slappe lijnen garantie voor strakke lijnen


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2008 10:55

Op 90 meter ligt er al een aardig stuk lijn over de bodem en zeker als je ook nog met iets slappe lijnen gaat vissen helemaal slap zou ik niet doen op die afstand.
Dus lijn bijna strak draaien stukje terug zodat de lijn slap valt - NIET de lijn terugtrekken over de bodem maar van de spoel aftrekken!! - en de waker op weinig gewicht in de lijn hangen.

Je moet de lijn wel ontvetten zodat die beter afzinkt, je maakt afwasmiddel met wat water aan in een oude afwasmiddelfles je werpt uit in een andere richting!! en draait de lijn over een spons met afwasmiddel terug, je lijn is nu ontvet.
Je hoeft de lijn niet uit te varen een flinke worp is genoeg!!

Voor de rest is het proberen tot je een manier vindt die jou het best bevalt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-04-2008 11:09

Wat Douwe al meld is de lijn ontvetten zodat deze beter en sneller zinkt.
De hengel op 90 meter bij een btug zou ik ook niet met een volledig slappe lijn vissen, maar de manier die Douwe voorstelt moet voldoende werken.

Je geeft aan dat de vis vanuit het diepere water omhoog zwemt en daar ligt natuurlijk je lijn.
Je kan een lang stuk leadcore gebruiken in dit geval, gebruik een meter of 2.5
Op die manier ligt je lijn strak over de bodem van het talud en heeft de karper er geen last van zodra deze langs het talud omhoog zwemt.

Je geeft zelf al aan dat er meer uit te halen is dan jullie nu vangen, maar hoe liggen de hengels verdeeeld als je met 3 man op een sierwater gaat vissen?
In veel gevallen betekend het 6 lijnen in een klein stuk water als je bij elkaar wilt vissen en degene die in het midden vist zal in de regel het minste vangen.
Ga eens alleen vissen en kijk of er met 2 hengels niet meer uit te halen is, in veel gevallen ben je scherper en alerter aan het vissen als je in je eentje aan het water zit en er liggen minder lijnen in het water, strakke lijnen of niet...

Daarbij moet je ook kritisch kijken naar je onderlijn, is deze wel geschikt voor dit water en de situatie waarvoor je hem inzet, draait de haak wel goed, enz?

De vis voelt zich overdag duidelijk veilig tussen de takken en struiken, maar s'avonds trekt hij er toch uit op zoek naar voedsel, je kan in mijn ogen verder van de takken afvissen omdat de vis veelal toch de kanten af zal struinen op zoek naar voedsel.

Je geeft dus ook aan dat de vis vanuit de diepte het talud opzwemt tot een diepte van 60 cm is bereikt, je kan natuurlijk ook een hengel op het talud of onder het talud bevissen.

Groeten,

Marijn
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-04-2008 11:54

Ik hou er niet zo van om bij elkaar op de lip te gaan zitten maar in dit geval wil ik aanraden om de vis op te zoeken.
Iedereen vist op een andere afstand tot de vis is gevonden je dekt op die manier het water veel beter af en je bent wat actiever aan het zoeken waar de vis is.
Wie waar vist kun je wisselen of over loten, zelf ben ik er geen voorstander van maar goed het is tegenwoordig blijkbaar belangrijker om de gezelligheid te zoeken dan alleen te gaan zitten en te gaan vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-04-2008 12:21

Mee eens...
Daarom gaf ik al aan om apart te gaan vissen ipv bij elkaar... Vis is niet gek, 6 lijnen in het water hebben ze echt wel door.

Ik bel mijn vismaatje wel als er wat spannends is gebeurd...
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

23-04-2008 12:06

Ten eerste bedankt voor de reacties!
Ik had zojuist een hele lap tekst gemaakt.
En door een stomme fout was in 1 x alles weg!
Ik zit me momenteel dus op te vreten.. En ik probeer het toch opnieuw.
Aangezien jullie zo netjes zijn geweest om te reageren, ben ik verplicht zonder teveel %#$^#^##$# netjes de tijd te nemen om ook weer te reageren..

Marc vd Woude schreef:Ik heb een stek op 2 uur op 40 meter afstand, en een stek op 3 uur, 90 meter van mijn hengels vandaan, op de zelfde overkant als de eerste hengel.. Je moet het zien als een brede sloot van ong. 30 meter breed.. De 2e hengel op 90 meter uit de kant ligt vrij dicht bij een bruggetje, en op 90 meter lijkt het me niet slim om met een slappe zijn te vissen vandaar dat ik het wil proberen met die eerste hengel.


Ik gaf hier al aan dat ik alleen met de hengel op 40m afstand op deze manier wil vissen.
Die andere is gewoon te riskant, wil hierdoor geen vis verspelen.
Dat ik me lijn ging ontvetten was ik al vanplan.
Maar bedankt voor de goede tip, hoe ik dat dus het beste kan doen Douwe.

marijn ham schreef:Je geeft zelf al aan dat er meer uit te halen is dan jullie nu vangen, maar hoe liggen de hengels verdeeeld als je met 3 man op een sierwater gaat vissen?
In veel gevallen betekend het 6 lijnen in een klein stuk water als je bij elkaar wilt vissen en degene die in het midden vist zal in de regel het minste vangen.
Ga eens alleen vissen en kijk of er met 2 hengels niet meer uit te halen is, in veel gevallen ben je scherper en alerter aan het vissen als je in je eentje aan het water zit en er liggen minder lijnen in het water, strakke lijnen of niet...

Daarbij moet je ook kritisch kijken naar je onderlijn, is deze wel geschikt voor dit water en de situatie waarvoor je hem inzet, draait de haak wel goed, enz?

De vis voelt zich overdag duidelijk veilig tussen de takken en struiken, maar s'avonds trekt hij er toch uit op zoek naar voedsel, je kan in mijn ogen verder van de takken afvissen omdat de vis veelal toch de kanten af zal struinen op zoek naar voedsel.

Je geeft dus ook aan dat de vis vanuit de diepte het talud opzwemt tot een diepte van 60 cm is bereikt, je kan natuurlijk ook een hengel op het talud of onder het talud bevissen.

Groeten,

Marijn


Beste Marijn,

Het is niet zo heel veilig denk ik om alleen op deze stek te gaan zitten. Vandaar dat we altijd met ze drien vissen.
Ik ben er echt niet bang, er is nooit wat gebeurd. Maar het blijft een onveilige buurt.
Hoe de lijnen zijn verdeeld valt best mee, al heb je toch inderdaad een hoop lijnen uitstaan(6 max.)
Maar het is een plasje, naar de overkant is het 110 meter. en er staat een eiland.
Persoon 1 vist links van dit eiland. persoon 2 vist er rechts van, en zou nog 110 meter uit kunnen gooien, rechts daarvan loopt dus die 'sloot' waar ik vis...
We zitten dus redelijk van elkaar vandaan. maar je komt er niet onderuit dat er toch te veel lijnen liggen..
Ik denk ook zeer zeker dat de vis deze strakke lijnen als gevaar ziet. Vandaar dat ik deze aanpak wil proberen.
Ik denk namelijk doordat de vis vaker in aanraking met de lijn komt, dat hij domweg langer nodig heeft om gefopt te worden.
Wat onderlijnen betreft, durf ik bijna met zekerheid te zeggen dat dit goed zit.
Ben geen expert, maar weet er wel het 1 en ander van.. Ik ben niet bang dat het aan de onderlijn ligt.
En ik doe altijd al precies wat je zegt, overdag is de vis ALLEEN onder de takken of tussen het riet vandaan te vangen!
In de avond zijn ze op meerdere plekken te vangen, en dan kies ik er ook veilig voor wat uit de kant te gaan vissen.

Douwe Bijlsma schreef:Ik hou er niet zo van om bij elkaar op de lip te gaan zitten maar in dit geval wil ik aanraden om de vis op te zoeken.
Iedereen vist op een andere afstand tot de vis is gevonden je dekt op die manier het water veel beter af en je bent wat actiever aan het zoeken waar de vis is.
Wie waar vist kun je wisselen of over loten, zelf ben ik er geen voorstander van maar goed het is tegenwoordig blijkbaar belangrijker om de gezelligheid te zoeken dan alleen te gaan zitten en te gaan vissen.


Het is niet de gezelligheid die ons hier perse samen brengt, maar wel het gevaar dat je kunt lopen als je alleen zit Douwe.
De vis hebben wij gevonden. En is hier het hele jaar door te vangen. Tot het ijs op je tent staat.
Ook laten we bijna altijd de karpers aan ons aas laten wennen, en voeren we 3 x in de week..
Ookal ligt de stek niet om de hoek.
Soms voeren we wel een maand lang, om er daarna pas op te gaan zitten. en bij aankomst voer ik dan precies het zelfde als dat ik voorvoer.
Verspreid..
Dus niet veel voeren van te voren, en dan bij aankomst een klein handje rondom de plek. Zoals sommige wel doen.

Nog een vraagje, trouwens.. Ik wil dus zonder swinger gaan vissen.. Omdat ik hier het nut niet van inzie..
Kan ik dit oplossen door bijvoorbeeld folie? Want ik vraag me af hoe je een terugzakker kunt zien..
Kun je ook snachts zo vissen? of is het verstandiger alleen overdag, strak achter de hengels?

Mvg Marc
Welcome to the Goodlife..
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

23-04-2008 17:59

probeer in een kanaal ook eens je eigen kant
maak gewoon een stek dichtbij je hengels en ga daar met slappe lijn vissen

heb je ook bijna geen kans op een trugzakker
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
gerben bouman
Berichten: 103
Lid geworden op: 18-04-2007 09:08
Locatie: Berkel en Rodenrijs

23-04-2008 20:15

Sam Van Dorsselaer schreef:Hey mensuh 8) , en totaal zonder lood anders? Zal ff toelichten, momenteel vis ik op mijn "nachtstek" slechts 2 meter uit de kant, ik was zoiezo dan ook van plan om backleads te gaan gebruiken of idd gewoon met een slappe lijn, maar aangezien het maar maximaal 2 meter uit de kant is zou het in principe toch ook zonder lood kunnen?

grtzz



helemaal geen lood???? :o :o :o :o
lood heeft toch ook een andere functie,inhaken of zo........
Gebruikersavatar
Sam Van Dorsselaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-03-2008 15:56

23-04-2008 22:58

Ja als ''zelfprikker" (vastlood) bedoel je dan? met het pennetje moet je de haak immers ook zelf zetten toch? Als je zeer dicht aan de kant vist heb je het immers niet nodig als werpgewicht.. :o Ik ben zelf echter niet van plan om het zonder lood te gaan proberen hoor! :), vroeg me af of iemand het miss al eens geprobeerd had!

grtzz
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

28-04-2008 22:41

Geloof me het is fantastisch mooi om een knal harde run recht onder je hengeltop te hebben.
Tip zet wel alles goed vast.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

07-05-2008 21:29

Ik heb een nieuw water gevonden maar de karpers zijn er lijnschuw. Iedereen vist hier met strakke lijnen en dacht eraan om met slappe lijnen te gaan vissen.

Op één spoel heb ik Shimano Technium (zinkende nylon) en op de andere Berkely Fireline Crystal (drijvende gevlochte). Nu wilde ik hiermee gaan expirimenteren en kijken wat het beste vangt.

Vroeg me alleen af of ik ook flying backlead zou gebruiken. Bij de gevlochten lijn in ieder geval wel, maar of dit ook bij de zinkende nylon moet weet ik niet. Denk wel dat het een meerwaarde heeft. Graag jullie mening hierover.

Doen jullie ook met slappe lijnen voor het riet vissen. Of dan gewoon een aantal meter er vanaf?
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 18:19

Heb gisteren geprobeerd met slappe lijn te vissen. Had de hengel uitgegooid en dan top onder water en dan de lijn laten zakken (Technium). Had er tevens een running rig aan geknoopt zodat de beetregistratie beter is. Had me Delkims het gevoeligst gezet. Kan er alleen geen hangertje aandoen.

Gebruiken jullie daarvoor een stukje aluminium folie?
Tevens vroeg ik me af hoe slap jullie de lijn laten hangen. Gewoon dat de van oog naar oog een beetje hangt?

Kreeg wel wat loze piepjes, maar verder niks gevangen :(

Heb er wel een flying backlead opgedaan, zodat de eerste meters zeker strak over de bodem loopt. Of moet je dit juist niet doen als je met slappe lijnen vist?

Een hoop vragen, maar weet niet of ik het goed doe en wil er wel verder mee expirimenteren.

PS: Met een drijvende lijn werkt het niet met slappe lijn.
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

10-05-2008 20:52

Ik vis een running rig eigenlijk nooit met loodje achter de tube.
Ik vis hem gewoon echt slap met een nylon hoofdlijn en nooit ver uit de kant.
En als het niet al te hard waait komt er een stukje zilverpapier op de lijn zodat ik kan zien wat er onderwater gebeurt.

Oja en ik heb de top zeker niet onderwater.
Met je top boven water en een zilverpapiertje kan je heel goed zien wat er exact gebeurt.

Hopende je hier bij te helpen Coen
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

11-05-2008 18:21

Je hebt de lijn dan echt goed slap hangen neem ik aan? Dus een dikke boog naar beneden van de lijn, van oog naar oog.

De top heb ik alleen na het ingooien van de hengels even onder water gehouden, zodat de lijn kon zakken. Was maar een idee. Even de spullen opruimen en daarna op de steunen leggen met de hengeltop net iets boven het water.

Heb nog een tweede vraag, of de run echt opvalt, want je krijg af en toe valse piepjes.
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

17-05-2008 14:23

Gisteravond had ik weer eentje op de vrijloop.
Echt een knal harde run.

Die piepjes die je krijgt zijn ook gewoon vissen die de boilie oppakken en weer uitspuwen(zie de korda dvd's) of brasem(witvis).
Ik heb de lijn nooit strak dus dan krijg je die piepjes ook bijna nooit.


Martin
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-05-2008 21:37

Echt voor het riet vis je niet met slappe lijnen toch? Als de vis gehaakt wordt heeft hij veel meer lijn voordat de lijn echt strak komt. Als je dan ook nog in je tent ligt te snurken is het een no-go toch?
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

18-05-2008 14:29

Het moet wel verantwoord wezen idd.
Maar ik zou zeggen bedenk er iets op.

Martin
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

20-05-2008 17:36

Stukje zilverpapier hang je gewoon op de plaats van je swinger/hanger? Dan is de beetregistratie ook beter, of zie je het dan alleen beter, dus niet horen via de piepers?

Een paar meter voor een rietkraag vissen is dan geen goed idee? Alleen als je strak achter je hengels zit natuurlijk en van niet te grote afstand. Is onder eigen kantje dus dan kan ik beter strak vissen en dan toploodje eraan?
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

20-05-2008 17:45

Gewoon wel schuif montage, net genoeg lijn uitzetten, en het hele spul op slot.
En het belangrijkste er bovenop zitten.
idd dat stukje zilverpapier is om alles beter te zien minimaal gewicht op je lijn.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

21-05-2008 17:28

De slip gewoon heel stroef of helemaal dicht? Als je aanbeed krijgt moet je dan eerst strak draaien, of gebeurd dat al automatisch. Heb er eigenlijk geen ervaring mee. Hoop dat je me opweg kunt helpen.

Groeten,

Coen
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

21-05-2008 17:42

Dicht en wat stevig drillen(geen voorslagen e.d.)En als je hem in open water hebt gewoon weer normaal drillen. Hij trekt je hengel vanzelf uit de steunen als je niet snel genoeg bent. Daarom moet je er ook boven op zitten.
Hoe vis je anders altijd tegen die rietkraag aan dan?

Martin
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

30-05-2008 20:58

Ik vis regelmatig met een boilie alleen.Géén lood of wartel,haak gewoon aan de hoofdlijn.Laat dan de boilie op de visplaats zakken en ga enkele meters verder de stok op de steunen leggen.Ik neem draad van de molen totdat het eind tussen wateroppervlak en topoog duidelijk aangeeft dat er geen spanning meer op de lijn staat.Nu ligt mijn draad over de gehele lengte op de bodem.Het beste is om kort bij de hengels te zitten en dadelijk te kunnen aanslaan.Moet zeggen dat ik ook al meermaals in slaap ben gevallen en steeds door een loeiende run wakker ben gemaakt.Wanneer ik verder vis doe ik er online lood aan.Wel een dikke rubberen bolletje onder het lood zodanig dat de wartel niet vast komt te zitten in het lood.Ik smijt nu in (meestal onder takken van bomen) en geef draad tot alles weeral slap hangt.Doe het online lood worden zowel runs als teruglopers doorgeseind.Op dressuur waters geeft dit meestal een stijging van 80 % van de aanbeten.