Aas qua penvissen


Marijn van den goor
Berichten: 228
Lid geworden op: 07-09-2007 17:26
Locatie: Haelen

21-02-2008 19:58

Hallo,
Mij lijkt het echt tof dat penvissen man !
Nu wil ik ook hier mee gaan beginnen en ik ga binnekort zon goedkoop hengeltje aanschaffen.
Nu wou ik vragen hoe het gaat qua montage.
En wat voor soort aas ik kan gaan gebruiken. Omdat er op dat slootje nog erg veel brasem en zeelt enz. te vinden zijn.
Ik wil gaan beginnen in het voorjaar.
Tips? Qua aas en montage en VOORAL VOEREN

MVG
Marijn
I love Carp
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

21-02-2008 20:07

In principe kan je alle aassoorten gebruiken die hier vermeld staan: viewtopic.php?f=35&t=36644

Penvissen vraagt niet om ander aas, maar baseer je aas op je aanpak en op de witvisgevoeligheid en omstandigheden van die wateren.

Daarmee bedoel ik: Ga niet urenlang met een boilie vissen op een water waar de vissen geen boilies kennen.

De kracht van penvissen ligt in de mobiliteit. Baseer je aaskeuze ook hierop. Kies voor aassoorten met een goede instant werking en maak meerdere voerstekken aan. Vis deze 1 voor 1 af. Maak gebruik van de voordelen van het penvissen!

Succes!
rob demin
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-01-2007 18:33
Locatie: zoetermeer

21-02-2008 20:16

*GEWOON BROOD IS MET DEZE TEMPERETUREN ALTIJD GOED GR DOBBERROB :P
Nog steeds op zoek naar mooie handgemaakte dobbers??
Of wil je van alles weten over penvissen?

Neem dan ook eens een kijkje op mijn website,

www.dobberrob.nl
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

22-02-2008 22:57

Maïs, Frolic, Tijgers...

3 top aassoorten voor mij.
Afbeelding
rob smit
Berichten: 198
Lid geworden op: 16-05-2007 11:26
Locatie: wormer

23-02-2008 16:57

maden willen het ook wel doen alleen veel last van witvis
Gerrit Hees

28-02-2008 11:54

ik zelf heb goed gevangen op maden,zoete mais en frolic
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

28-02-2008 12:36

Marijn,

Ik ben sinds 2006 overgestapt van de traditionele aassoorten op methodmix, gemengd met pellets, brokjes frolic, blikmaïs en blokjes lunchworst. Hierbij doe ik dan water, een scheut visolie en een scheut aminol.
Hier maak ik voerplekjes mee die ik dan circa 30 minuten afvis. Direct na een vangst voer ik dan weer op dat stekje voor ik naar de volgende vertrek, zodat ik er misschien nog een karper kan vangen.

Als haakaas gebruik ik blikmaïs of lunchworst, omdat deze lekker zacht zijn en geen problemen opleveren bij het inhaken. Ik heb laatst een zakje zachte pellets gekocht die je aan de haak kan zetten, maar heb daar nog nauwelijks mee gevist.

Dit jaar wil ik voor het eerst met boilies gaan voeren en dan met het boiliedeeg gaan vissen. Met boilies aan de hair heb ik namelijk te veel missers (zeker 50%). Heeft iemand van jullie hier een oplossing voor?

Als je stekdressuur wil doorbreken, zou ik met kattevlees uit blik gaan vissen. Wel een vies karweitje, maar zeker de moeite waard! Op onbeviste stekken kun je rustig met de traditionele aassoorten gaan vissen, want mijn ervaring zegt dat aasdressuur slechts op drukbeviste stekken bestaat (oh jee, wat zeg ik nu?)

Om zo weinig veel mogelijk witvis te vangen, maar wel gebruik te maken van de aantrekkelijke beroering door de witvis op je stek, kun je met groter en/of harder haakaas gaan vissen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Met vriendelijke groet,


Frank Huisman
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

01-03-2008 20:08

Frank Huisman schreef:Marijn,

Met boilies aan de hair heb ik namelijk te veel missers (zeker 50%). Heeft iemand van jullie hier een oplossing voor?



Frank,


50% ?!
Dat is nogal een aardig percentage qua missers..
Wat voor diameters gebruik je zoal? Weet je zeker dat het karper is? Geen grote zeelt of brasem?
Een boilie of een stukje boilie, hetzij een pellet, gebruik ik ook regelmatig tijdens het penvissen. Een dun hairtje van garen aan de haak en klaar is kees.
Moet je bekennen dat ik zelden tot nooit missers heb. Net zoals de statische visserij hangt het aas dan zo'n
2 tot 3 cm onder de haak. Dit gaat verder prima.


Met vriendelijke groet,

Rick


ps. Je hebt een pb.




Jooooooooooow
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Benjamin Conen
Berichten: 108
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00
Locatie: Groningen

02-03-2008 00:57

Hallo Frank,

50% is inderdaad een hoog percentage. Net als wat Rick zegt, weet je zeker dat het karper is? Ik heb ook bijna nooit missers met het pennen met boilies. Is er misschien sprake van dressuur? Verder denk ik dat je hair misschien te kort is??

@Marijn
Als er veel brasem en zeelt zit zou ik het gewoon of met de boilie proberen of met tijgernoten.
Water masseert de ziel
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-03-2008 13:54

Rick en Benjamin,

Bedankt voor jullie reacties. Het zou best eens kunnen dat het andere vissoorten waren. Het is ook al weer een tijdje geleden (1998/1999). Gezien jullie goede ervaringen moet ik het daarom dit seizoen toch maar weer eens proberen.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
martin trip
Berichten: 84
Lid geworden op: 13-08-2007 20:09

09-03-2008 19:46

aardappelen,mais,smac(lunchworst)of een stukje Aardbei beter in de zomermaanden moet je wel gvlochten lijn hebbn met nyln snijd je het er af

gr Martin
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

16-03-2008 10:42

Ik maak meestal voerplekjes met duivenvoer, en vis daar dan met zoete mais op.

Veel last van brasem en zeelt? tjah, ik vind het niet zo heel erg als ik die beesten met de pen vang, maar wat is het frustrerend als je zo'n beest haakt en je ziet de boeggolven (van karper) van je stek wegschieten!!
Thomas Kl wolterink
Berichten: 6
Lid geworden op: 14-03-2008 21:48
Locatie: Delden

16-03-2008 11:10

Ik voer meestal waar ik mee vis, vis ik met mais, dan maak ik kleine voerplekjes met mais aan. Vis ik met brood, dan vis ik bijna altijd aan de oppervlakte, dan voer ik ook met brood.
Maar om terug te komen op je vraag, je kan bijna alles gebruiken voor het pennen :wink: .

Mvg.
Karpers dit jaar: 7
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

16-03-2008 11:28

Door het duivenvoer wat ik voer meng ik ook altijd wel zoete mais doorheen, was ik vergeten te melden!
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

17-03-2008 22:02

Hallo,

Als je mais uit blik iets extra's wilt geven een kleine tip.
10min koken met kaneel-suiker.
Werk niet alleen voor de karper maar ook voor de zeelt. (een mooie vis die ik graag vang).
Van "onder de kantje"
Naar "op de kantje"

Groeten,
Freddy
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2008 09:26

Blikmais koken zie ik niet zo zitten, wil je de mais iets extra,s geven? vries het blik dan in laat het weer ontdooien en vries het nog een keertje in wel weer laten ontdooien anders krijg je de korrels er zo moeilijk uit bij het vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

18-03-2008 10:27

Als je blikmais kookt, wordt het wel heeel zacht. Zelf maak ik de dag voordat ik ga vissen een blik mais open, en strooi er een flinke hoeveelheid vanille-suiker door. Succes verzekerd. Ben nu aan t experimenteren met een paar drupjes Scopex aroma en amino door het blikje mais.

Als voer kook ik druivenvoer (je kunt het een uur koken, of eerst 3 dagen weken, en dan 10 minuutjes koken). Daardoorheen mix ik dan wat blikmais, een snufje zout, en kleine blokjes lunchworst (smac).

Op de haak 3 korrels mais, of een blok lunchworst, en vangen maar!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2008 11:11

Huib van Baren schreef:Op de haak 3 korrels mais,


Liggen de maiskorrels die je voert ook per 3 aan elkaar vastgebonden op de bodem?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2008 12:07

Kevin niet te spits worden. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

18-03-2008 12:43

Ja,

Ik zit avonden achter elkaar kleine draadjes met maiskorrels te punniken, die ik dan door het voer meng....... :P :P :P :P

Wat ik ECHT doe, is dat ik de haak zoveel mogelijk in het aas probeer te verstoppen, en da's met 1 maiskorrel beetje moeilijk.... Metaal smaakt (volgens de meesten) niet echt lekker, en een karper heeft snel genoeg in de gaten als 'ie metaal proeft/voelt.................
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2008 12:49

hmmmm misschien dan toch maar carbonhaken nemen?
Maar zonder gein ik denk niet dat een karper een haak uit zal spugen omdat hij een metaal-haak-smaak herkent en dat aan gevaar koppelt .
Dan zou de boilievisser ook een groot probleem hebben die haak hangt helemaal vrij.
Dat combinatievermogen bezit het dier niet.

Ook dat voelen is ter discussie, zou hij namelijk dat vermogen wel bezitten heeft de PVVD een punt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

18-03-2008 13:08

Je hebt gelijk Douwe,

Maar mijn ervaring met penvissen in de winter/vroege voorjaar is dat karpers heel erg voorzichtig het aas opnemen en weer uitspugen, soms meerdere keren om te proeven/voelen. Da's ook een van de meest zenuwslopende (lees : spannende) dingen van het penvissen. beet of niet beet? aanslaan of nog niet aanslaan... enz.

Ik twijfel ook echt wel aan het feit of karpers "metaal proeven" maar hun bek is erg gevoelig en ze kunnen dus wel degelijk de haak voelen.. Ik verstop de haak dus zo goed mogelijk in een paar korrels mais, of een blokje lunchworst, en laat de haakpunt er net uitsteken. En ik heb nog maar zelden een misser gehad...
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-03-2008 13:47

Probeer eens een kleinere haak... :wink:

Voor het standaard penwerk gebruik ik tegenwoordig een door Fox voor het vaste stokvissen op karper op de markt gebrachte kopie van de serie 2xs. Deze haak is te verkrijgen in maat 12, 14, 16, 18 en ik geloof zelfs 20. Ook heb je de keuze tussen weerhaak/weerhaakloos, oog/bled en de normale uitvoering of de extra sterke.
Zelf gebruik ik op het moment de maat 12 XS, welke ik mooi kan verstoppen in een grote maiskorrel. Het is alleen even een kwestie van vertrouwen krijgen in zulke kleine haakjes.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-03-2008 15:29

Huib gevoelig in de term van pijn voelen?
Bedenk wel dat zodra je zegt van ja dat je je op een glijdend vlak begeeft want pijn is nu net iets wat een karper geacht wordt niet te kunnen ervaren.
De prikreactie van de vis is niets meer en niets minder dan een schrikreactie die opgewekt wordt omdat de vis plotseling weerstand ervaart en de natuurlijke reactie is dan vluchten.
Dus het succes van de "zelf"haking is niet gebaseerd op een pijnprikkel.

Zou dit namelijk wel het geval zijn dan hebben wij een groot probleem in de komende tijd met bv de Nota Dierenwelzijn die de regering en gemeenten aan het uitwerken zijn.

Ik verstop de haak zelden of nooit en ook ik mis niet vaak een echte aanbeet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

18-03-2008 15:59

Hoi Douwe,

Ik bedoel meer gevoelig, in de trant van wantrouwig. Kijk, een metalen haak voelt natuurlijk niet aan als natuurlijk voedsel.

De karper kan met zn mond heel nauwkeurig voelen. Als 'ie in een mals brokje lunchworst ineens een hard stuk metaal voelt, zal die daar in veel gevallen van kunnen schrikken (nog zonder dat de haak daadwerkelijk prikt)