vangwaarde versus voedingswaarde


Plaats reactie
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

22-02-2002 17:45

Heren,
Er zijn vele verschillende meningen over de boiliereceptuur op basis van de EA-cd rom. Werk `t wel, werkt `t niet?
Ook kan het zijn dat een recept dat een 10 scoort, niet of nauwelijks vangt. De receptuur is m.i. dan ook gebaseerd op een evenwichtige verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten in relatie tot voedingswaarde. Vangkracht is dus niet gegarandeerd. Wie willen er in dit forum dieper ingaan op een evenwichtige verhouding tussen vangkracht en voedingswaarde in een boilie, met als doel een interessante leerzame discussie.


groeten,

Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

22-02-2002 19:07

Henrie,

Ik denk dat er bij het voedingswaarde verhaal te veel gekeken wordt naar slechts een facet namelijk de voedingswaarde.
Of een aas wel of niet vangt is denk ik afhankelijk van vele, vele facetten die ingevuld dienen te zijn om tot resultaat te komen. Natuurlijk een goed aas is nooit verkeerd maar aangeboden op een plaats waar nooit en te nimmer karper komt, zal nooit die stiemende fluiter en gelukzalige glimlach op het gezicht van de visser brengen. Terwijl een minder goed aas(wat is slecht?) aangeboden op een juiste stek dit wellicht wel zal doen.

_________________
Wanna catch'em all,

Arno.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arno Spruit op 2002-02-22 19:07 ]</font>
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

23-02-2002 11:19

Hoi Arno,
Ik begrijp je standpunt. De plaats waar je het aas te waterlaat is in principe bepalend. Echter ik wil hier graag wat meningen horen over de verhouding van ingredienten in een boilie mbt. voedingswaarde en instant attractiviteit. Dat laatste noem ik dan vangkracht. Het gaat me ook niet om de discussie dat boilies met uitgerekende voedingswaarde op lange termijn blijven vangen. Daar is al genoeg over gepost.
Nee, wie kan er iets zinnings zeggen over de verhouding voedzame ingredienten en attractieve ingredienten. Waar ligt een omslag etc.?

Groeten,

Henrie
Hans-Peter van Ee

23-02-2002 14:04

Vissers

Echt goede boilie's creeëren is een verfijnd doordachte kunst die met veel vakmanschap, creativiteit, concentratie en toewijding gepaard gaat. Goede boilie's maken kost tijd en liefde, en dus geld.
Mijn stelling;'Echte lekkere boilie's worden hoofzakelijk door de echte boilie-koks klaargemaakt'.
Natuurlijk fabriceert iedereen weleens iets behapbaars, maar om een uitgebalanceerde boilie te creeëren, moet je als boilie-kok het doorzettingsvermogen hebben van een dreumes die leert lopen, de passie van een man die een vrouw wil beminnen en het enthousiasme van een slagwerker bij de Jostiband.

Vanaf Jupiter gezien is dit totaal niet belangrijk.....

Henrie

Als ik het goed begrijp vraag jij je af waarneer voedingswaarde een doorslaggevende rol speelt en wanneer de atractiviteit (smaak).

Nu is het zo dat de recepten van de EA-boilie's een totaalbeeld geven van wat er in de boilie zit en wat de voedingswaarde is.
Het maakt echter onderdeel uit van een stappen-plan.
Instant blijken dit soort boilie's ook te vangen heb ik vernomen en gezien het percentage koolhydraten ook wel te verklaren.

Wat smaak (atractiviteit) betreft valt op dat dit soort boilie's binnen mijn ervaringen niets minder scoren t.o.v. een EA-boilie, zowel instant als voorgevoerd.

Zeker op wateren met een meer dan gemiddelde hengeldruk blijkt dat veranderen van de smaak aan de boilie de vissen weer op de kant brengt.

Om echt de kracht van een bepaald recept of boilie te kunnen meten, zal deze gevist moeten worden op een kapot geviste stek, met een onderlijn waar niemand daar meer mee vangt en dan nog het liefst instant.
Het gevolg zal moeten zijn dat het grootste gedeelte van de populatie in jouw net verdwijnt, het liefst met een aantal moeilijk vangbare vissen.

Het vangen van karpers is gewoon een optelsom van een aantal factoren.
Draai het eens om, als jouw 'plan de campagne' mislukt, dan kan je ook niet altijd onmiddelijk de echte oorzaak aanwijzen.

Of heb ik het mis.....

met creeërende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-01 19:04 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2002 01:12

Probleem is dat absoluut niemand weet wat -echt goede boilies- zijn:-))
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2002 12:08

Hallo Henrie,

De vangkracht is volgens mijn juist niet gerelateerd aan de evenwichtige verhouding tussen Eiwit, Vet en Koolhydraten ofwel de voedingswaarde van een vast recept het gehele seizoen door.

De vangkracht van een recept moet je juist halen uit de receptuur-aanpassingen welke inspelen op de leefomgeving en het natuurlijk voedselaanbod, dus aanpassen aan het biologisch leven en de watertemperatuur.

De stek is natuurlijk belangrijk, maar ook hier geld een slechte boilie vangt niet meer wanneer de boilie niet goed is.
Een Trouvit boilie met 30/40% of meer eiwit op een goede stek vang na drie tot vier weken elke dag voeren minder en minder bij watertemperaturen van zeg maar 20 graden, de vissen raken verzadigd.
Koolhydraten zouden het waarschijnlijk beter doen op dat moment, wanneer tenminste genoeg natuurlijk voedsel(eiwitten) aanwezig zijn.

Bij watertemperaturen boven twintig graden zal het energie gebruik toenemen (waterafhankelijk, stroming of niet) dus meer koolhydraten voor de energie voorziening.
Op deze wijze kan men de atractiviteit voor een groot gedeelte ook halen uit de voedingswaarde-aanpassingen.

Aart,
de echt goede en ultieme allround en altijd vangende all-seison boilie bestaat ook niet.
één van de redenen waarom het voor een fabrieks-boilie op gegeven moment ophoud.
De aangepaste seizoen boilie bestaat wel.
Ik voer en vang er nu alweer twaalf jaar mee.

Sportieve groeten Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2002 16:29

Tja Henk, het spijt me zeer, maar het grootste deel wat ik over boilies/ingredienten etc. lees vind ik kul.
Het is een mallemolen geworden waardoor er in veruit de meeste gevallen meer vissers dan vissen mee gevangen worden. Op de wateren waar ik vis zijn (gelukkig) de stek (stekken) van veel meer invloed op het vangen dan met welk aas er gevist wordt. In het algemeen gesproken wordt er m.i. veel teveel waarde aan het aas toegekend en wordt de stek (peilen etc.) sterk onderschat.
Met wat minderwaardig aas (wat dit ook moge zijn?) is er wel vis te vangen op stekken waar de vis regelmatig vertoeft c.q. langskomt maar zelfs met het allerbeste aas (ook weer wat dit mag zijn?) niet op een stek (stekken) waar geen vissen verblijven c.q. langskomen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-02-2002 18:12

Helemaal met je eens Aart,
Die boilies waar alleen de vissers mee gevangen worden zijn dan ook enkel voor dat doel bereidt en geschikt.
Vissen zul je er in eerste instantie ook wel op vangen, maar eens houd het op.
Een uitzondering zouden de diepvriesboilies daarop kunnen maken, omdat deze geen conserveringsmiddelen bevatten.

groeten Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2002 23:06

Henk, ook dat is maar betrekkelijk. Ik ken ook vissers die echt alle grote vissen op een bepaald water hebben gevangen (en op een ander water lukt hen dat ook zeer beslist) met licht geconserveerde ready-mades. Het is allemaal betrekkelijk.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-02-2002 10:41

Zal ik ook eens een boilie in het zakje doen?

Het weten; maar wat is weten, wat de ingrediënten aan eihydraten, of waren het nou koolwitten? dat ben ik even kwijt, kan ook in het belang van de karper zijn.

Vooral in kouder water maar ook in warmer zuurstof-arm-water staat een goede vertering/omzetting van eiwitten en koolhydraten [ he, dat was het geloof ik ] op een laag pitje.
De karper verteerd in die perioden beter plantaardige dan dierlijke eiwitten.
De doorstroomsnelheid van plantaardige eiwitten is vooral in de koudere periode sneller dan de dierlijke.
Deze gegevens komen uit een oudere bijbel voor de karpervisser.

Dus om wille van het dier is het wel van belang om enigzins te weten hoe hoog je met die gegevens zit.
Boilies die niet verteren en dus gaan ontbinden in het darmstelsel, kunnen ontstekingen veroorzaken met de dood van het dier tot gevolg.

Zou dit ook te maken kunnen hebben met het sterven van grote karpers op met boilies zwaar bevoert en bevist water; bv De Gavers, vraag ik mij dan weer af.

Geconserveerde boilies hebben hier waarschijnlijk minder snel last van; geconserveerd materiaal ontbind minder snel. Maar door het langere verblijf in de darm kunnen deze stoffen wel weer hun dodende ( bacteriën ) werking beter uitvoeren.
Met als gevolg een ernstige darmstoring.

Het is een omdraaing van het beoogde doel, van het haken naar het welzijn.
Het laatste staat bij mij in ieder geval hoger aangeschreven.
Gelukkig gaan beiden heel goed samen.

Mocht ik ooit een zekerheid krijgen dat ik een zware topkarper half moet vergiftigen om hem te vangen laat ik het op zeker.

Is het niet voor de vangst dan maar voor het beestje.

Met een berekenende maar steeds vragende groet.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-25 10:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

25-02-2002 16:03

de karper verteert de eiwitten dmv enzymen, deze enzymen werken niet onder een watertemperatuur van 10 graden! in de winter heeft eiwitten voeren dus geen zin, ze schijten ze onverteerd weer uit?

eiwitten zijn er voor de groei, dat betekent dus dat een karper per jaar maar ongeveer 7 maanden de tijd heeft om te groeien? (watertemp. >10 graden)

EA voegt in de winter meer vezels toe aan zijn boilies om de boilies lichter verteerbaar te maken,

inderdaad vreemd dat EA 's winters zijn eiwitpercentage opschroeft, het idee erachter is geloof ik, dat er minder eiwit beschikbaar is(natuurlijke voedselbronnen) boilies moeten dat aanvullen.
totaal gezien valt het nog wel mee met de hoeveelheid eiwitten tot 25% van de EV.

groete
matje
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

25-02-2002 19:31

Heren, Dank voor jullie reacties en actieve meedenken.Er ontstaat nu een discussie. Mooi.
Ik heb een redelijk beeld hoe aassamenstellingen in de praktijk uitpakken mbt vangen. Alleen kan ik niet altijd onderbouwen waarom. Op zich ben ik niet zo`n tot in de puntjes berekenend visser maar ik leer graag van situaties en dat gaat het best als ik begrijp waarom dingen gebeuren.Om de discussie wat toe te spitsen zou ik er van willen uitgaan dat we vissen op een stek waar ze azen in eenw ater waar geen echte hengeldruk is.
Een aantal vraagstukken.
Aangenomen dat koohydraatrijk aas ook instant goed werkt. Waarom zijn dan hoogeiwitballen als honde/kattebrokken uit blik ook vaak een instant topper.Het zelfde geldt voor de minimaal 60% trouvitboilies.
Mbt. de stelling van Henk, dat afgemeten boilies langer blijven vangen ben ik het grotendeels eens. Die theorie steun ik en in de praktijk heb ik ook die ervaring. Toch staat daar haaks op dat ik in de zomer 3 weken achtereen om de andere dag per sessie van zo`n 3,5 uur gemiddeld 3 vissen ving op alleen weer die zachte hondebrokken.
In een vroegere discussie hierover werd gesteld dat karper net zoals wij naast de snacks en gebakjes minimaal voedsel tot zich moet nemen met voldoende voedingswaarde. Dat van die voedingswaarde kan redelijk worden vastgesteld. Maar wat zijn dan voor karper snacks en gebakjes? Wordt een gebakje bepaald door de smaak of de ingredienten? En kan je een afgemeten boilie laten smaken als een gebakje? Kan je die gebakjes aanbieden tussen je afgemeten boilies? v, voeren vlgs de ea-norm en vissen met een gesoakte anders smakende boilie die daardoor eerder wordt opgemerkt?
En waarom dan wel? Omdat hij dan voloende gezond heeft gegeten en aan een snack toe is? Of juist niet soaken omdat hij de gesoakte niet herkend als voedzaam aas.
Of zoals Cor zegt, voeren met voedzaam aas zorgt voor teveel verzadiging wardoor het azen juist minder wordt.
Verder is wat Douwe zegt natuurlijk van belang. Bij de keuze van de ingredienten moeten we aan het welzijn van de vis denken. Zeker geen vergif voeren via readymades. Of overvoeren zoals Mike constateerde in een andere posting, dat enkele idioten `s winters 15 kg. in een keer in `t water gooiden.
Wat is jullie mening op deze vragen?
Wel wil ik nog even ingaan op de formulering van Hans Peter mbt de ultieme boiliekok. Ik weet niet of ik mijn boilies net zo gepassioneerd maak als dat ik mijn vrouw bemin. Wel weet ik dat wanneer ik in HAAR keuken mijn trouvit met sardientjes boilies maak, zij zich daarna vaak maar moeilijk laat beminnen.

groeten,

Henrie de Vogel
Hans-Peter van Ee

26-02-2002 15:35

Douwe

Als ik jouw betoog van gisteren goed begrijp, komt het er op neer dat het berekenen van de voedingswaarde van ons aas, nuttig kan zijn in het belang van de gezond van een karper.

Het is dan wel zo dat dit niet opgaat voor de EA-methode.
Te veel vezels in enkele recepten.
Hier is niet aan het gezondheisbelang van de karper gedacht maar aan de eigen spekzucht, lijkt mij....
En bij het voeren van te grote hoeveelheden kan elk ingrediént schadelijk zijn voor de gezondheid van het beestje, ook koolhydraten.

Vooral de sector-vaste vissen die bekend zijn bij vissers worden soms overbevoerd.
Het gewicht schiet om hoog, en de conditie van de vis kan hier onder gaan lijden.

Wateren waar de karper op een 'vismeelboilie-dieet' worden gezet, vallen stil in de winter, en komen in het voorjaar maar moeizaam op gang.
Stoornissen in het spijsverterings-systeem??

Overdoseringen met flavours en conserveermiddelen leren ons dat de meeste vissen ze op de langere termijn gaat negeren.
Waarom dan niet met vismeel?? ( de aanwezigheid van lichaamseigeneiwit en betaine misschien??).
Nee, de vis kan gewoon geen voedingswaarde herkennen.

Als men een zeer gezond en compleet aas aan de karper wil presenteren, spelen er meer factoren een rol dan alleen maar een te vezelrijk receptje berekenen op de pc.
Ook de omstandigheden aan het water spelen een rol.

Er zijn luie- en ook domme karpervissers die zich alleen maar bedienen van overgeconserveerde boilie's.
Wat moet ik dan in mijn boilie's stoppen aan stoffen om er voor te zorgen dat de vis weer in optimale conditie gaat verkeren??

Natuurlijk-voedsel en het aanwezige visbestand daar kan men ook niet om heen, zij spelen ook een rol binnen de gezondheid van een vis.

De karper schijnt naar men zegt zelfs een meester te zijn, in het aanpassen aan de omstandigheden die zijn leefmilieu hem bieden.
Zo goed zelfs dat sommige denken/dachten dat men deze 'schone schepsels' maar zo over kan/kon zetten.
Ook zeker in het belang van de karper zijn/haar gezondheid....

Jaja....reken maar lekker verder, maar het echte belang ligt niet hier in mijn ogen, maar bij de kennis en het inzicht van de ware karpervissers.

met licht-voerende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-02-26 18:32 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-02-2002 18:35

Inderdaad Menno.

Kijkend naar de eetlust van de karper, en wat ie al niet als voedsel accepteerd kun je bijna met alles vissen.

Goed aas in mijn ogen is aas waarmee jij je onderscheid tot de concurrentie. Over dat stekverhaal ben ik volledig eens.

Jij kan met het beste aas van wat op dat moment gebruikt wordt aankomen. Als je echter een waardeloze stek bevist dan zal alsnog je broek tot je enkels (en misschien zelfs verder) zakken!!

Met azende groet,

laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

26-02-2002 20:34

henrie,

volgens mij is er een groot verschil in hoogeiwitboilies uit bv melkderivaten(zoals caseine, lactalbumine enz) of hoogeiwitboilies uit kattenvoer/trouvit,
laatstgenoemde is inderdaad erg instant ondanks het hoge eiwitpercentage,
mischien dat hierbij de smaak en herkenning een grotere rol gaan spelen dan die eiwitten,

lex,

bedoel jij met een maand voeren tussentijds vissen(dus wegvangen van vissen van je stek) of na een maand voeren pas gaan vissen,
ik kan me goed voorstellen dat je dan op een uitgebalanceerde boilie beter gaat vangen dan zomaar een crapboilie,
een crapboilie doet het bij het 3-daags-voeren-en-dan-vissen altijd goed terwijl op de langere termijn ???? ik heb het zelf nooit getest hoor, kost mij teveel boilies en vissen!

groete
matje
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-02-2002 13:01

het valt me op dat niemand rekening houd met het feit dat een vis ook wel wat anders eet dan juw boilies je kan hele mooie evenwichtige bilies hebben maar als de vis daarna een hap muggelatve vreet word zijn eiwit inname die dag totaal anders maw volgens mij maakt het niet echt veel uit denk dat smaak en verteerbaarheid het belangrijkst zijn
Plaats reactie