Hoeveelheid kruiden in je boilies.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

04-02-2008 11:29

Hallo,

Ik ben net begonnen met het zelf draaien van mijn boilies.
Ik ben - op advies van anderen - begonnen met een eenvoudige basismix op basis van vismeel om het geheel onder de knie te krijgen, en het eerste resultaat is heel bevredigend.

Nou wil ik mijn boilie wat extra attractie mee gaan geven door kruiden toe te voegen. Zelf zit ik o.a. te denken aan knoflook of kerrie (gewoon van de supermarkt).

Maar nu mijn vraag:

- hoeveel gram kruiden kan ik heb beste toevoegen per 1000 gram droge mix
- zijn er nog andere kruiden welke goed zouden kunnen scoren
- kan ik meerdere kruiden in 1 boilie gebruiken, of juist beter niet

Groetjes,
Martien
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

04-02-2008 13:13

Ik gebruik altijd de standaard mix. (verschilt per persoon) en daar boven op doe ik dan de kruiden. Neem in plaats van knoflook poeder gewoon versie knoflook dit ruikt veel beter!! en is nog goedkoper ook. Kruiden zoals kerrie oid doe ik meestal een 50 tot 100 gram van op een kilo. Hangt er een beetje af hoe sterk de kruiden zijn. Probeer ook eens wat peper of chillis die tip kregen we van danny fairbras op carp2008. Het zelfde als Robin red is altijd maar 10% van de mix. Dit hou ik ook aan voor de kruiden. Nog een tip voeg ook wat zout toe aan je boilie dit kan ook een positief effect hebben. Kortom mogelijkheden genoeg. En het combineren van kruiden lijkt mij persoonlijk geen nadelig effect te hebben ik denk eerder positief.

vr gr peter
vr gr peter
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

04-02-2008 13:37

Spaghetti-kruiden
Gyros kruiden
pita kruiden
curcuma
curry poeder
Piza kruiden
Pepermengeling (cayennepeper, chilipepers etc...
etc...

De meeste van deze dingen kunnen tot ongeveer 100 gr doseren. Je kan zelf ook een beetje experimenteren met meer... De pepermengelingen zou ik tot max 25 gr per kg doseren, ook hier kan je zelf wat experimenteren. Je zou soms verwonderd zijn tot hoeveel je kan doseren :wink:

Succes ermee !!

Peter
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

04-02-2008 18:02

Bereid je wel voor op een kamer vol stank als je met knoflook(poeder) aan de gang gaat.
Ik ben meermaals bijna over mn nek gegaan toen ik de mix aan het kneden was. Maar het vangt wel gewoon goed dus moet je maar voor lief nemen :wink:

Paprikakruiden kleurt je bol ook mooi bruin, smaak is alleen niet zo heel sterk.

En kijk eens in een Toko in de buurt, daar hebben ze echt HEEL VEEL soorten kruiden die allemaal goed in je boiliemix kunnen!

Succes ermee,

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

04-02-2008 20:12

Mathieu de Witte schreef:Bereid je wel voor op een kamer vol stank als je met knoflook(poeder) aan de gang gaat.
Ik ben meermaals bijna over mn nek gegaan toen ik de mix aan het kneden was. Maar het vangt wel gewoon goed dus moet je maar voor lief nemen :wink:

Paprikakruiden kleurt je bol ook mooi bruin, smaak is alleen niet zo heel sterk.

En kijk eens in een Toko in de buurt, daar hebben ze echt HEEL VEEL soorten kruiden die allemaal goed in je boiliemix kunnen!

Succes ermee,

Gr.


Hoezo van de geur van knoflook over je nek gaan . Knoflook geurt ( meurt) toch heerlijk . Ik mag van mijn vriendin al niet eens meer in de garage draaien en s'zomers zijn de muggen er ook dol op .
Zolang mijn baas vind dat ik genoeg verdien , doe ik alsof ik hard werk .

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-02-2008 21:40

Kruiden meestal niet hoger dan 10% doseren, ligt aan de melange.

Specerijen meestal niet hoger dan 5%, ligt ook weer aan welke.

Sommige specerijen zoals Steranijs, Kruidnagelen, Nootmuskaat, Gemberpoeder, Kaneel en enkele pepersoorten wil ik niet hoger dan 3% doseren.
Groet'n Henk..

still growing Old.
janwillem hilverts

05-02-2008 13:13

Henk ter Maat schreef:Sommige specerijen zoals Steranijs, Kruidnagelen, Nootmuskaat, Gemberpoeder, Kaneel en enkele pepersoorten wil ik niet hoger dan 3% doseren.


Kruidnagelen zou ik persoonlijk niet hoger dan 1.5% doseren!
Heel sterk spul en bij teveel kan het een verkeerde reactie afgeven!
Ga maar eens googlen...

Verder kan je vrijwel alles gebruiken, maar persoonlijk zou ik niet tot 10% gaan!
Vindt dit wel erg veel aangezien de meeste kruiden en specerijen die gebruikt worden
erg sterke eigenschappen hebben!
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

05-02-2008 14:18

Ik ben net even met mijn mix aan het draaien geweest . Ik heb er 1% peperkorrel mix opgedaan . Dit gaf al een behoorlijke geur . Zelfs de knoflook de ik er in doe ruik je niet echt goed meer .
Zolang mijn baas vind dat ik genoeg verdien , doe ik alsof ik hard werk .

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd .
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

05-02-2008 18:25

Jeroen Huigen schreef:Ik ben net even met mijn mix aan het draaien geweest . Ik heb er 1% peperkorrel mix opgedaan . Dit gaf al een behoorlijke geur . Zelfs de knoflook de ik er in doe ruik je niet echt goed meer .




Gewoon verse knoflook gebruiken. Ik ram het altijd door de blender samen met de eitjes.
vr gr peter
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

05-02-2008 20:04

Peter,

Krijg je dan niet allemaal stukjes knoflook in je mix? wat kan leiden tot dat de knoflook ongelijk verdeeld is? of zie ik dat verkeert :)
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

05-02-2008 20:19

dat zie je verkeerd :lol:
vr gr peter
Gebruikersavatar
janieck spithoff
Berichten: 1295
Lid geworden op: 13-03-2007 21:30
Locatie: leeuwarden
Contacteer:

05-02-2008 20:22

okeej :wink: Bedankt voor de tip!! Ik zou het eens proberen. Weet iemand ook een richtprijs van knoflookpoeder bij een toco? en Trashi poeder? Anders moeten die trashi blokjes ook maar bij de knoflookteen en kippenlegkorrel in de blender :D :lol: :wink:
Mvg, Janieck
Gebruikersavatar
Peter kuipers
Berichten: 1254
Lid geworden op: 20-03-2007 20:17
Locatie: Dokkum

05-02-2008 20:26

dat spul kan je gewoon zelf malen in de blender dan maak je er gewoon zelf meel van. De verse knoflook doe ik door de eieren omdat dan de sappen beter verdelen. En dat zijn geen teentjes hoor maar een complete knoflook. Als je gemalen hennep wilt bv in de blender haha alles in de blender hij maalt het wel stuk. :wink:
vr gr peter
Gebruikersavatar
Martien Spanjers
Berichten: 501
Lid geworden op: 12-08-2007 17:42
Locatie: Nuenen

05-02-2008 20:37

janieck spithoff schreef:okeej :wink: Bedankt voor de tip!! Ik zou het eens proberen. Weet iemand ook een richtprijs van knoflookpoeder bij een toco? en Trashi poeder? Anders moeten die trashi blokjes ook maar bij de knoflookteen en kippenlegkorrel in de blender :D :lol: :wink:


Weet niet precies wat het in de toko kost, maar was vanmiddag nog in de supermarkt (PLUS). Daar kost een grote pot knoflookpoeder (190 gram) 3.95
en voor de kleine kruidenportjes (inhoud ca. 30 gram) betaal je om en nabij 1 euro.
Pluk de dag
harald bremmer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26-11-2007 13:54
Locatie: Groningen

05-02-2008 20:47

janwillem hilverts schreef:
Henk ter Maat schreef:Sommige specerijen zoals Steranijs, Kruidnagelen, Nootmuskaat, Gemberpoeder, Kaneel en enkele pepersoorten wil ik niet hoger dan 3% doseren.


Kruidnagelen zou ik persoonlijk niet hoger dan 1.5% doseren!
Heel sterk spul en bij teveel kan het een verkeerde reactie afgeven!
Ga maar eens googlen...

Verder kan je vrijwel alles gebruiken, maar persoonlijk zou ik niet tot 10% gaan!
Vindt dit wel erg veel aangezien de meeste kruiden en specerijen die gebruikt worden
erg sterke eigenschappen hebben!



Met Nootmuskaat zou ik ook oppassen! Zeker niet meer dan 2 procent ofzo. Ga maar eens googelen wat daar het effect van is. Never eat more than 3 balls. :o :o :o

harald.

Kruiden als paprika, knoflook en kerrie durf ik gerust tot meer dan 10% te pakken. Werkt in mijn ogen soms erg goed!

Harald
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

08-02-2008 20:27

Gr.[/quote]

Hoezo van de geur van knoflook over je nek gaan . Knoflook geurt ( meurt) toch heerlijk . Ik mag van mijn vriendin al niet eens meer in de garage draaien en s'zomers zijn de muggen er ook dol op .[/quote]

Knoflook is geen nare lucht inderdaad, maar het is wel een penetrerend luchtje en op een of andere manier kan ik er bij knoflook niet tegen. Zelf stink ik soms nog meer en moet ik niet braken, beetje vaag :lol:
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

10-08-2012 13:07

sorry voor het omhoogkicken van zon oud topic, maar ik heb ook een vraag over kruiden.

van die chinese 5 kruiden poeder (anijs, kaneel, chezuan peper, kruidnagel en gember) hoeveel % / gram kan ik het beste op een kilo doen, aangezien henk een aantal van deze kruiden op 3% zet....

En is dit 5 kruiden poeder te combineren met trassi (garnalen/zout pasta) op een vismeel mix?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-08-2012 22:34

Op een kilo vismeelmix.
50 gram Trassi.
20 gram 5 kruiden poeder.

Nu het volgende, maak er eens een papje of dipsaus van.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Lambert Nieuwland
Berichten: 35
Lid geworden op: 28-07-2010 12:09

14-08-2012 20:08

ik heb nu trouwens trassi trafasi een klein potje, staat op 1 theelepel per 500 gram
2 theelepels maar doen dan? is meer een pasta achtige trassi
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

14-08-2012 21:58

Gewoon proberen Lambert, kan weinig mee misgaan.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
andy nuberg
Berichten: 6
Lid geworden op: 23-11-2010 00:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:

11-04-2018 23:51

Heren vissers en zelfdraaiers,

Is er misschien iemand ook bekend met het gebruik van currypasta in boilies? Eens in de zoveel tijd kun je van die heerlijke currypaste kopen bij Lidl. Maar hoe verwerk je dit in een boiliemix? In mijn eigen eten doe ik een paar eetlepels en daarna een blik cocosmelk, ik hou van pittige curry :) Karpers ook echter kan ik weinig vinden over een mix met currypasta en evt cocosmelk in een mix en de hoeveelheid. Ik dacht aan een 50/50 mix als basis met een beetje birdfood erdoor en currypast :)

Iemand een idee?

Ik verneem graag.
Andy
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

12-04-2018 18:31

Uit Fox Pool van Maylin.

Meer dan 30 jaar oud alweer, waar blijft de tijd.....

5 oz Semolina (Is griesmeel)
5 oz Birdfood mix (Ik neem aan iets van CeDe)
1 oz 30 mesh casien (Gebruikt niemand meer, andere hardmaker gebruiken of weg laten)

Tot zo ver de mix, verder niet zo belangrijk.

Toevoegingen daar gaat het hier om:

2 teaspoons ground fenugriek. (Is fenegriekzaad)
1 teaspoon ground cummin (Is karwijzaad, niet verwarren met komijn. Karwij is veel scherper.)

Engelse teaspoon: 5 ml.

Ground staat hier voor gemalen en niet voor grond. Fout die wel vaker in de hengelsport gemaakt wordt. Grondvoer. Brrr..... Maar dit totaal terzijde.

En daar kom tie:

2 teaspoons Tandoore Chicken paste. Makkelijk te vervangen door curry paste van de Lidl.

Vangt bij mij al 30 jaar.

Kan me niet voorstellen dat jouw 'Ik dacht aan een 50/50 mix als basis met een beetje birdfood erdoor en currypaste' niet gaat vangen.

Scheutje cocos kan ook geen kwaad trouwens.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Plaats reactie