Voeren


Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

10-04-2008 22:07

Hallo!

Hoeveel voeren jullie nu in April?
Ik zelf voor nu 5 tot 10 boilies per hengel, en jullie?
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Cedric Proost
Berichten: 16
Lid geworden op: 01-04-2008 22:43

10-04-2008 22:12

Hallo

Ik voeder momenteel 3à4 dagen op voorrand elke dag een kleine portie.
40/50 boilies en wat mais. Soms duivenvoer. Die boillies doe ik soms ook niet.
En wanneer ik vis leg ik rond mijn boillie aan de haireen tapijt van mais of duivenvoer. Zo aast de karper lang op mijn stekje en zul je dus ook veel kans hebben dat de karper jou boillie neemt.

Veel succes!
Gebruikersavatar
Sam Van Dorsselaer
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-03-2008 15:56

20-04-2008 02:50

Per hengel een paar handjes boilie's en een blik mais 8)

Grtzzz
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

20-04-2008 08:58

Eerst een paar dagen voorvoeren, ik voer dan meestal 50 boilies en wat partikles. Soms voer ik minder en soms meer, dus je moet zelf de situatie aan de waterkant bekijken.
Kevin van der Steen
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-04-2008 14:27

21-04-2008 22:25

Ik meet eerst de water temperatuur en aan hand daarvan voer ik mijn hoeveelheid boilies.



[url]Als ze me missen ben ik vissen[/url]
Carpe Diem
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

21-04-2008 22:42

Ik voer op dit moment een kwart emmertje hennep/tijger mix per stek per dag. Wel vrij breed verspreid, dus niet 1 compacte hoop.
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

22-04-2008 09:59

Hoi,

Leuk bedacht dit :wink: Maar ik denk dat er veel topics over zijn. Maargoed ik denk dat het ook wel leuk en handig is als je vermeld wat voor soort water het is. Zandput, Rivier, Kanaal. Ik denk niet dat we overal dezelfde tacktiek toepassen op elk water. Met alle respect voor de vele jonge vissers hier op dit board die aan het leren vissen zijn en wij ook nog natuurlijk als meer ervaren vissers is het denk ik van belang om meer info te geven van hoe, wat, waar. Niet dat en ik spreek uit ervaring wat ik met eigen ogen heb gezien, dat er een paar mannetjes waren (11 tot 13 jaar) die 5 kilo boilies per hengel 4x dus 20 kilo in een water knikkerde niet groter dan 50 bij 50 en 4 tot 6 meter diep met knollen van tegen de 50cm. Met mijn vraag aan hun waarom?? Nou omdat ze op internet op een forum gelezen hadden dat voorvoeren zo moest :o :o .

Ik voer zelf nu op dit moment afhankelijk van water tempratuur

Zandputten van 40 a 50 hec 2,5 kilo boilies en 5 kilo Hennep en 2 kilo pellets.

Rivieren 3 kilo boilies en 3 kilo pellets

Circuitwater 20 a 25 boilies en 1 kilo Hennep met een handje pellets

Dit alles per hengel. Boilies en Pellets maak ik zelf.
Laatst gewijzigd door Raymon Verkaik op 22-04-2008 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

22-04-2008 10:01

Kevin van der Steen schreef:Ik meet eerst de water temperatuur en aan hand daarvan voer ik mijn hoeveelheid boilies.



[url]Als ze me missen ben ik vissen[/url]


Idd ;) dat doe ik ook, hoe warmer het water hoe meer voer erin gaat
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

22-04-2008 10:03

Raymon Verkaik schreef: Pellets maak ik zelf.


Offtopic

mag ik vragen hoe?
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

22-04-2008 10:22

Stephan van Went schreef:
Raymon Verkaik schreef: Pellets maak ik zelf.


Offtopic

mag ik vragen hoe?


Dat mag je vragen ja. En hoe ik het doe is simpel en effectief er zullen vast ook weer ander meningen over zijn. Maar ik maak ze gewoon op dezelfde manier aan als de boiliemix alleen vervang ik de eieren door water. Verders gewoon deeg in de spuit worsten van verschillende diameters doorsnee maken en ff met een mes in diverse stukjes snijden. Of de worst op de rolbord leggen en kussentjes maken door gewoon de de bovenste rolplank er op te drukken. Enige nadeel is dat je ze wat langer moet laten drogen. Zelf doe ik meestal 7 a 10 dagen in de zon of wind (als het maar droog is buiten) en en anders op een vochtontrekkend material bijv karton. Verders kun je nog experimenteren door bijv. een paar eieren en water te gebruiken om de oplossing in het water te verkleinen. Maar mijn voorkeur gaat gewoon naar 100% water.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Peter Kamp
Berichten: 93
Lid geworden op: 08-01-2008 23:18

22-04-2008 10:26

ik ben op 2 stekken aan het voeren, op één stek al goed een maand. voer daar elke keer ongeveer 15 tot 20 boillies, heb daar nu 3 sessies van een paar uurtjes gemaakt: resultaat 15 pond, 16 pond, 22 pond en één verspeeld. het loopt zelfs zó goed dat er 2 keer over toen ik kwam vissen wegkolkten als ik ingooide.
de andere stek heb ik anders aangepakt om te proberen hoe dat gaat: ongeveer 40 boillies over de hele breedte van het kanaaltje (15meter breed) en daar een paar handen met verschillende soorten pellets overheen gestrooid, vandaag of morgen (twijfel nog tussen de 2 stekken waar ik ga zitten) eens zien of het wat oplevert! :wink:
"leg de mat maar klaar, we gaan vangen!"
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

22-04-2008 12:58

Raymon Verkaik schreef:
Stephan van Went schreef:
Raymon Verkaik schreef: Pellets maak ik zelf.


Offtopic

mag ik vragen hoe?


Dat mag je vragen ja. En hoe ik het doe is simpel en effectief er zullen vast ook weer ander meningen over zijn. Maar ik maak ze gewoon op dezelfde manier aan als de boiliemix alleen vervang ik de eieren door water. Verders gewoon deeg in de spuit worsten van verschillende diameters doorsnee maken en ff met een mes in diverse stukjes snijden. Of de worst op de rolbord leggen en kussentjes maken door gewoon de de bovenste rolplank er op te drukken. Enige nadeel is dat je ze wat langer moet laten drogen. Zelf doe ik meestal 7 a 10 dagen in de zon of wind (als het maar droog is buiten) en en anders op een vochtontrekkend material bijv karton. Verders kun je nog experimenteren door bijv. een paar eieren en water te gebruiken om de oplossing in het water te verkleinen. Maar mijn voorkeur gaat gewoon naar 100% water.


Oke bedankt voor je reactie, maar is het niet makkelijker / goedkoper om ze gewoon kant en klaar te kopen? Wat is de toegevoegde waarden om ze zelf te maken? voor de prijs hoef je het niet voor te doen lijkt mij.
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

22-04-2008 13:09

Tja makkelijker is het altijd maar dat is met iets kant en klaar kopen al snel. Naar de winkel en je hebt ze.
Goedkoper is het zeker wel en als je toch zelf boilies draai kun je de pellets ook wel ff meenemen. Goeie pellets kosten ook al gauw tussen de 20 en 35 euro de 5kilo. En voor die prijs kan ik zelf heel wat pellets maken.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
Stephan van Went
Berichten: 430
Lid geworden op: 26-07-2006 10:40
Locatie: Noord Holland

22-04-2008 13:29

Raymon Verkaik schreef:Tja makkelijker is het altijd maar dat is met iets kant en klaar kopen al snel. Naar de winkel en je hebt ze.
Goedkoper is het zeker wel en als je toch zelf boilies draai kun je de pellets ook wel ff meenemen. Goeie pellets kosten ook al gauw tussen de 20 en 35 euro de 5kilo. En voor die prijs kan ik zelf heel wat pellets maken.


Als je bijvoorbeeld op de site van Icarp kijkt die verkopen 20 kg voor 45 euro en Icarp staat wel degelijk voor kwaliteit. http://www.mijnwinkel.nl/shop23499/productlist7/ Maar ieder zijn ding natuurlijk, ik was gewoon benieuwd. Bedankt voor de info ;)
Mvg,
Stephan van Went
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-04-2008 13:49

Ik voer nu iedere ochtend en iedere avond 2 kilo boilies per voersessie...
Dus 4 kilo boilies per dag en woensdag is het tijd om de eerste sessie te vissen...
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

22-04-2008 16:39

@ marijn, ieder zijn eigen tactiek, maar ik zou het veel te veel vinden. 25 boilies per hengel en wat handjes partikles is meer als genoeg, voor de meeste wateren waar ik vis. Je vist zeker op een kanaal op een rivier?
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

22-04-2008 16:47

Hallo Gerard,

Ik voer nu twee dagen lang 500 gram per dag over een de gehele breedte van een kanaal en over circa 200 meter lengte. De watertemperatuur is daar momenteel 12 graden.
Morgen ga ik vissen.

Marijn,

Ik ben erg benieuwd waarom jij vier kilo per dag voert. Zit er zoveel vis? Is het onderdeel van je voerstrategie?

Met vriendelijke groet,

Frank
Gebruikersavatar
Joost Beekhuizen
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-10-2007 10:50
Locatie: Heteren (vlakbij Arnhem)

22-04-2008 16:58

Het voeren is afhankelijk dacht ik van:


- Grootte van het water.
- Aantal en grootte van de karpers.
- Hoeveelheid witvis.
- Mate van bevissing.
- Jaargetijde waarin wordt gevist.


jaargetijden gedrag van karpers:

Januari / Februari (winter):
Het overgrote deel van de vissen liggen stil op de bodem. We kunnen bijna spreken van een soort winterslaap. In deze tijd van het jaar zullen ze weinig voedsel tot zich nemen. Vooral in dieper water, treffen we de karper aan op de bodem van het diepste stuk. Waarschijnlijk omdat ze zich hier comfortabel voelen.


Maart / April (lente):
De dagen worden langzamerhand langer en de nachten korter, de gemiddelde lucht- en watertemperatuur stijgen weer naar hogere waarden, de karpers worden weer actiever en zullen weer op zoek gaan naar voedsel. In het begin eten zullen ze vooral planten en algen eten, dit om zo het darmsysteem te zuiveren. Het verdient aanbeveling om het aas waarmee wordt gevist hier ook op aan te passen. Wanneer de watertemperatuur constant boven de 10C blijft zal de vraag naar voedsel ook steeds groter worden.


Mei / Juni (voorjaar):
Het wordt weer langer licht en ook de temperatuur neemt langzamerhand weer toe. Hierdoor zullen de karpers vooral ondiepere stukken van het water opzoeken die door de zon worden opgewarmd. De lucht- en watertemperatuur zetten de karpers nu aan tot azen. Zodra de watertemperatuur in de buurt van de 20C komt en het een lange tijd zo blijft, zullen de karpers overgaan tot paaien. In de paaitijd wordt al het voedsel grotendeels genegeerd en is er alleen nog aandacht voor elkaar. Na het paaien daarentegen kunnen ware vreetpartijen losbarsten.


Juli / Augustus (zomer):
De karpers zullen sterk gaan azen, omdat er nog niet zoveel natuurlijk voedsel in het water is en de karpers hongerig zijn van het paaien. Zodra de watertemperatuur echter boven de 25C komt, stoppen de karpers weer met azen. Dit komt door het gebrek aan zuurstof in het water en de opbouw van afvalstoffen in het water. In deze tijd van het jaar, kunnen op bepaalde plaatsen echte vreetpartijen plaatsvinden. In de loop van de maanden zal het aanbod aan natuurlijk voedsel steeds meer toenemen en worden de karpers minder goed vangbaar.


September / Oktober (najaar):
De watertemperatuur zakt weer enigszins en onstuimig weer zorgt ervoor dat de karper zich gaat voorbereiden voor de winter. De karper zal ook constant op zoek zijn naar voedsel. Zodra de watertemperatuur weer onder de 10C komt te liggen houden de karpers op met azen. Alleen de kleinere karpers nog een tijdje doorgaan met azen omdat deze niet zo lang kunnen teren op hun vetreserve. Wanneer de watertemperatuur onder de 6-8C komt, dan zullen ook zij stoppen met azen.


November / December (winter):
De karpers gaan weer in winterslaap en zullen zeer weinig tot niet azen. De karper heeft in de winter zeer korte aasperioden, wat per water wel weer kan verschillen. Tevens hangt het erg af van de soort winter hoe of dat de karper aast. Bij een koude winter zal de karper veelal stil blijven liggen, om zo zo min mogelijk energie te verspillen. Uiteraard word er dan ook weinig gegeten. Bij een ietwat warmere winter zal de karper actiever zijn dan in een koude winter. De karper zal dan ook meer eten dan normaal. Hierdoor is de kans op het vangen van een karper ook vele malen groter.



Iemand wat te vertellen over deze 2 processen waar je dit aan kan zien en waar rekening mee houdt? Hoe pak je dit aan? tips?


- Aantal en grootte van de karpers.
- Hoeveelheid witvis

hier heb ik nog een beetje mijn vraagtekens bij.
Laatst gewijzigd door Joost Beekhuizen op 22-04-2008 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Nick Flip

22-04-2008 17:33

Och och och :(
Wat een voer.

Laten we met zn allen single hookbait vissen :lol:
Gebruikersavatar
david deman
Berichten: 149
Lid geworden op: 10-12-2006 20:51
Locatie: België, West-Vlaanderen

22-04-2008 17:46

Het valt me op dat hier mensen zeggen, "ik voer 25 boilies" Maar tellen jullie dat serieus ??? :lol:

Ik weeg mijn voerpartijen simpelweg af gewoon. Ik voer om de 2 dagen 1.5kg bollen.
Mart van Leeuwen
Berichten: 213
Lid geworden op: 28-12-2005 20:26
Locatie: AnnaPaulowna
Contacteer:

22-04-2008 17:52

Hallo

Ik voer op dit moment om de dag 1 Kg Partikels en 1 Kg Boilies
dit verdeeld over 2 stekken.
Zodra er vis vanaf komt ga ik dit verhogen.

Groeten Mart
Er is meer dan alleen maar vissen.
http://www.martscarpsite.com
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

22-04-2008 18:08

Wegens gebrek aan tijd, en tijd is geld dus is het voor mij voeren en vissen, dus als ik op mijn stek kom en koud of niet 7,8,of 9 gr water temp, gewoon dumpen die stek een kilotje of 20/25 erin en huppeké vissen maar en afwachten. :roll:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

22-04-2008 18:28

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

22-04-2008 18:33

wtf :o
20 a 25 kilo :o :o :o :o :o :o :o
Gebruikersavatar
schipper kees
Berichten: 284
Lid geworden op: 13-04-2008 17:51
Locatie: putten

22-04-2008 18:37

verweiderd
Laatst gewijzigd door schipper kees op 28-09-2009 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.