goede boilies of aas met beperkte middelen.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

29-03-2008 22:12

Hallo karpervissers,

ik heb dit jaar nog niet veel op karper gevist. Als ik vis, moet ik meestal de boilies weghalen helemaal uit Steenwijk of in Lelystad om een fatsoenlijk merk te kopen. Ik wil daarom beginnen met zelf boilies maken, maar omdat ik op een eiland woon, is het erg moeilijk om alle ingredienten van de boilies te krijgen. :cry: :evil:

Daarom vraag ik van jullie een boilierecept met ingredienten die je in elke supermarkt kan vinden. Of een ander soort aas dat dressuur doorbrekend is. :roll:

Brand maar los!! :wink:
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

30-03-2008 10:44

Eeej Gerard kerel :wink:

Ze hebben daar op 't eiland een welkoop. Die hebben verschillende dingen duivenvoer etc. Ook kan je daar aan opfokmeel komen, is ideaal voor in je bol. Hier bij de C1000 verkopen ze maismeel, ik weet niet of het daar ook het geval is? Ook is tarwebloem bij elke C1000 te krijgen. Ook griesmeel is te krijgen bij de C1000, maar het staat dan onder een andere naam, misschien dat iemand op 't board dat weet? Het word in ieder geval gebruikt om een soort van pap te maken, als ik het goed heb. Kijk ook eens naar kattenvoer uit blik, deze kan je vers in je bol verwerken, het enige nadeel is dat je ze niet zo lang uit de vriezer kan halen, omdat het kan gaan schimmelen. Ook verkopen ze bij de C1000 van die pakken speculaasjes, voor 60 cent! Deze kan je vermalen en ook goed in je bol verwerken. Als ik het goed heb, kookt je pa toch veel Indisch? Hij kan vast wel aan verschillende kruiden komen, die je kan gebruiken.

Ooh, ik vergeet nog wat, cede vogelvoer, bij de welkoop! Kan je ook per kilo kopen.
Wat dacht je van deze mix?

150 G opfokmeel (bevat veel granen etc)
150 G tarwebloem (niet teveel, want het sluit je bol af)
200 G maismeel
150 G Griesmeel
200 G Cede eivoer
150 G gemalen speculaas

Ik denk dat je hiermee een stuk verder komt, en succes daar op 't eiland. Er zitten redelijk grote vissen in, geloof me. Het is alleen de kunst om die uit het grote bestand te halen.

Mvg Janieck ;)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

30-03-2008 13:23

janieck spithoff schreef:Als ik het goed heb, kookt je pa toch veel Indisch? Hij kan vast wel aan verschillende kruiden komen, die je kan gebruiken.


Ja klopt maar welke kruiden bedoel je precies, er zijn zoveel :o
Laatst gewijzigd door gerard hekkelman op 01-04-2008 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

30-03-2008 17:14

Speur eens rond onder het kopje zoeken op 't board!
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

30-03-2008 22:12

Birdfood malen; ingredient.
Hennep malen; ingredient.
Katten/hondenvoer malen; vismeel/vleesmeel.
Roggemeel vast ook wel te krijgen.
Knoflookpoeder
Zout
Visolie
Soyameel
Eieren 8)

Voorwaarde: apparaat om mee te malen, doe zelf koffie molen maar gaat het om 10tallen kilo's is dit geen fijna optie...

Nu kun je wel een goede mix maken samen met de ingredienten van Janieck.
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

31-03-2008 16:40

als er een toko op je eiland zit zou je daar de volgende ingredienten moeten kunnen halen:
maismeel
polenta
tarwe-griesmeel(semolina)
massala kruiden
fenegriek
knoflookpoeder
lijnzaad

als je dan ook nog eens gemalen trouvit zou kunnen scoren bij de dieren-hengeslport zaak ben je al een heel eind en kan je een mooi vangend bolletje redelijk goedkoop zelf draaien. succes!
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

31-03-2008 16:52

Trauvit hebben ze daar niet, dat weet ik 100 % zeker. Een toko volgens mij ook niet, maar dat weet ik niet zeker ;)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

31-03-2008 17:35

is de beschaving daar wel doorgedrongen of lopen ze er ook nog in een berenvel met vikinghelm? :lol: geen toko en geen trouvit, dat wordt lastig...
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

31-03-2008 19:45

robert sterrenberg schreef:is de beschaving daar wel doorgedrongen of lopen ze er ook nog in een berenvel met vikinghelm? :lol: geen toko en geen trouvit, dat wordt lastig...


Geen berenvel, die komen niet op het eiland voor :P
Daarom beperkte middelen he :wink:
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

01-04-2008 03:26

Vraag je vader maar eens naar trassi...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
gerard hekkelman
Berichten: 192
Lid geworden op: 08-02-2008 21:26

01-04-2008 16:37

Iemand nog een recept met ingredienten die je in ELKE supermarkt kan krijgen.
Met vriendelijke groet,
Gerard

Waar vis zwemt, is water!

Karpers 2008: 46
Gerrit Hees

01-04-2008 16:49

bekijk het topic boillierecepten eens en kijk rond in de supermarkt
Gebruikersavatar
jurgen heintjes
Berichten: 682
Lid geworden op: 28-08-2006 12:53
Locatie: JRC twin skin

01-04-2008 16:51

Gebruik je eigen fantasie!
Op een boilie van enkel broodmeel kun je al goed vangen :roll:
Gebruikersavatar
Raymon Verkaik
Berichten: 123
Lid geworden op: 14-02-2008 22:05
Locatie: Gelderland/Betuwe

01-04-2008 18:32

Kijk ook eens op http://www.karperstek.be daar staat een rechts in beeld een BoilieMix Validator. Die kun je gebruiken om te kijken of je samenstelling veel of weinig eiwit en koolydraten bevatten.
Ik laat me niet opjagen. Ik ben aan het werk en niet op de vlucht. !!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-04-2008 20:17

BUDGETBAITS

Eén van de meest besproken onderwerpen in de karpervisserij is natuurlijk het gebruikte aas. Dit is ook logisch, want we vangen natuurlijk enkel de vissen die bereid zijn te eten. Vaak hoor ik dat de stekkeuze veel belangrijker is, maar dan nog zullen de vissen trek moeten hebben in het aangeboden aas. Hoe meer aandacht we besteden aan het onderwerp aas, hoe meer we experimenteren, hoe beter de resultaten op den duur zullen worden. Vandaag bespreken we het zelf maken van boilies en dan vooral zo efficiënt en goedkoop mogelijk.

De afgelopen jaren is er in Nederland toch wel veranderd op het gebied van de “boiliebakkerij”. Niet in de minste plaats door mijzelf, maar ook omdat een verandering onafwendbaar was. Jarenlang hebben we er een zeer bekrompen visie op na gehouden en het werd dan ook tijd, dat de knuppel eens goed het hoenderhok in ging, na 2 decennia gekibbel over de voedingswaarde van het aas.

- voedingswaarde/nutriëntenverhouding
De schijf van 5

- kwaliteit van de gebruikte ingrediënten
Hier gaat het dan hoofdzakelijk om de versheid van de producten.

- signaalfunctie van het aas/vindbaarheid
Hoe kun je de instant respons verhogen

- karakter van het aas
De smaak/geur van de boilie, vorm maar ook de consistentie en de mechaniek ervan. Hoe gedraagt je aas zich onder water. (pop-up’s en zgn. “semi-buoyant” hookbaits)

Naast al deze aandachtspunten is er natuurlijk nog een aandachtspunt en dat is de prijs van een boilie. Vandaag gaan we het hebben over de manier om met weinig geld toch een goede boilie te maken. Dit hoeft dan ook absoluut geen slecht balletje te zijn.

Voordat we over gaan op de werkwijze etc, moeten we eerst even weten wat we nodig hebben…

DE SCHIJF VAN VIJF

Heel kort toch maar even de voedingswaarde, want daar zit tóch de basis van het succes van ons aas. Net als bij mensen hebben karpers ook behoefte aan energie. Over de verhoudingen tussen de nutriënten is een hoop gekibbeld en dat nog wel een tijdje zo blijven. Ik heb hier zelf wel verhelderende ideeën over, maar daar is dit artikeltje ca. 20 pagina’s te kort voor. Waar het in het kort op neer komt hebben karpers met als mensen een behoefte aan de volgende nutriënten:

- Vetten: energieleverancier nummer één. Net als bij mensen lijken de onverzadigde vetzuren het best te scoren. Dus plantaardige oliën, vette vissoorten zoals makreel, haring en sardine en hun olie, diverse zaden en noten.

- Eiwitten: Ook wel proteïne. Voor de opbouw van lichaamscellen, dus de groei van het (karper)lichaam. Het overschot wordt als energieleverancier gebruikt. Voor een vis zijn lichaamseigen eiwitten de ideale eiwitbron. Een goed vismeel dus. Zelf gebruik ik het liefst LT vismeel.

- Koolhydraten: energieleverancier. Vooral de grotere karpers zijn prima in staat zetmeel te verteren.

- Vitamientjes en mineralen: reguleren o.a. de verteringprocessen in het (vissen)lichaam en zijn om die reden belangrijk voor aas met een lange termijn functie. In een goed samengestelde boilie, zal het hier in principe niet aan ontbreken.

- Water: vissen moeten ook drinken…

Indien je aas voldoet aan de schijf van vijf (water is iets minder noodzakelijk in het karpervoer dan bij mensen), dan ben zit je in de meeste gevallen wel goed als het gaat om de attractie op lange termijn.

Voor de vissers die graag wat meer attractie op de korte termijn wensen, zijn er diverse additieven op de markt. Deze zijn hoofdzakelijk gebaseerd op vrije aminozuren, ofwel wateroplosbaar eiwit. Producten als Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc verhogen de signaalfunctie van het aas enorm. Het probleem met deze ingrediënten is dat ze behoorlijk aan de prijs zijn. We gaan straks kijken welke alternatieven we kunnen vinden in de supermarkt/toko.


DE BASIS

Voordat we bepalen of we op moeilijk water met veel concurrentie gaan vissen, of op water gaan vissen dat nauwelijks tot geen hengeldruk ervaart, zullen we toch eerst een basismix moeten samenstellen voor onze bollen. De volgende ingrediënten zijn eenvoudig verkrijgbaar en niet duur:

- tarwebloem
- griesmeel
- paneermeel
- maïzena
- melkpoeder
- tarwezemelen (winter)
- polenta
- sojameel
- parkietenzaad
- kanariezaad
- vogel krachtvoer (cédé eivoer en bogena universeel)
- LT vismeel







DE BASISMIXEN:

Birdfoodmix:

- tarwebloem 200 gram
- polenta 300 gram
- sojameel (volvet) 300 gram
- vogelzaad (gemalen) 200 gram
- per kg mix ca. 10 eieren

Opbrengst 1400 gram boilies
Kosten per kg basismix : € 1,54
Kosten per kg boilies: € 1,90


Vismeelmix:

- LT vismeel 250 gram
- polenta 350 gram
- tarwebloem 200 gram
- sojameel(volvet) 200 gram
- per kg mix ca. 11 eieren

Opbrengst 1500 gram
Kosten per kg basismix € 1,48
Kosten per kg boilies € 1,86


Supermarktmix:

- gemalen kat brok 500 gram
- polenta 250 gram
- tarwebloem 150 gram
- maïzena 100 gram
- per kg mix ca. 12-13 eieren

Opbrengst 1600 gram
Kosten per kg basismix € 1,56
Kosten per kg boilies € 1,84

Deze drie basisrecepten zijn eenvoudig te bereiden en zeker niet duur. De kostenberekening is natuurlijk een beetje “natte-vingerwerk”. Degene die slim inkoopt, komt nog veel voordeliger uit.

TOEVOEGINGEN LANGE TERMIJN

Op wateren waar niet veel hengeldruk is, kun je met deze basisrecepten prima uit de voeten. Vis je echter op wateren met iets meer hengeldruk, dan vergroot je je kansen, door attractors toe te voegen. Eerst een aantal toevoegingen voor de lange termijn.



Diverse specerijen:

- Paprikapoeder max. 15%
- spaanse pepers max. 5%
- korianderzaad max. 5%
- kerriepoeder max. 5%
- fenugriek max. 2%
- zwarte peper max. 3%
- komijn max. 2%
- kaneel max. 5%
- uienpoeder max. 10%
- knoflookpoeder max. 10%

Er zijn er nog veel meer, maar deze zijn prima verkrijgbaar in supermarkten en Aziatische winkels. Als je hebt gekozen voor een bepaalde specerij, probeer het dan eens via een kennis in de groothandel te kopen. Dat scheelt veel geld.

Blij bij voorkeur af van nootmuskaat en kruidnagel. Deze kunnen effectief zijn, maar zijn makkelijk te overdoseren.

Oliën en vetten:

- zonnebloemolie
- maïsolie
- sojaolie
- arachideolie
- slaolie
- hennepolie/zaad
- pinda/notenmeel
- diverse visoliën
- vette vis uit blik (makreel, sardine, haring etc)

In de warme periode kun je oliën tot 5% van het totaalgewicht toevoegen. Hoe kouder, hoe minder olie is gewenst. Zakt de watertemperatuur onder de 12 graden, voldoen de vetten uit de eidooiers en is olie overbodig.

Zoet en zout:

- zout
- melasse
- dextrose
- goela djawa (vloeibaar)
- honing

Deze zijn eenvoudig te verkrijgen in de detailhandel en erg effectief.


EEN STAPJE HOGER…

Als we de recepten hierboven vermeldt, met de extra toevoegingen gaan verrijken, dan kunnen we eindeloos variëren. Het is aan jullie zelf om uit te zoeken welke samenstellingen het best werken. Uiteraard ben ik niet te beroerd om een opzetje te geven.

Birdfoodboilie met specerijen en goela djawa:

- bogena universeelvoer 200 gram
- paprikapoeder ` 50 gram
- korianderzaad 25 gram
- melkpoeder mager 75 gram
- dextrose 25 gram
- birdfoodmix 600 gram
- goela djawa ` 25 gram
- slaolie ` 25 ml
- eieren ca. 8 stuks

Vismeelboilie met kerrie & gedroogde vis

- gedroogde garnalen 50 gram
- sardines (blik) 1 stuks (125 gram)
- kerriepoeder 25 gram
- dextrose 25 gram
- LT vismix 800 gram
- eieren ca. 9 stuks



Supermarktbol met Zwitserse kaas

- Zwitserse kaas 50-100 gram
- kanariezaad 200 gram
- supermarktmix 700 gram
- dextrose 25 gram
- slaolie 25 gram


VRIJE AMINOZUREN/WATEROPLOSBAAR EIWIT


Door o.a. fermentatie van eiwitrijke producten ontstaat wateroplosbaar eiwit, ook wel vrije aminozuren genoemd. Karpers kunnen deze waarnemen en worden hierdoor gestimuleerd om te azen. Voorbeelden van producten die rijk zijn aan vrije aminozuren zijn Aminol, L-zero-30, Predigested fishmeal etc. In de supermarkt zijn er echter ook diverse te verkrijgen en die zijn ook erg effectief.

Trassi (gefermenteerde garnalenpasta) 50-100 gram per kg mix
Maggi (op basis van tarwe-eiwit) 75-100 ml per kg mix
Soja/oestersaus (op basis van soja-eiwit) 25-50 ml per kg mix
Ve-tsin (glutaminezuur) 5-15 gram per kg mix
Sojamelk 50-200 ml per kg mix


IN EEN DIP?

Dippen en soaken is de laatste jaren enorm in populariteit toe genomen. Maggi en oestersaus zijn zo uit de fles te gebruiken als dip. Met trassi gaat dat natuurlijk niet, maar is wel zeer effectief in te zetten op de volgende manier:

- Rasp 100 gram trassi
- Voeg 100 gram Maggi toe en 50 gram vloeibare Goela Djawa
- Roeren en klaar!

50-100 gram per kg boiliemix als toevoeging, zal de boilies flink doen toenemen in instant respons.

Een ander mooie soak is de volgende:

- Maal een blikje maïs fijn in de keukenmachine
- Voeg 1 zakje gist toe en 25 gram suiker en 100 ml water
- Maal nog eens goed en verpak in een te grote bak ( gisting)
- Laat een paar weken gisten

Deze maïsdip is zeer goed te gebruiken om je boilies in te soaken. Gooi een scheut over je boilies en laat lekker een nachtje intrekken.


POPUPS

Popup’s maken kan ook prima, als je je aan een paar eenvoudige regeltjes houdt.

- Neem 100 gram van je favoriete mix (pas op voor te veel vismeel
- Voeg 10 gram ei-albumine toe, als je bolletjes drie dagen moeten drijven
- Voeg 5 gram suiker toe en een zakje bakkersgist
- Dan nog tien ml (sla)olie en een eitje breken in een kommetje. Evt. flavour etc
- Mix erbij en kneden maar
- Rol je bolletjes ca. de helft van de gewenste diameter en laat een half uur rusten
- Bak in de oven of in een pan (bewegen) totdat ze gaar zijn. Een minuutje in de magnetron kan ook.

De boilies zullen keihard worden.

GAMMARUS

Een andere goede methode is het gebruik van gammarus. Ook wel te koop als schildpaddenvoer. Het zijn kleine zoetwatergarnaaltjes die je boilie erg licht maken. 10% toegevoegd aan je mix zal je boilies zeker doen drijven. De slimme bollenbakker kan dus ook mooi uitgebalanceerde haakaasjes maken…


doei :D
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

02-04-2008 20:22

Mitsz,

Ik denk dat veel.... heel veel mensen je dankbaar zullen zijn voor de moeite van de laatste post. Veel beginnende bollenboeren zullen er hun voordeel mee kunnen doen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-04-2008 20:27

Helemaal met je eens Kevin, Mitsz is een topper!

Groeten,

Frank
henk hector
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-03-2008 20:16

02-04-2008 21:25

idd je hebt er veel aan . maar over die moeite :o
knippen en plakken van de ksn :wink: maar ze zijn wel goed :P
maar mitz hoe bereid jij als je die al eens gebruikt heb die sardines in blik van die vismeel/kerrie bol?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

02-04-2008 21:26

Daarom zul je deze reactie voortaan hier boven aan vinden :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
henk hector
Berichten: 20
Lid geworden op: 01-03-2008 20:16

02-04-2008 21:41

hetzalwel :-?
en nog een vraagje : heeft 1 van jullie ervaringen met fenegriek en de combinatie van cocos en fenegriek?
ikhoorhetwel :)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2008 07:01

henk hector schreef:idd je hebt er veel aan . maar over die moeite :o
knippen en plakken van de ksn :wink: maar ze zijn wel goed :P
maar mitz hoe bereid jij als je die al eens gebruikt heb die sardines in blik van die vismeel/kerrie bol?



hoe denk je dat de KSN eraan komt Henk? :P Eigen werk hoor ouwe...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2008 07:03

sardientjes gewoon prakken - met een vork- in een kom.
K. van den Herik

03-04-2008 07:46

misschien gemist, maar dan maar dubbel:

baukje rullez

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-04-2008 08:37

K. van den Herik schreef:misschien gemist, maar dan maar dubbel:

baukje rullez

MVG

Klaas


niet gemist Klaas, maar je kunt er niet alles in zetten he? :wink:
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

03-04-2008 09:12

nu alleen nog vertellen hoe de solution mix is opgebouwd :lol:
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Plaats reactie