Het zoveelste trouvit receptje...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

28-07-2007 17:59

Ik heb express deze naam aan het onderwerp gegeven, omdat dit waarschijnlijk is wat de meeste mensen zullen denken wanneer ze weer een recept voorbij zien komen.

De reden dat ik deze topic aan heb gemaakt, is omdat ik niet precies eenzelfde mix als ergens op het forum heb gebruikt, maar er zelf een heb bedacht door verschillende mixen te combineren...

Ook eigenlijk omdat ik gewoon totaal niks van al die voedingswaardes en doelen snap van de verschillende melen en stoffen in de boilies. En ik heb ook het gevoel dat deze mix nog iets beter kan.
Dit denk ik omdat ik er op mijn thuiswatertje heel goed mee heb gevangen in de testperiode, maar na een voersessie op de rivier de Aa, alleen op de superzoete tutti frutti van top secret iets ving :S:S.

Mijn samenstelling is steevast:
450 gr trouvit (lasebo)
50 gr vismeel (wielco)
300 gram 50/50 boiliemix (wielco)
100 gram tarwegriesmeel (supermarkt)
50 gram maismeel (wielco)
50 gram polenta grof (grofheid 108 korrelig dus) (wielco)

Ik verwacht dat alleen de bovenste 2 ingredieenten de voedingswaardes bevatten, daarom is dat ook de helft van de mix, en de overige 4 ingredieenten verwacht ik dat het binding brengt aan de boilie....

Maar zoals ik al zei weet ik niet veel van de voedingswaardes en doelen af, dus als jullie je commentaar over deze mix willen geven, graag!

Owja dan wil ik er ook nog bij vermelden dat de testperiode van deze nieuwe boilie vanaf ongeveer een anderhalve maand geleden is begonnen, en dat ik van plan ben er nog de verdere zomer en herfst ermee te vissen... Dus rekening houdende met de periode van het jaar, zijn dit dan goeie verhoudingen en ingredienten??

En ook wat kan er nog beter, aangezien ik met de hand de worsten draai en met roltafeltje de boilies draai (kooktijd 8 min ongeveer, uitharden 24 uur ongeveer) en de worsten af en toe onder het draaien scheuren, en de boilies na het uitharden langer dan 24 uur wat scheuren (maar wel knoerhard zijn!)??

Met op antwoord wachtende, vriendelijke groet,
Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

30-07-2007 08:09

Hoi rob, waarom laat je niet gewoon de tarwegriesmeel, maismeel en polenta weg? Ik heb zo het vermoeden dat een 50/50 mix al grotendeels uit deze bestanddelen bestaat... Ik zou gewoon 500g trouvit/500g 50/50mix pakken.

Als je worsten onder het draaien gaan scheuren kan het zijn dat je mix toch iets te droog is of dat je niet goed genoeg gekneedt hebt (!). Gooi ook eens een scheut mais/zonnebloem/olijfolie door je mix, verbetert vaak het draaien ook enigszins. Verder is 8 minuten koken volgens mij aan de lange kant. Zeker als je nog flavours oid toevoegt (hoewel dit helemaal niet hoft hoor bij bovengenoemde mix :wink: ). Wanneer de boilies gaan drijven kook ik ze zelf nog twee minuten.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

30-07-2007 14:13

He Peter...
Bedankt voor je reactie, ik zal het eens proberen.
En de reden dat ik de kooktijd erbij zette was, omdat ik een topic gelezen heb over het 'kapot'koken van de ingredienten. Ik denk namelijk dat dat bij mij het geval is, omdat de buitenkant 'lekker' naar trouvit/vismeel ruikt en de binnenkant naar iets gebakken.

En wat denk je dat beter is die 500 gram trouvit of 250 trouvit en 250 (haring)vismeel???

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

31-07-2007 14:59

Ha die Rob, probeer het maar eens, je gaat er geen spijt van krijgen! Werk zelf eigenlijk maar zelden met andere vismelen dan trouvit. Puur alleen omdat ik echt onbeperkt vertrouwen in trouvit heb!!

Probeer anders ook eens een zoete flavour bij je trouvit-mix te doen, je zult versteld staan :wink: . Alleen dan niet langer dan een minuut of twee koken na drijven van de ballen.
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

31-07-2007 18:35

He Peter.
Bedankt voor je reactie, ik zal zeker eens het een en ander gaan uitproberen.
Maar denk je dat die 500 gram trouvit (+500 gr 50/50) alleen voldoet, of lijkt je wat ik zei die 250 gram haringmeel met 250 gram trouvit combinatie (+500 gr 50/50) ook wel wat?

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

02-08-2007 09:43

Hoi Rob, weet zo even niet wat verder de draai-eigenschappen van haringmeel zijn. Daarom zou ik het je niet durven zeggen. Wat ik wel weet is dat trouvit al een heel compleet ingredient is wat ook nog eens makkelijk verwerkt. Wordt gebruikt in de viskweek, dus zit alles al in.

Anders draai je eens een pondje mix met haringmeel. Heb je zo in de gaten of het een beetje te verwerken is...
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

02-08-2007 16:46

Haringmeel max 5% nemen, kan wel ietsje meer maar de marge's zijn
klein. Wanneer je er teveel van gebruikt heb je kilo's pop ups, en dat
lijkt me nou niet direct je bedoeling. Trouvit en haringmeel is een goede
combi, zeker als je water veel bevist word met vismeel en je eens iets
anders wilt. Voeg ook eens wat leverpoeder toe, een top-product!
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

02-08-2007 17:56

Oke mannen bedankt voor jullie ondersteunende reacties!!
Aangezien ik nog niet zo heel veel kilos zelf heb gedraaid, zijn alle reacties zeer welkom!

Ik zal zeker eens het een en ander aangehaald hier in dit topic, gaan uitproberen.

Ik heb ook nog een waarschijnlijke troef in handen die ik zeker bij een van mijn mixen zal doen en gaan proberen (waarschijnlijk de mosterd-dille bij mijn trouvit mix) kijk maar eens op: http://www.saladsandwich.nl/salad.htm . Als je het proeft en ruikt is het gewoon echt 'karper-achtig'. Moeilijk te beschrijven, maar ga zelf maar eens een keer zon flesje halen. Volgens mij gaat het hard in mijn voordeel uitpakken zon toevoeging... Nu nog erachter komen hoeveel ik erin kan doen.

M.v.g. Rob Rijkers

@Mark: P.s. zie ik daar nu een strandbad op je avatar ;) ??
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

02-08-2007 18:38

Even toevoegend op mijn vorige berichtje, ik bedoel
natuurlijk garnalenmeel ipv haringmeel.

Succes met je bol!


@ Rob, ps. is geen strandbad voor zover ik weet, die ligt
er wel vlakbij maar daar zwemmen alleen grasjes. Op
dit heerlijk heldere grindgat dit jaar mijn eerste 2 nachten
gedraaid waarin instant 3 leuke schubs gevangen. Prachtige
omgeving en water met potentie wanneer ik er meer tijd
in zou gaan investeren. Helaas niet om de hoek...
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

02-08-2007 21:11

@ Mark ik zat al te denken? Haringmeel is bij mij nog nooit gaan drijven vreemd :P.
Maar zou je haringmeel of vismeel er wel bij doen of afradertje ?

En nja die geweldig heldere maagdelijke grindgaten zijn echt zoooo aantrekkelijk!
Ik heb er gelukkig ook 1tje in mijn achterhoofd zitten, veel tijd aanwezig geweest maar helaas nog niet gevist nog steeds aan het wachten op een vergunning die vrij komt :( (zijn er maar 50 voor de hele plas uitgeschreven!).

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
K. van den Herik

03-08-2007 15:55

Vraagje: hoeveel % vismelen wil je gebruiken?

In trouvit zit al ruim 35%.

In een mix 50/50 met trouvit heb je dus al ruim 18% vismelen te pakken.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-08-2007 16:26

Tja,

Trouvit met 50/50 en je hebt de hoofdzakelijke variatie wel gehad.

Of je laat die weg en gaat met de andere componenten aan de slag. Maar ja, de eerste optie is wat eenvoudiger.

Alles heeft voedingswaarde, zolang er geen vulmiddel wordt gebruikt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

03-08-2007 23:46

Oke mannen bedankt voor de reacties!

Ik heb alleen deze keer 100 gram vismeel en 400 gram trouvit gebruikt tegen een 500 gram 50/50 mix... Deze keer heb ik ook eens een zoete flavour bijgevoegd, eens kijken wat er gaat gebeuren. (Sweet plum & Squid flavour)

Wel godv......e teveel vogelzaad erin gedaan :@:@:@. Hier let ik in de toekomst ook zeker wel op! En ik raad anderen ook aan die er net mee beginnen er zeker niet meer dan 100 gram op een kilo bij te doen! Van welk vogelvoer dan ook.... Ik heb in het verleden hier wel mee gedraaid (vogelvoer) maar toen schreef ik verhoudingen nooit op.. nu dus zeker wel! 75 gram doe ik nog maar in een kilo maximaal pff had er 400 gram inzitten op 2,6 kilo godver wat een rotmix was dat zeg! Heb heel wat moeten corigeren....

Iemand meer ervaring ermee, met de zoete flavours bij een vis of trouvit mix?? Of misschien met dezelfde flavour, maar dan in een andere mix ?

M.v.g. Rob Rijkers
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
berx gilbert
Berichten: 116
Lid geworden op: 17-11-2006 17:35
Locatie: genk

09-08-2007 20:02

hallo,

ik denk niet dat er te veel birdfood in zit , zelf neem ik
400 gr birdfood /600 gr mix
in de birdfood zit wel lijnzaad wat een geweldige binder is
wat ik ook al eens met succes gedraaid heb is de bevenstaande verhouding met 100 gr gem . hemp
dus 500 gr birdfood/ 500 gr mix en er nooit problemen mee
gehad
het beste advies is : hou het EENVOUDIG
beste grt gilbert
als karpers en vrouwen niet op de stek (?) zijn kun je ze niet vangen
zeg da ik et gezeet em
henri eenkhoorn
Berichten: 87
Lid geworden op: 14-08-2006 18:25
Locatie: kampen

13-08-2007 19:50

ik denk dat het probleem in de trouvit zit,moeilijk rolbaar
verminder de trouvit maar eens voor de helft 200 gram is voldoende
en dan 200 gram griesmeel 200 gram maismeel 200 gram polenta en 200 gram soyabloem
Gebruikersavatar
Rob Rijkers
Berichten: 384
Lid geworden op: 22-06-2007 17:19
Locatie: Gemert en Arnhem/Velp

15-08-2007 00:42

Hey mannen...
Net terug van (wat de karper betreft) lekker blanken, op camping de Baalse Hei.

Even voor de duidelijkheid, welke birdfood bedoelen jullie?
Ik neem aan gemalen?
Ik heb gewoon de pure vogelzaadjes gebruikt zoals je ze ook aan de vogels geeft...
Daarom heb ik toen dus ook problemen met het draaien gekregen doordat ik de verhouding 400 gram ongemalen zaadjes op een 2,6 kilo mix had...

M.v.g. Rob Rijkers

@ Peter hier onder mij>
Ja ik weet welke je bedoeld Peter, deze negertjes zitten ook in mijn birdfood mixje :). Ik gebruik trouwens een birdfood mix voor tropische of exotische vogels. Dit was de mix met de minst grove structuur (de kleinste zaadjes) en met de meest verschillende zaadjes erin.
Laatst gewijzigd door Rob Rijkers op 15-08-2007 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't dream your dreams, catch them!

17-06-2009 1:10pm
She woke me up, but then.... Was I still dreaming???
Peter Broers
Berichten: 470
Lid geworden op: 31-05-2006 12:43

15-08-2007 11:11

Rob, wat ik ook nog wel eens doe bij mijn eerder genoemde recept is het toevoegen van een handje negerzaad (die langwerpige zwarte zaadjes, verkrijgbaar in de viswinkel) op een kilo mix. Deze zaadjes schijnen een enigszins laxerende werking te hebben en maken uiteraard je bal iets grover van structuur zodat (in mijn ogen) een betere uitdamping van evt flavours plaatsvindt. Maar pas op, als je er teveel van bij doet krijg je problemen met draaien!!
Plaats reactie