Gekookte hennep hoe bewaren


Jan Peter Teerling

24-07-2008 21:23

Vergeet voor het gemak even dat 90% van de hennep die op de markt verkocht wordt slecht tot niet kiemt, uitzonderingen daar gelaten. Schijnt dat ze het tegen het kiemen behandelen voor een zooitje onverlaten die het niet gaan voeren, maar wel kiemen voor andere doeleinden. Al heb ik van horen zeggen dat je er toch alleen maar hoofdpijn van krijgt door het chronisch gebrek aan tetrahydrocannabinol.

Twintig kilo tussen de thee of handdoeken leggen of 20 thermoskannen aanschaffen?
Laatst gewijzigd door Jan Peter Teerling op 24-07-2008 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rick de jong
Berichten: 134
Lid geworden op: 29-07-2007 13:02

24-07-2008 21:25

Jan Peter Teerling schreef:Ik denk dat een zekere R. de J. daar nog wel een 3e. bij kan plaatsen Henk.


nee hoor :-?
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

24-07-2008 21:29

ik laat mijn hennep ook bestellen in het buitenland is A een stuk goedkoper en B laat het zich makkelijker kiemen
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2008 21:31

Jou creatieve vermogen valt me na eerdere uitlatingen nu toch wat tegen JP.

Wanneer je de hennep eerst met lauw water wast dan zal 90% wel kiemen..
Ik kiem 20 kilo per keer zonder gebruikmaking van thermoskannen en theedoeken, ben in bezit van 200 liter kunsstof vaten :o en 200 liter plastic zakken die dan weer lekker in het zonnetje gelegd kunnen worden..

Trouwens, van Clitorenmathilde naar Breda per 3wieler is net zover als van Clitorenmathile naar Breda per Duc 9oo ss.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jan Peter Teerling

24-07-2008 21:42

Ik was me een slag in de rondte Henk, zelfs dan kiemen die 20kg zakken slecht tot niet. Die meuk van de Welkoop idem.

Heb ook de beschikking over deze:

Afbeelding

mocht dat nodig zijn. Regenton van 228l werkt trouwens ook prima, op een verhoging zetten met water vullen, en er een aquarium thermometer in hangen. Als het klaar is een emmertje dr onder en het kraantje een slinger geven.

Ennuh met die Ducatie gaat het net ffkes rapper Henk.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-07-2008 21:53

Wel wat rapper ja, maar de vraag was dan ook niet hoe snel maar hoe ver het was 8) 8)

De Welkoop verdeelt hennep van A Blok, nix mis mee hierzo..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-07-2008 08:44

De hennep van Henk kiemt prima Jan-Peter (geen halve maatregelen die tonnen van jou :o ). Ik kan erover meepraten. Je moet de vetbende wél eerst goed afspoelen.

Amino's over gekiemde zaden, is water naar de zee dragen. Voor een plantje om te groeien, is er ook proteïne nodig. Het zal geen van jullie verbazen, dat Moeder Natuur niet met de mosterd na de maaltijd wilde komen en er voor heeft gezorgd dat deze aminozuren worden geproduceerd in de eerste levensfase van de plant: de kiem.

Kortom; gekiemde zaden zijn kleine, complete superaasjes wat betreft voedingswaarde en zullen slechts zelden worden overtroffen door hun gekookte variant.

met een vriendelijke groet
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-07-2008 21:55

Ja Mitsz, Moeder natuur zorgt echt goed voor haar kleintjes.
Elk kiempje is een bommetje..die zou men eens in een gordel om het middel moeten dragen opdat de wereld eens echt verbeterd kan worden..

JP, je moet het wel goed doen hoor :o :wink:

Kiemtemperatuur

Temperaturen lager dan 12° geven groeivertraging tot groeistop; temperaturen hoger dan 25° geven rotting van de jonge plantjes (vooral als ze te vochtig zijn). Men moet deze plantjes in hun plastic (of glazen) serre zien als heel kwetsbare planten, die zeer temperatuur gebonden zijn. Als men bv. deze gesloten ‘serre’ op een zonnige dag achter het vensterglas zet, kan de temperatuur al snel oplopen tot temperaturen boven 25°. Men ziet binnen het serretje een damp ontstaan, die zich tegen de buitenkant afzet. Het vochtige klimaat en de stijgende temperatuur kunnen aanleiding geven tot het (gedeeltelijk) rotten van de plantjes. Er is niets zo onprettig als tussen al deze planten te gaan uitzoeken naar wat nog eetbaar is en wat niet. Ik geloof dat je schalen waarin rotting voorkomt, beter meteen op de composthoop gooit. De ideale ontkiemingstemperatuur ligt rond de 20°C of er net boven. De gewone kamertemperatuur dus.

Spoelen

het is noodzakelijk dat de ontkiemende zaadjes regelmatig gespoeld worden. Het spoelen is noodzakelijk om de zaadjes in staat te stellen verder te zwellen en zich te ontwikkelen. Zij gebruiken het aanhangend spoelwater voor hun groei, terwijl zij de resterende reserves uit de zaadkorrel opgebruiken. Je zal vaststellen dat er zich een minuscule donzige beharing vormt langsheen de worteltjes, bij onvoldoende spoelen. Dit kan ook ontstaan, als na het spoelen teveel water op de bodem blijft. Teveel achterblijvend water, krijgt niet de kans om opgetrokken te worden door de zaden of door de plantenwortels, waardoor de bodem continu nat blijft. Daarom raden wij aan, om ondanks het gebruik van kiemschalen met een hevelsysteem, iedere schaal afzonderlijk te helpen bij het laten aflopen van het overtollige water. Dit draineren gebeurt met de hand, nadat je de schalen licht schuin hebt geplaatst.Teveel water in de schaal kan aanleiding geven tot rotting (bruine verkleuring) of tot schimmels. Bied de schalen dus voldoende tijd om uit te lekken. Het spoelen dient dus min of meer om de 24 uur te gebeuren. Een afwijking van enkele uren kan toegestaan worden. Het beste is, om daar toch een zekere regelmaat in te houden. Het spoelen is een kleine activiteit die niet veel inspanning vraagt. Tientallen schalen kunnen binnen vijf minuten gespoeld worden. Het is dus wel de moeite. Maar men moet de inspanning wel dagelijks onderhouden. Het vergeten de kiemen te spoelen kan voor een aantal zaden fataal zijn (d.w.z. als de tijd tussen twee spoelbeurten bv. twee dagen duurt)

Oonaangepaste temperatuur van het spoelwater

IJskoud water, dat gedurende enkele minuten op de (warme) planten wordt gezet, teneinde ze te spoelen, kan in een korte groeistop resulteren. Het kan de groei van de planten tot de helft vertragen. Het ideaal is : de kiemen te begieten met water op kamertemperatuur. Meestal herstellen de planten weer snel hun groeikracht na de koude douche. Het hangt er gewoon vanaf hoé koud het spoelwater dan wel was. Een schommeling tussen 10 en 20° is zeker mogelijk. Temperaturen van 5° en minder zijn wel zeer kritiek en kunnen de pret bederven. Lauw water (kamertemperatuur) geeft de beste resultaten. Maar ook té warm water kan problemen geven. Stel dat je net warm (heet) water uit de keukenkraan liet lopen, waarna je je kiemen zal spoelen. Het kan zijn dat je kiemen een eerste hitteschok moeten verwerken (of zelfs verschroeid zijn). Temperaturen boven 35°C zijn niet toegestaan om kiemen mee te spoelen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jan Peter Teerling

26-07-2008 13:58

Nuttige info heren!

Mss had ik die rommel niet met Dreft moeten spoelen? :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

26-07-2008 14:04

:D