Binnenmaas!

K. van den Herik

02-07-2008 12:12

functionaliteit noemen we dat ook wel een voorslag van 250 meter ipv 10 meter ...
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

02-07-2008 13:07

Remco,

Jij bent een tegenstander van het gebruik van een voorslag, maar vindt het blijkbaar wel oké als je (op deze stek?) 1/3e verspeeld en met veel meters 0,35 mm laat rondzwemmen. Ook al raakt de vis het lood kwijt, als die 0,35 mm vastloopt (en dat gaat best lukken met 25-50-100 mtr. lijn er achteraan) zal het ook een 30+ vis niet lukken om zonder flinke schade aan de bek zich weer los te rukken...

Beter een zware hoofdlijn en door lijnbreuk geen vis meer verspelen als met 0,35 mm zo'n 1/3e van je aanbeten verspelen (met alle gevolgen van dien).

Daar moeten de mensen die denken dat het hierdoor op zeevissen begint te lijken maar eens goed over nadenken!
Vr. Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2008 16:06

Jan Pouwe schreef:Remco,

Jij bent een tegenstander van het gebruik van een voorslag, maar vindt het blijkbaar wel oké als je (op deze stek?) 1/3e verspeeld en met veel meters 0,35 mm laat rondzwemmen. Ook al raakt de vis het lood kwijt, als die 0,35 mm vastloopt (en dat gaat best lukken met 25-50-100 mtr. lijn er achteraan) zal het ook een 30+ vis niet lukken om zonder flinke schade aan de bek zich weer los te rukken...

Beter een zware hoofdlijn en door lijnbreuk geen vis meer verspelen als met 0,35 mm zo'n 1/3e van je aanbeten verspelen (met alle gevolgen van dien).

Daar moeten de mensen die denken dat het hierdoor op zeevissen begint te lijken maar eens goed over nadenken!


Jan, daar heb je ook wel een punt in. Alleen ik verspeel nooit geen grote stukken lijn. Ik gooi misschien maximaal 20 meter uit omdat ik vanaf de boot vist. Maar ik denk dat ik het anders maar met een dikkere lijn moet proberen. Ik gebruik al van die fox toploodjes maar die gaan veel te laat open en van de week zat ik met het probleem dat hij om mijn lijn heen draaide. Gelukkig sneed mijn lijn het toplood door.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

02-07-2008 16:27

remco,
tip voor de captive backleads van fox.
jij vist van uit een boot dus.....
onder je hengel toppen is et al aardig diep neem ik aan.
leg je top lood is onder je toppen neer i.p.v een paar meter er van af.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2008 17:28

Hoi Stefan, ze liggen ook direct onder de top. Het water is circa 1,75 meter diep dus dan haal je toch al niet veel verder als je top.
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-07-2008 17:29

heb jij een soort van kaart van de binnenmaas van waar hoe diep alles is of weet je waar je die kan krijgen
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2008 18:27

Ik heb er in het verleden wel 1 gehad maar die heb ik niet meer en is niet echt relevant meer. De kant van Maasdam heeft niet heel erg grote diepte verschillen ineens over het algemeen. De bodem is vrij glooiend. De kant van westmaas heeft wel erg grote diepteverschillen maar hier heb ik weinig ervaring mee.
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-07-2008 18:36

oke ik ga denk binnekort aan de kant van maasdam op de stijger maar daar kan je haast je bivvy niet kwijt weet jij een betere optie?
Every one got a dream but there not always the same !!
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2008 18:49

Een bivvy mag niet en moet je vooral doen wil je het verpesten voor jezelf en je mede viscollega's. Bij de steiger kan je gemakkelijk 2 grote paraplu's kwijt. En voor de stekken bij de stijger, die heb je er zoveel. Voor de kant (wat de meeste onderschatten), de overkant, en naar rechts bij de huizen. Eigenlijk te veel om op te noemen. Ik denk dat je ondertussen in dit topic al meer dan genoeg info kan vinden en er een leuk nachtje van kan maken.
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

02-07-2008 18:57

het is niet echt een bivvy maar ik weet niet hoe je het precie noemt maar volgens mij was het een oval umbrella dat mocht wel of niet?
Every one got a dream but there not always the same !!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-07-2008 21:41

Remco,

hoezo vis je eigenlijk met toplood?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2008 21:59

Ik kon dat voor op n rivier ook al niet volgen.

Maar ik vis ook niet volgens t boekje :P :P :P


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

02-07-2008 22:36

Op de boot hebben we als ware gewoon een rodpod idee. Het zijn gewoon die fox toploden aan die groene draad. Voor de rest lijkt het mij nogal voor de hand te liggen hoe je deze toploden moet en kan gebruiken. Weinig aan te begrijpen toch?

Edit: wat ik nog wel wil proberen is om een stuk zwaardere uitvoering te nemen. Hopelijk dat hij hier sneller open schiet. Dat is het probleem juist. Zodra een vis haakt schieten ze niet open. Dit gebeurd pas bij het aanslaan.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

02-07-2008 22:54

Je kan ook die andere toploodjes gebruiken :wink:
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

03-07-2008 05:50

Losse blijven zowiezo laag he :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-07-2008 09:45

Ja maar HOEZO vis je uberhaupt met toplood?

Kan je niet gewoon zonder vissen? Je vist zelfs maar 20 meter uit de boot, gewoon een slappe lijn en gaan!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

03-07-2008 11:26

Remco,

Oooo, dacht dat jij vanuit je boot ook helemaal naar de overkant viste... Heb ik iemand anders voor me denk ik :wink:

20 mtr. met 0,50 mm hoofdlijn is dan natuurlijk geen enkel punt, dus waarom niet idd. Ik heb zelf een paar jaar vanuit een kajuitboot gevist en daar was toplood ook een must vanwege de zeilboten. Ik meerde de boot af aan steekstokken en om de valse piepen te voorkomen gebruikte ik 15 gr. toplood aan zo'n speldclipje (weet zo even niet de juiste naam), draaide na inwerpen/wegbrengen de hoofdlijn strak en tilde het toploodje een klein stukje van de bodem! Geen peipen meer, geen last met boten en geen lijnbreuk meer door mosselen. Werkt geweldig, probeer het maar eens...

Ik weet dat o.a. Lex met helemaal slappen lijnen vist, maar vanwege regelmatig terugzakkers, durfde ik dat niet aan. :-?
Vr. Gr.

Jan
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

03-07-2008 15:25

Haha, nee ik vis niet naar de overkant. Dan kan ik net zo goed naar de overkant varen :wink: Maar heb je zelf ook nog steeds een boot op de Binnenmaas dan? Maar het probleem is dat ik wel op toplood aangewezen ben, er varen veel plezierboten en ook vlak langs je heen jammer genoeg. Ik zat zelf ook al een een zwevend toplood te denken onder water zodat ik minder contact maakt met de bodem.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

03-07-2008 19:26

jan,
waarom herken jij een terug zakker niet met slappe lijn?
ook niet met een runnig rig en 170 gram lood?

voor alles is een oplossing :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

03-07-2008 19:29

dat heb je idderdaad van de zomer in het weekend het is dan heel erg druk met plezier boten
Every one got a dream but there not always the same !!
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

03-07-2008 19:40

Stefan,

Een volledige slappe lijn (met bijv. een meter losse lijnop de bodem, dus zonder gebruik van een waker en ook niet met een licht wakertje erin!) in combinatie met een schuivend zwaar wartellood zal niet veel weerstand geven bij een aanbeet! Dat wil ik (en ik niet alleen denk ik) nu juist wel! Overigens zal je met schuivend zwaar wartellood ook geen zakkers meer krijgen, maar altijd weglopers...
Vr. Gr.

Jan
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

03-07-2008 22:47

Jan,

dat klopt inderdaad wat de weerstand betreft en zal je waarschijnlijk een aantal vissen missen. Daarom heb ik een systeem gemaakt waarbij ik een combinatie heb gemaakt van een inline prik systeem en een running rig. Ik fixeer mijn inline lood dmv een kort stukje harde siliconen tube waardoor het lood net vast zit op de wartel. Hierdoor krijg je erst de inhaking bij de opname waarna het lood losvalt van het stukje tube en als een running rig vrij over je lijn kan bewegen. Hierrdoor heb je een inhaking en door het zware running rig lood altijd een oploper. Werkt voor mij perfect.

Bijkomend voordeel is dat het zware lood bij de dril ook niet meer vast aan de wartel bengelt en eventueel voor een losschieter kan zorgen als de vis kopschut.

Zomaar een systeem na een antal jaar prutsen
Als je er maar vertrouwen in hebt.
K. van den Herik

04-07-2008 07:36

Je zal verbaasd zijn hoe vaak je ineens op zo'n systeem beet krijgt. Of zo het alleen dan pas opvallen?

Idem, maar met inline Lexus.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Thomas de Zeeuw :P
Berichten: 148
Lid geworden op: 17-06-2008 21:35
Locatie: Zuid-Holland

04-07-2008 08:15

Lexus Cuyten schreef:Jan,

dat klopt inderdaad wat de weerstand betreft en zal je waarschijnlijk een aantal vissen missen. Daarom heb ik een systeem gemaakt waarbij ik een combinatie heb gemaakt van een inline prik systeem en een running rig. Ik fixeer mijn inline lood dmv een kort stukje harde siliconen tube waardoor het lood net vast zit op de wartel. Hierdoor krijg je erst de inhaking bij de opname waarna het lood losvalt van het stukje tube en als een running rig vrij over je lijn kan bewegen. Hierrdoor heb je een inhaking en door het zware running rig lood altijd een oploper. Werkt voor mij perfect.

Bijkomend voordeel is dat het zware lood bij de dril ook niet meer vast aan de wartel bengelt en eventueel voor een losschieter kan zorgen als de vis kopschut.

Zomaar een systeem na een antal jaar prutsen


kun je er een foro van dat systeem op het froum zettten ik ben nu wel benieuwd

mvg thomas
Every one got a dream but there not always the same !!
Bas Mol
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-03-2008 22:02

04-07-2008 10:08

Jan,

dat klopt inderdaad wat de weerstand betreft en zal je waarschijnlijk een aantal vissen missen. Daarom heb ik een systeem gemaakt waarbij ik een combinatie heb gemaakt van een inline prik systeem en een running rig. Ik fixeer mijn inline lood dmv een kort stukje harde siliconen tube waardoor het lood net vast zit op de wartel. Hierdoor krijg je erst de inhaking bij de opname waarna het lood losvalt van het stukje tube en als een running rig vrij over je lijn kan bewegen. Hierrdoor heb je een inhaking en door het zware running rig lood altijd een oploper. Werkt voor mij perfect.

Bijkomend voordeel is dat het zware lood bij de dril ook niet meer vast aan de wartel bengelt en eventueel voor een losschieter kan zorgen als de vis kopschut.

Zomaar een systeem na een antal jaar prutsen

_________________
To The Boat men!


Lexus,

Ik heb een paar vragen over dit systeem als jij dat goed vind.

Ikzelf vis namelijk sinds dit jaar eigenlijk ook vaak met runningsrigs, dmv een safezone leader van Korda, de safety clip wat dicht geknepen, waarna ik de onderlijn met de stickclip in de safety clip trek. Gevist wordt er dan met wartellood.

Ik heb zelf totaal geen ervaring met het vissen met inline lood. Is het nu echt zo dat met het vissen met inlinelood je een betere prikkans hebt dan met wartellood? En vis jij jou running rig ook dmv een safezoneleader? En welke harde siliconen tube gebruik jij hiervoor als ik mag vragen? Ik zou deze variant ook graag een keer willen proberen, maar weet niet precies hoe je het lood fixeert op de wartel van de onderlijn, zodat hij EN prikt EN na de run het lood toch omhoog schiet.

Bedankt alvast.

Groet,
Bas