verkoudheid......


Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

01-09-2007 15:55

Het vissen in de winter is lekker rustig en meestal een grotere uitdaging om ze op de mat te krijgen.

Maar hoe ervaart de vis dit?

Hij wordt uit het warmere water gehaal op een (bevroren) koude mat gelegd.
De buitentemperatuur is een stuk lager als de temperatuur die de vis in het water ervaart.
Dan moeten we de vis ook nog nathouden, als het emmertje nog niet bevroren is .

Als wij de deur uitgaan doen we dikke kleren en een jas aan, mischien nog wel meer.

is het goed om bij iedere temperatuur te gaan vissen, of is het beter bij een bepaalde temp. de vis met rust te laten?
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
romanootje lageweg
Berichten: 258
Lid geworden op: 21-02-2006 20:26
Locatie: den-haag

01-09-2007 15:59

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe alwel een vis is wel koudbloedig he . alleen ik weet ook niet of de vissen wel goed tegen snelle temperatuurs veranderingen kunnen
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

01-09-2007 16:02

koudbloedig was toch dat de vis zich aanpast aan de omgevingstemperatuur.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-09-2007 16:23

En de ellende is ook nog eens dat het dier dan stopt met eten.
Onder de 10 graden watertemperatuur wordt het al hard minder onder de 6 graden is het vrijwel helemaal over.
Vissen is een hobby, geen religie!
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

01-09-2007 16:25

Vissen kunnen van de stres dood gaan als er een grote verandering van watertemperatuur is.

Gr Jasper
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

01-09-2007 16:27

Vissen kunnen van de stres dood gaan als er een grote verandering van watertemperatuur is.

Gr Jasper


Wie wat waar hoe en waarom?
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

01-09-2007 16:36

in de zomer kunnen ze er ook tegen om van een lage temperatuur in een
hogere te komen. Andersom moet de vis dus ook wel kunnen hebben.
Zolang er maar geen lichaamsdelen echt bevroren raken, iets wat niet zo
snel zal gebeuren in die paar minuutjes dat de vis uit het water is.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Rene Reijntjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 14-07-2007 02:08
Locatie: Hoogeveen

01-09-2007 17:09

Jasper Veerbeek schreef:Vissen kunnen van de stres dood gaan als er een grote verandering van watertemperatuur is.

Gr Jasper





Beste Jasper,


Waar baseer je deze 'stelling' op Jasper..? eigen ervaring misschien..? of...


In het verleden toen ik nog Winterkarperviste heb ik Karpers gevangen met nachttemperaturen van tot - 12 C voor degene die het wil weten.. het was op het Twenthekanaal.. watertemperatuur van rond het vriespunt..en nog nooit problemen opgemerkt bij de toen gevangen karpers !


Tuurlijk het zou misschien kúnnen gebeuren dat een enkele kaper stress zou kunnen krijgen, maar procentueel gezien denk ik toch niet meer dan 0,001 % erdoor zal overlijden...zo goed als verwaarloosbaar dus...

Het metabolisme bij Karpers tijdens de winterdagen is op zo'n laag pitje en trouwens Karpers tijdens de winter past zich aan de ongevingstemperatuur aan !

En de verhouding watertemperatuur/ luchttemperatuur is meestal nooit echt meer als 10 C.


Met vriendelijke groet !

René Reijntjes
===="Fishing is an excuse for being There"====
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

01-09-2007 17:15

Metabolisme kan onderverdeeld worden in katabolisme en anabolisme

metabolisme = stofwisseling
:roll:


Maar goed om te weten dat bij +- -12 graden de vis moeiteloos wegzwom
rene!
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

01-09-2007 18:50

Ik had vroeger een aqarium met guppy`s, ik wist er niet veel van.
Dus tijdens het schoonmaken heb ik de guppy`s zo lang in een emmer gegooid, dat water was aleen een stuk kouder dan van het aqarium.
Alle guppy`s waren toen dood.

Maar ja guppy`s zijn natuurlijk hele andere vissen dan karpers , dus kun je het niet echt vergelijken.

Gr Jasper
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-09-2007 18:59

Wat een vergelijking, dat is geen stress maar een shockverschijnsel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

02-09-2007 12:25

als je vissen bij de winkel koopt dan moet je ze thuis aangekomen ook met zak en al in het water leggen.
Zodat de vissen geleidelijk aan de watertemperatuur kunnen wennen
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

02-09-2007 13:29

Johan,

Complimenten, je voorbeelden zijn schitterend...

Er al eens over nagedacht hoe heet voorntjes het wel niet krijgen in de bezwete handen van die gestresde wedstrijdvisser.... :o


Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-09-2007 13:33

Patrick complete onzin!!!

De wedstrijdvisser onthaakt de vis veeeeeeeeeeeeeellllllllllllllllllllll sneller dan de karpervisser.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-09-2007 13:55

Jasper Veerbeek schreef:Ik had vroeger een aqarium met guppy`s, ik wist er niet veel van.
Dus tijdens het schoonmaken heb ik de guppy`s zo lang in een emmer gegooid, dat water was aleen een stuk kouder dan van het aqarium.
Alle guppy`s waren toen dood.

Maar ja guppy`s zijn natuurlijk hele andere vissen dan karpers , dus kun je het niet echt vergelijken.

Gr Jasper


Guppy's zijn hier erg gevoelig voor. Ze kunnen er inderaad dood aan gaan, dat heet de schommelziekte. Kan zelfs al mis gaan bij een paar graden verschil tussen het transportwater vanuit de winkel en het water in je aquarium. Vergelijking met wilde karpers is dan ook totaal irrelevant.
Langzaam laten wennen aan het aquariumwater is ook om de vis aan de waterwaarden (hardheid, zuurgraad) te laten wennen naast de temperatuur.

Ik heb op een klein water veel in de winter gevist en veel karpers gevangen. En echt nog nooit een dooie karper aangetroffen. Zo groot zijn de temperatuursverschillen volgens mij niet. Sterker nog, tijdens een frisse najaars- of zomernacht (zoals van de week slechts 4-5 graden) lijkt mij het temperatuursverschil stukken groter met het nog warme water. Karper is inderdaad koudbloedig. Ik denk dat stress bij koude omgeving misschien zelfs ook minder is dan warmer water/weer.

Er zit toch ook veel verschil in temperatuur tussen het oppervlaktewater en 10 meter diep in de zomer? En karpers komen overal. Ze laten zich ook niet steeds om de minuut een meter zakken om te wennen aan de temperatuur.

Johan je zegt dat hun omgevingstemperatuur (watertemperatuur) in de winter hoger is dan de lucht, op de kant. Is het in veel gevallen zelfs niet andersom. Water koelt af/warmt op veel langzamer dan de lucht. En blijft in de winter vrij constant op een bepaalde temperatuur. Ik denk dat (vooral bij de winters van tegenwoordig) het buiten al te vaak warmer is dan het water zelf. De afgelopen jaren hebben we ook nauwelijks winter gehad.

Ik zou me echt geen zorgen maken om zoiets. Heb nooit negatieve gevolgen ondervonden of erover gehoord. Die karpers kunnen wel wat hebben! Ik weet dat het onze troeteldieren zijn maar het zijn gewoon wilde beesten die in de natuur uitstekend kunnen overleven en echt wel tegen een stootje kunnen!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

02-09-2007 14:06

Douwe,

Hap hap, mijn voorbeeld was ook bedoeld om aan te duiden dat zijn voorbeelden nergens op sloegen....

Met vriendelijke groet,

een ex-wedstrijdvisser....
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

02-09-2007 14:22

Er al eens over nagedacht hoe heet voorntjes het wel niet krijgen in de bezwete handen van die gestresde wedstrijdvisser....


Als het goed is heb jij je handen van tevoren nat gemaakt. dus van zweet zullen ze wel niet zoveel last hebben.
hoelang heb je contact met z'n vis?? 10 sec??
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

03-09-2007 08:17

Als het goed is heb jij je handen van tevoren nat gemaakt. dus van zweet zullen ze wel niet zoveel last hebben.
hoelang heb je contact met z'n vis?? 10 sec??


Klopt, zoals ik hierboven al aangeef, is dit voorbeeld net zo zinloos, als het leggen van een verband tussen guppy's en karper.

Puur alleen al omdat ik niet geloof dat een emmertje water (met misschien een temperatuursverschil van 5 graden), in een korte tijd, een karper met een bepaalde massa zo kan opwarmen / afkoelen dat deze daar nadelige effecten van zal ondervinden.

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

03-09-2007 19:10

Ik weet ook niet helemaal wat ik er van moet denken, hoe een karper het ervaart.

weet wel als ik van de winter 2 liter ijskoudwater over me heen krijg ik dr waarschijnlijk ziek van wordt.

Gooi eens een keer 2 liter over onze vriend heen in verhouding is dat meer als voor ons.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-09-2007 19:13

Ben jij ook koudbloedig???

Wederom een vergelijking die kant nog wal raakt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

03-09-2007 19:43

Johan,

Ik snap niet precies wat je nou graag wilt horen, of wil je graag dat iemand het met jou persoonlijke visie eens is?

Pas wel op dat je geen trauma aan al je visavonturen over gaat houden....
Voeg anders alvast een doosje aspirine toe aan je tacklebox :wink:

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Rene Reijntjes
Berichten: 18
Lid geworden op: 14-07-2007 02:08
Locatie: Hoogeveen

04-09-2007 00:06

Johan,

Weet je zeker dat Karpervissen wel de juiste hobby voor je is ?



Jouw vergelijkingen slaan ECHT kant nog wal...iets wat Douwe ook al trouwens zij...en wat de meeste mensen hier op het Forum ook wel denk ik vinden...


In mijn ogen ben je net een beetje te ver aan het doorfilosoferen over wat er 'misschien' of 'mogelijkerwijs' in een karper omgaat of dingen 'ervaart' in jouw ogen...

Om het voor jouw nóg iets duidelijker te formuleren: mensen zijn géén karpers en karpers denken niet als mensen !.



Botanie niet iets voor jouw..?



met vriendelijke groet,

René Reijntjes
===="Fishing is an excuse for being There"====
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

04-09-2007 12:10

Heren

Ik heb in het verleden een aantal winters gevist op een water (voor de insiders: Secret Lake).
De karper was op deze uiterwaarde-put in de winter goed te vangen.
Eén ding is me echter toen wel opgevallen.
Samen met een vismaat, geen enkele keer geblankt, de hele winter niet.
Maar geen enkele vis werd er gedubbeld.
Ik vermoed, dat op minder bevistte putten, de karper aardig gestresst kan raken, doordat de vis door ons uit zijn vertraagde levens-ritme wordt getrokken.

met rillende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

04-09-2007 18:07

rené

mijn vergelijkingen slaan nergens op, zou best kunnen hoor!
Mischien heb ik daarom deze topic geopend?
Op jouw beurt: waar slaat de vergelijking tussen plantenkunde en een stukje welzijn van de karper op?

Maar als mensen geen karpers zijn, hoe kun jij dan weten dat een karper niet denkt als een mens?

begrijp me niet verkeerd heb natuurlijk respect voor je mening, maar heb dr niet zoveel aan alsje zegt dat de dingen die ik schrijf nergens op slaan als je niet met argumenten komt.




het verhaal van Hpve is daarintegen wel interssant.

Dit onderwerp gaat mischien wel een beetje ver, maar is dat erg???
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-09-2007 23:26

Johan heel simpel vergelijk de herenseninhoud van een gemiddeld mens maar eens met de herseninhoud van een karper.
De dingen die je schrijft slaan ook nergens op ik hoef dat niet eens te onderbouwen zodra jij een beetje realitisch na gaat denken kom je er zelf wel achter.
Vissen is een hobby, geen religie!