Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Nick Flip

22-06-2008 23:41

Vindt het niet een beetje hetzelfde idee als die van robert.
Als jou de wartel in de bodem zou komen dan heb jij wss een omhoogstaande bocht!
Bij robert zal dit niet gebeuren als er maar een soepel stukje bij de wartel vrijblijft.
Tenslotte is de natuurlijke actie bij robert zijn rig beter dmv. een soepele hair.

Je rig in wel in orden hoor ik zelf zou de haak iest groter nemen, en me hair 1 of 1,5cm maken.
Vergeet dus niet dat je je rig dus ook goed gebruikt.
Zie maar of je er wat doet :wink:

Nick
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 09:43

Dat is nou het mooie van rigs, ik zou van mijn leven niet met die rig van Eus vissen (of dat materiaal moest nylon zijn en de hair soepel) terwijl hij het ziet als dezelfde rig waarmee ik graag uitpak :lol:

Iedereen zijn eigen waarheid, als je vangt heb je gelijk.

1 dingetje dan, ik vind materiaal wat je nog redelijk met een knooploze aan kunt knopen niet geschikt voor een echte stiff rig, of je moest met heel klein en licht haakaas vissen.

@Eus, als jij korda 20 lb IQ soft een stiff rig vind, dan denk ik dat als je dat rigje van mijn foto in het echt ziet, niet meer zegt dat ze op elkaar lijken, :lol: ik gebruik voor stiff rigs 35 lbs bristle filament, knip er een punt aan en je prikt het zo door je huid heen!

@Guido, ja inderdaad, de hoek waaronder het lood op die foto is belicht zou normaal een reflecterend lood opleveren, onder water is het nog mooier, plus, niet doorvertellen, hahahah, als je er nu zand of bagger in wrijft, blijft dat zitten, wier en alg ook. Weet niet of het belangrijk is maar mijn rigjes zijn vaak onder de 10 centimeter lang, waardoor ze dus naast het lood liggen, als dat dan glimt word ik paranoïde, en misschien af en toe ook wel een vis :lol:
Laatst gewijzigd door robert de jong op 23-06-2008 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
8)
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

23-06-2008 10:32

Ik gebruik nogsteeds gewoon een simpele onderlijn met Aline Aligner. Ze vangen bij mij nog steeds gewoon goed op diverse wateren. Maak ze in diverse kleuren afhankelijk van wat voor kleur de bodem is. En natuurlijk heb ik ook andere soorten in m'n tas maar in 95% van de vis sessies gebruik ik de standaard rig. Hier mijn zand rig.
Deze is gemaakt van PB Sand Lizard (helemaal gestript), PB Shrink Tube Clear 1,6MM, Fox Arma SSBP Maat 6 of 8, Korda Anti Tangle Sleeve.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Raymon Verkaik op 23-06-2008 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-06-2008 10:34

Robert,

Heb jij geen problemen met de bevestiging tussen de Bristle Filament een de gevlochten lijn aan de wartel? Ik heb al veel knopen geprobeerd tussen beide materialen, maar nooit echt een gevonden die aan mijn eisen voldeed. Er ontstond elke keer te veel stress op het bristle materiaal waardoor de knoop te veel verzwakte in mijn ogen. Gebruik zelf de 22lb Subterfuge voor mijn combi rigs, maar zou liever het bristle materiaal gebruiken gezien de eigenschappen.

Verder ziet die Reverse Combi van jouw er gelikt uit, waarbij je de bewegingsvrijheid van de vis kan regelen met het soepele achtergedeelte. Zo hebben vrienden van mij uit België juist heel veel succes gehad met deze onderlijn en een soepel achtergedeelte van 40 centimeter.

Eus,

Zoals al gezegd, het is maar net waar je vertrouwen in hebt. 20lb IQ soft zie ik persoonlijk niet echt als stiff rig, maar heeft veel meer dezelfde eigenschappen als gewone nylon. Dat maakt de rig al wat vriendelijker wat betreft draaien. Het materiaal laat zich namelijk gemakkelijker "opdraaien". Neemt niet weg dat je tijdens die handpalmtest echt het aas over de hand zal moeten trekken en laten rollen om de haak richting het vlees te richten. Zelf ben ik altijd op zoek naar een veel snellere draaiing van de onderlijn. Ik probeer ervoor te zorgen dat zodra er spanning op de onderlijn komt moet de haak zich al richting het vlees richten zonder het aas te hoeven bewegen. Bij sommige onderlijnen is dit niet mogelijk, maar die hebben dan ook een andere functie. Maar gezien ervaring en ook de vele uren onderwaterplezier die we de laatste jaren voorgeschoteld hebben gekregen, blijkt gewoon dat de handelingssnelheid van een karper dermate is dat draaisnelheid uitermate belangrijk is.
mvg

Bart van den Hurk
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 11:34

8) eigenlijk is het een reverse combi ja, ghegheghe, maar zolang het soepele achter gedeelte maar een centimeter lang is, zie ik het gewoon als een ‘ theoretisch effectievere’ stiff rig (ik zie geen verlies van de goede eigenschappen die een stiffrig heeft, maar wel winst op het gebied van de beperkingen.).

Die knoop heb ik geen problemen mee, al moet ik zeggen dat ik als ik onderlijnen gebruik waar op wat voor manier dan ook mono in gebruikt wordt, ik meestal het 1 vis per rig principe hanteer, en ik moet ook zeggen dat mijn vissen niet zo ziekelijk groot zijn als die van jouw :lol:

Ik knoop het soepele stukje van de kern van jellywire of de kern van sand lizzard of van quicksilver, met een grinner aan de wartel en met een knoop waarvan ik de naam niet weet aan de bristle filament, die knoop komt neer op het dubbel vouwen van de bristle, en er eigenlijk een knooploze in leggen met die soepele, waarbij ik de ‘lus’ in de bristle gebruik als ‘oog’ en het stukje dubbelgevouwen bristle als ‘steel’.

Belangrijk bij die laatste knoop is dat je het dubbelvouwen in 1 keer goed hebt en gelijk strak, anders wordt ie zwakker. Onderlijn materiaal is zoals gezegd 35 lb op het lichtste gedeelte, dus iets verlies in trekkracht is niet echt een probleem.

Wat jij al weet maar wat voor anderen hier misschien wel handig is om te weten; je gaat op de gok vissen met je knopen als je een knooploze gebruikt met mono materiaal. Hoe meer wikkelingen hoe meer je gokt, er ontstaat rek op het stukje mono tussen de onderste wikkeling en het oog, doordat dat stukje ‘afgekneld’ wordt in het oog van de haak, kan de mono beschadigen en krijg je (vooral maar zeker niet alleen bij haken met een naar binnen staand oog) van die ‘ja ik brak ‘em op het haakoog’ drama’s :lol:

Je kunt dit beperken door de wikkelingen zéér strak te leggen en het op maximaal vijf a zes wikkelingen houden, maar beter is gewoon een andere knoop. Hoe stijver het materiaal, hoe simpeler het knoopje kan, met die 35 lb haal ik hem door het oog, wikkel hem drie keer om zichzelf en steek hem dan terug door de onderste lus, ook geen idee hoe die heet, maar het kan niet simpeler, en is een erg sterke knoop.
8)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-06-2008 11:54

robert de jong schreef:8)
en met een knoop waarvan ik de naam niet weet aan de bristle filament, die knoop komt neer op het dubbel vouwen van de bristle, en er eigenlijk een knooploze in leggen met die soepele, waarbij ik de ‘lus’ in de bristle gebruik als ‘oog’ en het stukje dubbelgevouwen bristle als ‘steel’.



Robert,

Knoop heet de Mahin-knoop. Knoop wordt nog beter als je tijdens het terugsteken de gevlochten lijn een stuk of 6x eromheen draait. Dat heet dan weer de verbeterde Mahin-knoop. :o

Et zal wel. :D

[img]img87.imageshack.us/img87/3862/mahinknoop19nl.jpg
[/img]
Vriendelijke groet,

Koen de Been
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 12:04

Nee, is niet mahin en hij lijkt er ook niet op :lol:

Mahin is toch overhand in mono/ braid door lus overhand/ braid wikkelen om mono -10 keer heen/ -tussen wikkelingen door 5 keer terug/ terug steken door lus overhand in mono/ zo aantrekken dat je een conische verbinding krijgt?

Jahhaaa, mahin ken ik wel :wink:

(dacht ik toch 8) )
8)
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 12:48

Bart van den Hurk schreef: Zo hebben vrienden van mij uit België juist heel veel succes gehad met deze onderlijn en een soepel achtergedeelte van 40 centimeter.


Proberen die jongens dan ook door hun gehanteerde voerpatroon bij voorvoeren of bijvoeren de vissen ‘te dwingen’ zich aanzienlijk te verplaatsen na een aasopname, of hebben zij met zo’n rig ook succes op compacte voerstekken of misschien zelfs uit een voerboot (met ander voer in het bakje) gedropte rigs?

Mijn voorkeur voor korte 'op scherp staande' rigjes komt denk ik ook door mijn voorkeur voor compact bijvoeren bij mijn haakaas (wat iets anders is dan enkel compact voeren, mag best een sector van aas zijn voorzien maar ik mag graag veel aas dicht bij mijn haakaas hebben), omdat dat op de wateren -waar ik vis hoe ik vis voor mij- de betere vissen vaker oplevert. Wel zijn ze vaak sneakyer op een compacte plek lijkt wel, maar dat kan ook komen omdat ze daar -volgens mij, bij mij, waar ik vis- vaker alleen azen of zo azen dat concurrentie van andere karpers minder aan de orde is dan op grotere verspreidere gedeeltes van de voerplek.

Denk dat een onderlijn niets of niet veel zegt zonder voerpatroon, wat je voert, wat voor bodem, etc. enz. (m.a.w. hoe de vissen azen, al dan niet (positief-aanvoeren of negatief-hengeldruk-stek dressuur- natuurlijk voedsel-boilieoverschot :lol: -etc.) beinvloed van buitenaf.

Iets wat als doel heeft inspelen op het aasgedrag van de vis op het moment zegt natuurlijk niet veel zonder informatie over het aasgedrag van de vis op het moment waarop werd ingespeeld 8)
8)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2008 12:53

@Nick, zoals er al bij staat, normaal zou ik de hair een paar mm langer maken.
Je zou bij mij de haak groter nemen en bij Robert kleiner, waarom? Vanwege het formaat aas?
Mijn wartel zal overigens niet in de bodem terecht komen omdat ik deze rig altijd met een leadclip vis en niet met inline.
Evengoed bedankt voor je suggesties

@Robert, nu ik er over nadenk zal het superstijve gedeelte je aas ten aller tijden bij je lood vandaan duwen, bij mijn rig gebeurd dat dus niet omdat het onderlijnmateriaal daarvoor veels te soepel is, het is idd ongeveer vergelijkbaar met nylon.

@Bart, bedoel jij dat de haak al draait voordat het aas in beweging komt?
Zo had ik het namelijk nog niet bekeken en dan kan een lange soepele hair idd weleens verschil uit gaan maken.
Als je het zo bedoeld is mijn hair idd te stijf maar zowieso ook te kort.

*pakt rigwallet uit tas en begint te knopen* :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

23-06-2008 12:58

Robert,

Dus als jij op een grotere voerplek zou gaan vissen, zou je de onderlijn ook wat langer houden? Hierbij worden de aasjes dan ingezet als individuen. Dus verder niets bij het haakaas of een vermindering van het voer bij het haakaas.

Ik denk zelf dat je een vis snel vangt door een kortere onderlijn dan een langere onderlijn ivm het strakzwemmen van de onderlijn. Hier past misschien automatisch wel het compacter voeren op je stek?

Hoe denk jij over de bodemgesteldheid van de stek. Ik neem aan dat je dit onderlijntje alleen toepast om wateren waar de bodem hard is. Of zou je hem verlengen als de bodem zacht is of zou je de inline achterwege laten? Ik zou denk ik overstappen op de clipjes.
~~Dreams can be true.~~
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 13:18

tino beunk schreef:Dus als jij op een grotere voerplek zou gaan vissen, zou je de onderlijn ook wat langer houden? Hierbij worden de aasjes dan ingezet als individuen. Dus verder niets bij het haakaas of een vermindering van het voer bij het haakaas.


Als ik de vissen zou aanleren of zou proberen tijdens het vissen te manipuleren om meteen na de opname naar de volgende boilie te zwemmen, dan zou ik langer kúnnen gaan ja. Ik gebruik dan meestal een recoil, die gebruik ik ook als ze ‘wild azen’.

tino beunk schreef:Ik denk zelf dat je een vis snel vangt door een kortere onderlijn dan een langere onderlijn ivm het strakzwemmen van de onderlijn. Hier past misschien automatisch wel het compacter voeren op je stek?


Een onderlijn werkt goed als ie is afgesteld op het aasgedrag van de vis op het moment dat je hem gebruikt, en aangezien die vis meestal aast op voer wat wij erin gooien als we hem gaan vangen, beïnvloeden wij voor een deel hoe die vis zal azen, dus op het zelfde water op het zelfde moment kan zowel een rig van een meter als een rig van 4 centimeter mega succesvol zijn, zelfs bij 1 visser.

Lang ís goed of kort ís goed bestaat niet.

tino beunk schreef:Hoe denk jij over de bodemgesteldheid van de stek. Ik neem aan dat je dit onderlijntje alleen toepast om wateren waar de bodem hard is. Of zou je hem verlengen als de bodem zacht is of zou je de inline achterwege laten? Ik zou denk ik overstappen op de clipjes.


Zachtere bodem; plat inline lood tot een grammetje of honderd zakt er niet heel verschrikkelijk in weg, net als wartellood waarbij het zwaartepunt in het midden ligt (valt als het ware om als het de bodem raakt) (zip lead of tournament casting lead), mits je de kans krijgt het zaakje te remmen en met een subtiel plonsje te water kunt laten, en aan strakke lijn laat afzinken. (Jaja, gelukkig kan je op het ijsselmeer in werkelijk alle bodemsoorten werpen en later ernaar toe lopen om te kijken hoe alles erbij ligt, en tijdens vier dagen blanken weet je zo in elk geval wat voor lood je op welke bodem werpend kunt inzetten :lol

Vloeibare bagger vis ik niet op, heb het hier gewoon over van die ‘zak een halve meter met je waadpak in de zwarte stinkzooi’ (vis ik ook niet op 8) ) bodem.

Als je echt paranoïde bent over hoe je lood erbij ligt op afstand en je kunt niet kijken hoever je onderlijn erin zakt; maak een rig van witte wol, zonder haak met bol, werp ’em op je stek, haal na een uurtje binnen en je weet het. (wonder :lol: )
8)
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

23-06-2008 13:25

Ik denk dat de knoop die Robert gebruikt een "Albright" knoop is.

http://www.youtube.com/watch?v=k58ARA7K8_4&NR=1
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

23-06-2008 13:36

robert de jong schreef:

Zachtere bodem; plat inline lood tot een grammetje of honderd zakt er niet heel verschrikkelijk in weg, net als wartellood waarbij het zwaartepunt in het midden ligt (valt als het ware om als het de bodem raakt) (zip lead of tournament casting lead), mits je de kans krijgt het zaakje te remmen en met een subtiel plonsje te water kunt laten, en aan strakke lijn laat afzinken. (Jaja, gelukkig kan je op het ijsselmeer in werkelijk alle bodemsoorten werpen en later ernaar toe lopen om te kijken hoe alles erbij ligt, en tijdens vier dagen blanken weet je zo in elk geval wat voor lood je op welke bodem werpend kunt inzetten :lol

Vloeibare bagger vis ik niet op, heb het hier gewoon over van die ‘zak een halve meter met je waadpak in de zwarte stinkzooi’ (vis ik ook niet op 8) ) bodem.

Als je echt paranoïde bent over hoe je lood erbij ligt op afstand en je kunt niet kijken hoever je onderlijn erin zakt; maak een rig van witte wol, zonder haak met bol, werp ’em op je stek, haal na een uurtje binnen en je weet het. (wonder :lol: )


Hoe denk jij hier dan bijvoorbeeld over met een kogelloodje? Zou je die ook werpend toepassen op een modderbodem. Ik denk dat je eventueel beter een kogellood kan pakken ipv van een tournament bijvoorbeeld, omdat hier het gewicht beter verdeeld is. Dus eerder druk op de haakpunt.

Ik concludeer eruit dat je ook gewoon met inline vis op een wat zachtere bodem. Verleng je hierbij dan wel de onderlijn. Er zit dan ook een verschil tussen werpen en uitvaren etc.

Ik zelf vis ook vaak met het voerbootje en ik vis dan ook wel eens met een inline op wat modder, maar verleng dan wel het onderlijntje iets, voor het gevoel.
~~Dreams can be true.~~
Nick Flip

23-06-2008 13:57

Op een voerplek hennep een korte rig.
Op een voerplek boilies verspreider gevoerd langere onderlijn.
Als de bodem tenminste meezit.
En dan hebben we aleen nog de lengte :o
Wat een kunst rigjes aanpassen :D
Daarom ben ik nou zo gek van rigs knopen.

Nick
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

23-06-2008 15:30

is er iemand die ervaring heeft met de "no escape hook" van pb products? met of zonder shrink tube bij het haakoogje, wel of niet een stukje bungee/shrinktube in de haakbocht?

dit haakje, maatje 6
Afbeelding
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

23-06-2008 15:52

Ik vis bij voorkeur alleen op bodem waar ik met zwaar (140+), plat ( bodem waar het lood echt op ligt) of vierkant (bodem waar lood minimaal inzakt (centimetertje)) inline lood kan vissen, met elke rig die ik wil. Als dat niet kan ligt het echt aan de situatie wat voor lood ik dan kies, zo niet echt een antwoord op te geven. Het begrip ‘zachte bodem’ is ook nogal ruim. Ik gebruik op water dat ik niet ken altijd een peilhengel met braid en over het algemeen is echt zachte drab hier in de buurt meestal alleen op de diepere gedeeltes van het water, bij van die vlakke stukken scheelt 10-20 cm ondieper vaak al heel veel in hardheid van de bodem, ik wil altijd op de hardste stukken liggen.

Leadclips versus inline;

Doel is semi gefixeerd loodje aan je lijn

leadclip; bonken plastic glim bling wartel of rubber (maar vet camou), allemaal pro tangle dingen aan je rigje (en dan daarna zo’n drijvend centimeters lang puntrubber op je onderlijn zetten, nog weer wat meer plastic eraan) en het heeft iets meer speling in hoe groot de eerste weerstand minimaal is, bij rustig azende vissen kán er dus echt zo’n heel triest prikje komen en dan heb je verloren :lol:

inline; lood aan je lijn, geen plastic onzin, gewoon alleen lood, directere weerstand en vet anti tangle zonder rubba's 8)

Daarom moet er dus heel wat aan de hand zijn wil ik die leadclip pakken, met inline lood kun je ook zo vissen dat het na de aanbeet loskomt of tijdens een dril of na lijn breuk, dus daarvoor hoef je het niet te laten, alleen gebruik je het dan niet met de lijn door het lood.


Kogellood, ik neem aan dat je die ronde ballen bedoeld, heeft niet echt mijn voorkeur. Ten eerste omdat ik echt een heel goede reden moet hebben om niet met inline te vissen en ik vind het ook niet lekker werpen (koos bootloos :lol: ).

Ik ben anti anti tangle plastic :lol:
8)
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-06-2008 16:59

Michiel de Vries schreef:is er iemand die ervaring heeft met de "no escape hook" van pb products? met of zonder shrink tube bij het haakoogje, wel of niet een stukje bungee/shrinktube in de haakbocht?

dit haakje, maatje 6
http://www.pbproducts.nl/media/67P20070118095820.jpg


Ja, deze gebruik ik. Prima haakje, ik gebruik alleen haakje 8, vind ik toch iets beter en groot genoeg voor een normale boillie.

Ik doe wel een stukje shrink tube in de haakboch of een line aligner, hoeft niet al te lang zijn. Bij haakmaatje 8 gebruik ik iets meer dan een centimeter shrink tube. Tevens een stukje tube om de hair op zijn plaats te houden.

Veel succes met knopen,
Mitchel
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

23-06-2008 17:09

heb je de rig ook wel is zonder shrink tube bij het oog gevist?
Nick Flip

23-06-2008 17:53

robert de jong schreef:Ik vis bij voorkeur alleen op bodem waar ik met zwaar (140+), plat ( bodem waar het lood echt op ligt) of vierkant (bodem waar lood minimaal inzakt (centimetertje)) inline lood kan vissen, met elke rig die ik wil. Als dat niet kan ligt het echt aan de situatie wat voor lood ik dan kies, zo niet echt een antwoord op te geven. Het begrip ‘zachte bodem’ is ook nogal ruim. Ik gebruik op water dat ik niet ken altijd een peilhengel met braid en over het algemeen is echt zachte drab hier in de buurt meestal alleen op de diepere gedeeltes van het water, bij van die vlakke stukken scheelt 10-20 cm ondieper vaak al heel veel in hardheid van de bodem, ik wil altijd op de hardste stukken liggen.

Leadclips versus inline;

Doel is semi gefixeerd loodje aan je lijn

leadclip; bonken plastic glim bling wartel of rubber (maar vet camou), allemaal pro tangle dingen aan je rigje (en dan daarna zo’n drijvend centimeters lang puntrubber op je onderlijn zetten, nog weer wat meer plastic eraan) en het heeft iets meer speling in hoe groot de eerste weerstand minimaal is, bij rustig azende vissen kán er dus echt zo’n heel triest prikje komen en dan heb je verloren :lol:

inline; lood aan je lijn, geen plastic onzin, gewoon alleen lood, directere weerstand en vet anti tangle zonder rubba's 8)

Daarom moet er dus heel wat aan de hand zijn wil ik die leadclip pakken, met inline lood kun je ook zo vissen dat het na de aanbeet loskomt of tijdens een dril of na lijn breuk, dus daarvoor hoef je het niet te laten, alleen gebruik je het dan niet met de lijn door het lood.


Kogellood, ik neem aan dat je die ronde ballen bedoeld, heeft niet echt mijn voorkeur. Ten eerste omdat ik echt een heel goede reden moet hebben om niet met inline te vissen en ik vind het ook niet lekker werpen (koos bootloos :lol: ).

Ik ben anti anti tangle plastic :lol:


Ik vis om de zelfde reden met inline als jou robert :wink:
Heb net weer een paar inline-loden gehaald.
En een potje Squid octopus 20mm pop-up gehaald,
Een scheutje bijpassende flavour erbij en dit gaat me vis opleveren 8)

Nick
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

23-06-2008 18:11

Hier even wat foto's van rigs die ik afgelopen week geknoopt heb.

Tips/commentaar is natuurlijk welkom!
Deze drie wil ik pop-up gaan vissen. Ik heb ze alleen nog niet uitgebalanceerd (eerst ff nieuwe pop-ups kopen :) )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

23-06-2008 19:05

Het is toch nog steeds de bedoeling om de karper te laten zwemmen. Als een Karper onze haakaas pakt en niet zwemt is hij in staat om hem weer uit te spuigen. De wat vaker gevangen karpers kunnen gewoon met jouw haakaas spelen zonder gehaakt te worden. Zoiets van als wij wat in de mond nemen wat te heet is op z'n manier speelt de karper er ook mee en spuugt het uit. Dus op compacte voerplekken pak ik met voorkeur een korte ondelijn +/- 10 a 15 cm en op wijd verspreide voerplekken gewoon een Lange 20 tot 25cm. Tot op heden gebruik ik gewoon standaard onderlijnen die zinken met een Line Aligner voor de wat zwaardere beviste water met schuwe vissen stap ik over op een kant en klare combi of gewone stiff-rig van Mainline of PB.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-06-2008 19:44

Michiel de Vries schreef:heb je de rig ook wel is zonder shrink tube bij het oog gevist?


vroeger viste ik altijd met standaard PB onderlijntjes waar geen shrink tube op zat. Deze hadden echter een iets andere type haak.

Iets meer duidelijkheid, shrink tube hoeft niet per sé. Je zal "zeker" vis kunnen vangen zonder, echter is het aan te raden voor een bevordering van de inhaking (in de onderlip)

Mitchel
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

23-06-2008 19:45

@Pieter

Bevestig jij de boillie aan het ringetje dmv bait flos? Vind je dat niet irritant?

Mitchel
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2008 21:46

Omdat ik graag zelf alles wil ondervinden en ook nog graag iets bijleer heb ik mijn versie van Robert's rig geknoopt.

Omdat ik een bloedhekel heb aan krimpkous heb ik gewoon een wat langer stelige haak gebruikt zodat ik geen verlenging met krimpmeuk hoefde te maken.

Het stijve materiaal is ESP bristle filament, weliswaar in de 20 lb versie maar ik heb het getest en het ligt altijd gestrekt, hoewel het er wel een beetje raar uitziet als het rigje over het lood heen landt. :lol:

Ik moet toegeven dat de draaieigenschappen erg goed zijn, heel erg goed zelfs.

Dit is echt opppakken en hangen.

Afbeelding

Of ik 'm ook echt ga gebruiken weet ik nog niet aangezien mijn huidge rig zijn werk goed doet maar mocht de situatie erom vragen zal ik 'm zeker inzetten.

Overigens, de haak laten prikken voor het aas in beweging komt is mij niet gelukt, ik vraag me dan ook af of dit wel mogelijk is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

23-06-2008 22:18

Mitchel van der Linden schreef:@Pieter

Bevestig jij de boillie aan het ringetje dmv bait flos? Vind je dat niet irritant?

Mitchel


Om eerlijk te zijn: geen flauw idee. Tot nu toe heb ik altijd gevist met de aas op de hair. ik zat zelf te denken aan baitbands. Het is ook niet de bedoeling om, als ik met met baitfloss ga werken, het hele zooitje via werpen op mn stek te krijgen. Uitvarren/lopen lijkt me wel een vereiste. Maar zoals ik al zei: ik ben nog een groentje op dat gebeid :)
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Gesloten