leadcore vs tube


Wat gebruiken jullie?

leadcore
44
42%
tube
60
58%
 
Totaal aantal stemmen: 104
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

08-05-2008 19:07

ik hoor vaak mensen discusseren over leadcore of tube.. ik heb hier nog nooit echt een topic over gezien leek me leuk om dit te starten
stem hier en laat meteen achter waarom je dit gebruikt.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-05-2008 21:18

Leadcore, omdat het vlak op de bodem ligt en omdat ik dat gepiel met je lijn door die tube heen duwen een pokkekarweitje vind.

Jaja, ik ken ze, die threaders maar toch...

Bovendien had ik vaak dat die conische rubbertjes van Korda op een gegeven moment in gingen scheuren op de smalste kant en dan bleef de tube er niet meer in vast zitten.

1 uitzondering: geen leadcore bij obstakelvissen!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
niels van gerven
Berichten: 285
Lid geworden op: 20-10-2007 10:21
Locatie: --

08-05-2008 22:25

Tube zijn niet zo pokke hoor, Je moet gewoon goede draad en goede tube ik heb er bijna nooit problemen mee mijne glijd er bijna doorheen.. Ik gebruik het altijd.
Gr niels
Ajax

----------------------------------------
http://www.thecarpfamily.tk
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

08-05-2008 22:33

Heb leadcore gestemd vis eigelijk vrijwel altijd met tube maar heb er vandaag voor het eerst mee gevist.
Het lijkt me toch minder opvallend dan tube.
Een metertje fluorcarbon boven me lood gebruik ik ook wel eens.
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

08-05-2008 22:39

Ik vind leadcore karperonwaardig ...
Gebruikersavatar
Joris Janssen
Berichten: 183
Lid geworden op: 03-12-2006 20:18
Locatie: America,Limburg
Contacteer:

08-05-2008 22:41

Voor mij de tube ;)

Mvg, Joris Janssen
''Dat heel Holland Limburgs lult''
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-05-2008 23:15

david deman schreef:Ik vind leadcore karperonwaardig ...


Verklaar je nader.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-05-2008 01:57

Eus Molewijk schreef:
david deman schreef:Ik vind leadcore karperonwaardig ...


Verklaar je nader.


En aan mij ook AUB ???

Owjah nog even ter info leadcore alleen gebruiken als het kan, niet als normaal gaan zien.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
K. van den Herik

09-05-2008 07:53

wanneer kan het en wanneer niet?

60/100e zinkt ook als een baksteen
Gebruikersavatar
mario laseur
Berichten: 513
Lid geworden op: 09-04-2006 14:14
Locatie: amersfoort
Contacteer:

09-05-2008 07:58

Tube, voor mij geen leadcore.
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

09-05-2008 13:52

Eus Molewijk schreef:
david deman schreef:Ik vind leadcore karperonwaardig ...


Verklaar je nader.


Ik ben er zeer zeker van dat jullie leadcore goed gebruiken. Maar het kan een echt moordwapen zijn als je het niet goed gebruikt en het is gemakkelijker het slecht te gebruiken dan dat je het goed gebruikt. Beginnende karpervissers (zoals ik) raad ik dan ook niet aan deze te gebruiken. Tube is far more safe !

Iedereen gebruikt die leadcore omdat het plat op de bodem ligt, maar ik prefereer dan liever tube met putty of anchor tube, veel visvriendelijker. Het zou toch zonde zijn een mooie rijenkarper te landen die dan 3 schubben verloren heeft in de dril...

Of breken en dan een karper hebben die met een leiband rondzwemt.

greetz
K. van den Herik

09-05-2008 14:04

oooow en 15 lbs lijn trekt em zo kapot. Welterusten
Jan Peter Teerling

09-05-2008 15:07

[quote="david deman
Beginnende karpervissers (zoals ik) raad ik dan ook niet aan deze te gebruiken.![/b]
[/quote]

Ik raad beginnende karpervissers als jou aan niet te veel onzinnig advies te geven cq niet uit je nek te kletsen.
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

09-05-2008 16:55

Ik geef enkel mijn mening. Ik vind tube beter.

U zult wel gelijk hebben.
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

09-05-2008 17:05

jan peter zou je aub een uitleg willen geven voor de beginnende.. ik weet het namelijk ook niet precies heb alleen nog maar met tube gevist
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

09-05-2008 17:55

david deman schreef:Het zou toch zonde zijn een mooie rijenkarper te landen die dan 3 schubben verloren heeft in de dril...

Of breken en dan een karper hebben die met een leiband rondzwemt.


even 2 zinnen eruit gepakt voor nader uitleg.

1: Leadcore van rond de 35lb is ongeveer net zo dik als tube dus wat is het probleem ?
2: Het breken van een 10ponds lijn is ook al funest voor een karper trekt die nooit kapot als de lijn vast komt te zitten.

Als je alles goed knoopt en je bedenkt je eigen 2keer voor dat je een leader in welke vorm dan ook gaat gebruiken.
Dan zal het toch safe zijn of zit ik totaal verkeerd ?
Leadcore is één van de mooiste producten die er zijn met betreft systemen en is gewoon net zo veilig als andere systemen.
Ook kan het net zo vernietigend zijn als andere systemen.

Is Leadcore voor beginners een product om te gebruiken denk het niet, leer eerst maar goed hoe andere systemen perfect werken. Maar eens wil je iets anders en ga je Leadcore gebruiken (hopelijk nadenkend of het werkelijk nodig is).

En wat ik veelte veel zie nog steeds is dat mensen hun hoofdlijn verbinden via een wartel aan de Leadcore leader. Dat nooit doen
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

09-05-2008 18:01

ik ken geen eens leadcore die niet gecoat is. :-?
en jp jij bedoelt geen JONGE/GEGINNENDE vissers maar ONERVAREN karpervissers.
persoonlijk vind ik leadcore wel een mooi product maar je hebt tegenwoordig van die mooie flying backleads en solar tubesinkers :wink: dat is nog zwaarder en blijft nog mooier op de bodem liggen daarom vis ik liever met tube. en met dat gekloot met je lijn snap ik ook niet als et goed is heb je maar 20/25cm tube nodig en tube camoefleert ook meer kijk naar spro strategy pvc tube die gebruik ik zelf graag ook.hij is wat stugger dan andre tube,s maar dat voorkomt weer in de knoop gooie en je krijgt je lijn er makkelijk doorheen en hij is nog is een keertje (extra) goed gecamoufleerd doordat hij lichtelijk transparant is net zoals de leaders van korda.
voor mij dus tube :wink: (en heel af en toe leadcore)
zal wel......!
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

09-05-2008 18:13

Er wordt over gepraat dat tube zoveel veiliger is, maar vroeg me af als je een lijnbreuk hebt en je hebt verzwaarde tube. Dan sleept hij toch nog een gewicht achter zich aan, of zou de tube dan van de lijn schuiven?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-05-2008 18:49

stefan andriessen schreef:ik ken geen eens leadcore die niet gecoat is. :-?


Ik denk dat jij niet goed weet hoe gecoate leadcore eruit ziet.
De enige gecoate leadcore die ik ken is die van Armaled. Deze was niet meer recht te krijgen als hij uit de verpakking kwam.
Misschien als je 'm stoomt maar dat soor fratsen kan ik missen als regen, helemaal als je dat 's nachts moet gaan zitten doen.

95% van de leadcore die in de winkels ligt heeft een gevlochten mantel, het argument dat dit vissen zou kunnen beschadigen mag van mij direct van de tafel, ik heb dit in ruim 6 jaar nog nooit meegemaakt.

en met dat gekloot met je lijn snap ik ook niet als et goed is heb je maar 20/25cm tube nodig en tube camoefleert ook meer


Zoals je kunt lezen was het gepiel met je lijn erdoor maar 1 van de argumenten.

Leadcore is behoorlijk slijtvast, tube een stuk minder dus als je maar zo'n klein stukje gebruikt is maar 25cm van je lijn beschermd tegen (door)slijten.

Om deze reden gebrukte ik soms wel een cm of 90 tubing.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

09-05-2008 18:53

en 25-30 cm. kan de lijn nog de karper beschadigen dus een tube van 70 cm. lijkt me beter daar is al een topic over
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

09-05-2008 19:49

ja mooi topic jah en daar snappen ze nog steeds niet dat het ANTITANGEL :roll: tjoep is dusjaaa.....
enne eus,
ik heb inderdaad ook nog nooit mee gemaakt dat leadcore een karper beschadigt ik gebruik meestal die van fox die is zeer fijn gevlochten.
Coen Aarts schreef:Er wordt over gepraat dat tube zoveel veiliger is, maar vroeg me af als je een lijnbreuk hebt en je hebt verzwaarde tube. Dan sleept hij toch nog een gewicht achter zich aan, of zou de tube dan van de lijn schuiven?

waar gaat de tube in?
ja juist in het hoedje van je saftey clip,indien lijnbreuk hoedje schiet er van af en automatisch ook de tjoep.
en dan hoor ik al slimmerikken denken: en hoe zit dat dan met inline lood??!!
in het geval van een lijn breuk zal het lood uit je wartel schieten en loopt het van je lijn af waar ook de tube aan zit :wink:
zal wel......!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-05-2008 20:14

Moet je wel een karper vangen, Eus. :D Mijn eerste ervaringen met Nash leadcore toonde wel degelijk schuurschade op de flank van een spiegel.

Die van Korda is nylon gecoat. Armaled heeft een krimpkous. Die moet je niet verwarmen. Gewoon strekken, waarbij je niet alleen aan de kern moet trekken. Dan gemonteerd aan de hengel laten zitten, dan blijven ze netjes recht. Geen probleem mee.

Het is trouwens weer het één of het ander. Soms tube, soms leadcore.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roel van Haandel
Berichten: 1514
Lid geworden op: 12-01-2007 21:03
Locatie: Erp
Contacteer:

09-05-2008 20:39

stefan.. het heeft 2 functies en het beschermen van de vis en het antitangle systeem! of heb ik het nou fout? ik wil zeker keer leadcore proberen zit nou al lang in de visserij.. maar ben bang dat ik het verkeerd doe.. hoe verbinden jullie deze.. ik heb de fox camouflage
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

09-05-2008 21:02

Kenny,

Je schrijft:
"En wat ik veelte veel zie nog steeds is dat mensen hun hoofdlijn verbinden via een wartel aan de Leadcore leader. Dat nooit doen"

Nooit is een groot woord, hieronder beschrijf ik hoe het wel veilig kan.

Met een goed afgestelde loodclip, liefst eentje die je aan de (onderste) wartel vergrendelt met een pinnetje, is het bovenstaande geen probleem. MAAR kun je de clip niet vergrendelen, zorg dan dat het lood eerder uit de clip schiet, dan de clip van de wartel af schiet. Alleen dan is het veilig, je lood hoeft immers toch niet over je lijn te schuiven.
Bij inlinelood kan het ook, als je er maar voor zorgt dat de wartel klein genoeg is, zodat wanneer de shockleadersleeve uit het lood is, het lood over het warteltje kan schuiven.

Zelf gebruik ik nooit een wartel tussen hoofdlijn en leadcore. Het ziet er niet uit en bovendien heb je met een wartel een knoop extra, en dus een zwakke plek! :wink:

Gebruik daarom liever geen extra wartel op je hoofdlijn!
Een lus in lus verbinding of goede voorslagknoop is veel steviger en bovendien visvriendelijk!


Stefan,

"zal het lood uit je wartel schieten"? Tikfoutje neem ik aan.

"in het geval van een lijn breuk zal het lood uit je wartel schieten en loopt het van je lijn af waar ook de tube aan zit :wink: "

Begrijp ik het goed dat je tube aan je lood vast zit dan?
Zo ja: Dan mag ik hopen dat je nooit met tube i.c.m. een voorslag vist! Tube kan namelijk nooit over de voorslagknoop schuiven.
Bij mijn systeem zit de tube in de shockleadersleeve geklemd, en de sleeve zit weer stevig op de wartel.. Mocht ik dus lijnbreuk krijgen dan komt het lood los van de sleeve, glijdt het makkelijker over de voorslagknoop, en vooral: de tube blijft netjes boven je rig zitten!
Ik las dat je weleens Solar tube-sinkers gebruikt: In dit geval niet doen! Dit zijn obstakels voor je lood! In dit geval is een flying backlead beter geschikt. Het moet namelijk kunnen schuiven.


Iemand nog vragen hierover? Stuur dan gerust een PB, ik leg je graag uit hoe je veilig(er) kunt vissen!


Ik heb trouwens gestemd voor de leadcore om dezelfde reden als Eus. :D
Ben het pielen beu, en leadcore is ook een mooi product!


Martijn.
Laatst gewijzigd door Martijn de Boer op 09-05-2008 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-05-2008 21:50

Martijn,

Zoals jij het beschrijf zou je de leadcore met een warteltje aan de hoofdlijn kunnen maken, alleen je plaatst er (terecht) een grote maar achteraan.

Sommige mensen lezen erg selectief en kunnen daardoor een levensgevaarlijke rig in elkaar zetten.

Daarom is het beter te stellen dit nooit op deze manier te monteren.

Bovendien, wat is er nou simpeler dan een lus-lus verbinding?

Kees, bedankt hè, vriend. :evil: :lol: Je hebt zeker nog niet op de hoofdpagina van karperwereld.nl gekeken? :D


Mocht het ervan komen zal ik er op letten of de flanken beschadigd zijn. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."