Kruidnagel(gemalen / poeder) GEVAARLIJK??


Plaats reactie
janwillem hilverts

09-09-2007 18:46

Beste medeboarders,

Ik ben aan kruidnagel(poeder) gekomen via een medeboarder. Ik noem geen namen om gezuer oid te voorkomen!

Nu hoorde ik dat het schadelijk kan zijn voor onze geschubde vriend. Ik zocht in wikipedia onder kruidnagel (poeder kent die niet :S ) en dit kwam eruit.

Kruidnagelen worden veel gebruikt in koekkruiden, zoals in speculaas. Bij stoofgerechten, zoals runderlappen worden kruidnagelen langdurig meegetrokken. Traditioneel worden kruidnagelen ook meegekookt met rode kool en met wild. Kruidnagel vormt een bestanddeel van het kerriemengsel. In Duitsland wordt kruidnagel toegevoegd aan glühwein, in Nederland wordt kruidnagel toegevoegd aan de (vergelijkbare) bisschopswijn. De kruidnagelen zelf moeten niet gegeten worden, want zelfs na lang stoven hebben ze nog een zeer sterke smaak. Dit geldt niet voor de kruidnagelen in de Friese nagelkaas. Dit wil zeggen dat het niet schadelijk is voor de mens. Ik neem aan dat ze hier de poeder / gemalen vorm bedoelen

Kruidnagelolie werd in de tandheelkunde gebruikt als verdovend middel. Vroeger werd de kruidnagel als verdoving in een pijnlijke kies gestoken. Ook wordt het gebruikt om kleine ondoorzichtige organische monsters of diertjes (vlooien, andere kleine insecten) te klaren (doorschijnend maken) voor microscopie. De stof eugenol uit kruidnagelolie wordt gebruikt als uitgangsmateriaal bij de productie van vanilline. Ook wordt kruidnagelolie toegepast in parfum. Diverse drankjes ontlenen hun sterke smaak aan kruidnagelen. Verschillende wierooksoorten krijgen een extra aroma met kruidnagel.

Wie hier op het board kan er meer over vertellen. Is dit daadwerkelijk schadel, of kan 1% in je mix geen kwaad? Ik heb het zelf al meerdere keren mee gevist met zeer goede resultaten. Maar nu ik dit gehoord heb, ben ik toch maar eens gaan zoeken en wil ik er eerst meer over weten voor ik er weer mee zal gaan vissen.

Ik hoop van iemand wat te horen. Vooral ook handig voor onze toekomstige / jeugdige vissers die steeds meer naar de keukenkastjes kruipen om iets extra's te zoeken. Dan weten ze dat ze dit moeten mijden
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-09-2007 21:15

Jan Willem,

1 % kan geen kwaad.

In speculaaskruiden word het gebruikt tot 14-15% van het kruidenmengsel, dat is wel weer vele malen minder wanneer het in de koek of koekjes verwerkt is.

Kruidnagelolie is een etherische olie, wordt ook wel aromatische, vluchtige of essentiële olie genoemd. De etherische oliën zijn vluchtige oliën gewonnen uit planten.

Niet mijden dat keukenkastje, wel is voorzichtigheid geboden en beperkt houden in bij het doseren.. 1 tot hooguit 2% is meestal wel de max bij specerijen en kruiden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-09-2007 22:47

2%?? knoflookpoeder kan je wel opschroeven tot 5% wel ff vantevoren de buren waarschuwen en de rest van je huisgenoten vriendelijk doch dringend verzoeken het pand te verlaten.
Maar ff serieus voor elk ingredient of stof geld: overdaad schaad!
Zelf gewoon kraanwater kan giftig zijn! Zo is er eens en meisje dat ik ken in het ziekenhuis beland nadat ze op een houseparty veel teveel water had gedronken. Hierdoor spoelde ze alle zouten en minneralen uit haar lichaam waardoor haar hersenen in de verdrukking kwamen en ze in coma raakte. Deze keer wa het niet een pilletje maar water wat haar de das om deed...is wel goed afgelopen uiteindelijk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2007 09:01

Martijn valt knoflook(poeder) onder specerijen of kruiden???? :roll: :roll: :roll: :roll:
Vissen is een hobby, geen religie!
janwillem hilverts

10-09-2007 09:14

Henk,

Zo'n gevoel had ik ook al. Toch hoorde ik het van iemand anders die ook zeer weet wat doe doet. Vandaar ook mijn vraag of het kwaad kon. Ik zelf heb altijd 1% gebruikt met zeer goede resultaten.

Zojuist hoorde ik dat je kruidnagelgemalen wel kan opschreoven tot iets meer, maar niet teveel.

Je zegt trouwens dat je kruiden niet meer dan 2% mag gberuiken. Geldt dit voor alle kruiden? Volgens mij niet namelijk.. Ik heb zelf een mix gehad waarin ik van (bijv.) paprikapoeder een 7% indeed met succes en het kon verder ook geen kwaad. Dus volgens mij geldt het niet voor alle ingredienten, of zeg ik nu iets verkeerd???

In elk geval bedankt voor de reactie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2007 09:34

JW het kan geen kwaad, hoe heb je dat bewezen?
Je vangt er mee, dat is aardig maar dat zegt niets over eventueel overdoseren.

Als het vangt is het goed, dan maar een boilie of een dikke deegbal aan een dreg dat haakt ook beter.
Vissen is een hobby, geen religie!
janwillem hilverts

10-09-2007 11:03

Douwe,

heb je het hier over de paprikapoeder die ik tot 7% heb gebruikt, of de kruidnagelen?

Over de paprikapoeder... Waarom het geen kwaad zou kunnen...

Een aasgoeroe als Evert Aalten die een hele mooie cd heeft uitgebracht met daarin ingredienten, vermeld daarin ook paprika als zeer voedzaam nog wel. Hij heeft het ervaren, hij heeft het onderzocht. Zal het dan kwaadkunnen als je hem daarin vertrouwd?

Vertel jij het me anders maar, want daarom heb ik dit topic ook geopend.

Ik wil meer duidelijkheid over Kruidnagel gemalen/poeder.

Ik heb ook DUIDELIJK gezegd dat ik het vanaf nu NIET meer gebruik tot ik ZEER ZEKER weet dat het niet schadelijk is. Dus als je het weet, dan zou ik zeer tevreden zijn als je het zou willen delen
Harald Bremmer

10-09-2007 11:35

Kruidnagel kun je prima gebruiken als poedervorm.

zou ook niet zo heel veel procent gebruiken aangezien het wel mooi overheerst.
De olie zou als eten misschien ook niet zo veel kwaad kunnen. Ik weet wel toen ik nog in een tuincentrum en daar op de koi afdeling werkte we kruidnagelolie gebruikten als verdovingsmiddel voor de vissen. Je moest ook niet te lang boven dit goedje met je neus hangen. Heel penetrant. Maar goed door het water verdund stopten de vissen met zwemmen en hadden ze duidelijk minder zuurstof in hun bloed. Ademhaling ging langzamer. Maar in je aas en gekookt verwacht ik( geef geen garantie) dat het wel mee zal vallen.


mvg Harald
janwillem hilverts

10-09-2007 12:52

Douwe,

weer 1 die er dus zegt dat het, BIJ WEINIG GEBRUIK, geen kwaad kan. Maar daarintegen wordt er wel een goed argument gebruikt en ervaring ook nog eens dat het bij overdaad WEL schaad!

Ik ben nieuwsgierig hoe en wat jij erover te zeggeb hebt / ervaren hebt?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-09-2007 17:21

Douwe Bijlsma schreef:JW het kan geen kwaad, hoe heb je dat bewezen?
Je vangt er mee, dat is aardig maar dat zegt niets over eventueel overdoseren.

Als het vangt is het goed, dan maar een boilie of een dikke deegbal aan een dreg dat haakt ook beter.


Jep ik schaar knoflookpoeder onder de kruiden douwe. En om jouw voor te zijn zal ik er gelijk bij vermelden dat geen kruid is, zo goed??
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2007 18:57

Mij is alles goed Martijn, nog eventjes dan is een dolfijn ook een vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
janwillem hilverts

10-09-2007 19:15

Douwe,

nu ben ik nog steeds nieuwsgierig naar wat jou bevindingen hierover zijn?

Dus zou je mij alsnog hierover meer kunnen en willen vertellen?
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

10-09-2007 21:37

Engels voor kruidnagel is "clove". Volgens mij zijn er boilieproducenten die clove gebruiken. Het zal dan ook wel niet schadelijk zijn mits de dosering niet te hoog is. WB en Nutrabaits? Misschien kunnen ze bij WB antwoord op je vraag geven.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

11-09-2007 13:49

Nou, dan komt WB wel even hier heen.

Het overmatig doseren van vele specerijensoorten is af te raden. Kruidnagel is inderdaan één van de risicovolle producten. Nootmuskaat is er nog één. Als je niet weet hoe of wat, dan kun je er beter af blijven.

Veiliger zijn paprikapoeder, cayenne, kerrie, knoflookpoeder, uienpoeder.

Groene kruiden moet je ook mee oppassen. Die kunnen ook gekke dingen doen met je aas.

groetjes Mitsz
janwillem hilverts

11-09-2007 15:08

Mitsz,

bedankt voor je antwoord. Ik zou graag nog wel willen weten waarom het zo gevaarlijk zou kunnen zijn??
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-09-2007 20:00

Gevaarlijk is een groot woord.
Bovenmatig gebruik kan leiden tot een langdurig verblijf op de pot..

Bovenmatig gebruik van nootmuskaat werkt hallucinerend. Men vermoedt dat dit berust op een in vivo (in het lichaam) omzetting van myristicine naar MMDA (3-methoxy-4,5-methylenedioxyamphetamine).

Excessief gebruik van de werkzame stof, Myristicine (3-methoxy,4,5-methyleendioxy-allylbenzeen), kan gevaarlijk zijn. Bij volwassenen leidt inname van ca. 5 gram of meer van de geraspte noot al tot duidelijke klinische symptomen (buikpijn, braken, duizeligheid, onrust en bewustzijnsstoornissen). Nootmuskaat schijnt op deze manier in gevangenissen in India gebruikt te worden.


Anijs kan een medicinale werking hebben bij:

* buikkrampen en koliekachtige pijnen
* flatulentie
* bronchitis
* kinkhoest
* kriebelhoest
* het op gang brengen van borstvoeding
* bestrijden van schurft en luizen (uitwendige toepassing)
Groet'n Henk..

still growing Old.
janwillem hilverts

12-09-2007 08:43

Henk,

een zeer interessant antwoord heb je gegeven. Echter ging mijn vraag over de Kruidnagel.. Of jij moet het verkeerd getypt hebben (dat kan ook altijd he :lol:)

Dus wie er nog meer over dit goedje kan vertellen, be my geust
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

16-08-2012 16:28

Ik haal dit topic even omhoog.

Mitsz, mag ik vragen wat er allemaal precies onder ‘groene’ kruiden valt?

Alvast bedankt.

Mvg,
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

20-08-2012 18:23

steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
dave kesseleer
Berichten: 169
Lid geworden op: 02-12-2010 19:42

21-08-2012 12:30

Hey Remon,

Bedankt voor de link.

Ik ben ook steeds meer op zoek naar etherische olie die een zoete basis hebben.
Weet jij daar toevallig nog iets over??

Mvg,
Plaats reactie