeer aan te raden.. houd de lijn op de bodem.
ik vis zelf met toplood op wateren waar dressuur is.. die karpers zijn moeilijk te vangen,, dus moet het slim doen. een lijn kan se afschrikken.
op groteren wateren doe ik gwoon me eerste 2 topogen onder water,, werkt ook goed!

succes er mee!

groetjes
Gebruikersavatar
astrid booi
Berichten: 4
Lid geworden op: 06-05-2008 21:37

25-08-2008 20:30

Ik vis altijd met toplood,de zogenaamde sliders.Ik heb er een paar uit Engeland en deze zijn echt top :wink: .Toen ik er 2 kwijt was kocht ik er een paar van fox en ultimate maar deze blijven vaak in de lijn hangen(zijn dus niet echt goed) De Engelse gleden als de tierelier
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-08-2008 23:08

Ze blijven hangen doordat de lijn op een gegeven moment door het rubber snijdt. Een palingloodje aan een warteltje dat je erop kan klikken is ook prima te gebruiken.

Mitchel
Gebruikersavatar
Alexander Martens
Berichten: 113
Lid geworden op: 23-11-2006 22:27
Locatie: Utrecht

26-08-2008 19:06

Ik zou hier inderdaadook wat meer over willen weten . als je namelijk een lood op je lijn schuifd gaat tog allekanten op :o of zie ik dat verkeerd
Mark van Rhee
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-03-2008 14:08
Locatie: Maashees

29-08-2008 10:07

Ik gebruik de back leads van Korda. Deze bevallen me uitstekend. Ze zijn er ook in verschillende gewichten voor de verschillende afstanden die je kunt bevissen. De zwaardere zijn geschikt voor langere afstanden. Als je ze gewoon boven je tube erop zet met een kraaltje ertussen schuiven ze normaal gesproken wel een aantal meter omhoog. Daardoor ligt het laatste gedeelte op de bodem. Bij mij werkt het goed, minder lijnzwemmers wanneer ik op een voerstek vis en het schrikt de karper natuurlijk niet af als de lijn op de bodem ligt.
Samen is niet alleen...
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

30-08-2008 01:24

@Alexander:

Toplood dien ja na het inwerpen op de lijn te monteren en zal je via je lijn het wat in moeten laten glijden. Vervolgens kun je het toplood dmv het optillen van de hengel in juiste positie brengen. Je lijn loopt dus naar het toplood en vervolgens over de bodem naar je aas. Althans dit is de bedoeling, praktijk kan nog wel eens verschillen ivm ongelijkheid van de bodem.

Mitchel
wilco vanveldhuizen
Berichten: 24
Lid geworden op: 04-07-2008 09:38
Locatie: ede

06-09-2008 17:51

haha die barry met zen dresuurputten,
in ede ckr, manmanman!

maarja @ mitchel

je kan ook je toplood op de lijn klikken nadat je tube er al opzit,
door de 2 spleten tegenovergesteld aan te brengen,

als je gewoon ingooit, zonder af te remmen,
komt het flying backleadje gewoon een meter of 5 van je montage af,
verder kan je ook nog na de ingooi
een 2e flying backleadje op de lijn aanbrengen,
zodat de hele lijn vanaf je top tot de montage op de bodem licht,
zo loop je in ieder geval niet het risico dat je de vis laat schrikken,
en je je stek verpest,

zelf vis ik meestal met flying backlead van korda,
en een fox toploodje met zo'n gele lijn,
op het moment van aanslaan schiet hij los,
en heb je geen problemen van bungelen
waardoor je de vis zou kunnen onthaken,
en het drilt een stuk fijner,

jmgn :wink:
Kaj de Jager

11-09-2008 15:51

Ik gebruik zelf flying backlead dit is een top middel en heeft nauwelijks effect op de beetregistratie. Met toplood heb ik veel last van weinig tot geen registratie van een aanbeet. Ook hindert dit mij bij het aanslaan, ik heb het wel eens gehad dat ik aansloeg en het toplood vastzat in de modderbodem waardoor mijn lijn direct doorsneed.

Ik zou voor de Korda flying backlead system gaan dit is vrij goedkoop en glijd prima.

groetjes Kaj,

P.s. de Onthaakmat gaat dit weekend al gebruikt worden ;)
Kaj de Jager

11-09-2008 15:52

De korda flying backlead kun je trouwens ook heel simpel van de lijn verwijderen.
Gebruikersavatar
Thomas Kaslander
Berichten: 115
Lid geworden op: 17-10-2007 19:07
Locatie: ZH

12-09-2008 13:20

Solar heeft ook ideale ''oogjes'' waar je zelf naar keuze een loodje aan kan bevestigen. De oogjes zijn van een hardkunstof waardoor deze zeer goedglijden. Ben ze pas tegengekomen bij wout van leeuwen en moet zeggen dat het tot nu toe de snelst glijdende toploodjes zijn die ik heb gebruikt.
Gebruikersavatar
Dirk Maatman
Berichten: 788
Lid geworden op: 29-11-2005 19:08
Locatie: thuis
Contacteer:

14-09-2008 17:10

Die heb ik ook Thomas, werkt perfect icm met bijvoorbeeld een 30 grams loodje uit de witvisserij. Ik kan nog niet zeggen dat die het best glijdt van alle toploodjes want die van Armaled vind ik nog niet iets beter maar wel duurder. Gr Dirk
.
Arnoud Roks

20-09-2009 20:21

ik vis ook gewoon met een 20-30 grams witvis loodje en dan een warteldje eraan of een ringetje uit de bowmarkt eraan, gewoon wartel op de lijn dichtklikken en laten glijden strak draaien en liggen maar, ik heb het getest, er vaarden geen boten door me lijn!
Plaats reactie