Gepakt met nachtvissen


Plaats reactie
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

24-05-2008 11:22

Gister avond omstreeks 1.00 uur ben ik gepakt aan de waterkant op een water waar je bijna helejaar mag nachtvissen, maar dan moet je wel een nachtvis vergunning hebben (WIST IK NIET),

ik ben iemand die een vis met veel respekt behandeld en met uiterse zorg omga .Onthaakmat nooit een rotzooi aan de kant, van dat spray (wat in frankrijk verplicht is trouwes) voor de plek waar de haak zat ect.......

ik heb gewoon een normale grote vis akte en dacht dat dat voldoende was. Boete zal volgens de 6 agenten en 2 van die parkwachters
tussen de 400 en 500 euro zijn, effe opsomming

Verboden wapen bezit
katepult + MES (zonder toesteming gingen ze in mn tas kijken)
alcahol (3 biertjes, overdag mag je drinken snacht schijnbaar niet)
3de hengel (was opgetuigd maar lag niet uit, puur reserve is ook een goedkoop hengeltje met simpel molentje)
zitten met een bivy tent (ik wist niet beter. Vorig jaar gekocht bij de karper winkel en zeiden dat het mocht zo een tent)
niet in bezit hebben van een nachtvis vergunning (Kwis dit echt niet anders had ik er echt wel 1 gehaalt voor 15euro)

400a500 euro bekeuring voor een nacht vissen!!! :x !!!!!!!!! tiefus land, en die polen maar de boel leeg vissen

politie kwam met veeeeel machtvertoon en voelde me behoorlijk bedreigd
3 bussen politie en 1 jeep van dat parkwacht, Ik was moederziel alleen, nou ik heb rechtbijstand en ga zeker een zaak aanspannen, word vervolgd............
Gebruikersavatar
Tom Daelemans
Berichten: 48
Lid geworden op: 02-03-2007 13:50
Locatie: Tisselt - BE

24-05-2008 12:00

Tja :-?
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

24-05-2008 12:07

wat een tiefeslijers zijn het laten ze echte boeven pakken . gr harald ps en joran loopt vrij rond :o
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
robin bijker
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-12-2006 09:36
Locatie: glanerbrug
Contacteer:

24-05-2008 12:15

ja je hebt van die t*ringleiers ertussen zitten
zou me benieuwen hoe het afloopt
succes nog
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

24-05-2008 12:33

Katapult mag als die niet in het zicht licht.....
Carp spirit!
wiebrand dragt

24-05-2008 13:34

wist ik niet???????

Michien voor die tijd info inwinnen!!!!
Of wou je het niet weten :lol:
patrick hoep
Berichten: 215
Lid geworden op: 29-12-2005 23:39
Locatie: callantsoog (NH)

24-05-2008 14:38

Verboden wapen bezit
katepult + MES (zonder toesteming gingen ze in mn tas kijken)
alcahol (3 biertjes, overdag mag je drinken snacht schijnbaar niet)
3de hengel (was opgetuigd maar lag niet uit, puur reserve is ook een goedkoop hengeltje met simpel molentje)
zitten met een bivy tent (ik wist niet beter. Vorig jaar gekocht bij de karper winkel en zeiden dat het mocht zo een tent)
niet in bezit hebben van een nachtvis vergunning (Kwis dit echt niet anders had ik er echt wel 1 gehaalt voor 15euro)

katapult mag zo ie zow niet ook al ligt het niet in het zicht.
mes jah het is wat je er mee wil doen k heb ook gewoon een vismes bij me maarjah.
alcohol vind ik ook vaag maarjah openbare dronkenschap noemen ze dat.
3de hengel mag niet nee zowlang er maar geen haak aan zit. ik zou het voor hun ogen eraf knippen.

wat mag er niet aan zown tent dan?? volgens mij mag je daar toch vissen ene maakt het er moeilijk mee met grondzeil jah of nee.
en nachtvis vergunning oke dat is eigenlijk het enigste dat ik denk van jah daar kan je een boeten voor krijgen.

het is een boel gezeik op niks af dat weet ik wel succes ermee we horen het wel.

ik wil nog wel even weten wat er mis is met die tent.

Groetjes Patrick Hoep
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-05-2008 15:17

Beste Dennis,
Zou het zeker proberen maar wordt wel een lastig verhaal:

1) of jij het niet wist maakt juridisch niet uit, je dient in het bezit te zijn van de juiste vergunningen. Men wordt nu eenmaal geacht de wet te kennen in Nederland. Deze boete zul je dus dienen te betalen. Of de tent wel/niet is toegestaan is afhankelijk van de AVP van de gemeente en de regels die ze gekoppeld hebben aan deze regelgeving. Er zijn locaties waar tentgebruik is gedefinieerd met maximale maten etc.
2) visitatie is een ander verhaal, zou hier zeker juridische bijstand vragen. Geen zjn het in zijn geheel uit te zoeken maar de rechtspraak is aangepast in deze. Bij verdenking op mag men overgaan tot fouilleren. Je bent strafrechtelijk vervolgd (dagvaarding of transactie). De rechter zal moeten bekijken of alles volgens de wettelijke regels is verlopen. Als blijkt dat dit niet het geval is dan is seponeren zeker mogelijk.
3) katapult is niet toegestaan plain en simpel, wel/niet zichtbaar zoals aangegeven door Tom is je reinste kolder (zie wetsartikel wapens en munitie). Zal lekker zijn heb een riot shotgun maar als die niet zichtbaar is dan is het toegestaan. Er is voor gewaarschuwd van alle kanten door de wetgever. Dus helaas.
4) 3e hengels verhaal, jammer dan. Als je een 3e hengel meesleept dan niet opgetuigd. Kleine moeite langs de waterkant optuigen.


groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
casper utrecht

24-05-2008 15:44

Het is met de regelgeving in dit land sowieso te idioot voor woorden gesteld. Natuurlijk, ik kan me plekken voorstellen waarvan je wilt dat er niet 's nachts gevist mag worden. Maar bijvoorbeeld het ijsselmeer? Welke idioot heeft ooit bedacht dat daar niet 's nachts gevist mag worden (in ieder geval niet op de plek waar ik dat wil, heel ver van de bewoonde wereld). En vooral: waarom heeft hij dat bedacht? Zit ik er iemand in de weg?

Het uitschrijven van boetes zou wat mij betreft moeten worden beperkt tot die gevallen waarbij iemand. Waar het wat mij betreft om zou moeten gaan is of iemand overlast of gevaar voor anderen veroorzaakt. Een bedrag van 400 a 500 euro voor iemand die 's nachts ergens vist vind ik buiten iedere proportie....
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

24-05-2008 15:47

Ja da,s zeker niet leuk.
Een tip voor katepult bezitters maar hier heb jij nu niks meer aan, schoonvegen en in de struiken leggen dan is t iemand vergeten.
Word het moeilijk te bewijzen dat t de jouwe is.
Succes met de zaak aan te spannen.
breek me de slurf niet open
Stephan van Stigt Thans
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-09-2005 20:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

24-05-2008 16:24

dat is zeker minder prettig voor je


maar ja zoals ik hierboven al lees is het toch ook wel eigen schuld je moet altijd goed in je boekje kijken die je bij je vergunning krijgt of je speciale vergunningen nodig heb bij sommmige water (IVM met nachtvissen)

maar de rest vind ik beetje onzin en dan doel ik op de derde hengel je was er niet mee aan het vissen .. dat zou betekeken als ik met 10 hengels loop door een park ik ook in overtreding ben , misscien breng ik ze wel naar iemand maar goed


het bier verhaal vind ik ook raar want wij zijn zo vaak gecontroleerd en wij hebben altijd wel paar biertjes bij ons je maken er nooit een probleem van mits je niet heel de nacht dronken rond loop natuurlijk

ik denk dat je weinig opschiet

maar goed wie niet waagt wie niet wint

en tis goede les voor de volgende x

maar ik snap zkr dat het echt goed frusterend is je kan niet eens normaal je hobby mee uitoefenen
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-05-2008 16:25

Jah wat een teringleiers zeg hee, met 6 man durven ze wel iemand alleen pakkuh ik ben blij voor je dat je regtsbeistand heb man dan ken je je eige tenminste nog meschien een beetje vreiplijte.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
ferdy tibbe
Berichten: 418
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24-05-2008 17:24

Klote voor je man Dennis, iedereen kan zeggen regels zijn regels maar dit is gewoon weer overdreven het boekje erbij pakken.

Snap je gevoel hellemaal, dit hadden ze ook anders kunnen doen boete voor geen geldige vergunning is logisch, maar een opgetuigde 3e hengel , een mes in de tas kom op man.

Sterkte ermee jongen, hoop toch dat het nog mee gaat vallen.
Vangze nog je hebt in ieder geval je materiaal nog. :wink:

gr, Ferdy
Life is ours, we live it our way
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

24-05-2008 18:03

Helaas hebben die snorren meestal gelijk. Volgens mij is het vissen in een bivy toegestaan indien er geen grondzeil in zit.

Een egte vent word geen agent!!!
Mvg,
PBI Speldenbrink
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

24-05-2008 18:37

volgens mij heeft bijna iedereen een zakmes bij zich als die gaat vissen, en volgens mij moeten ze eerst toestemming vragen om in je persoonlijk bezit te mogen kijken. die ....... agenten zijn te lui om achter een dief aan te rennen dus gaan ze maar dit soort boetes uitdelen zeer triest. en dan raar op kijken dat niemand respect voor ze heeft.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2008 19:04

Wie zegt dan dat het een zakmes was? Die vallen niet onder de wapenwet. Het moet dus één van de messen zijn die hieronder worden beschreven. Let wel, Dennis zijn verhaal is één kant. Controle van 3 politiebussen en een jeep is in ieder geval zeer bijzonder. Die waren zeker niet lui.

Overigens is het grondzeil verhaal hierboven ook klinkklare onzin. Dat hebben we hier al zo vaak duidelijk gemaakt. Er staat nergens dat overnachten in een tent zonder grondzeil mag. Helemaal nergens.

Grote visaktes zoals in Dennis zijn verhaal bestaan ook al niet meer. De regels staan in de vergunningen die je in bezit hebt en zou je moeten kennen voor de wateren die je bevist.

Spray (?) is niet verplicht in Frankrijk. Sommige betaalwateren vragen wel eens om Clinic.

Het bier verhaal rammelt ook.

1. Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikel lid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën:

* Categorie I
o 1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
a. meer dan een snijkant heeft;
b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
c. 9 cm of langer is; of
d. van een stootplaat is voorzien;
o 2°. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
o 3°. boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
o 4°. blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
(…)
o 7°. andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.
* Categorie III
o (…)
o 3°. werpmessen;
o (…)
* Categorie IV
o 1°. blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;
o 2°. degens, zwaarden, sabels en bajonetten;
o (…)
o 6°. bij regeling van Onze Minister aangewezen voorwerpen die geschikt zijn om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen;
o 7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-05-2008 19:30

Als ze echt met zovelen zijn gekomen, dan zal hij wel iemand hebben bedreigd met dat mes. Er zitten tegenwoordig zoveel van dergelijke lieden aan het water dat ik me af en toe schaam dat ik ook karpervisser ben. Vanmorgen weer 2 man op verboden terrein zonder vergunning en dat nog met drie hengels de man ook en nog 1 van hen met een luchtbuks bij zich, kennelijk om meerkoeten te schieten ofzo.
Die buks is hij nu kwijt en het gaat ook heel wat kosten....

Maar jongens, vooral lekker mekkeren over bekeuringen. Moet je eens in een andere land doen, ben je de hele mikmak meteen kwijt, voor een poos of definitief. Ook zijn de boetes daar even een stukje hoger. Het vissen wordt je moeilijk gemaakt? Nooit last van gehad.

Groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-05-2008 19:49

peter postema schreef:Beste Dennis,
Zou het zeker proberen maar wordt wel een lastig verhaal:

1) . Of de tent wel/niet is toegestaan is afhankelijk van de AVP van de gemeente en de regels die ze gekoppeld hebben aan deze regelgeving. Er zijn locaties waar tentgebruik is gedefinieerd met maximale maten etc.
groet,
Peter


Het is APV! Het APV is een groot begrip waarin o.a staat beschreven wat overlast zou kunnen zijn. Denk hierbij aan interpretatie die een persoon eraan zou kunnen geven, wat de een niet erg vindt zou de andere controleur(boa of politie) wel erg kunnen vinden of een burgemeester! De tent heeft ansich niets te maken met een APV. Dat had alles te maken met de WOR, deze is afgeschaft. Dus als er niets is geregeld op dat gebied kun je gewoon met een tent vissen, de HSV zou dit in haar regelementen(waar zij visrechthebbende is) kunnen regelen, maar ook de gemeente zou dit kunnen opnemen in het APV. Dat is bijna nergens terug te vinden. Veel federaties zijn op dit moment nog bezig met een inventarisatie bij de gemeentes.
M.a.w. is er door de gemeente niets geregeld dan kunnen ze je niet bekeuren op de tent.
Simpelweg omdat de WOR is opgeheven is er dus geen verbod, en daar waar geen verbod is kunnen ze jou niet bekeuren.

Gr Harnold
Gebruikersavatar
Patrick van den Berg
Berichten: 167
Lid geworden op: 21-02-2008 22:45
Locatie: Amsterdam

24-05-2008 19:56

zulke mensen mogen van mij opgesloten worden. en vissen zonder vergunning en dan ook nog met 3 hengels is wel heel dom ja. en in zulke situaties moeten eigenlijk alle visspullen inbeslag genomen worden.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2008 20:04

Harnold, het is niet alleen een APV, maar ook het bestemmingsplan van het gebied telt mee. Zeker zinvol om dit dan na te kijken. Maar dat weet de rechtsbijstand wel. Als die te porren zijn voor dit verhaal.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-05-2008 21:00

Harnold.
Lees even Kees zijn verhaal, dan die van mij. zegt voldoende :wink:
Ga er verder niet op in, ik raad hem aan te kijken op welke wijze ze hem bekeuren, weet niet waar hij woont en wat er geregeld is op die locatie. Dit kan zijn via de APV, via de federatie, via een HSV.
Er zijn gemeentes die het al wel voor elkaar hebben, scheemda b.v.

Staat dit nergens beschreven dan kan hij dit aanhanig maken, plain en simpel.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

24-05-2008 21:25

Kees Verheij schreef:Als ze echt met zovelen zijn gekomen, dan zal hij wel iemand hebben bedreigd met dat mes. Er zitten tegenwoordig zoveel van dergelijke lieden aan het water dat ik me af en toe schaam dat ik ook karpervisser ben. Vanmorgen weer 2 man op verboden terrein zonder vergunning en dat nog met drie hengels de man ook en nog 1 van hen met een luchtbuks bij zich, kennelijk om meerkoeten te schieten ofzo.
Die buks is hij nu kwijt en het gaat ook heel wat kosten....

Maar jongens, vooral lekker mekkeren over bekeuringen. Moet je eens in een andere land doen, ben je de hele mikmak meteen kwijt, voor een poos of definitief. Ook zijn de boetes daar even een stukje hoger. Het vissen wordt je moeilijk gemaakt? Nooit last van gehad.

Groet,

Kees


Beetje jammer dat je zo reageert, tuurlijk heb ik niemand bedreigd met een MES pfff... krijg er rillingen van.... Ik hou m'n vis plaats altijd netjes. En als ik wist dat je daar een nachtvis vergunning nodig had had ik die gelijk aangevraagd (wat ik ondertussen heb gedaan)
ik heb voor meer dan 2000euro vis spullen en dan zou ik gaan bezuinigen op een vergunning van 15 euro???? Ik heb een Grote vis pas

Ik vis ook liever alleen, ik vis voor de rust en het relax niet om herrie of troep te maken. Op een stek waar ik zat zal je nooooooit troep vinden van mij. Ik ruim het ALTIJD op en neem het vuil (als er geen bak is) mee naar huis. Die mes zat in m'n tas maar de papieren zaten ook in die tas

heb vandaag bij de viswinkel (waar ik al 15jaar kom) naavraag gedaan en ik schijn niet de eerste te zijn... dat ze zoeen machtvertoon hebben, Ook ben ik niet asso geweest ik had er net een uurtje ervoor een 35pond schub gevangen dus ik was in een aardig goede bui

vrienden die wel eens meegaan vinden dat ik ver ga. m.b.t het veilig en goed omgaan met de vis en natuur


en voorderest ik had indd de regels over dat water beter moeten lezen en niet moeten luisteren naar andere mensen. Ik snap echt wel dat ik ook fout zat. Een boete voor het nachtvissen okee maar de rest is een beetje jammer. En echt pfffff ik weet het niet meer..........
ik ben ook maar een mens.......................
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-05-2008 21:34

Kees Verheij schreef:Jah wat een teringleiers zeg hee, met 6 man durven ze wel iemand alleen pakkuh ik ben blij voor je dat je regtsbeistand heb man dan ken je je eige tenminste nog meschien een beetje vreiplijte.


Meesterlijk... :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2008 22:01

Dennis,

Ter info. Er is alleen een vispas van de HSV. Niks groot of klein. Dat was ooit, maar is niet meer. Bij die vispas krijg je tenminste de landelijke lijst van viswateren van Sportvisserij Nederland en mogelijk een aanvullende lijst van viswateren van de federatie waar de HSV bij aangesloten is. In die bijkomende boekjes staan de wateren waar je mag vissen en de regels waar je je aan te houden hebt.

Een dergelijk optreden van de politie is zeer ongewoon en zeker niet standaard. Achterliggende vraag is derhalve wat hieraan ten grondslag ligt. Dat is voor ons gissen zo, maar daar kan een plausibele reden voor zijn. Ik vermoed dat er iets aan de hand is/was in het gebied waar jij vist. Normaal is het zeker niet. Je kunt het natuurlijk aanvechten. Dat mes zal echter geen Zwitsers zakmes zijn geweest.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Dennis Laport
Berichten: 39
Lid geworden op: 13-05-2008 19:55

24-05-2008 22:13

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, :oops: maar dat gaat nu wel veranderen (Ga het goed doornemen)
ik betaal elk jaar een acceptgiro en krijg een pasje thuisgestuurd. Daarnaast haal ik nog een kleine vergunning bij de plaatselijke hengelsport winkel a 5euro. Ik dacht hier dan klaar mee te zijn. Over het water vertelde mede-vissers dat er regels zijn veranderd en dat je hier mocht nachtvissen

In alle opzichten ben ik mischien volgens de WET fout geweest, maar toch voelt dit zeeer onrechtmatig. En zeeeeer overdreven
De politie is niet verplicht boete's uit te delen geloof ik. Dit zal een goede (als je die nog hebt) agent ter plaatsten bekijken of er een boete nodig is om uit te delen. Je hebt daar ook een naam voor.....


Ik snap het niet echt meer. volgens mij zien ze de mensen liever in de stad bier te zuipen en herrie te schoppen.
wat voor schade dee ik de natuur/vis aan? had het geen waarschuwing kunnen zijn voor aantal dingen en mischien kleinere boete?

De pest is ook dat veel groepen het hebben verpest op dit water (vertelde de hengelsportwinkel)
goedkoop Lidi setje halen en maar lol maken..........
Plaats reactie