Is dit loodsysteem wat ik gebruik veilig?


Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

22-07-2008 15:58

Goedemiddag,
Ik heb een vraagje over mijn loodsysteem, of die wel veilig genoeg is. Ik vis met standaard anti-tangle tube (waar het wartellood opgeschoven zit) op mijn lijn met daaronder een kraaltje en daarna mijn wartel voor de onderlijn. die anti-tangle tube zorgt er dus voor dat het lood loslaat bij lijnbreuk en dat ik mijn onderlijn niet in de war gooit met de hoofdlijn. maar de anti-tangle tube word door dat kraaltje tegengehouden voor de wartel waardoor die over de hoofdlijn kan schuiven. Nou is mijn vraag: Is dit goed of moet een stuk van de wartel in het anti-tangle tube worden getrokken,zodat hij niet meer beweegt? Dit vraag ik om zo te kijken wat het veiligst is, want ik wil wel veilig vissen.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-07-2008 16:03

Foto? ;)

Uitleg is leuk maar foto is duidelijker.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

22-07-2008 16:07

Je hebt gelijk Kenny :wink: Zal even foto maken ervan ik zal ze morgen even op het forum zetten.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

23-07-2008 12:13

Bij deze stuur ik de foto`s in. Hopelijk kunnen jullie me helpen en tips geven wat ik er nog aan kan verbeteren. Heb er geen lood of rig aanzitten, maar ik denk dat het zo wel duidelijk genoeg is voor jullie. Is het niet duidelijk mag je het natuurlijk ook even zeggen :wink: .

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Laatst gewijzigd door Michael Kramer op 26-07-2008 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Mark te Hennepe
Berichten: 43
Lid geworden op: 04-01-2008 21:07
Locatie: Aalten
Contacteer:

23-07-2008 15:02

Hoi Michael, voor zo ver ik weet is zo'n montage bijna altijd veilig waneer het
lood eerder uit de clip schiet dan de clip van de lijn gaat schuivern.
Ik zou dat glimding ook vervangen door een kwik link of stick klip van korda,
omdat die niet zo opvallen.

Mvg, Mark
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

23-07-2008 15:46

oh oke, Bedankt Mark voor je tips :D . Trouwens dat glimding is een normaal warteltje.
Bedankt voor je tip en hulp :), met deze hulp kan ik wel wat om het zo te verbeteren.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

26-07-2008 14:45

De foto`s heb ik nu weer opnieuw ingevoegd :wink:. Alle tips en hulp zijn trouwens nog steeds welkom, al heb ik al wel antwoorden gekregen door Mark zijn bericht :D .

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
marijn alons
Berichten: 250
Lid geworden op: 18-09-2006 19:58
Locatie: dronten

28-07-2008 18:13

heej,

Als ik het goed zie, heb je een stijve tube gebruikt, dit zou ik niet meer doen omdat de tube als het ware omhoog gaat staan in het water. Ook met een silicone tube zou ik niet met dit systeem vissen omdat de tube dan gaat opkrullen als het tegen je backstop (kraaltje) aankomt. dit haalt het effect van je shockerrig weg. zo komt er geleidelijk kracht op de haak te staan i.p.v in één klap. Ik zou deze montage vissen in deze volgorde: onderlijn, wartel, kraaltje, safetyclip + lood, tail rubber, en dan na een x aantal cm een kraaltje dat vast op je lijn zit. Zo komt het lood alsnog los bij lijnbreuk.

Groeten
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

29-07-2008 12:08

oh oke, Bedankt voor de hulp Marijn :D , hier kan ik wel wat mee. Alleen het is niet echt een shockerrig geloof ik, het kan er wel een zijn hoor, weet nog niet super veel over rigs af. Het is inderdaad een redelijk stijfe tube, alleen toch wel beetje flexibel.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer.
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Kaj de Jager

22-08-2008 14:01

Als dit het safety systeem van Korda is dan heeft dit, indien er geen stopper boven zit, een heel veilige werking ik vis hier zelf ook altijd mee.
Gebruikersavatar
ben Oortwijn
Berichten: 56
Lid geworden op: 05-02-2008 18:22
Locatie: IJmuiden

22-08-2008 19:08

als ik jou was zo ik van korda een safety clip pack kopen waarmee je vijf safety clips motage`s kan maken en het staat uitgebreid op de verpaking hoe je het moet gebruiken en het is er in verschillende kleuren
onderandre: kaki,weed,silt,clay ik gebruik ze zelf ook.

mgv Ben
De verhalen maken de visser, de foto`s maken de man, Maar het is hij die zijn verhalen voor zich houdt, die het langst zijn eigen stekkie bevissen kan.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

23-08-2008 10:06

Michael,

je gebruikt een "safety systeem" schuivend als ik het goed zie? Normaal gesproken kan dit prima, mits je geen voorslagen gebruikt waardoor er verderop in de hoofdlijn knopen zitten. Mocht je echt schuivend willen vissen zou ik persoonlijk niet voor deze "moeilijke" opzet kiezen.
Ik zou echter wel ander klein materiaal gebruiken, de wartel met link die je nu gebruikt is qua sterkte niet voldoende. Vooral de link zal wanneer er kracht op word uitgeoefend uit elkaar buigen.

Afbeelding
Dit type quicklinks kun je ook direct aan de wartel bevestigen en is zeker sterk genoeg.

Groet,
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

25-08-2008 13:57

Bedankt voor de tips allemaal :D . En Patrick, ik vis zonder voorslag. Schuivend vissen weet ik niet echt wat het betekent :oops: (ik weet nog niet heel veel op gebied van rigs), dus als iemand dat misschien uit zou willen leggen? :oops: . Ja over die wartel hij is tot nu toe nog geen een keer verbogen, maar heb ook nog niet echt grote karpers die er veel spanning op hebben gezet op gevangen (grootste die ik heb gevangen is een karper van 22 pond en 82 cm, op zulk soort wartels, gebruik tot nu toe alleen zulk soort wartels, en geen problemem mee gehad tot nu toe), maar nu ik dit lees allemaal ga ik toch kijken voor andere soorten wartels, quick links enzovoort, ook die niet zo glinsteren.

Nogmaals bedankt voor alle tips :D

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

25-08-2008 14:46

Je hebt in principe drie type systemen: Schuivend, Semi-Vast, Vast.

Schuivend wilt zeggen dat het lood systeem vrij over de lijn kan bewegen. De karper zal dus niet geprikt worden door het systeem, dat zal de visser zelf moeten doen.

Semi-vast is een schuivende montage dat door een stoppertje afgeremd wordt. Wanneer het lood het stoppertje raakt, zal de vis zich prikken.

Vast is zoals je wel kan raden een systeem dat niet kan schuiven en zal de vis direct prikken wanneer de onderlijn strak getrokken wordt.

Elk systeem heeft zo zijn voor/nadelen. Meest gebruikt is toch wel het vaste systeem. Een nadeel hiervan is dat de vis de mogelijkheid heeft om de haak uit zijn bek te werken door het schudden van de kop icm met het gewicht van het lood. Bij dressuur wateren kan dit wat vaker voorkomen.

Mitchel
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

26-08-2008 11:20

Bedankt voor de uitleg Mitchel :D , heel erg duidelijk en nu begrijp ik het. Voor de voor en nadelen zal ik even de dvd verantwoord vissen op karper kijken want daar worden de nadelen en voordelen ook uitgelegd, (had ik misschien gisteren toen ik dat bericht plaatste al aan kunnen denken om het op te zoeken of die dvd te kijken, maar ja dat is achteraf gedacht). Ik weet nu in ieder geval wat schuivend,semi-vast en vastloodsystemen zijn :D. Ik weet nu dus ook dat ik met een semi-vast loodsysteem vis, want het loodsyteem word met een stoppertje afgeremd. Mijn excuses dat ik het vroeg over schuivend vissen i.p.v dat ik het niet heb opgezocht of op die dvd heb bekeken, hopelijk vinden jullie het niet al te erg dat ik het vroeg? :oops:
Bedankt in ieder geval voor je uitleg Mitchel :D

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2008 12:54

Sorry hoor, alle systemen waarbij het lood vast zit, maar los kan komen zijn semi-fixed. In principe bedoeld om veilig het lood te kunnen lossen bij lijnbreuk of vastlopen.

Een safety clip zoals jij gebruikt kan het lood pas loslaten als de wartel verankerd zit in de clip. Dus altijd een passende wartel gebruiken en de tapse sleeve er niet té vast op drukken. Bij jouw montage zit de wartel niet in de safety clip en ondergraaf je daarmee de eigenlijke werking.

Als ik het goed heb is de beoogde veiligheid nu het afschuiven en probeer je dat weer te stoppen met een kraal op de lijn (foto 1)? Dit vraagt eigenlijk nog meer om een correcte montage van de safety clip waarbij het lood makkelijk lost. Als je dit dan doet wordt die kraal weer overbodig. Wanneer die kraal afschuiven kan is dit wellicht niet direct onveilig, maar mag in ieder geval nooit gebruikt worden met een voorslag waarbij de kraal op de voorslagknoop blijft hangen. Zonder knoop kan de boel nog in de war raken zodat de kraal niet kan afschuiven, dan wel niet kan schuiven door afklemmen van de lijn op de nauwe doorgang van clip en tube.

Voor systemen die de veiligheid danken aan afschuiven van het lood bij breuk zijn er betere alternatieven dan een safety clip die te makkelijk vast kan lopen. Helaas zijn die minder populair.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

26-08-2008 16:43

Kees, als je de safety clip goed gebruikt is dit gewoon een vaste montage. Wel met als voordeel dat bij lijnbreuk de vis het lood zal kunnen lossen wanneer dit noodzakelijk is. Of ben ik nou gek?

Mitchel
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

26-08-2008 21:24

Oke dat is duidelijk, Kees. Ik vis zoiezo niet met een voorslag, dus dat lijkt me geen probleem voor die kraal zoals je uitlegde. In princiepe kan het lood er vanaf schuiven als er lijnbreuk plaatsvind lijkt mij, dus zo kan de vis het lood kwijtraken, het kraaltje kan ook schuiven, dus als het lood er tegenaan komt dan schuift het er nog vanaf lijkt mij als er boven de kraal lijnbreuk is. Of zit ik nu heel erg fout? Alle tips zijn nog welkom :wink:, want ik leer elke dag nog bij over rigs enzo, weet er nog niet heel veel over, maar dat komt nog wel met meer ervaring enzo. Dit vraag ik dus nu, omdat ik gewoon graag met een veilig systeem wil vissen om de vis te beschermen.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2008 21:37

Kwestie van verkeerde definities Mitchel. Bij goed gebruik is een safety clip een semi-fixed systeem. Het lood komt los als daar genoeg kracht op komt. Een running rig blijft een running rig ook al wordt deze na x cm afgestopt. Ik mag eigenlijk hopen dat er geen fixed systemen meer worden gebruikt. Daarbij kan het lood nooit loskomen omdat het opgesloten zit of vastgeknoopt in de lijn. Een semi-fixed montage staat voor alle karper veilige montages waarbij een vast lood los kan komen als er een probleem is.

Als je de safety clip niet op de manier wilt gebruiken waarvoor deze gemaakt is Michael, dan geef ik je een dergelijke (semi-fixed) montage als veiliger alternatief:

Afbeelding

Dit kan je kant en klaar kopen of maken met een tulp kraal of tapse lood sleeve. De ring is groot genoeg om niet vast te kunnen lopen. De tube zit opgesloten in de sleeve en er is geen kraal nodig om deze te fixeren. Kan dus nooit fout gaan. Met de nauwe doorgang van de safety bead, de tube en de kraal kan het afschuiven nog geblokkeerd worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

26-08-2008 21:58

Bedankt Kees voor de uitleg :D. Ik hoef niet persé de safety clip op een andere manier te gebruiken, dan waar het voor gemaakt is. Het gaat mij er meer om dat het gewoon veilig is, en toch zorgt voor een goede inhaking, dus ik denk dat ik het safety-clipsysteem gebruik zoals het hoort.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2008 22:31

Prima. Ik hoop slechts dat het veilige gebruik van de clip een beetje duidelijker wordt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michael Kramer
Berichten: 142
Lid geworden op: 08-05-2008 21:22
Locatie: Rotterdam

27-08-2008 10:52

Ja het begint me nu wel duidelijker te worden :D . Ik zal zelf ook nog even op die dvd over die loodsystemen terugkijken, en nog wat opzoeken in tijdschriften,boeken enzovoorts, om zo nog meer informatie te verkrijgen, zodat ik zeker weet dat ik met veilige systemen vis.

Met vriendelijke groet,
Michael Kramer
Vissen is meer dan alleen vis vangen, Vissen is het genieten in de natuur, de spanning van het wachten op een aanbeet en het ontspannen.
Jurgen Bart

12-10-2009 14:52

Ja dat is veilig, ik gebruik vaak inline lood, dat is wat minder veilig.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

13-10-2009 16:14

http://www.rigsolutions.nl/index.php?op ... &Itemid=56

bekijk dit is.. denk dat dit toch wat veiliger is dan loodclips... gebruik het zelf ook en bevalt
prima!

je moet wel even iets naar onder scrollen..
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

16-10-2009 08:52

Ik zou het aanpassen. Je laat nu de hele tube met wartellood schuiven over je hoofdlijn als ik het goed begrijp? Want je hebt een kraal voor je wartel. Normaal gesproken zou je bij zo'n wartellood montage de wartel vast in de loodclip drukken zodat het lood loskomt bij vastzwemmen en de montage blijft zitten. Bij jouw montage glijdt het hele loodsysteem over de hoofdlijn. Dat is op zich prima, alleen komt die een stopper tegen achter de tube. Nu wee ik niet hoe vast die zit, maar dat is wel een belemmering. Zo zal bijna nooit het lood uit de clip kunnen komen.

Ik zou OF die stopper achter de tube eruit gooien (dan krijg je een echt schuivend systeem)
OF de loodclip vastzetten in de wartel (zorg voor een maat wartel die goed past!), zodat je een vast of semi-vast (hoe je 't noemen wil) systeem hebt, waarbij het lood vrij kan komen bij obstakels.